سلام به ویلا دنیز خوش آمدید.


اگر اطلاعات خیلی خوب و مهم را در مورد خرید ویلا می خواهید حتماً حتماً این مقاله را تا آخر بخوانید.
 همانطور که میدانید یکی از بحث‌های مهم خرید ویلا اسناد و مدارک ثبتی آن می باشد.
و حال اسناد و مدارک به چند دسته تقسیم می شوند:
1. سند تک برگی عرصه و اعیان
 2.سند شش دانگ منگوله دار
3.سند شورایی
4.سند زراعی
 5.سند اوقافی
6.پایان کار و جواز ساخت

 


نکته:  مورد آخری که بیان شد جز اسناد ثبتی نمی باشد در آخر برای شما توضیح کوچکی در مورد پایان کار و جواز ساخت و مزایای آن خواهیم گفت
1. سند تک برگی عرصه و اعیان: زمانی که شروع به ساخت و ساز کردید قبل از ساختن یک بنا ابتدا زمین خام بوده  و در سند ثبتی آن که به صورت تک برگ است تنها مینویسند عرصه ؛ زمانی که بنایی ساختید و تمامی کنتور و انشعابات را نصب کردید اقدام به دریافت سند جدید ثبتی می کنید با این تفاوت که در سند جدید شما به دلیل ساخت بنا می نویسند عرصه و اعیان ؛ که بسیار در خرید و فروش نقش مهمی را بر روی قیمت ایفا می کند یعنی مشتری با وجود این سند تک برگ ثبتی با خیال راحت بدون هیچ دغدغه ای خرید و فروش انجام می دهد اول اینکه باید توجه داشته باشید اگر زمینی که خریداری نموده اید چسبیده به بافت باشد و در آن ساخت و ساز کنید امکان اینکه به شما سنت تعلق نگیرد بسیار زیاد است یا اگر خارج از بافت باشد ممکن است در آینده طبق قانون مقررات بنای شما تخریب شود .

برای دیدن ویلاها با اسناد تک برگ ملکی بر روی لینک کلیک کنید. خرید ویلا سنددار

خرید ویلا سنددار
2. سند رسمی ششدانگ منگوله دار: این نوع سند قبل از اسناد تک برگ ثبتی بوده و سندی قدیمی می باشد  با این تفاوت که مانند سند تک برگ نیست و دارای صفحات زیاد مانند دفترچه می باشد که در صفحه خاصی از آن انتقالات و صفحات دیگر مشخصات ملک را می نویسند برای گرفتن سند تک برگ می‌توانید از روی این سند اقدام کنید در واقع همان سند ثبتی است .

خرید ویلا سنددار
3. سند شورایی: سند شورایی  نه  مانند تک برگ و سند شش دانگ منگوله دار است سند شورایی فروشنامه میان خریدار و فروشنده می باشد که به تایید دهیاری و شورا میرسد و پای فروشنامه شما را مهر می کنند  برای گرفتن سند ثبتی باید مراحل اداری و قانونی را طی کنید و زمان لازم برای این کار یعنی آماده شدن سند ثبتی شما بعد از مراحل قانونی سه ماه می باشد.


 مزایای خرید ویلا  با سند شورایی:  این است که با قیمت کمتری می توانید ویلای خوبی را در منطقه خوب خریداری کنید.
 معایب سند شورایی: این است که باید مراحل اداری زمان آماده سازی سند را تحمل کنید و همچنین دارای هزینه هایی طبق تعرفه شهرداری می باشد و دیگر اینکه امکان دارد فروشنده با همان مدارک و بنچاق به کسی دیگری قبل از شما فروخته باشد اما پیشنهاد می‌شود که اگر ویلایی را با سند شورایی خواستید خریداری کنید حتماً به یک فرد مطمئن و مورد اطمینان بسپارید و تحقیقات لازم را  به صورت کامل انجام دهید.


4. سند زراعی: این نوع سند بیشتر با جهاد کشاورزی سر و کار دارد یعنی زمینی که برای مدتی طولانی و از اول برای کشت و زرع استفاده میشده و به هیچ عنوان نمی توانید بر روی آن ساخت و ساز انجام دهید در غیر این صورت جهاد کشاورزی به مشکل بر می خورید و اگربر روی آن ساختی صورت گیرد دچار تخریب می گردد و از لحاظ قیمت ارزش آن به زمین خشک نمی رسد بنابراین توصیه می گردد به هیچ عنوان ویلایی که سند زراعی دارد را خریداری نکنید  به این نوع سند؛ سند خارج از بافت نیز گفته می شود .
 نکته مهم:  منطقه چمستان به دلیل آنکه اکثر سازندگان آن خرید و فروش گر می باشند برای گرفتن سند تک برگ سند ثبتی اقدام نمی کنند بیشتر اسناد و مدارکی منطقه شورای میباشد .


5. سند اوقافی: نوعی از اسناد و مدارک ثبتی می‌باشد که از قدیم دارای وقف از بزرگان بوده و در داخل سند با اندازه خاصی  با کلمه سیر مشخص می گردد لازم به ذکر است که این مورد تاثیر بر خرید و فروش نمیگذارد یعنی از ارگان دولتی برای خرید و فروش این چنین اسنادی معترض نمی گردند اما بر روی قیمت کمی تاثیرگذار می باشد .
و حال پایان کار و جواز ساخت چیست: زمانی  اگر زمینی را خریداری کردید با توجه به داخل بافت بودن و انشعابات آن ؛ از اداره ثبت اقدام به گرفتن جواز ساخت می کنید تا بتوانید بر روی آن بنای را احداث کنید .
پایان کار : یعنی  زمانی که احداث گردید و تمامی انشعابات و کنترل آن را نصب کردید از اداره ثبت و شهرداری اقدام به گرفتن پایان کار آن می کنید که دارای هزینه می باشد .


معمولا اسناد و مدارک ثبتی تک برگ دارای پایان کار و جواز ساخت می باشد.
 امروزه با توجه به مشکلات پیش آمده در دادگاه ها و خریدهای ناموفق اکثراً تمایل به خرید ویلا یا زمین با اسناد مدارک کامل ثبتی می باشند .
 پیشنهاد ما این است که می‌خواهید یک خرید خوب با سود بیشتر داشته باشید با فرد مطمئنی برای خرید ویلایی با سند شورایی اقدام کنید و   در پای قرارداد تمامی هزینه های اداره ثبت را از مبلغ کل خرید ویلا کنید .
امیدواریم توانسته باشیم در این مقاله اطلاعات مفیدی را از بابت اسناد مزایای ثبتی برای خرید خوب در اختیار شما قرار داده باشیم .