سند شورائی چیست؟

سند واژه‌ای است که بر قابل استناد بودن دلالت دارد، آن چه سند نام می‌گیرد، لازم است قابل استناد باشد به این معنا که در صورت نیاز بتوانیم برای دفاع از خود و یا در راستای اثبات نمودن ادعایی که داریم، از آن استفاده نماییم.

سندها به طور کلی به دو دسته رسمی و عادی تقسیم می شوند.

سندهای رسمی در واقع همان سندهایی هستند که برای ثبت آنها باید به دفاتر اسناد رسمی و یا اداره های ثبت اسناد مراجعه کرد و آنها را بر اساس قوانین و مقررات مشخصی ثبت و تنظیم نمود، اما در مقابل این نوع از سندها، سندهای عادی قرار می گیرند. سندهای عادی در واقع همان هایی هستند که مثلا در قالب یک مبایعه نام در بنگاه ها و مشاورین املاک به خرید و یا فروش می رسند.

در این میان سند شورایی نیز یکی از انواع سندهای عادی هستند که برای ثبت آنها به دفاتر اسناد رسمی و یا ادارات ثبت اسناد مراجعه نمی شود. در واقع ثبت سندهای شورایی در روستاها و یا شهرهای کوچکی صورت می گیرد که دارای شورای محلی هستند، چرا که این سندها در شورای محلی و یا شورای اسلامی شهرهای کوچک نوشته و ثبت می شوند. در این شرایط، اسناد به عنوان قولنامه هایی شناخته می شوند که اطلاعات آنها یادداشت می شود و در نهایت هم با امضای چند شاهد به دست رئیس شورای محلی یا شورای اسلامی شهرهای کوچک می رسد و توسط او مهر و امضا می شود. در این شرایط است که این سند اعتبار خود را به دست می آورد.

برای دیدن ویلا سنددار در شمال، کلیک کنید.

 خرید ویلا سنددار

بیشتر بخوانید: ساخت ویلا در بافت زراعی مساوی با تخریب ویلا

 

مشکلات خرید ویلا یا زمین با سند شورائی در شمال

اسناد شورایی چون به تأیید شورای محلی یا شوراهای اسلامی شهرها رسیده، پس اعتبارش بیشتر از قولنامه‌های مرسوم است. ازطرفی قطعا چون سند شورایی یک سند عادی به حساب می‌آید به اندازه یک سند رسمی نمی‌توان به آنها اعتماد کرد. درواقع شما با در دست داشتن سند شورایی یک زمین یا ویلا در روستا، قولنامه زمین روستایی را در اختیار دارید که کمی اعتبار دارد.

یکی از مهم‌ترین مشکلات سند شورایی این است که شما در حقیقت نمی‌دانید که ملکی که خریداری کرده‌اید - که شامل ویلا یا زمین است - چقدر اعتبار دارد. در سندهای شورایی، هرگز نوشته نمی‌شود که آیا این ملک از دسته املاک اوقافی است یا یک ملک ارثی و یا اینکه تعدادی شریک برای این ملک دارد. بدیهی است که اگر چنین ملکی را با سند شورایی خریداری کنید، به شدت در آینده به دردسر می‌افتید!

خرید و فروش املاک اوقافی، غیرمجاز است. همچنین اگر املاک، تعدادی ورثه داشته باشد و یا اینکه چند نفر به صورت شراکتی می‌خواهند با سهم مشخص زمین یا ویلا را بفروشند، اگر حتی یک نفر از آن‌ها رضایت نداشته باشد، این مسئله شما را به دردسر می‌اندازد، چرا که سند شورایی، هیچکدام را برای شما مشخص نمی‌کند.

سند شورایی

بیشتر بخوانید: خرید ویلا شمال و انواع کاشت نهال در آن

 

در سند شورایی، نوع کاربری زمین مشخص نشده است. اگر زمین سنددار را که به صورت شورایی سند خورده، خریداری کنید و در آن مشغول کشاورزی یا ساخت و ساز شوید و بعد ثابت شود که کاربری زمین شما غیر از این بوده است، علاوه بر اینکه جریمه سنگین به شما تعلق می‌گیرد، ضرر مالی زیادی کرده‌اید و از طرفی، ممکن است ملک شما توقیف شود! پروژه‌های اجرایی در زمین نیز همگی تخریب خواهند شد.

بهترین راهکار برای رهایی از مشکلات سند شورایی این است که از همان ابتدای معامله، کاربری زمین را مشخص کنید و به سرعت درباره اعتبار سند از طریق شهرداری‌ها و اتحادیه املاک و مشاوران املاک اقدام کنید. پیشنهاد می‌کنیم در این کار، حساسیت بیشتری به خرج دهید تا از هزینه‌های مالی و یا توقیف زمین، جلوگیری کنید.

 خرید ویلا با سند شورایی در شمال

بیشتر بخوانید: نور کجاست؟ خرید ویلا در نور توسط املاک ویلا دنیز

 

 آیا می توان سند شورایی را به سند رسمی تبدیل کرد؟

اگر فروشنده یک ویلا در شمال هستید و سند ملک شما از نوع سند شورایی است، قبل از فروش زمین یا ویلای خود سند شورایی را به سند قطعی تبدیل کنید. این کار باعث می‌شود اعتبار سند شما بالاتر رود و در معامله موفق تر باشید. حتی اگر خریدار یک زمین یا خریدار یک ویلا در شمال هستید، باز هم دقت داشته باشید که در خرید املاکی که اسناد شورایی دارند، دقت زیادی به خرج دهید. هم برای فروشنده و هم برای خریدار یک ملک، آگاهی داشتن از نحوه تبدیل اسناد شورایی به قطعی، ضرورت دارد که در این قسمت به آن می‌پردازیم.

 برای تبدیل این نوع از اسناد عادی به سند رسمی باید فقط به ادارات ثبت اسناد مراجعه کنید. راه دیگر این است که  شما می توانید با سند شورایی خود درخواست سند تک برگ رسمی بدهید. این درخواست به عنوان ماده ۱۴۷ و ۱۴۸ قانون اساسی در ادارات ثبت و دفاتر اسناد رسمی شناخته می شود. توجه کنید در زمان مراجعه به مراکز مربوطه علاوه بر سندهای اولیه و هویتی دو طرف معامله باید سند شورایی ای را که مهر دهیار و شورا را دارد نیز به همراه داشته باشید.

 معاملات املاک شمال که با استفاده از اسناد رسمی انجام می‌شوند از هر نظر مطمئن‌ترند و اگر در آینده مشکلاتی به وجود آید یا افرادی مدعی ملک یا زمین شوند، شما با استناد بر اسناد رسمی می‌توانید از دارایی خود دفاع کنید. سند شورایی به هیچ عنوان موقعیت و فرصت این کار را به شما نمی‌دهد؛ حتی اگر قرار باشد صلاحیت زمین یا سند مشخص شود،  این کار صرفاً در مورد اسناد رسمی انجام خواهد گرفت نه اسناد شورایی.

 ویلا با سند شورایی