بدون شک هیچ شخصی در این جهان وجود ندارد که برای یک بار هم شده، یک نوع معامله، در زمینه های مختلف را انجام نداده باشد، در همین راستا، افراد بسیاری وجود دارند که، با حفظ سرمایه، و اندوخته مالی چندین ساله خود، به خرید ملک و مسکن می پردازند و در واقع یکی از بزرگترین و گران ترین خریدهای خود را انجام داده اند، بنابراین، خرید ویلا، مسکن، ملک، مغازه و ... هر کدام از حساسیت بالایی برخوردار است، و در انجام هر گونه معاملات می بایست، مسائل مختلفی را رعایت نمود، که یکی از این گزینه ها، مسائل حقوقی، می باشد، برای اطلاع و جلوگیری از هر گونه مشکلات، در حوزه بازار مسکن، پیشنهاد میکنم، به این مقاله بپردازید، تا بتواند کمکی، برای انتخاب بهتر و ایمن تر باشد.

 

 

قابل ذکر است، در معاملات و مسائل حقوقی، اصطلاحات و قانون هایی وجود دار که، اکثریت افرد، توجه و شناخت درستی نسبت به این امور ندارند، و بایستی توسط افراد متخصص شفاف سازی گردد، در همین راستا، ما به یک اصطلاح یا قانون، مواجع شده ایم، و‌ لازم دانستیم، در قالب یک مقاله، به بررسی آن بپردازیم، پس مانند همیشه با سایت ویلا دنیز همراه باشید.

 

مسائل حقوقی

 

 



  تصرف عدوانی چیست؟



 

 

مفهوم این عبارت، در واقع بر حکمی دلالت دارد که، اگر هر فردی، هر گونه ملکی را، به اجبار، و بدون رضایت صاحب ملک، آن را تصرف نماید، در قانون به تصرف عدوانی رسمیت دارد، و به طور کلی، در بین اکثریت عوام، کلمه تصرف عدوانی، از خارج شدن مال از استيلا، و تصرف آن، بدون رضايت مالک‌ اصلی می باشد، همچنین در رابطه با تصرف عدوانی، موضوعات و ویژگی های گوناگونی وجود دارد، که در ادامه مقاله به بیان آن می پردازیم.

 

تصرف عدوانی چیست

 

 



انواع‌ تصرف عدوانی در مسائل گوناگون:



  

کیفری

 

تصرف عدوانی کیفری، به معنای تصرف مالی است که، به شخص دیگری تعلق دارد، و با علم بر اینکه، شخص رضایت ندارد، آن را به تصرف خود در می آورند، و از نظر حکم قانونی، اینگونه تصرفات، جرم محسوب می‌شود، و در صورت شکایت، و اثبات جرم، شخص خلافکار، می بایست طبق حکم قانون، حبس گردد. 

 

حقوقی:

 

همانطور که با مفهوم تصرف کیفری اشنا شده ایم، یک نوع تصرف عدوانی حقوقی هم وجود دارد که، در راستای اجرای قوانین، تفاوت‌ ها و شباهت هایی با یکدیگر دارند، که در ا‌دامه مطلب به چند نمونه از این تفاوت ها می پردازیم:

 

 

* تفاوت عمده ای که در تصرف عدوانی حقوقی، و کیفری وجود دارد، این است که، در حقوقی، نیازی به احراز مالکیت قبلی مال نیست، در حالی که طبق قانون ثبت شده، تصرف کیفری باید احراز مالکیت انجام گیرد.

 

 

* از تفاوت های مهمی که در دعوانی حقوقی مطرح می باشد، اثبات، و مشخص گشتن کامل دادگاه، نسبت به آگاهی یا عدم آن، نسبت به تصرف یک ملک، و ... می باشد.

 

 

* باید بیان داشت، تمامی تصرف حقوقی، از طریق تنظیم دادخواست، صورت می پذیرد، اما در تصرف کیفری، نیازی به ارائه دادخواست نمی باشد، و معمولا شکایت کیفری صورت گرفته، برای جلب متهم، و صدور حکم رفع تصرف، می باشد.

 

 



 شرایط پیگیری تصرف عدوانی حقوقی؛



 

 

در راستای مسائل حقوقی ملک و مسکن، و ... باید بیان داشت، در انجام معاملات و حفظ اموال خود بسیار کوشا باشید، و در هنگام معامله، از افراد متخصص بهره مند شوید، زیرا در صورت بروز مشکلات، خسارت جیران ناپذیری به وقع می پیوندد، همچنین با مراجعه به دادگاه، شاهد چنین پرونده هایی می باشیم، چنانچه‌، شما بزرگواران با مشکلاتی همچون، تصرف حقوقی روبرو شدید، می توانید، طبق قوانین ثبت شده کتاب قانون، عمل نمایید، تا‌ قاضی بتواند به آن پرونده رسیدگی، و حکم لازم را صادر نماید.

 

 پیگیری تصرف عدوانی

 

 



 شرایط اجرایی حکم دعوانی حقوقی:



 

 

«سابقه تصرف و استفاده فرد شاکی»

 

افرد شاکی باید از تمامی اموال غیرمنقول خود، در زمانی مشخص شده، استفاده کرده باشد و همچنین شاهدانی را در اطراف خود (دوست و خانواده، نزدیکان و ...) در نظر گرفته باشند، تا بتواند مدت زمان استفاده را، تایید کنند.

 

 

 

«عدوانی بودن تصرف» 

 

در این مسئله، اید این موضوع ثابت شود که در تصرف حقوقی، اموال غیرمنقول به زور و بدون رضایت فرد تصرف شده است تا قاضی بتواند برای آن حکم درستی صادر کند.

 

 

«اموال غیر منقول، تصرف گشته»

 

همانطور که در ابتدای مقاله در این خصوص بیان شد، باید توجه داشته باشید که، تصرف عدوانی حقوقی مربوط به اموال غیرمنقول می‌ باشد، و‌ از مبحث اموال منقول جدا می باشد.

 

 مقررات و اجرای حکم

 

 



 تفاوت و ویژگی تصرف عدوانی حقوقی، با دعوای خلع ید



 

خلع ید چیست؟

 

مفهوم خلع، یعنی یک دعوای حقوقی در مورد اموال غیرمنقول (خانه، زمین، باغ) می باشد که،  امکان شکایت کیفری در آن وجود ندارد، و در واقع، در مفهوم ساده تر، به دعوای اشخاصی گفته می شود که، بطور غیرقانونی، اموال غیرمنقول افراد دیگر را تصرف کرده، و مالک اصلی بخواهد مال خود را از دست متصرف، خارج کند.

 

 

موضوع تصرف حقوقی، و خلع ید، دو مبحث جداگانه ای است که، دارای تفاوت‌ های مختلفی می باشد، که سعی کرده ایم، در این مقاله، گزینه های مد نظر را شفاف سازی نمائیم.

 

 

 • در خصوص گزینه های مطرح شده، باید بیان داشت، مهمترین ویژگی و تفاوت را به این موضوع اختصاص دا‌د که، در تصرف عدوانی، فقط مختص، اموال غیرمنقول می‌ باشد، در حالی که، دعوای خلع ید، هر دو گزینه، منقول و غیرمنقول را شامل می‌ گردد.

 

 

 • در خصوص شکایت و بررسی های انجام شده، باید بیان داشت، رسیدگی به پرونده تصرف عدوانی، نیازمند اتلاف وقت نمی باشد و می توان خارج از نوبت، مورد بررسی قرار گیرد، اما پرونده‌ی خلع ید، باید مطابق با نوبت انجام گیرد شود.

 

 

• حکمی که توسط قاضی، برای پرونده تصرف عدوانی صادر می‌شود، در حالی که به قطعیت کامل نرسیده، مجاز به اجرا خواهند بود، اما احکامی که برای پرونده‌ی خلع ید صادر می‌شوند، می بایست به طور قطعی، تصویب و سپس اجرا شوند.

 

تفاوت خلع ید و تصرف دعوانی

 



 تصرف عدوانی در ملک مشاع



 

 

در بسیاری از مواقع شاهد هستیم، بسیاری از افراد قصد معامله در بازار مسکن را دارند، و به علت قیمت بالای املاک، بصورت مشارکتی، اقدام به خرید می نمایند، و در انتها از یک ملک مشاع استفاده می نمایند، و گاها به دلیل اختلاف نظر و ... دچار مشکل می شوند که در چنین شرایطی باید گفت یک دعوای تصرف عدوانی اتفاق افتاده، و باید برای رسیدگی اقدامات لازم صورت گیرد، در صورت بروز اینگونه مشکلات می توان طبق ماده 12 آیین دادرسی به نزدیک‌ترین دادگاهی که در محل زندگی شما قرار دارد مراجعه کنید و موضوع که تصرف مال غیرمنقول شما است را مطرح کنید تا به آن رسیدگی شود؛ البته لازم به ذکر است که امروزه فرد شاکی می‌تواند به دفاتر خدمات الکترونیک رفته و درخواست خود را در آنجا به ثبت برساند.

 

ملک مشاع

 

 

لینک پیشنهادی: 

سرمایه گذاری در شمال

فروش ویلا در موقعیت عالی

فروش ویلا نو ساز مبله سند دار

فروش ویلا سند دار در چلک