ثمن معامله

ثمن معامله در لغت به معنای بها و نرخ است و در حقوق منظور همان پولی است که بابت فروش مال بدست می‌آوریم. زمانی که فردی مالی را در معرض فروش قرار می‌دهد، مقدار پولی را که از نظر ارزش با مال برابر است را مشخص می‌کند که در اثر فروش مال دریافت کند. به این خرید و فروش نقدی اصطلاحا می‌گویند، ثمن معامله حال است.

اما گاهی ممکن است که هر دو طرف زمان مشخصی را برای پرداخت پول معین کنند و یا خریدار تحت شرایط خاصی پول را پرداخت کند. مانند خرید و فروش به شکل اقساطی، که چک به عنوان ثمن معامله پرداخت می‌شود که در این مواقع فروشنده باید تا زمان تعیین شده و سررسید اقساط صبر کند و قبل از آن حق مطالبه پول خود را ندارد. به همین دلیل نحوه پرداخت پول به صورت نقدی و اقساطی است.

داشتن آگاهی لازم در زمینه روش های پرداخت پول در معاملات ملکی در شمال کشور، باعث داشتن آرامش و اطمینان خاطر در معاملات ملکی می شود. همان طور که گفته شد، روش های پرداخت دارای انواع مختلفی است که در ادامه به معرفی روش‌ها و معایب و مزایای آنها می‌پردازیم.

 پرداخت معاملات ملکی در شمال

 

 

انواع روش های پرداخت وجه در معاملات ویلا و زمین در شمال کشور

1) انتقال وجه از طریق دستگاه کارتخوان (پوز)

در بسیاری از موارد افراد مبلغ بیعانه را با دستگاه کارتخوان موجود در املاک پرداخت می‌کنند، در این بین املاک باید تضمین کند که مبلغ را به حساب شخص فروشنده واریز می کند. همچنین در موارد دیگر ممکن است خریدار هنگام سند زدن، باقی مانده مبلغ معامله را از طریق دستگاه کارت‌خوان موجود در محضر پرداخت کند، در اینجا محضر تضمین می کند که پول را به حساب فروشنده واریز کند. باید در نظر داشته باشید که انتخاب این روش، اصلا مطمئن نیست و بهتر است فروشنده  و خریدار یکدیگر را حضوری ببینند. تنها در صورتی این نوع پرداخت انجام می شود که اعتماد کامل بین فروشنده و مشاور املاک وجود دارد.

2) چک عادی

معامله به صورت چک عادی یکی از روش های رایج در پرداخت پول معاملات ملکی است، این روش معمولاً توصیه نمی شود، زیرا این چک را صاحب حساب جاری صادر می‌کند و اگر چک به هر دلیلی پاس نشود دچار دردسرهای فراوانی خواهید شد. توجه داشته باشد؛ معمولا از این روش پرداخت پول کسانی استفاده می‌کنند که از یکدیگر شناخت کامل دارند.

 

۳) چک بانکی تضمین شده

چک بانکی تضمین شده یا همان چک رمز دار یکی دیگر از روش هایی است که در معاملات ملکی استفاده می‌شود، چک بانکی تضمین شده همانطوری که از اسمش پیداست تضمین شده بانک است به این معنی که در صورت ورشکستگی و یا حتی فوت شخص صاحب حساب چک نقد خواهد شد، شما می توانید با مراجعه به یکی از شعبه های بانک مورد نظر مبلغ را دریافت نمایید. اما در صورت مفقود شدن چک،شخص دریافت کننده باید سریعاً به بانک صادر شده اطلاع دهد و جلوی پرداخت چک را بگیرد در غیر اینصورت یابنده، چک را به یکی از شعب بانک صادر کننده برده و آن را می تواند نقد کند.

 

۴) چک بین بانکی تضمین شده

در بسیاری از معاملات مسکن از این روش برای پرداخت پول استفاده می‌کنند، چک بین بانکی تضمین شده به نام طرف معامله و با شماره حساب او صادر می‌شود و هیچکس جز خود شخص دریافت کننده چک نمی تواند چک را نقد کند، اما این نوع چک دارای مشکلاتی هم می باشد، به عنوان مثال اگر به هر دلیلی معامله فسخ شود، خریدار باید به بانک مراجعه کرده و چک را به حساب بخوابند و مبلغ را به فروشنده بازگرداند.

 

5) انتقال وجه کارت به کارت

یکی از روش های پرداخت انتقال وجه کارت به کارت اصولا برای پرداخت مبلغ بیعانه انجام می شود؛ زیرا سقف مبلغ کارت به کارت بین حدود 3 تا 5 میلیون میباشد. پس زمانی ه خرید ویلا یا زمین به مرحله قطعیت رسید این نوع پرداخت انجام می شود.
از مزایای این روش این است که، شما دسترسی به کد رهگیری و امکان استعلام از بانک مبدا و مقصد را نیز خواهید داشت.

 پرداخت با دستگاه پوز در معاملات ملکی شمال

 

 

پرداخت حق کمیسیون املاک

حق کمیسیون املاک در معاملات مختلف قابل دریافت می باشد. حق کمیسیون به عبارتی درآمد مشاورین املاک از بنگاه های ملکی می باشد که هر چه تعداد معاملات و ارزش ملک معامله شده بالاتر باشد، درآمد آنها نیز بالاتر خواهد بود.
مواردی همچون: کمیسیون خرید و فروش املاک، رهن کامل املاک، رهن و اجاره املاک، مشارکت در ساخت، معاوضه ملک و مشاوران املاک در صورت فسخ قرارداد از انواع کمیسیون هایی می باشد که برای آنها درآمد ایجاد می کند.
این را در نظر بگیرید که در تمامی معاملات، علاوه بر حق کمیسیون؛ 9 درصد از مبلغ معامله را تحت عنوان مالیات دریافت می شود.

برای معاملاتی تا سقف 500 میلیون 0.5 درصد از قیمت به عنوان کمیسیون از هر دو طرف معامله دریافت می شود. برای مبالغ بالای 500 میلیون 0.25 درصد از مبلغ مازاد قیمت ملک به حق کمیسیون اضافه می شود.

این نکته را بدانید زمانی که فسخ قرارداد اتفاق می افتد؛ در این صورت حق کمیسیون برای مشاورین املاک پا برجا بوده و طرفین معامله نمی توانند درخواست مبلغ پرداخت شده را از مشاور املاک داشته باشند. به عبارتی پس از انجام قرارداد هرگونه در تغییری در اصل قرارداد و تغییر در هزینه های آن نمی تواند دلیلی برای پس گرفتن مبلغ کمیسیون و یا بخشی از آن باشد.

 خرید ویلا در شمال

 

 

 فسخ قرارداد چیست؟

در قانون مدنی، به اجازه فسخ قرارداد ملکی، خیار می گویند.


خیار مجلس: تا وقتی که طرفین پس از برقراری قرارداد در کنار یکدیگر هستند و از هم جدا نشده‌اند حق فسخ قرارداد را هر یک از طرفین دارند.


خیار شرط: مدت زمانی است که با توافق طرفین معین می‌گردد و در این مدت خریدار و یا فروشنده ملک، می‌تواند که قرارداد را فسخ نماید.


خیار تأخیر ثمن: اگر که شخص خریدار تا ۳ روز مبلغ ملک را پرداخت ننماید، و همچنین فروشنده نیز ملک را تحویل او نداده باشد، فروشنده می‌تواند که قرارداد را فسخ نماید.


خیار عیب: خریدار اگر که پس از پرداخت ثمن و تحویل ملک متوجه ایرادی و عیبی گردد، به عنوان مثال: ایرادات برق و سیم و یا لوله کشی و … می‌تواند قرارداد را فسخ نماید.


خیار غبن: اگر هر یک از طرفین معامله پس از اینکه معامله انجام شد دریابد که به لحاظ مالی متضرر گشته است و به مبلغی بیشتر و یا کمتر ملک را معامله نموده است، حق فسخ معامله را خواهد داشت.

 

انواع فسخ قرارداد کدام است؟

۱) فسخ قرارداد بر اساس توافق طرفین:

طرفین قرارداد می توانند هنگام عقد قرارداد و یا خروج از آن برای یک طرف و یا هر دو طرف معامله حق فسخ قرار دهند.


۲) فسخ قرارداد بر اساس قانون:

فسخ قانونی زمانی است که قانون برای جلوگیری از ضرری که متوجه یکی از دو طرف معامله شده است و کاملاً ناخواسته بوده است، دستور فسخ را صادر می‌نماید.

 

نحوه فسخ قرارداد چگونه است؟

برای فسخ قرارداد دو راه وجود دارد:
در ساده‌ترین حالت، طرفین در صلح و سازش تصمیمی مبنی بر فسخ می‌گیرند، در این حالت شخصی که تمایل به فسخ دارد بدون نیاز مراجعه به دادگاه و بدون مشکل، قرارداد را فسخ می‌نماید.
اما گاه صرفاً یک طرف تمایل به فسخ دارد و طرف دیگر این امر را نمی‌خواهد، بنابراین مشکلاتی ایجاد می‌گردد که در این حالت طرفین می‌بایست که به دادگاه رجوع نمایند و دادگاه نظر قطعی خود را در خصوص فسخ قرارداد اعلام دارد.
پرداخت ضرر و زیان‌ها ناشی از فسخ قرارداد بر عهده چه کسی می‌باشد؟
همانطور که پیشتر ذکر گردید، در تمامی قراردادها و حتی قراردادهای املاک اعم از اجاره و یا خرید و … بندی وجود دارد که به صراحت ذکر شده است که اگر یکی از طرفین خواستار فسخ قرارداد باشد، باید مبلغی به طرف مقابل بپردازد. مبلغ این ضرر و زیان مقداری مشخص نبوده و در تمامی قراردادها یکسان نمی‌باشد و در حقیقت به نحو توافقی و منصفانه و با در نظر گرفتن ارزش ملک و قصدشان مبنی بر اجاره و یا خرید ملک، تعیین می‌گردد و شخصی که متقاضی فسخ است با پرداخت آن مبلغ می‌تواند قرارداد را فسخ نماید.

خرید ویلا در شمال

اگر به دنبال خرید ویلا در شمال، اعم از خرید ویلا دوبلکس، ویلا نیم پیلوت، ویلا فلت یا خرید زمین در شمال هستید؛ و می خواهید معاملاتتان را توسط مشاور املاکی معتبر در شمال با شرایط پرداختی اقساطی انجام دهید، مشاوران املاک ویلا دنیز با سال ها تجربه و خدمت با مشاوره رایگان آماده خدمت رسانی به شما متقاضیان محترم می باشد.