واقف بودن به نکات و جزئیاتی که در انجام یک معامله شکل می گیرد، از مهم ترین اصول اولیه ای است که، می بایست دو طرف معامله از  آن اطلاع داشته باشند، گاهی اشخاص، تصور نمی کنند، ندانستن یک نکته کوچک، و به ظاهر بی اهمیت و یا کم ارزش، ممکن است، ارزش و کیفیت یک معامله را از بین ببرد، و باعث بروز مشکلاتی در آینده شود، پس سعی کنید قبل از اینکه معامله ای را منعقد کنید، از فردی که در این زمینه اطلاعات کاملی دارد، مشورت دریافت نمائید، و‌ یا اینکه، سایت ویلا دنیز، این امکان را برای کاربران گرامی ایجاد کرده، تا در صورت، نیاز به مشاوره، بصورت رایگان با این مجموعه تماس برقرار نمایند، تا بتوانند در این راستا، یک انتخاب مناسب را انجام دهند. 

 

همچنین باید بیان داشت، قراردادهای ملکی، یکی از بیشترین و‌ محبوب ترین معامله هایی است که، در طول سال در کشور انجام می پذیرد، اما هر قرار دادی، ضوابط و شرایط خاص خود را داراست، و برای آنکه بتوان بدون هیچ مشکلی، معامله ای را انجام داد، می بایست طبق قوانین اجرایی، و ثبت شده، عمل شود، همچنین یکی دیگر از، نکته های مهمی که، در یک قرار داد اهمیت چشم گیری دارد، پایبندی، و تعهد دو طرف، به معامله می باشد، و چنانچه یکی از اعضای دو طرف معامله، در این خرید و فروش ها و ... ضعف داشته باشند، زمینه های بروز مشکلاتی را ایجاد می نماید.

قابل ذکر است، یکی از راهکارهای مناسب، در خصوص، پایبندی دو طرفین، نسبت به معامله، می تواند تعیین مبلغ خسارت باشد، که افراد را مجبور به پیگیری معاملات می نماید.

 

 

در ادامه مطلب باید بیان داشت، چنانچه هر شخصی، در سرمایه گذاری هایی که، در حوزه بازار مسکن، انجام می دهد، حتما در قراردادهای ملکی، مانند زمین، ساختمان، و ... با کلمه عرصه و اعیان، آشنا می باشد، اما ممکن است مفهوم درستی، از این دو کلمه را نداشته باشند، و قابل ذکر است، یکی از مهم ‌ترین مسائلی که برای سند زدن ملک، و یا ساختمان ‌های تازه ساخته شده، باید به آن‌ها توجه شود، اسناد عرصه و اعیان می باشد، اگر شما هم  قصد خرید و فروش ملک یا ساختمانی را دارید و در این زمینه، اطلاعاتی ندارید، توصیه می‌کنیم این مقاله را مطالعه نمائید.

 

عرصه و عیان را می‌توان مرتبط به یکدیگر در نظر گرفت به طوری که طبق تعاریف قانونی، به زمینی که بر روی آن ساختمان را اجرا می‌کنند عرصه می نامند، و بنا یا ساختمانی که، بر روی زمین احداث می گردد را عیان می‌نامند، و‌ در کل، بصورت شفاف تر، باید بیان داشت که، عرصه همان زمین و عیان به ساختمان احداث شده، گفته می شود، همچنین مسئله ای که در خصوص میزان عرصه‌ای که، در اختیار هر فرد قرار دارد، مطرح است، مساحت عرصه یا مساحت کل زمین می باشد، به گونه‌ای که هر چه متراژ عرصه بیشتر  باشد، مالک عیان، از سهم بیشتری برخوردار می باشد.

 

سرمایه گذاری

 

 



سند عرصه و عیان



 

 

عرصه و اعیان دو گزینه ی مهمی هستند که، در معامله و مسائل حقوقی، دارای ارتباط نزدیکی نسبت به هم می باشند، همچنین از دیگر مسائلی که در رابطه با عرصه و عیان وجود دارد و برای این دو بخش در نظر گرفته می‌شود، سندی است که باید در این خصوص صادر شود، سند عرصه، در حقیقت سندی است که برای زمین در نظر گرفته می‌شود، و آپارتمان بر روی آن احداث‌ گشته است، و از طرفی دیگر، سند عیان به اسنادی اطلاق می گردد که، آپارتمان و واحدی بر روی آن قرار گرفته است، در همین راستا، چنانچه هر شخصی، بخواهد برای دریافت سند اقدام نماید، می بایست ویژگی هایی را رعایت نماید.

 

عرصه و عیان چیست

 

 



 نوع ملک عرصه و اعیان



 

 

زمانی که افرادی ملک هایی را به صورت عرصه خریداری می‌کند و یا حتی زمین هایی در سراسر ایران، به فروش می‌رساند باید در ابتدا، نوع مالکیت آن نمایان نمایند، در روند  ساختمان سازی، نخستین امر، با خرید و فروش زمین آغاز می گردد، و در برخی مواقع، صاحب زمین و‌ سازنده ملک، طبق توافقات اولیه، با هم شریک می‌شوند، بنابراین در این شرایط باید نوع ملک عرصه و اعیان مشخص شود، و همچنین حتما توجه داشته باشید که، اسناد اعیان و عرصه از نظر مساحت به شدت متفاوت می باشند، و عرصه معمولا، مساحت بیشتری نسبت به اعیان دارد.

 

 

 



شش دانگ بودن، اسناد عرصه و اعیان به چه معناست؟



 

 

طبق روال و آگاهی نسبی که، نسبت به اسناد و حق حقوقی ملک دارید، باید بر این موضوع واقف باشید که، تمامی املاک و ... از سندهای  شش دانگ برخوردار هستند و شش دانگ بودن، می تواند فقط به یک شخص تعلق داشته باشد، و این مسئله، درباره عرصه و اعیان نیز صدق می‌کند،  و اعیان و سند عرصه نیز می‌توانند شش دانگ باشند.

 

توجه داشته باشید که اگر بخشی از عرصه، و‌ عیان متعلق به یک شخص نباشد، و به دو فرد مجزا، تعلق داشته باشد، در زمان ساخت بنا، باید عرصه‌ را به صورت شش دانگ خریداری کنید، و یا بر روی قسمت مربوطه، سند سه دانگ بنا را تهیه کرده، و ساختمان را بسازید.

 

قابل ذکر است سند شش دانگ عرصه و اعیان در واقع به اسنادی گفته می شودکه، به صورت قانونی و حقوقی زیر نظر دفتر اسناد رسمی و معتبر، به صاحبان و مالکان اعیان و عرصه تعلق می گیرد.

 

اسناد شش دانگ

 

 



سند تک برگ عرصه و اعیان چیست؟



 

 

در سالیان گذشته و به سبب عدم وجود تکنولوژی و سیستمی بودن مراکز، برای اسناد اعیان و عرصه، اسناد به صورت دفترچه ای اجرا می‌ شده است، که در این روند، اسناد از چندین برگ، که حاوی کلیه ضوابط و قوانین حقوقی می باشد، تشکیل شده بوده است، که امروزه این روند تغییر کرده است، همچنین برای دریافت سند، در ابتدا می بایست:

 

با مراجعه به ارگان مربوطه، با تنظیم  قرارداد، درخواست خود را به اجرا می گذارید، سپس این درخواست انجام شده، توسط مدیر حقوقی در دبیرخانه، ثبت می‌ شود، پس از انجام این مراحل شما باید هزینه‌ای که اداره‌ی درآمد تعیین کرده است را پرداخت و تسویه کنید تا اداره‌ی ثبت سند عرصه و عیان مورد نظر شما را صادر کند.

 

 در سخنان پایانی باید بیان داشت که، در هر خرید و فروش ملک، ساختمان، زمین و ... می بایست با توجه به نوع سند ملک و میزان عرصه و اعیان آن اقدام به معامله کرد، زیرا هر واحد، قدرالسهم متفاوتی داشته و هنگام تخریب و نوسازی، مقدار مشخصی به افراد زمین تعلق خواهد گرفت. لذا مهم است که سهم هر مالک از کل این ملک و مشاعات مشخص باشد.

 

ثبت سند عرصه و عیان

 

لینک های پیشنهادی مجموعه ویلا دنیز:

خرید ویلا سند دار در شمال

فروش ویلا استخر دار

خرید ویلا باغ در شمال

فروش زمین شهرکی