در هر علم و کاری، یک سری قانون و‌ اصطلاحات تخصصی وجود دارد که، بدون درک و ‌دانش مربوطه، نمیتوان شناخت درستی از مفهوم این کلمات داشت، و همچنین علم حقوق و حکم ‌های صادره،‌ از پیچیدگی و گستردگی های زیادی برخوردار هستند، و امروزه با توجه به معاملات و انواع مختلفش، با اینگونه اصطلاحات روبرو می گردیم، که هر کدام از اینها، در به سرانجام رساندن، یک معامله  بسیار موثر خواهند بود، بنابراین ما در این مقاله، سعی داریم به مفهوم یک کلمه قانونی بپردازیم، تا از این طریق بتوانیم به اطلاعات شما کاربران بیفزائیم، بنابراین به مطالعه این مقاله بپردازید.  

 

امروزه علاوه بر اینکه، خرید و فروش ویلا، مسکن، زمین و ... بسیار، پر رونق گشته است، اما اکثر افراد تمایل و علاقه بیشتری، به خرید ملک های تجاری دارند، و این نوع سرمایه گذاری را، سودمند تر، می دانند، پس بدون شک، در انجام چنین معاملاتی، با کلمه سرقفلی، مواجه شده اید، حالا مفهوم این کلمه چیست؟ و چه تفاوت ها و ویژگی هایی دارد؟ و ‌همچنین دیگر توضیحات در این خصوص را، بررسی می نمائیم.

 

 

اصطلاحات حقوقی

 



 سرقفلی چیست؟



 

 

نخستین و مهم ترین موضوعی که باید، در خصوص موضوع سرقفلی بیان کنیم، این است که، فقط مختص اماکن تجاری می باشد، و‌ هیچ گاه نباید در راستای، اماکن مسکونی، استفاده گردد، همچنین سرقفلی، به منزله یک حق و‌ حقوق مالی می باشد، و همواره جزء اموال یک مالک، به حساب می آید، و همانند دیگر دارایی، باعث‌ افزایش مال و اعتبار مغازه می گردد، برای مثال: هنگامی که، فردی کسب و‌ کاری، در املاک تجاری، شروع کند، با گذشت زمان، و با کسب تجربه های مختلف، زمینه های، پیشرفت حاصل می گردد، و حالی که این پیشرفت در یک ملک استجاری صورت‌ پذیرد، و چنانچه به هر دلیلی محیط کار تغییر یابد، ممکن است تمامی اعتباری که جلب کرده بوده، با تعویض مکان، از بین برود و یا کمتر گردد، بنابراین با توجه به این موضوع، شاهد به وجود آمدن قوانینی هستیم که از حقوق خریدار و مالک، در چنین شرایطی حمایت می‌کند، یکی از این قوانین را می‌توان سرقفلی در نظر گرفت.

 

 نکته مهم: قابل ذکر است حق «سرقفلی» بر خلاف حق کسب و پیشه، و یا مهارت، به صورت خودکار ایجاد نمی‌شود، بلکه باید هنگام عقد قرارداد، مالک و مستاجر در این موضوع با صحبت کرده و با هم توافق کنند، بنابراین در صورت عدم توافق، در هنگام عقد قرارداد، عملا مستاجر هنگام تخلیه نمی‌تواند ادعایی داشته باشد.

 

سرقفلی چیست

 



 انواع سرقفلی چیست؟



 

معمولا سرقفلی ها را در دو گروه، مجازی و واقعی دسته بندی می شوند.

 

 

۱) تعریف سرقفلی (سرقفلی واقعی):

 

توجه داشته باشید که این حق، به نوع کسب ‌و کار ارتباط ندارد و با توجه به امکانات، و محل کسب ‌و کار تعیین می‌شود، برای مثال: چنانچه برای پاساژی که به تازگی ساخته شده باشد، حق سرقفلی در نظر گرفته باشند، تمام فروشگاه‌های این پاساژ چنین حقی را خواهند داشت که، به این نوع، سرقفلی واقعی گفته می‌شود.

 

قابل ذکر است، عوامل تعیین ‌کننده میزان سرقفلی واقعی، به • محل ملک  • نوع و مساحت، و همچنین گنجایش و امکاناتی از قبیل برق، آب، تلفن و…بستگی دارد.

همچنین باید بیان داشت، اگر مالک زمان عقد قرارداد از مستأجر حق سرقفلی را گرفته باشد، موظف است هنگامی که مستأجر ملک را تخلیه می‌کند، ارزش حق سرقفلی را به قیمت روز به مستأجر بپردازد، و یا مستأجر می‌تواند، این حق را با اخذ مبلغی به دیگری انتقال دهد، البته باید دقت داشت که در قرارداد اولیه حق انتقال منافع عین مستأجره از وی سلب نشده باشد.

 

 

 ۲) تعریف حق کسب و پیشه (سرقفلی مجازی)

 

حق کسب و پیشه، به علاملی همچون:  تلاش، موفقیت کسبی و حسن شهرت مغازه‌ دار ارتباط دارد و همچنین میزان درآمد به ‌دست ‎آمده از کسب و کار،  با توجه به میزان سرمایه‌گذاری، در آن سهیم می باشد، و همچنین حق کسب یا پیشه، در کتاب‌ های قانون، به نام «حقوق تجاری» و بعضی بین عموم به «سرقفلی مجازی» هم معروف است.

 

همچنین باید بیان داشت، عده‌ ای حق کسب و پیشه را با سرقفلی یکی می‌دانند، اما این دو، دو حق مجزا، با هدفی متفاوت هستند.

 

نکته مهم: بنابراین باید بیان داشت، چنانچه تصمیم به راه‌اندازی یک کسب‌ و کاری که، امکان موفقیت و کسب اعتبار در آن است را دارید، و باید ملکی با حق سرقفلی استفاده کنید تا امکان بهره‌گیری از اعتبارتان پس از جابه‌جایی نیز وجود داشته باشد.

 

 انواع سر قفلی

 

 



 حق کسب و پیشه یا تجارت چیست؟



 

حق کسب و پیشه یا تجارت به این معنی است که، مالک نمی‌تواند پس از پایان یافتن مدت قرارداد، مستاجر را مجبور به تخلیه مکان تجاری کند، بلکه قرارداد به صورت خودکار تمدید می‌شود.

 

در سال 1356 قوانینی در راستای کسب و کار با نام حق تجارت، یا حق کسب وضع گردیده که، به صاحب ملک اجازه نمی دهد مستاجر خود را پس از پایان قرارداد مجبور به تخلیه کند و همچنین قرارداد به صورت خودکار تمدید می‌شود، در صورتی که مالک اصلی بخواهد ملک خود را ۱) تخریب یا بازسازی کند، ۲) و‌یا از آن محل برای سکونت خود یا خویشاوندان استفاده نماید، ۳) و یا اینکه بخواهد کسب ‌و کاری برای خود، در آن محیط راه اندازی کنید، در چنین شرایطی نیز مالک موظف است به مستاجر خود مبلغی تحت عنوان، حق کسب و پیشه بپردازد.

 

 

حق تجارت چیست

 


مطالعه بیشتر:

هر آنچه باید برای انتقال سند ملک بدانید

تصرف عدوانی چیست


 

 



تفاوت سرقفلی و حق تجارت چیست؟



 

 

+ طبق تعاریفی که از حق کسب و پیشه و حقوق تجاری بیان شد، مشخص می‌شود که، بر خلاف حق سرقفلی، چنین حقی قبل از عقد اجاره، وجود ندارد، بلکه با عقد اجاره برای مستأجر ایجاد می‌ گردد.

 

 

+ همچنین حق کسب و پیشه، مختص مستأجرین می باشد، و آن را با سند رسمی می‌توان انتقال داد، اما برای سرقفلی چنین شرطی وجود ندارد و با قرارداد عادی نیز قابل انتقال است.

 

 

+ سرقفلی متعلق به محل کسب و کار ( تجاری) است، اما حق کسب و پیشه متعلق (شغل تجاری) می باشد، حق کسب و پیشه به محلی تعلق می‌گیرد.

 

 

+ حق سرقفلی مغازه وابسته به عرف محل می باشد. 

 تفاوت سرقفلی و حق کسب

 

 

در انتهای کلام، از همراهی و مطالعه مقاله بسیار سپاسگزاریم، و امیدواریم این مقالات گردآوری شده، بتواند کمکی برای شما هموطنان باشد، تا بتوانید در این راستا، انتخاب و معامله ای ایمن و آگاهانه داشته باشید، چنانچه در این راستا، نیازمند به یک مشاوره بوده اید، مشاوران مجموعه ویلا دنیز، می توانند در حوزه بازار مسکن، به شما کمک نمایند.

 

لینک پیشنهادی:

فروش ویلا اقساطی در شمال

فروش ویلا باغ 

خرید ویلا سند دار در شمال