از ابتدای تشکیل زندگی جمعی، و پیدایش سند های ثبتی و رسمی، در هر سرزمینی، ملک و اموالی وجود دارند که، با توجه به شرایط، و علت های گوناگون، دارای مالکی مشخص نمی باشند، که در این شرایط‌ دولت و مراجع حقوقی، وظيفه دارند تکليف مال را مشخص نمایند، و همچنین باید بیان داشت، در قانون مدني، اینگونه اموال را مجهول المالک معرفی می نمایند، از طرف دیگر احکام، راجع به ملک، دارای پیچیدگی هایی می باشد، و در همین خصوص باید به چند موارد اشاره نمود.

 

 

*  اگر شخصی قصد تصرف اموال مجهول المالکی را دارد، می بایست در ابتدای امر، نزد امام یا حاکم شرع، محل زندگی خود رفته و کسب اجازه چنین کاری را از او بگیرید، و چنانچه اجازه و حکم مثبتی نسبت به این امر جایز گشت، طبق بیانات و احکام شرعی، می توان صاحب این مال گردید،  همچنین در ماده‌ی 28 قانون مدنی، طبق نوشته ذیل ثبت گردیده است.

« اموال مجهول المالک با اذن حاکم یا ماًذون از قبل او، به مصارف فقرا می‌رسد»

 

 

* شرایط گوناگونی برای اثبات، اموال مجهول المالک وجود دارد، به همین سبب، در این راستا، اگر اموالی پیدا گشت، در ابتدا می بایست ارزش مال، برآورده شود، چنانچه ارزش آن، کمتر از یک درهم یا به ‌اندازه‌ی 12.6 نخود نقره بود، امکان تملک جستن بر مال جایز می باشد، اما در غیر این صورت، باید حکم آن را، حاکم شرع، بیان نماید، و فرد یابنده موظف است، مطابق امر بیان شده، عمل نماید.

 

 

* بسیاری از اموال، یافته شده از طریق ربا، دزدی، قمار و ... به دست آمده است، چنانچه با چنین گزینه هایی روبرو شدید، بطور شرعی و قانونی می بایست، قبل از هر گونه معامله و تصمیم گیری، اموال، ملک و ... را به صاحب اصلیش برگردانید، و همچنین قابل ذکر است، چنانچه هیچ گونه مشخصات و اطلاعی از مالک اصلی ندارید، به دلیل مجهول المالک‌ بودن، باید از حاکم شرع و‌ فقیه مورد نظر، نظر‌خواهی نمائید.

 

 

* عتیقه و آثار باستانی، یکی دیگر از گزینه هایی است که، جزء اموال مجهول المالک در نظر گرفته می شود، و‌ قابل ذکر است، طبق قانون و شرع، فقها باید برای این اموال، حکم صادر نمایند، و همچنین برخی دیگر از افراد، معتقدن، اشخاصی که اینگونه وسایل و یا ملکی که صاحبانی مشخص ندارند، و متعلق به سالیان گذشته است را پیدا می کنند، بر این، وسایل یافت شده، تملک دارند.

 

 

اما طبق قوانین ثبتی و حقوقی، در پاسخ به این افراد باید بیان داشت که، اینگونه اموال، دفینه عتیقه محسوب می شوند، و جزء اموال عمومی قرار می گیرند، و امکان تصاحب و‌ مالکیت آن برای اشخاص یابنده به هیچ عنوان وجود ندارد، و همچنین باید به این نکته هم اشاره نمود که، نمی‌توان این اموال را در هیچ صورتی، صرف امور خیریه و فقرا نمود، زیرا جز میراث فرهنگی به حساب می آید، و بدین ترتیب، باید برای عموم مردم، به نمایش گذاشته شود.

 

 

* باید بیان داشت، بسیاری از ملک و املاک، به سبب فوت، جنگ، بلاهای طبیعی، مفقود گشتن و ... دارای صاحب اصلی نمی باشد، و در همین راستا، وراث مشخصی ندارند، و یا وراثی برای انتقال مال ندارند، طبق قانون و حکم شرعی، این اموال، مجهول المالک به حساب می آیند، و باید به دست، حاکم یا امام شرع برسد، و می بایست، در جهت منافع عمومی مردم خرج گردد.

 

 املاک مجهول المالک

 

 



 املاک مجهول ‌المالک از نظر قانون ثبتی چیست؟



 

 

 

همانطور که در ابتدای مبحث، بیان شد، املاکی که یافته شده اند، و با توجه به شرایط، به آنها مجهول‌ المالک نسبت داده اند، باید بیان داشت که، تعاریف این گونه املاک، از نظر قانون ثبتی و مدنی، دارای معانی، و حکم متفاوتی می باشد.

 

از دیدگاه و نظر قانون ثبتی، املاک کشف شده ای که، بدون مالک می باشند، باید به ثبت عمومی در آورده شوند، و همچنین در مدت معینی که مشخص مهلت داده شد، تقاضا و مالکیتی نسبت به آن اموال ثبت نشده باشد، در ضمره املاک مجهول المالک قرار می گیرد، اما قانون مدنی تعریف متفاوت تری نسبت به قانون ثبتی، برای اینگونه اموال دارد، و در همین راستا  املاک مجهول‌ المالک، به املاکی گفته می شود که، در سالیان گذشته دارای مالک مشخصی بوده است، ولی در حال حاضر مالک آن‌ها، به هر دلیلی مشخص نمی‌باشد.

 

املاک بدون مالک در قانون ثبتی

 

 



 ثبت و سند زدن، اموال مجهول‌ المالک



 

 

 

چنانچه شخصی بعد از تصرف اینگونه ملک و املاک، سپس تلاش در ثبت اینگونه اموال را دارد، لازم است که تا مدت ۲ سال از زمان اجرای این قانون، تقاضای ثبت خود را اعلام کند، زیرا پس از سپری گشتن این مدت لازم، برای معاملات، می بایست در ابتدا، اموال در دفاتر  اسناد رسمی ثبت گردد، و در این صورت، ٢۵ درصدی از حق‌ الثبت در زمان تقاضای ثبت، اخذ می‌گردد.

 

 

مطالعه بیشتر:

 


هر آنچه باید برای انتقال سند ملک بدانید

اصول و قوانین حقوقی خرید و فروش ملک


 

 

 



 مدارک و اسناد لازم برای ثبت املاک مجهول‌ المالک در دفاتر رسمی



 

 

طبق بیانات ذکر شده، در جهت ثبت اسناد املاک مجهول المالک، متصرفین می‌توانند با در اختیار  داشتن مدارک لازم، تقاضای ثبت اموال، را خواستار باشند.

 

 

مدارکی که در جهت ثبت سند، این گونه املاک ضروری می‌باشد، عبارتند از:

 

 + مبایعه‌نامه یا قولنامه

 

 + سی دی حاوی اطلاعات ملک

 

+  نقشه کامل و اصلی

 

 مدارک لازم برای ثبت سند

 

 

در انتهای مقاله از توجه و مطالعه مقاله، از شما بزرگواران و همراهان مجموعه ویلا دنیز، بسیار سپاسگزارم، چنانچه در خصوص اموال مجهول ‌المالک یا گزینه های سرمایه گذاری، و هرگونه مسائل در حوزه، بازار مسکن، نیازمند مشاوره می باشید، می توانید با مشاوران مجموعه تماس برقرار کنید، و‌ همچنین قابل ذکر است، سایت ویلا دنیز، برای دسترسی و انتخاب بهترین گزینه های مطابق با نظر و بودجه مالی، آگهی های مناسب را  به ثبت رسانیده است، برای مشاهده اینگونه گزینه ها بر روی لینک کلیک نمائید.

لینک های پیشنهادی:

فروش ویلا نو ساز مبله سند دار در نوشهر

فروش ویلا مستقل ارزان قیمت لوکس در امیراباد

خرید ویلا در مازندران

فروش فوری ویلا شهرکی ارزان قیمت در جاده دریا

فروش ویلا ارزنده در شمال

خرید ویلا اقساطی در مازندران 

 

با آرزوی سلامتی و موفقیت روزافرون برای شما همراهان گرامی سایت ویلا دنیز.