از نخستین گام های حقوقی در راستای مطالبه گری، تنظیم اظهارنامه می باشد، که به صورت روشی قانونی، و به منظور بیان و کسب مطالبات صورت می پذیرد، و امروزه به سبب افزایش سرمایه گذاری، و همچنین معاملات در حوزه خرید و فروش ویلا، ساختمان و ... موجب گشته، در کنار معاملات سالم، افرادی سودجو و کلاهبردار هم وجود داشته باشند، که باعث بروز مشکلات مختلف در اینگونه معاملات، می گردنند، و به همین جهت، امروزه ما شاهد پرونده های مختلفی در همین راستا هستیم، و سایت ویلا دنیز، سعی دارد اینبار مقاله خود را در باب مسائل حقوقی باشد، پس برای کسب اطلاعات بیشتر، با ادامه مقاله همراه باشید.

 

 اجرای عدالت و حق و حقوق قانونی

 

 



 مفهوم اظهار نامه چیست؟



 

 

اظهار نامه، طبق قانون‌ حقوقی، به مکتوبات ثبت شده، اطلاق می گردد، و یکی از راه‌ های رسمی، و مطالبه،‌ حق شخصی افراد، به شمار می‌رود، و در بیان ساده باید ذکر نمود که، ثبت و ارسال اظهارنامه، پیش زمینه ای برای مطالبه‌ حقوقی اشخاص است، همچنین در راستای روند و ثبت اظهار نامه، باید بیان داشت که، تمامی اشخاص شاکی، لزومی ندارد بصورت حضوری به دادگاه مراجعه نمایند، و مراحل قضایی، برای ثبت شکایت را انجام دهد، بلکه طبق قانون، و از راه دور، در مراجع قضایی، این امر محقق می یابد.

 

 

اظهار نامه چیست

 

 



 انواع اظهارنامه



 

 

۱) اظهارنامه مالیاتی

 

۲) اظهارنامه حقوقی

 

* اظهارنامه مربوط به ملک و املاک ( مطالبه گری در راستای خسارات های وارده،  تخریب ساختمان)

 

* اظهارنامه های مالی ( فسخ معاملات)

 


* اظهارنامه شرکت ( انحلال شرکت )

 

* اظهارنامه خانواده ( در صورت مشکلات بین زوجین)

 

 



  گزینه و بخش‌ های مهم در ثبت اظهار نامه



 

هنگام ثبت اظهارنامه، می بایست فرمی را تکمیل کنید، این فرم شامل بخش ها و مواردی می باشد، که عبارت از:

 

* ثبت مشخصات فردی و نشانی محل زندگی:

 

شخصی که قصد دارد اظهار نامه را ثبت و‌ ارسال نماید، می بایست مشخصات فردی خود، شامل: نام و نام خانوادگی، آدرس و شماره تلفن را قید کند.

 

 * دلیل و موضوع اظهارنامه:

 

در فرم مذکور، باید دلایل اظهار، مکتوب شود، و این مطلب در فرم اظهار نامه، و در قسمت خلاصه اظهارات، شرح داده شود.

 

 

 * مشخصات و آدرس شخص یا اشخاص اظهار کننده:

 

ثبت، نام و نام خانوادگی، و نشانی طرف مخطاب الزامی است.

 

 

 * دلیل شکایت و اظهار:

 

آنچه در ابتدای ورود به ارگان مربوطه، در جهت تنظیم اظهار نامه بسیار مهم است، دلایل قانونی مبنی بر شکایت و در پی آن، ابلاغ فرد به دادگاه می باشد، و این اظهارات، باید در فرم ثبت شود.

 

 

در ادامه مطلب قابل ذکر است که، اظهارنامه های قانونی، در سه نسخه تهیه می‌شود:

 

۱)  نسخه اول طبق قانون های اجرایی، دادگستری بایگانی می‌شود.

 

۲) نسخه دوم به سبب اطلاع دادن، به طرف مقابل، ابلاغ می‌شود.

 

۳) نسخه سوم هم، به همراه نتیجه نهایی، و یا پاسخ طرف مقابل، به اظهارکننده، اعاده می‌شود.

 

 

 



  فایده ی اظهارنامه چیست؟



 

 

اگر از شخصی طلبکار باشیم، یا تعهداتی به ما داشته باشد، بوسیله ی اظهارنامه، فرصتی به آن شخص داده می شود تا تعهدات خود را انجام دهد، و چه بسا با ارسال اینگونه اظهار نامه ها، کار انجام شود، و نیاز به مراجع قانونی و قضایی نباشد.

 

مزایای اظهار نامه چیست

 

 



چگونگی ثبت اظهارنامه ها و طریقه ارسال



 

 

به طور کلی اظهارنامه ها، یک روند حقوقی و قضائی می باشند که، از سوی دادگاه برای اشخاص مد نظر، ابلاغ الکترونیکی می گردد، در تنظیم هر گونه ابلاغ ها، می بایست در رعایت کامل ادب و احترام، و به دور از هر گونه تهدیدی باشد، و همچنین باید بیان داشت، نحوه نگارش و تنظیم درست این ابلاغ ها، از اهمیت بالایی برخوردار می باشد، و‌ به موجب حساسیت های موجود در تنظیم اظهارنامه ها، کمک گرفتن از وکیل، الزامی است، چنانچه اگر دقت کافی در تنظیم اظهارنامه صورت نگیرد، امکان استفاده از اظهارات برعلیه خود فرد شاکی، وجود دارد.

 ثبت اظهار نامه

 

 



اظهار نامه چه کاربرد هایی دارد؟ 



 

 • باز خواست تعهدات ، از شخص مذکور

 

 

 • درخواست، و طلب اموری که بین دو‌ طرفین برقرار گشته، و اشخاص تعهد به انجام آن را دارند، و در همین راستا، نسبت به این امور مشخص شده، غفلت کرده اند.

 

 

• جهت ایجاد صلح و سازش، و بر قراری روابط حسنه، بین دو طرفین

 

 

 • گاهی دلیلی برای اثبات ادعا و مراجعه به دادگاه وجود ندارد، به همین خاطر می توان با ارسال، اظهار نامه، و مکاتبات انجام شده با اشخاص مورد نظر، می توان به دادگاه مراجعه نمود، و با توجه به استناد و بیانات فرد مقابل، به تصمیمی درست رسید.

 

 

• گاهی قرار است، اموال و اموری را به شخصی دیگر، واگذار نمائیم، و طرف مقابل، مانع از پذیرش اینگونه امور، می باشد، و یا سر باز می نهد.

 

 

 

و در ادامه مطالب بالا باید ذکر کرد، در برخی مسائل، پیگیری به صورت قانونی، گزینه ای عقلانی تر است، و اینگونه ارسال های قانونی، امری واجب و ضروری می باشد.

 

 



چگونگی و زمان مناسب پاسخگویی به اظهارنامه ها 



 

در خصوص پاسخگویی به اظهار نامه ها، باید بیان داشت، اشخاص موظف به این امر نیستند، و همچنین در این راستا، زمان مشخصی برای پاسخگویی از سوی دادگاه و قانون گذار تعیین نشده است، اما چنانچه قصد پاسخگویی به اظهار نامه ها را دارید، حتما از یک وکیل مجرب مشورت دریافت نمائید، زیرا اشخاص در صورت عدم آگاهی به مسائل و قوانین حقوقی، و با ذکر بیانات، می تواند باعث بروز مشکلاتی در روند پرونده و اظهارات گردند. 

 

زمان مناسب پاسخگویی اظهار نامه

 

در پایان مقاله باید بیان داریم، تمامی اظهارنامه ها در انواع مختلف، (حقوقی، قضایی و مالیاتی ) می‌تواند مزایایی مناسبی برای افراد، به همراه داشته باشد، و همچنین اظهار نامه حقوقی، همان‌طور که از عنوان این کلمه مشخص است، به پیگیری امور و اصول حقوقی می‌پردازد، و در این  صورت، افراد می توانند در جهت مطالبه حق خود، از این امکانات استفاده نمایند، همچنین شما کاربران عزیز می‌توانید، در جهت دریافت مشاوره رایگان با مجموعه ویلا دنیز تماس برقرار نمائید، تا با اطمینان خاطر، یک معامله و مطالبه درستی داشته باشید، و از اینکه تا انتهای مقاله با این سایت همراه بوده‌اید، از شما سپاسگزاریم، و چنانچه در امور دیگری، همانند حوزه بازار مسکن، (خریدو فروش ویلا، زمین و ...) نیازمند کمک هستید، می توانید با مراجعه به قسمت آگهی و وبلاگ، از سرمایه گذاری امن بهره مند شوید. 

 

لینک های پیشنهادی:

فروش ویلا نوساز                     خرید ویلا سند دار                        فروش ویلا ارزان قیمت

خرید ویلا باغ قدیمی در دل جنگل های شمال.               فروش ویلا مدرن با سند مالکیت