افراد زیادی علاقه مند به خرید ویلا در شمال هستند اما امکان پرداخت هزینه ی خرید ویلا نوساز را ندارند. خرید ویلای قدیمی و بازسازی آن در شمال برای این افراد که به دنبال خرید ویلای ارزان در شمال هستند یک گزینه ی مناسب است. زیرا خرید ویلای قدیمی و بازسازی آن به مراتب هزینه ی کمتری از خرید ویلا نوساز دارد.

در هر صورت اگر در حال تصمیم‌‌گیری برای خرید ویلا در شمال هستید یا قبلاً یک ویلا چند سال ساخت را خریداری کرده‌اید، و تصمیم دارید برای تعمیر و بازسازی ویلا در شمال برنامه‌ریزی کنید، قطعاً اولین و مهم‌ترین عاملی که برای شما اهمیت دارد هزینه‌های بازسازی و نوسازی است. مسئله تعمیر و بازسازی برای ساختمان‌هایی مطرح می‌شود که چندین سال از عمر ساختمان می‌گذرد.

البته باید توجه کنید که ویلای قدیمی که برای بازسازی خریداری می کنید حتما دارای اسکلت بندی قویی باشد، وگرنه بازسازی ویلا امری بیهوده است. بنابراین چه برای آن‌هایی که این نوع ساختمان‌ها را خریداری می‌کنند و چه برای آن‌هایی که ساکنین ساختمان هستند و قصد تغییر در برخی از قسمت‌‌های آن را دارند، این مسئله حائز اهمیت است.

 بازسازی ویلا در شمال

بیشتر بخوانید: تجربه‌ تفریحی لذت‌بخش‌ با خرید ویلا شمال به سبک ساحلی

 

زمان بازسازی ویلا در شمال

هر ساختمانی طول عمر مفیدی دارد و پس از مدتی دچار فرسودگی می شود، در نتیجه نیاز به بازسازی دارد. در واقع بازسازی را می توان جزء حذف ناپذیر هر خانه ای دانست. اینکه یک بنا چه زمانی فرسوده می شود و نیاز به بازسازی دارد به عواملی از حمله سن بنا بستگی دارد. اما سن یک بنا به تنهایی معیار مناسبی برای تعیین میزان فرسودگی آن نیست، عمر مفید بنا به موارد مختلفی از جمله مواد و مصالح به کار رفته در آن، آب و هوا و.. بستگی دارد و در مناطق مرطوب شاهد فرسودگی زودتر بناها خواهیم بود. بر اساس اعلام وزارت راه و شهرسازی بناهای بالای ۳۵ سال به عنوان بنای فرسوده شناخته می شوند، هر چند در برخی از کشورها این عدد بسیار بالاتر است و در انگلیس بنای بالای ۲۰۰ سال به عنوان بنای فرسوده شناخته می شود.

عموما زمانی بازسازی ویلا در دستور کار قرار می‌گیرد که سال‌ها از ساخت ویلا در شمال (مثلا 10 سال) می‌گذرد و صاحب ویلا تمایل دارد، دستی به سر و روی ویلا بکشد و زیبایی‌هایش را دو چندان کند. بازسازی ویلا به نمای ظاهری بسنده می‌کند با این حال، تجربه ثابت می‌کرده در میان همگان محبوب‌تر است. 

با توجه به این که هدف بازسازی بهبود ظاهر ویلا است، مرکز توجه آن رسیدگی به دیوارها، پنجره‌ها، کاشی‌ها و تمام مواردی است که به چشم می‌آید و در اولین نگاه، جلب توجه می کنند. در کل  قسمت‌هایی از ویلا که پس از مدتی رنگ و لعاب خود را از دست می‌دهند و ویلا زیبایی خود را از دست می دهد، مهم‌ترین قسمت‌هایی هستند که در بازسازی به کار می‌آیند.

 بازسازی ویلا در شمال

بیشتر بخوانید: بافت باغی چیست؟ راهکار ساخت ویلا در بافت باغی

 

 

نکات بازسازی ویلا

بازسازی محوطه بیرونی ویلا

در بازسازی ویلا در شمال بهتر است به بازسازی و مرتب کردن محوطه و باغ نیز توجه کرده و همزمان با برنامه بازسازی داخلی برنامه تغییرات محوطه را نیز تهیه کنید. برای بازسازی محوطه و باغ به نوع چینش درختان توجه کرده و در صورت لزوم آن ‌ها را جا به ‌جا نمایید، از طرف دیگر برای توسعه باغ خود نیز برنامه‌ریزی کرده و درخت ‌ها و گیاهان لازم را در محل مناسب بکارید. در حین انجام بازسازی ویلا می ‌توانید به یک آلاچیق یا فضای مناسب نشستن در محوطه نیز فکر کرده و آن را طراحی و اجرا نمایید. با اینکار می توانید یک محل استراحت شخصی روباز و دلنشین برای خود ایجاد کنید.

 

تعمیرات مورد نیاز در بازسازی ویلا

مورد بعدی که در بازسازی ویلا اهمیت دارد انجام تعمیرات مورد نیاز ویلا است. برای این کار بهتر است با استفاده از متخصصین در امور تاسیسات الکتریکی و مکانیکی و در صورت نیاز سیم‌کشی ‌ها، لوله‌کشی ‌ها و عایق‌بندی ‌ها را تعمیر یا تعویض کنید. در صورتی که نیاز به نور بیشتری در ویلای خود احساس می ‌کنید، می ‌توانید از مهندس تاسیسات بخواهید که امکان افزودن روشنایی به بخش‌ های تاریک منزلتان را بررسی کند. همچنین با مشورت گرفتن از پیمانکار می ‌توانید محل ستون ‌ها و دیوارهای باربر را مشخص کرده و در صورت لزوم دیوارهای غیر باربر را حذف کنید و به این ترتیب فضای بزرگ‌تر و مدرن‌ تری داشته باشید.

 

بازسازی دیوارها، سقف و کف ویلا

مورد بعدی در بازسازی ویلا و به خصوص در رابطه با ساختمان‌ های با عمر بیشتر رفع ترک‌ ها و مشکلاتی است که ممکن است بر اثر تغییرات حرارتی یا زلزله و یا حتی نشست در گذر زمان ایجاد شده باشد. در این صورت پس از اطمینان از سلامت سازه برای ترمیم گچ‌ کاری دیوارها و سقف اقدام کنید. در مرحله بعد پوشش دیوارها و رنگ آن‌ها را نیز انتخاب نمایید. کف ویلا را نیز از نظر سلامت بررسی کرده و در صورت لزوم پوشش آن را تعویض کنید.

 

مدیریت زمان و هزینه در بازسازی ویلا

موردی که در بازسازی ویلا بسیار اهمیت دارد مدیریت زمان و هزینه است. با یک مدیریت صحیح می‌ توانید از هدر رفتن زمان و هزینه جلوگیری کنید. به این منظور پیش از شروع بازسازی ویلا یا خانه باغ خود از گروه بازسازی کننده بخواهید جدول زمان بندی منظمی تهیه کند و در آن فهرستی از اقدامات لازم و مدت زمان و هزینه‌ ای که برای هر یک باید صرف شود را یادداشت کند. البته در این مورد تورم قیمت کالا ها و مصالح را نیز در نظر بگیرید. و یا بدانید که در چه فصلی اقدادم به اینکار می کنید. مثلا اجرای طراحی بیرونی فضای ویلا در زمان فصل سرد و بارانی سال یعنی زمستان بسیار سخت تر و زمان بر خواهد بود.

 

بازسازی ویلا در شمال

بیشتر بخوانید: سند شورایی چیست؟ مشکلات خرید ویلا با سند شورائی در شمال

 

افزودن فضاهای دیگر به ویلا

در صورتی که در ویلای شما فضاهایی مانند پارکینگ خودرو یا انباری وجود ندارد می ‌توانید ساخت چنین فضاهایی را نیز به برنامه بازسازی ویلا اضافه کنید. در افزودن فضاهای جانبی به ویلا باید به هماهنگی فرم آن ‌ها با ساختمان اصلی و محوطه توجه کنید. همچنین در نظر داشته باشید مکان ‌یابی و احداث این فضاها باید به گونه‌ای انجام شود، که در فعالیت‌ های دیگر اخلال ایجاد نکند.

 

 

بازسازی آشپزخانه

  • آشپزخانه جز فضا هایی از یک خانه یا ویلا است که بدلیل مرطوب بودن و پخت و پز، بیشتر از فضا های دیگه در معرض استهلاک قرار دارد و چون مکانی هست که مادر خانواده بیشتر از بقیه افراد در آنجا زمان می گذارد نیاز به زیباسازی و کاربردی تر کردن دارد.
  • تغییر در دیوار ها و پلان آشپزخانه بنا به ضرورت که هم به کاربردی تر شدن آشپزخانه کمک میکند و هم تنوع در شکل فضا ایجاد میشود. در مرحله بعد تغییر کابینت ها، کفسازی و طراحی سقف آشپزخانه با هم فکری کارفرما می باشد.

 

بازسازی سرویس بهداشتی و حمام

با تعمیر تاسیسات ویلا بخصوص در سرویس ها و حمام  در درجه اول کمک به صرفه جویی در مصرف بهینه انرژی و آب خواهد شد.

سپس با تعویض کاشی ها حمامی زیباتر خواهید داشت.

 

بازسازی سالن نشیمن و پذیرایی

با تغییر دیوار ها و ایجاد فضا هایی جدید و تخریب فضا هایی که غیر قابل استفاده بوده اند و اضافه کردن آن ها به فضای نشیمن ، طراحی جدید در سقف پذیرایی با استفاده از گچ یا کناف می توانید تغییراتی اساسی در فرم اصلی سالن نشیمن خانه خود ایجاد کنید.

اگر قصد تغییرات پلان در فضای نشیمن ندارید با تغییر متریال های اصلی این فضا می توانید با هزینه کمتر تغییر چشمگیری ببینید. با تغییر رنگ دیوار ها یا استفاده از کاغذ دیواری، تغییر در کفپوش، تعویض سیستم نورپردازی سالن نشیمن

استفاده از پنجره های دوجداره در ساخت نمای ویلا به بهینه سازی مصرف انرژی کمک زیادی میکند و همچنین از ورود آلودگی و سروصدا به داخل ویلا جلوگیری خواهد کرد.

 بازسازی ویلا در شمال

بیشتر بخوانید: ساخت ویلا در بافت زراعی مساوی با تخریب ویلا

 

هزینه بازسازی ویلا

محاسبات هزینه بازسازی ویلا بسیار بستگی به این دارد که چند درصد ویلای خود را بازسازی کرده اید. اگر بازسازی محدود به آشپزخانه و بازسازی کابینت های آن باشد مطمئنا هزینه آن نسبت به بازسازی کل ویلا کمتر خواهد بود، اما باز هم بستگی به متراژ و نوع متریال های جایگزین دارد. مثلا در تعویض کابینت ها اگر از کابینت های مات که متری 3 میلیون تومان می باشد استفاده کنید نسبت به کابینت های براق یا ممبران که متری 6 میلیون تومان می باشد، هزینه کمتری به خود اختصاص می دهد.

همچنین در ویلاهای قدیمی که تاسیسات قدیمی دارند بهتر است که یک بازسازی کلی تاسیسات انجام شود. در این صورت ممکن است که کمی هزینه های شما زیاد شود. که باز هم بستگی به نوع تاسیساتی که استفاده کرده اید دارد. مثلا خرید آبگرم کن معمولی هزینه کمتری نسبت به خرید پکیج دیواری دارد. اما تا سال ها راحت هستید و آرامش دارید و گاه و بیگاه با خراب شدن لوله ها، برق کشی ها و … آرامشتان بهم نخواهد خورد و هزینه های خرد با اعصاب خردی های زیاد نخواهید داشت.

پس نتیجه می گیریم، شما برای برآورد هزینه بازسازی ویلا، باید بدانید چه نوع وسایلی را جایگزین می کنید تا بتوانید براساس قیمت آن ها برآورد داشته باشید.