خرید ویلا

یکی از سرمایه گذاری های پر سود که امروزه بازار آن بسیار پر رونق می باشد، خرید ویلا در شمال می باشد. خرید ویلا یک معامله دو سر سود می باشد. بدین معنا که شما علاوه بر آنکه محلی دنج و خوش آب و هوا را برای استراحت و تفریح تعطیلات آخر هفته خود و خانواده تان خریداری کرده اید، یک گام بزرگ نیز برای سرمایه گذاری آتیه خود و  عزیزان تان تدارک دیده اید. خرید زمین و یا خرید ویلا، یک سرمایه گذاری مطمئن و پر سود می باشد. اینکه شما زمینی تهیه کرده و در آن ویلا سازی نموده اید و یا اینکه ویلایی را از شخص دیگری خریداری نموده اید، در هر صورتی می بایست، سند مالکیت شما در دفتر ثبت اسناد رسمی کشور، ثبت گردد. در این مقاله ما قصد داریم تا شما خریدار محترم را با مراحل چگونگی اخذ سند مالکیت آشنا گردانیم.

 

مراحل اخذ سند مالکیت ویلا

اخذ و داشتن سند مالکیت یکی از مهمترین مراحل خرید ویلا و یا ملک می باشد. جهت اخذ سند مالکیت می بایست مراحلی قانونی طی شود. در ابتدا بعد از آنکه ویلای مورد نظر خود را انتخاب کردید، می بایست در گام نخست، نزد یک مشاور املاک امین و مطمئنی آن را ثبت گردانید. برگه ای که از مشاور املاک به شما داده می شود در حکم قولنامه ملک شما می باشد. گواه صحت و درستی قولنامه، کد رهگیری آن می باشد که نشان دهنده مالکیت شما بر ویلای خریداری شده می باشد. سپس جهت دریافت سند مالکیت ( داشتن برگه سند مالکیت، نشان دهنده مالکیت شش دانگ شما بر ویلا می باشد) می بایست به اداره ثبت اسناد املاک مراجعه کنید.

با در دست داشتن مدارک مورد نیاز برای ثبت سند مالکیت که شامل کپی مدارک شناسایی خریدار به همراه اصل قولنامه و استشهاد نامه محلی می باشد.( استشهاد نامه محلی، نشان دهنده تایید همسایگان مبنی بر مالکیت شما بر ویلا می باشد). لازم به ذکر است که در قولنامه و استشهاد نامه محلی باید محدوده ویلا نیز تعیین شده باشد.

ثبت سند مالکیت ویلاثبت سند مالکیت ویلا

 

در مرحله بعد، مسئول ثبت، مدارک را از دید صحت و سقم آن واکاوی نموده و در صورت درستی تمامی مدارک، دستور ثبت تقاضای خریدار را در دفتر اندیکاتور، صادر می نماید. سپس مسئول دفتر ثبت اسناد، زمانی را جهت بازدید حضوری از ویلایتان، مشخص می نماید. سپس پرونده مذکور به بخش بایگانی اداره ثبت اسناد، فرستاده شده تا پرونده ای در خصوص ویلای شما صادر شود. همچنین بررسی گردد که تاکنون هیچ گونه سندی در خصوص ویلای خریداری شده در دفتر ثبت اسناد به ثبت نرسیده باشد.

در روز بازدید از ویلا، نماینده دفتر ثبت اسناد به همراه یک کارشناس نقشه کشی، به محل اعزام می شوند. کارشناس نقشه کشی، کروکی ویلا را به صورت دقی، ترسیم نموده و ابعاد و مساحت ویلا را به لحاظ متراژ آن دقیقاً اندازه گیری نموده و آن را ثبت می گرداند.

تمامی مشاهدات نماینده دفتر اسناد به همراه کارشناس نقشه کشی تحت عنوان "صورتجلسه معاینه محلی و احراز تصرف مالکانه"، تنظیم و ثبت می گردد. سپس این صورتجلسه می بایست به همراه اظهار نامه ای تحت عنوان "اظهار نامه ثبت ملک" که حاوی اطلاعات کامل و دقیق مالک می باشد، تدوین و تنظیم گردد. در این اظهار نامه می بایست تمامی قسمت های آن توسط نماینده دفتر اسناد، تکمیل گردیده و در انتها مورد تائید و امضاء نماینده و مالک ویلا قرار گیرد. سپس صورتجلسه تکمیل شده به همراه اظهار نامه به دست رئیس  اداره ثبت، خواهد رسید.

سند شش دانگ مالکیت ویلاسند شش دانگ مالکیت ویلا

 

رئیس ثبت اسناد، وظیفه دارد که تمامی اطلاعات درج شده در صورتجلسه و همچنین اظهار نامه تکمیل شده را با مدارک اولیه ای که مالک به اداره ثبت اسناد تحویل داده بود، مطابقت دهد. در صورت صحت مدارک، اظهار نامه به امضاء رئیس اداره ثبت اسناد خواهد رسید. سپس وی دستور ثبت مدارک را در دفتر ثبت اسناد و املاک، می دهد.

در اینجا لازم به ذکر است که اظهار نامه تکمیل شده نیز باید در دفتر اندیکاتور، ثبت گردد تا کلیه حقوق دولتی آن تعیین و توسط مالک از طریق واریز فیش بانکی پرداخت گردد.

سپس متصدی رسیدگی به بایگانی پرونده های ملکی، پرونده مذکور را در دفتر آمار، ثبت و ضبط می نماید. در این مرحله پرونده مالک ویلا در ردیف پرونده هایی که نیازمند تخصیص آگهی می باشند، قرار می گیرد  و زمانی را جهت مراجعه نهایی از سوی اداره ثبت اسناد به وی اعلام می گردد.

 

آشنایی با چگونگی مراحل انتقال سند مالکیت ویلا

در ابتدا می بایست جهت ثبت قولنامه و آگهی از مشخصات دقیق و درست ویلا به یک مشاوره املاک معتبر و قابل اطمینان مراجعه کنید. حتماً باید توجه کنید که برگه قولنامه ای که از خرید ویلا به شما تحویل داده می شود، می بایست دارای کد رهگیری باشد. دریافت کد رهگیری به این معنا می باشد که فروشنده، دیگر حق ندارد که ملک و یا ویلای شما را به کسی دیگر بفروشد.

مشاور املاک امین و مطمئن

مشاور املاک امین و مطمئن

 

سپس بعد از اخذ کد رهگیری، می بایست با در دست داشتن مدارک هویتی از قبیل شناسنامه و کارت ملی طرفین یعنی خریدار و فروشنده و همچنین قولنامه، سند مالکیت، بنچاق ملک، گواهی اصل عدم خلافی ساختمان، گواهی پایان کار و همچنین گواهی پرداخت مالیات، کد پستی، استعلام ثبتی به دفتر اسناد رسمی مراجعه کنید. دفتر اسناد، وظیفه دارد که ویلای شما را به لحاظ شهرداری که آیا در طرح ساخت و سازهای شهری می باشد و یا در گرو بانک می باشد، مورد بررسی قرار دهد. ضمناً تمامی هزینه های کارشناسی به عهده خریدار می باشد.

سپس مرحله پرداخت عوارض نوسازی ویلا می رسد که بر ذمه فروشنده می باشد. لذا فروشنده با در دست داشتن مدارکی که نشان دهنده هویت وی و ملکش می باشد به شهرداری همان منطقه ای که ویلا در آنجا ساخته شده است، مراجعه می کند و عوارض نوسازی را پرداخت نموده و برگه مفاصا حساب آن را دریافت می کند. داشتن برگه مفاصا، تضمین کننده انتقال سند در اداره دفتر اسناد می باشد. علاوه بر شهرداری، فروشنده یک مفاصا حساب دیگری را هم می بایست از اداره دارایی جهت پرداخت عوارض مالیات، دریافت کند تا حساب خود را با مالیات ملک تسویه کرده باشد.

سپس با در دست داشتن کلیه مدارک اعم از تسویه حساب ها به شهرداری و اداره مالیات به اداره ثبت اسناد و مدارک مراجعه می کند. در اداره ثبت اسناد، بنچاق مربوط به ویلا تنظیم گشته و تمامی اطلاعات مربوط به ویلا نیز در سیستم شبکه ای اسناد رسمی کشور ثبت می گردد. بعد از گذشت این مراحل سند مالکیت ویلا به نام شما تنظیم و تحویل داده خواهد شد.

اخذ سند مالکیت ویلا

اخذ سند مالکیت ویلا