انواع سند معاملاتی ملکی در شمال

 

 

انواع سند های معاملاتی ملکی در شمال

با سلام خدمت شما همراهان محترم ویلا دنیز، امیدوارم همیشه سالم و سلامت در کنار خانواده محترمتان باشید.

امروز با معرفی انواع سند معاملاتی ملکی، در شمال کشور، در خدمت شما هستیم؛ اگر شما عزیزان مشتاق آشنایی با انواع، سند هستید، تا انتهای این مقاله ما را همراهی کنید.

آنچه در این مقاله از نظر خواهیم گذراند، انواع سند ملکی است؛ با ما باشید تا از سند مشاع برای شما بازگو کنیم، و سند تک برگ را از نظر توضیح دهیم، سند تفکیکی را شرح دهیم، و سند عرصه و اعیان را مرور کنیم، دعوت می‌کنیم تا انتهای این مقاله همراه ما باشید.

 

تعریف و اهمیت سند

در قانون مدنی سند به عنوان دومین دلیل از دلایل اثبات دعوی نام برده شده، ماده ۱۲۸۴ قانون مدنی سند را به این چنین تعریف کرده است: سند نوشته ای است که در مقام دعوی یا دفاع قابل استناد می باشد، یعنی هم مدعی و هم طرف مقابل او می تواند از سند به عنوان دلیل در دادگاه استفاده کند، خصیصه نوشته بودن سند و دقتی که در تنظیم آن می شود، باعث شده تا امروز سند به عنوان رایج ترین وسیله برای تنظیم روابط حقوقی افراد و با ارزش ترین دلیل در تمامی مراجع اداری و قضایی می باشد، همچنین در رابطه با معاملات ویلا در شمال کشور می باشد.

 

انواع سند

قانون مدنی سند را به دو دسته متفاوت، سند رسمی و سند عادی تقسیم کرده است.

سند رسمی

سند رسمی سندی است که در اداره ثبت اسناد و دفتر معاملات یا دفاتر اسناد رسمی یا در نزد سایر مامورین رسمی در حدود صلاحیت آنها بر طبق مقررات قانونی تنظیم شده باشد.

شرایط رسمی بودن سند:

1- سند توسط مامور رسمی دولت تنظیم اسناد تهیه شود.

2-مامور دارای برگه صلاحیت تنظیم آن باشد.

3-سند با رعایت مقررات قانونی تنظیم شده باشد.

 

سند عادی

نوشته‌هایی که افراد با یکدیگر برای تنظیم امور روزمره شان تنظیم می‌کنند و فاقد هر یک از شرایط سه‌گانه ذکر شده، که برای سند رسمی لازم است باشند، سند عادی محسوب می‌شود.

 

مزایای اسناد رسمی نسبت به اسناد عادی

۱- برای سند رسمی می توان بدون نیاز به حکم از محاکم دادگستری، از همان دفترخانه تنظیم کننده، تقاضای صدور اجراییه نموده و از طریق اجرای مفاد، آن را اجرا نمود، اما برای اجرای اسناد عادی حکم لازم است.

۲- تاریخ تنظیم سند رسمی هم نسبت به طرفین تنظیم کننده سند و هم نسبت به اشخاص ثالث موثر می باشد، در صورتی که تاریخ اسناد عادی نسبت به اشخاص ثالث موثر نیست.

۳- اسناد عادی را از سه طریق می‌توان مورد بررسی قرار داد.

الف: انکار

ب: تردید

ج: جعل

اما در مورد اسناد رسمی فقط ادعای جعل قابل طرح می باشد و اظهار این کار را تردید علیه سند رسمی مورد قبول نمی‌شود، و این گویا از اعتبار بیشتری می باشد، که قانونگذار برای سند رسمی قائل شده است.

۴- در صورت گم شدن شدن سند رسمی، تهیه رونوشت از آن، به آسودگی ممکن است، ولی در مورد گم شدن سند عادی این طور نمی باشد.

۵- در دعاوی که مستند به سند رسمی باشد، خریدار می‌تواند بدون پرداخت خسارت احتمالی تقاضای تامین خواسته نماید و دادگاه موظف به قبول آن است؛ اما در صورتی که همین دعوا مستند به سند عادی باشد، خواهان مکلف است خسارتی را که ممکن است به طرف مقابل وارد شود، نقدا به صندوق دادگستری واریز نماید تا تامین خواسته صادر شود.

 

اسناد مالکیت معارض

هرگاه نسبت به یک ملک دو بار سند صادر شده باشد، شبیه به اینکه دو نفر درخواست ثبت ملک را داده و اداره ثبت برای هر دو نفر نسبت به این ملک سند صادر شده باشد، آن سندی که تاریخ ثبت آن موخر باشد را سند مالکیت معارض می گویند، سندی که تاریخ ثبت آن مقدم است تا موقعی که با حکم نهایی دادگاه ابطال نشده است معتبر شناخته می شود و انجام معامله نسبت به آن با قید صدور سند مالکیت معارض در متن سند بلا اشکال می باشد؛ اما سند مالکیت معارض تا زمانی که حکم نهایی بر صحت آن ساده نگردیده است بی اعتبار بوده و انجام معامله نسبت به آن ممنوع است.

به هر حال در مورد اسناد مالکیت معارض مقررات دقیق پیش بینی شده که از طریق هیئت نظارت شورای عالی ثبت و به حکم دادگاه مسئله تعارض از بین می رود.

 

انواع سند

سند عرصه و عیان

اگر از خریداران مسکن و ملک در کلان شهرهایی چون تهران و دیگر شهر ها باشید بی تردید بار ها و ماه ها چنین نامی را شنیده‌اید، مروری بر واحدهای عرضه شده در تهران و دیگر شهرهای بزرگ گویا از آن است که بخش اعظمی از واحدها در این مناطق از نوع آپارتمانی هستند، که ساختشان در زمینه هایی با وسعت معین صورت می گیرد، چنین واحدهایی دارای سند عرصه و اعیان می باشند. سوالی که در اینجا مطرح می‌شود در این مورد است که:

 

سند عرصه عیان چیست

 

 

سند عرصه چیست و سند اعیان کدام است؟

سند مربوط به زمینی که ساخت ویلا در آن محقق شده است به عنوان سند عرصه شناخته می گردد، که متعلق به واحدهای احداث شده در زمین است، سند اعیان خطاب می شود، از این رو اغلب واحدهای آپارتمانی که در کلان شهرها مشاهده می شوند دارای سندی هستند که سند عرصه و عیان نام می گیرند.

 

سند شش دانگ چیست؟

ناگفته پیداست که واژه شش دانگ به مالکیت تمام و کمال اشاره دارد، به عبارتی زمانی که نام سند شش دانگ مطرح می شود، مقصود سندی است، که تماماً به نام یک شخص می باشد و فرد دیگری در مالکیت آن ملک شریک نیست؛ از معتبرترین سند ملکی سند شش دانگ است، که در میان همگان به رسمیت شناخته می شود و در تمام مراکز دارای اعتبار است، پیش تر در خصوص سند شش دانگ و علت این نامگذاری صحبت کرده‌ایم، بار دیگر تاکید می کنیم واژه شش دانگ‌ به معنای شش جهت است، این گونه برداشت می‌شود، که تمام جهات یک ملک از شمال و جنوب تا غرب و شرق و بالا و پایین ملک را در بر می گیرد و فرد دیگری در این ملک سهم و نقشی ندارد.

 

سند شش دانگ چیست

 

 

سند تک برگ چیست؟

قدیم ترها، هر ملک دارای سندی بود که برخی آن را دفترچه‌ای می‌خواندند و گروهی نامش را چند برگ می گذاشتند در حالی که سند های قدیمی حاصل گردآوری چندین برگ در کنار هم بودند، صنعت های امروزی تنها یک برگ را شامل می‌شود، این نوع سند ملک از سوی نهادهای رسمی کشور طراحی شده و به تایید رسیده اند، لذا به همراه داشتن آنها

نشان می‌دهد آنچه در دست داریم کاملا رسمی است، و می‌توان به آن استناد کرد؛ طراحی این نوع سند ملکی به نحوی رقن خورده که در وهله اول می‌توان آنچه در آن درج شده است را به صورت به راحتی خواند و در گام بعد اصالتش را تایید نمود و از صحت و سقمش خاطر جمع شد.

 

سند تک برگ چیست

 

 

سند شورایی چیست؟

سندی است که بعد از توافق و عقد قرارداد و قولنامه در کاغذ عادی یا چاپی در بنگاه مربوط به تایید مهر و امضا شوراهای محلی که ملک در آن مکان قرار دارد انجام می گیرد.

در واقع تبدیل سند شورایی به سند شش دانگ تک برگ هم امکان پذیر است، به شرطی که مراحل مسیر قانونی را طی کنید.

 

سند شورایی چیست

 

 

سند مشاع چیست؟

این بار با سندی روبرو هستیم که مشاع نام می‌گیرد، نخست مشاع را از نظر لغوی زیر ذربین می‌بریم و سپس پیرامون سند ملکی به بحث می‌نشینیم؛ مشاع در لغت یعنی شراکت، در زمانی که ملک دارای چندین مالک است، سندی که برای آن در نظر گرفته می‌شود مشاع خطاب می گردد؛ زمانی که سند را میان چندین شریک به نوعی تسهیم می کنند و به اشتراک می‌گذارند سند ملک در زمره سند مشاع قرار می گیرد.

برای اطلاعات بیشتر می توانید با همکاران ما در "ویلا دنیز" به صورت آنلاین در ارتباط باشید؛ و برای ارتباط با ما می توانید از بخش تماس با ما، با کارشناسان مجرب در ارتباط باشید.

از اینکه ما را تا انتهای این مقاله همراهی نموده اید از شما کمال تشکر را به عمل می آوریم.