هنگامی که می خواهید در شمال زمینی را خریداری کنید ممکن است قصد شما از خرید زمین در شمال تبدیل آن به ملکی ابدی باشد و یا اینکه بخواهید زمین را به عنوان یک سرمایه باارزش خریداری کرده و در آینده آن را با قیمت بالاتری به فروش برسانید.

به هر حال هدف شما هر چه باشد لازم است بدانید زمین های این بخش از کشور ۳ نوع دارند، زمین های موجود در شمال کشور ممکن است زراعی، باغات و یا مسکونی باشد.

نوعی کاربری یک زمین توسط شهرداری و سازمان‌های مربوط به آن مشخص می‌شود و این کاربری پیش از آنکه به یک مشتری فروخته شود مشخص شده است. به عنوان مثال زمین‌هایی که به جنگل‌ها یا کشت و کار مربوط می‌شوند دارای کاربری کشاورزی هستند و ساخت خانه در باغ و مزرعه و یا اجرای ساخت و ساز یا احداث کارخانه در این زمین‌ها ممنوع است.

بهترین روش برای مشخص شدن کاربری یک زمین آن است که گزینه‌های مورد نظر خود را از شهرداری و سازمان‌های مربوطه استعلام کنید چرا که ساخت در زمین زراعی به دلیل کاربری متفاوت یک معامله غیر قانونی است.

ساخت ویلا در باغ

بیشتر بخوانید: سند شورایی چیست؟ مشکلات خرید ویلا با سند شورائی در شمال

 

زمین با بافت باغی چیست؟

زمین با بافت باغی به این معناست که زمین مورد نظر در نقشه دهیاری روستا یا شهر شمالی در قسمت بافت باغی قرار دارد. لذا برای ساخت ویلا در این زمین­ها دو راه وجود دارد:

1) تغییر کاربری زمین از باغی به مسکونی و سپس اخذ مجوزهای ساخت و ساز 

2) ساخت ویلا بدون تغییر کاربری و پرداخت جریمه ساخت و ساز ویلا به دهیاری مربوطه طبق کمیسیون ماده 99 و اخذ پایان کار از دهیاری.

 ساخت ویلا در بافت باغی

بیشتر بخوانید: ساخت ویلا در بافت زراعی مساوی با تخریب ویلا

 

 

مراحل تغییر کاربری زمین باغی

  1. مدارکی که باید متقاضی برای ساخت در زمین باغی به جهاد کشاورزی تحویل دهد، در خواستی بوده که به همراه مجوز تاسیس و مدارک مالکیت باید همراه داشته باشد. همچنین به همراه داشتن نقشه عرصه ای که مدنظر متقاضی بوده به همراه نظریه اداره کل محیط زیست استان ضروری است، و پاسخ دستگاه‌های مربوط در چهارچوب ماده هفت به مدیریت جهاد کشاورزی تحویل داده می‌شود.
  2. مدیریت جهاد کشاورزی پس از اتمام بررسی و درخواست، اقدام به تهیه کروکی و گزارش و مدارک مورد نیاز باغ ویلا کرده و  به مدیریت امور زمین‌های استان ارسال می‌کند.
  3. گزارش مدیریت جهاد کشاورزی و درخواست متقاضی ، ثبت در دبیرخانه کمیسیون مستقر در مدیریت امور اراضی می‌گردد.
  4. اگر زمین مورد نظر باغ و یا زمین کشاورزی نباشد، پس از این که ریاست سازمان آن زمین را تایید کرد، پاسخ لازم به متقاضی و مراجع مربوطه توسط دبیرخانه اعلام می شود. دبیرخانه کمیسیون مستقر در مدیریت زمین‌ها در صورت فراهم نبودن مدارک مورد نیاز از سوی متقاضی به مدت یک ماه از تاریخ ثبت درخواست ، پرونده را از دستور کار کمیسیون خارج می‌کند.
  5. با ارائه مدارک و مستندات و تکمیل بودن پرونده و اینکه آیا زمین مورد نظر زمین کشاورزی است، تقاضا در نوبت دستور کار کمیسیون قرار می‌گیرد.
  6. طرح پرونده در کمیته کار کمیسیون و در صورت لزوم بازدید اعضاء کمیته کار از اراضی و اعلام نظر کارشناسی که توسط دبیرخانه کمیسیون مستقر در مدیریت امور اراضی صورت می‌گیرد.
  7. طرح پرونده در کمیسیون تبصره ۱ ماده ۱ قانون حفظ کاربری زمین‌های کشاورزی و باغ‌ها و اعلام نظر کمیسیون در مورد درخواست تغییرکاربری توسط دبیرخانه کمیسیون مستقر در مدیریت امور اراضی.
  8. در صورت مخالفت کمیسیون با تغییر کاربری باغ به باغ ویلا نتیجه به متقاضی و دستگاه مربوطه توسط دبیر کمیسیون اعلام می‌شود.
  9. در صورت موافقت کمیسیون با تغییر کاربری چنانچه طرح مورد نظر مشمول پرداخت عوارض قانونی نباشد توسط دبیرکمیسیون، مجوز لازم صادر می‌شود.
  10. در صورت موافقت کمیسیون با تغییر کاربری، چنانچه طرح مشمول پرداخت عوارض باشد پرونده توسط دبیرکمیسیون به مدیریت جهاد کشاورزی شهرستان جهت تعیین قیمت اراضی از طریق کمیسیون تقویم مستقر در شهرستان ارجاع می‌گردد .
  11. کمیسیون تقویم اراضی مستقر در مدیریت جهاد کشاورزی برای قیمت اراضی اقدام می‌کنند و نظر کمیسیون تقویم توسط مدیریت جهاد کشاورزی به دبیرخانه کمیسیون و  به متقاضی به جهت واریز مبلغ  است.
  12. توسط متقاضی مبلغ ارزیابی به حساب خزانه واریز می‌شود و توسط مدیریت جهاد کشاورزی فیش مربوطه به دبیرخانه کمیسیون مستقر در مدیریت امور زمین ها ارسال می‌شود.
  13. مجوز تغییرکاربری برابر مساحت مورد مصوب جهت اجرای طرح برای متقاضی توسط دبیرکمیسیون تبصره ۱ ماده ۱ مستقر در مدیریت امور اراضی صادر می‌گردد و نتیجه به مدیریت جهاد کشاورزی شهرستان نیز اعلام می‌شود.
  14. مدیریت جهاد کشاورزی بر درست  اجرا شدن طرح نظارت دارد و در صورت برخورد هرگونه تخلف پرونده به مراجع قضائی مراجعه می‌شود.

 ساخت ویلا در باغ

بیشتر بخوانید: نور کجاست؟ خرید ویلا در نور توسط املاک ویلا دنیز

 

مقدار جریمه نقدی ساخت ویلا در زمین باغی چقدر است؟

در صورت ساخت غیرمجاز ویلا در بافت باغی بدون اخذ مجوز از سازمان مربوطه محکوم به پرداخت نقدی قیمت روز زمین به عنوان جریمه خواهد شد.

اگر به دنبال خرید زمین با بافت مسکونی و شهرکی هستید، کلیک کنید.

ساخت ویلا در باغ

روز و روزگارتان خوش، املاک ویلا دنیز