خطه شمالی، و روستاهای اطرافش، جزء مناطق، بسیار زیبا، با موقعیتی، جنگلی، ساحلی، و‌ یا، کوهستانی می باشند، زیرا این مناطق، سرشار از منابع طبیعی، همچون: پوشش گیاهی، جنگل، دریا، شالیزار، باغ، و ...  می باشد.

چنانچه بخواهیم، از مازندران، صحبت کنیم، باید بیان کنیم، این استان، علاوه بر شهر، از دهستانهای کوچک و بزرگی تشکیل شده، که با وجود هم، این منطقه را، تشکیل داده اند، که مجموعه ویلا دنیز، در این مقاله، قصد دارد، به یکی از روستاهای، یک شهر مهم و زیبا، در شمال بپردازد، که همواره این شهر، مقصد گردشگران، و علاقه مندان به دریا و ساحل، و‌... می باشد.

 

 در خصوص محله ها، و روستاهای همجوار، با شهر، محمودآباد، باید بیان داشت که، امروز، می خواهیم، در این مطالب، به روستایی، با نام "کلا صفا" بپردازیم، که یکی از، مناطق زیبا، و خوش آب و هوا، می باشد ،که به خاطر، پوشش، و آب و هوا، همواره سبز، و شاداب است، و گزینه ای مهم، برای مسافران، و گردشگران می باشد، و باید به این نکته اشاره کرد که، اکثر، روستاهای شمالی، دارای یک جاذبه، و یا مکان های تاریخی، به جا مانده از، سال های گذشته، و یا تفریحی هستند، که موجب زیبایی دو چندان، فضاها گشته است،

 

 

 خطه شمال

 

 

 



« روستای کلا صفا کجاست؟ » 



 

 

منطقه کلا صفا، یکی از روستاهایی، از توابع شهرستان آمل، در استان مازندران، است، که در 4 کیلومتری جاده آمل، به محمودآباد، واقع گشته است، و طبق آخرین سرشماری های انجام شده، این روستا، حدود ۲۱۴ خانوار، جمعیت دارد، که موقعیت جغرافیایی این دهستان، به نحوی است که، دو شهر زیبا و مهم، یک استان را، در همجواری خود، دارا می باشد، که فاصله حدودی آن، تا تهران، 205 كیلومتر است، همچنین، طبق گزارشات و صحبت های بزرگان و افراد بومی، این روستای مذکور، در زمان های قدیم، به «کنس پا» معروف بوده است، همچنین روستای کلاصفا، به دلیل قرار گرفتن، در فاصله مناسبی از دریا و کوهستان، دارای آب و هوای معتدل تری، نسبت به دیگر نقاط، این استان است، چنانچه بخواهیم، از میزان بارندگی، در این روستا، صحبت کنیم، باید ذکر شود که، نسبت، به دیگر نواحی، شهرستان آمل، و استان مازندران فراوان است، خاک آن حاصلخیز، و مناسب برای کشاورزی، و کاشت صیفی جات و ... است.

 

 

روستای خطه شمالی

 

 

در خصوص مهم ترین ویژگی طبیعی، و یکی از مزیت های این روستا، باید به، گذر رودخانه شهرود، اشاره کرد، که از مرکز این روستا، عبور می کند، که با زهکشی مناسب، تأمین کننده، نیاز ‌و مصرف، آب، برای، کشاورزی، و کشت می باشد، همچنین، اهالی این روستا، افرادی خونگرمی هستند، که همانند دیگر مناطق شمالی، با لهجه و گویش مازنی، صحبت می کنند، چنانچه بخواهیم، در باب، شغل این محله ها صحبت کنیم، باید به این موضوع اشاره کنیم که، اکثر افراد، پا به سن گذشته، روستای کلاصفا، به سبب موقعیت، و شغل اصلی حاکم بر منطقه، به کشاورزی و دامداری، مشغول هستند، اما جوانان و قشر جوان، این روستا، و دیگر مناطق اطراف، به سبب تحصیلات، به دیگر شغل ها، مشغول می باشند، اما در فقول کشت و کار، همپای بزرگان خود، در زمینه کشاورزی، و کشت محصولات، با بزرگان خود، مشارکت می نمایند، بنابراین، مهمترین شغل، اهالی این منطقه، تولید، و فروش برنج است، که یکی از گزینه های مهم، در ایجاد کسب و کار است. 

قابل ذکر است، کشت، و برداشت برنج، فقط در یک زمان خاصی از سال انجام می گیرد، بنابراین، بسیاری از افراد این روستاها، به غیر از، تولید برنج، برای کسب درامد، محصولاتی چون مرکبات، شبدر، سبزی، صیفی جات، و سایر محصولات سازگار با اقلیم این منطقه، و نیاز مردم، در روستا کشت می گردد، همچنین اهالی روستا، به جهت موقعیت، و نوع بافت و محیط آزاد روستایی، به پروش حیوانات خانگی، همچون: مرغ، خروس، و ... و همچنین گاو و گوسفند مشغول می باشند.

چنانچه بخواهیم از، اهالی و تحصیلات قشر جوان این روستا، صحبت کنیم، باید به اطلاع برسانیم که، اکثرا جوانان، روستای کلاصفا،  دارای تحصیلات عالیه، در رشته های پزشکی، دامپزشکی، مهندسی، و همچنین رشته های مدیریتی ، تربیت بدنی و … می باشند، که افتخار بزرگی برای این روستا، مازندران، محسوب می شوند، همچنین مازندران، مهد ورزش است، و  این روستا هم، شاهد، ورزشکارانی، در رده های سنی متفاوت،  افتخاراتی ، در سطوح شهرستانی، استانی، و ملی، می باشد.

 

 روستای کلا صفا

 



 « لیست فضاها، و اماکن مهم در روستای کلا صفا»



 

 

* ساختار، و بافت مسکونی، روستای کلاصفا، با مساحتی، برایر با، ۱۶ هکتار است،  با روش و ساختاری، بصورت خطی، ایجاد گشته، که این روستا، دارای، یک مسجد، حسینیه، و یک دبستان است، که همگی، در مرکز روستا، واقع شده اند.

 

* قابل ذکر است، دهیاری و پایگاه بسبج این روستا، در مجاورت مسجد محله، قرار گرفته است.

 

* این روستا، از امکانات خدماتی، نظیر نانوایی، خانه بهداشت، برخوردار است که، در ابتدای،  ورودی روستا،  و مرکز محله، واقع شده اند.

 

* این روستا، دارای یک آرامستان است که،  آرامگاه درویش سهراب (ره)، می باشد، و در حد فاصل، مرکز روستا، و اراضی کشاورزی، انتهایی ترین، بافت مسکونی روستا، یک روستا، قرار گرفته است.

 

 ابادی در روستا صفا کلا

 

 

* همچنین روستای کلاصفا، دارای یک حمام عمومی قدیمی است که، متاسفانه، در سال­ های اخیر، بی استفاده مانده، و در حال تخریب است، امروزه حفظ ارزش پول، و معاملات در حوزه بازار مسکن، و ... یکی از مهم ترین، روش های سرمایه گذاری، و درگیری های ذهنی، هر شخصی گشته است، که از این رو مشاوران مجموعه، پیشنهاد می کنند، چنانچه توانایی مالی، خرید زمین های روستایی، را ندارید، می توانید، از طریق، خرید زمین های در متراژ کمتر، ولی معقول، روستایی، در شمال، شروع کنید، و تنها با، دور چینی، و حصار کشی آن زمین، اقدام به خرید و فروش آن کنید، این موارد نیز، ارزش زمین و همچنین به دارایی، شما می افزاید.

 امروزه ساخت شهرک در شمال ایران، با پیشرفت های چشمگیری، رو به رو شده است، به طوری که سرمایه گذارانی که دارای سرمایه کلان، می باشند، ساخت شهرک در زمین های روستایی را به عنوان یکی از روش های سرمایه گذاری در شمال، در اولویت خود قرار می دهند، چنانچه قصد معامله، و سرمایه گذاری را دارید، توصیه می کنم، به فایل های خرید و فروش ویلا، زمین، و ... مراجعه کنید، و طبق بودجه و سلیقه خود، به انتخاب و معامله بپردازید.

 سرمایه گذاری در روستا