تفاوت بین بالکن، ایوان، تراس، بهار خواب، شاه نشین

 

در معماری سنتی، ایوان یکی از شاخص های مهم در فضای معماری ایرانی به حساب می آید، و ایده ساخت ایوان به دوره اشکانیان بر میگردد که در ابعاد و فرم های مختلفی ساخته شده اند و تا امروزه به شیوه های گوناگونی تغییر کرده است.

ایوان در فرهنگ معماری به فضایی گفته می شود که از سه جهت بسته است و جدا کننده فضای بیرونی از فضای داخلی بنا می باشد، ولی در فضاهای مسکونی، ایوان را در سطحی بالا تر از حیاط می سازند که با قرار گرفتن در این فضا به سطح بیرونی مشرف باشند.

مساجد، خانه های قدیمی و بناهای اسلامی ایران، زیبا ترین ایوان ها را دارا هستند، که در این ایوان ها سقف، با تزییناتی، همچون آجرکاری، گچ بری و کاشی کاری مزین شده است و شرق ایران جایگاه بناهایی با چنین ایوان هایی می باشد.

 

در لغت فارسی مفهوم ایوان به معنی صفه و یا نشست گاه گفته می شود که فضایی دارای سقفی پوشیده، و نمای جلوی ایوان باز است، که شباهت زیادی به تراس و یا بالکن های خانه های امروزی دارد، و ایوان های بدون سقف، بهار خواب نام گذاری شده اند که در اصل فضایی برای استراحت و تماشای ستارگان در شب های بهاری و تابستان، در مناطق گرم و مرطوب بوده است، که امروزه کمتر از این فضا استفاده می کنند، اما طراحان، سازندگان ساختمان و ویلاها با الهام گیری از سبک معماری قدیم، ایوان را با سبکی متفاوت و جدیدتر ساخته اند.

رشد ساخت مسکن آپارتمانی و زندگی در ساختمان هایی با ارتفاعات بلند به تدریج موجب تغییر سبک زندگی ساکنان شده است و با محدود شدن فضا ها در طبقات، به طبع تراس، بالکن و غیره جایگزین حیاط ها و ایوان های بزرگ در خانه هایی به سبک سنتی شده اند. 

 ایوان در ساختمان ها

 

 تعریف بالکن در ساختمان ها:

بالکن که در فرهنگ نامه لغت فارسی به معنای ایوانک ثبت شده است که به عنوان فضایی نیمه باز است که از دو یا سه جهت در معرض فضای باز قرار دارد و به همین خاطر علاوه بر زیبایی فضای خانه در زیبا سازی شهری بسیار تأثیر گذار است، که متأسفانه بسیاری از خانواده ها از بالکن به عنوان انباری استفاده می کنند و جایگاه بسیاری از وسایل قدیمی و بلا استفاده می باشد، در حالی که با خلاقیت و بهره گیری از وسایل ساده همچون مبلمان مخصوص فضای سبز، گل و گیاه های آپارتمانی و نور پردازی مخصوص می توان این فضا را به محیطی دنج و زیبا که سرشار از انرژی مثبت می باشد تبدیل کرد، که این امر  باعث شده این فضا را برای دورهمی های دوستانه و خانوادگی تبدیل کند.

 

بیشتر افرادی که متقاضی خرید ویلا در شمال  هستند، ویلایی را انتخاب می کنندکه در مکانی سرسبز و دارای درختان، گل و گیاه فراوان باشد تا بتوانند از این فضا استفاده کامل را ببرند، که این امر باعث شده امروزه بالکن فضایی ثابت در ویلاهای شمال کشور باشد و بالکن یک راهکاری، برای استفاده دو چندان از زیبایی های موجود در طبیعت، می باشد، که می توان بر اساس سلیقه خود این فضا را دکوراسیون کنند و از این مکان حداکثر استفاده را ببرند.

برای خرید ویلا در شمال، و  خرید ویلا دوبلکس  می توانید به سایت ویلا دنیز مراجعه فرمایید.

 

خرید ویلا دوبلس

 

سال هاست که ساکنین ساختمان ها به دنبال محیطی برای اوقات فراغت و زندگی در محیطی با آرامش بیشتر هستند و با توجه به رشد جمعیت و گرایش  مردم به زندگی در آپارتمان های مرتفع و برج ها باعث شده دسترسی به گل و گیاه، باغچه ها کمتر شود از این رو مهندسان با به کارگیری فضایی به نام روف گاردن، دسترسی آسان تری برای مردم به محیط طبیعی را به وجود آورده اند.

 

روف گاردن یا همان باغ بام معمولا  به فضای سبز بر روی بام ساختمان های بلند و ویلا لاکچری می گویند، که این فرصت را برای شما فراهم می کند که  باغ شما مشرف به شهر یا طبیعت باشد و شما از دیدن این مناظر لذت ببرید، در طراحی روف گاردن می توان از إلمان های مختلفی مانند آلاچیق، درختچه های کوتاه، چمن های مصنوعی، باربیکیو و استخر مورد استفاده قرار داد، طراحی و اجرای روف گاردن مدتی است که علاوه بر روی ساختمان ها و برج های بلند نگاهش معطوف ویلاها در شمال کشور شده است.

 ویلا استخردار دوبلکس و تریبلکس با بهره گیری از این طراحی خاص بر روی سقف ویلا و با یک نمونه امکاناتی نظیر شاه نشین در فضای داخلی بنا می تواند گزینه ای مناسب از یک انتخاب عالی از نظر سرمایه گذاری با خرید ویلا در شمال برای یک متقاضی باشد. 

 

خرید ویلا استخردار

 

شاه نشین فضاهای داخلی ویلا، یکی از نمونه دکوراسیون داخلی به سبک سنتی و کلاسیک می باشد، معمولا شاه نشین در بالاترین ضلع شمالی ویلا ساخته می شود تا از نور آفتاب به خوبی بهره مند شوند، این فضا بصورت مسقف و با ستون و دیوارها ی بلند  و پنجره های عریض  که به باغ، حیاط و فضای بیرونی مشرف هستند ساخته شده اند، در معماری سنتی شاه نشین به پنج دری یا سه دری معروف بوده است که با تزيیناتی  همچون آینه کاری، گچ بری، پنجره های بزرگ مزین بوده و  مخصوص مهمان های ویژه بوده است. 

 

ویلا دارای شاهنین

 

و در کلام آخر: بالکن، ایوان و تراس هر کدام به صورت جداگانه تعاریف خاصی در زبان معماری دارند.

بالکن فضایی مسقف است که مساحت آن جزء مساحت خانه به حساب نمی آید، و به دلیل بین زدگی این فضا نسبت به بقیه فضاهای ساختمان به کنسول هم لقب گرفته است.

ایوان بخش جداکننده ای بین فضای بیرونی و داخلی ساختمان ها می باشد، و فضای رابط، بین حیاط و ساختمان می باشد و این فضا را بیشتر در خانه های ویلایی شاهد هستیم.

تراس فضایی است که به محیط آپارتمانی پیوسته است و در زبان فارسی به بهار خواب معروف است و به طور کلی ایوان، تراس، و بالکن را بالاتر از سطح حیاط می سازند که ساکنین بتوانند در هنگام قرار گرفتن در این مکان به فضای بیرونی دید کافی داشته باشند و از زیبايی های موجود بهره مند شوند.

برای تماس و ارتباط بیشتر با مشاوران ویلا دنیز کافیست کلیک کنید.

امیدوارم توانسته باشم اطلاعات کافی در اختیار شما دوستان قرار داده باشم با آرزوی سلامتی و موفقیت برای همراهان همیشگی ویلا دنیز.