خرید ویلا شمال به ویژه در مناطق ییلاقی شمال ایران یکی از گزینه‌های ایده‌آل برای گذراندن اوقات فراغت می‌باشد. مناطق ییلاقی در شمال از نمونه مناطق پربازدید و پرطرفدار افراد است که اغلب برای رهایی از زندگی شهری و شلوغی‌های آن با خرید ویلا شمال و در برخی موارد اقدام به ساخت ویلا می‌کنند. اگر شما از آن دسته از افرادی هستید که در تعطیلات خود به شمال کشور سفر می‌کنید و قصد ساخت ویلا در مناطق ییلاقی شمال دارید بهتر است تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید.

وجود آب و هوای دل‌چسب، طبیعت زیبای مناطق ییلاقی شمال، هر فردی را وسوسه می‌کند تا ویلایی برای تفریح و لذت بردن از زیبایی‌‌های آن داشته باشد، به این ترتیب افرادی هستند که به فکر ساخت ویلا در مناطق ییلاقی می‌افتند. اما به یاد داشته باشید که ساخت ویلا به صورت شخصی ممکن است سود، ضرر و زیانی به همراه داشته باشد و به راحتی که فکر می‌کنید، نباشد. بنابراین بهتر است قبل از هر اقدامی برای ساخت ویلا در مناطق ییلاقی شمال ایران برآورد کلی از هزینه‌هایی مهم و ضروری داشته باشید.

به این نکته نیز توجه داشته باشید که به دلیل آب و هوای سرد مناطق ییلاقی که همانند فصل زمستان است، علاوه بر رفت و آمد دشوار ساخت ویلا در آن مانند ساخت ویلا در فصل سرد سال و هم‌چنین سخت می‌باشد. امروزه از همان مصالح ساختمانی که شما اقدام به خرید ویلا شمال می‌کنید، برای ساخت ویلا در مناطق ییلاقی استفاده می‌شود اما با کمی تغییر در پیشرفته بودن آن‌ها که تنها در مدت زمان ساخت با هم متفاوت هستند.

خرید ویلا شمالخرید ویلا شمال

 

مصالح ضروری برای ساخت ویلا در مناطق ییلاقی شمال

  1. سیمان؛ سیمان از مصالح مهم و بسیار محبوب برای ساخت ویلا در شمال می‌باشد. هنگام استفاده از سیمان در ساخت ویلا، سبب افزایش چسبندگی بین بتن‌ها و استحکام هر چه بیشتر بنا می‌شود. این مصالح را به راحتی می‌توانید تهیه کنید که معروف‌ترین آن پرتلند است.

سیمان از نمونه مصالحی است که سازندگان و معماران با کارکرد آن آشنا هستند. هم‌چنین دارای کاربردهای بسیاری نظیر، دیوارهای بیرونی ویلا، استفاده در طرح‌های مینیمال و در برخی موارد در داخل ساختمان ویلا از آن استفاده می‌شود. با توجه به شرایط آب و هوایی شمال کشور و رطوبت موجود در آن، می‌توانید سیمان را جایگزین گچ در نمای داخلی کنید. علاوه بر ویژگی‌های گفته شده و به دلیل مقاومت بیشتر و مناسب‌ بودن سیمان به عنوان مصالح خوب، برای جلوگیری از فرسایش سیمان در مدت زمان طولانی، بهتر است هر چند سال یکبار آن را ترمیم کنید.

  1. بتن؛ این مصالح از مخلوط سیمان و مقدار کمی آب با درصد مشخص شده تهیه می‌شود.
  2. چوب؛ بیشترین استفاده از چوب‌های مرغوب برای نمای بیرونی ویلا و در برخی موارد نمای داخلی و درب ویلا می‌باشد. چرا که آهن در برابر رطوبت شمال کشور زنگ می‌زند.
  3. سنگ؛ سازندگان ویلا برای هر چه زیباتر شدن ویلاها، ترکیبی از سنگ و چوب را برای نمای بیرونی ویلا و پله‌ها استفاده می‌کنند. شاید شما نیز هنگام خرید و فروش ویلا شمال به نمونه‌هایی از این نوع ویلاها رو به رو شده باشید. البته ناگفته نماند که به دلیل زنگ زدن فلزات و آهن در شمال کشور چوب و سنگ بهترین گزینه برای مقاومت و زیبایی ویلا می‌باشد.

خرید ویلا شمالخرید ویلا شمال

 

انواع سنگ برای نمای بیرونی ویلا‌

اگر قصد دارید در ساخت نمای ویلای خود از سنگ استفاده کنید، بهتر است حتما به این نکته توجه کنید که انواع مختلفی از سنگ‌ها برای نمای ویلا وجود دارند که صرفا همه‌‌ی آن‌ها مناسب نیستند. بنابراین در ادامه شما را با نمونه‌ سنگ‌ها آشنا می‌کنیم.

سنگ مرمریت؛ بهتر است از سنگ‌های مرمریت برای نمای بیرونی ویلا استفاده نکنید. این نوع سنگ علاوه بر آنکه دارای تنوع و زیبایی بالایی هستند، اما زمانی که در برابر رطوبت شمال کشور و تابش نور خورشید تغییر رنگ می‌دهند و در مرور زمان تیره می‌شوند.

سنگ تراورتن؛ این نوع سنگ‌ها برخلاف سنگ‌های مرمریت از تنوع رنگی پایین برخوردار است و در صورت تمایل می‌توانید از سنگ‌های تراورتن برای نمای بیرونی ویلا در شمال استفاده کنید. هم‌چنین برای استفاده از این نوع سنگ نیاز به پرداخت بیشتری می‌باشد.

سنگ‌ گرانیت؛ قیمت مقرون به صرفه نسبت به سایر سنگ‌ها و مقاومت بالا از نمونه ویژگی‌های سنگ‌های گرانیت است. بنابراین می‌توان این نوع سنگ را مناسب برای ساخت ویلا در شمال و استفاده در پوشش‌های بیرونی ویلا به کار برد. هم‌چنین در هنگام خرید ویلا شمال شاید در نمای ویلاها به چنین سنگ‌هایی رو به رو شده باشید.

آجر و بلوک‌های سفالی؛ آجر از مصالح پر مصرف در امر ساختمان‌سازی می‌باشد. اما با توجه به اینکه آجر در شرایط آب و هوایی شمال، رطوبت را در خود جذب می‌کند؛ به همین دلیل گزینه‌ی ایده‌الی برای ساخت ویلا در شمال نمی‌باشد. هم‌چنین با توجه به رطوبت موجود در شمال بعد از مدتی آجر دچار شوره‌زنی می‌شود. در این میان نیز آجر یا بلوک‌های سفالی با توجه به وزن کم و استحکام بالایی که دارند برای ساخت ویلا در شمال بسیار مناسب هستند و بیشتر از این نوع آجر که سازگاری خوبی با اقلیم شمال دارد، استفاده می‌شود.

ساخت ویلا در مناطق ییلاقی شمالساخت ویلا در مناطق ییلاقی شمال

 

انواع گچ (ساده یا ضد آب) ؛ گچ‌ها عموما در ساخت اغلب ساختمان‌ها کاربرد چشمگیری دارد. اما از مقاومت کمی نسبت به رطوبت و آب برخوردار است. به همین دلیل برای آن که بتوان از گچ در برابر شرایط اقلیمی شمال کشور و ساخت ویلا استفاده کرد، آن را با کمی مواد مقاوم ترکیب می‌کنند تا استحکام بالایی داشته باشد.

 

انواع مصالح مختلف برای تیغه‌ چینی ویلا‌

در این بخش به عواملی که در تیغه چینی ساختمان تاثیر بسزایی دارد، اشاره کردیم:

وزن:در وهله‌ی اول بهتر است نسبت به وزن و حجم مصالح ساختمانی دقت لازم را داشته باشید. چرا که هر چه وزن مصالح به کار رفته بیشتر باشه، بنای شما سنگین خواهد بود. به این ترتیب وزن و حجم مصالح به ترتیب؛ بلوک سیمانی، بلوک لیکا، بلوک سیمانی و بلوک آجری می‌باشد.

هزینه‌های تمام شده: برای استفاده از مصالح بهتر است، مصالحی را به کار گیرید که دارای قیمت مناسبی باشند. به عنوان مثال بلوک‌های سیمانی علاوه بر اینکه قیمت کمتری دارند از استحکام بالا نیز برخوردارند و بیشتر از آن در ویلاهای شمال استفاده می‌شود.

 

مجوزهای ضروری برای دریافت مجوز ساخت ویلا‌

گرفتن مجوز ساخت ویلا یکی از کارهای ضروری پیش از اقدام به ساخت می‌باشد که باید در اولویت قرار گیرد. قبل از اقدام برای ساخت ویلا، با توجه به متراژ زمینی کا در اختیار دارید و طرح و نقش مدنظرتان مجوزهای لازم را دریافت نمایید. حتما به این نکته توجه کنید که بدون داشتن مجوز هیچ‌گاه اقدام به ساخت ویلا در مناطق شمالی نکنید. هم‌چنین زمانی که مجوز دریافت کردید شما امکان اضافه کردن بخش‌های جدید و یا حتی تغییر دکوراسیون ویلا را نخواهید داشت. به طور مثال؛ اگر بعد از گرفتن مجوز قصد داشته باشید ویلا را دوبلکس بسازید مشمول جریمه می‌شوید.

بهتر است قبل از شروع به ساخت ویلا در مناطق ییلاقی از افرادی که دارای مهارت لازم و کافی در ساخت و ساز هستند استفاده کنید چرا که چنین معمارانی دارای تبحر خاصی هستند و هرگونه مشکلی را از قبل پیش‌بینی می‌کنند. هم‌چنین می‌توانید قبل از استخدام کارگران مناسب برای ساخت ویلا، اطلاعات کافی از سابقه‌ی نیروی کار کسب نمایید تا با اطمینان کامل شروع به ساخت ویلا نمایند.

خرید ویلا شمالخرید ویلا شمال

 

شرایط ساخت ویلا به صورت شخصی‌

در مرحله‌ی بعدی پس از ساخت ویلا، هزینه‌های طراحی برای داخل ویلا و خرید مواردی می‌باشد که ویلا به آن نیاز دارد. اما به این نکته توجه داشته باشید که ساخت ویلا به صورت شخصی به هیچ وجه توصیه نمی‌شود. برای ساخت ویلا در مناطق ییلاقی شمال کشور به مهندسین و معماران حرفه‌ای نیاز دارد، چرا که ساخت ویلا دارای مراحل مختلف می‌باشد.

 

چه نوع ویلایی انتخاب کنیم؟ ‌

در وهله‌ی اول علاوه بر خرید ویلا شمال، برای ساخت ویلا نیز انتخاب و مشخص نمودن نوع ویلا بسیار حائز اهمیت می‌باشد. ساخت ویلای دوبلکس بسیار پر رونق‌تر از ویلاهای دیگر است چرا که چنین ویلاهایی دارای چشم‌انداز زیبا از طبیعت مناطق ییلاقی می‌باشد. هم‌چنین میزان هزینه‌های ساخت بسته به این که ویلای شما مدرن باشد یا کلاسیک متفاوت است. بنابراین در مرحله‌ی اجرایی مشخص کنید که چه سبک ویلایی را قصد دارید بسازید. در زیر به مراحل اساسی و مهم در ساخت ویلا در مناطق ییلاقی اشاره کرده‌ایم؛‌

  • بلوک چینی و به همراه آن قالب‌بندی پی بنا
  • اجرای بتن مگر
  • انجام مراحل پی سازی
  • وصله میلگرد یا همان آرماتورها
  • اتصال میلگردهای فولادی
  • اجرای بتن ریزی پی
  • جا به جایی خاتون‌ها به محل ساخت و ساز
  • مرحله بستن قالب‌های فلزی
  • ریختن بتن در قالب‌ها
  • شاقول کردن و کنترل قالب‌ها
  • قرار دادن قالب کف تیرها
  • آرماتور بندی تیر
  • اجرای قالب‌گذاری نهایی
  • ساخت و طراحی نمای بیرونی
  • نازک کاری بنای بیرونی سازه
  • سقف شیروانی

 

نتیجه گیری در مورد ساخت یا خرید ویلا شمال

نکته‌ی قابل توجه در ساخت ویلا در هر منطقه‌ای از شمال کشور، دقت در انتخاب فصل مناسب و دریافت مجوزهای لازم برای ساخت می‌باشد. چنانچه شرایط اقلیمی در همه‌ی شهرهای شمال کشور یکسان است؛ بنابراین برای ساخت و ساز به مصالح یکسان و مشابه نیاز است. اگر از آن دسته از افراد هستید که قصد خرید ویلا شمال و یا حتی ساخت ویلا دارید، می‌توانید از شرکت‌های ساختمان‌سازی علاوه بر مشاوره انتخاب درستی انجام دهید.