[ ملک اوقافی ]


  

امروزه به خاطر تورم، خرید خانه برای افرادی با سطح درآمد، متوسط بسیار پایین آمده است، و همچنین خرید و فروش، و انتخاب یک گزینه مناسب کم شده است، و در این میان بسیاری از افراد از شرایط موجود سوء استفاده می کنند، و خانه ها با شرایط خاص را به اکثریت مردم پیشنهاد می دهند، و مردم در مقابل این گزینه های ذکر شده، بدون اطلاع کافی، و‌ به خاطر آرزوی خانه دار شدن، به این معاملات تن می دهند، بنابراین ما قصد داریم در این مقاله به یک نمونه از این ملک ها، با نام ملک اوقافی بپردازیم، برای کسب اطلاع بیشتر، با ما همراه باشید.

 

وقف چیست

 


[ ملک اوقافی چیست؟ ]


  

همه ی ما با کلمه وقف آشنا هستیم، و‌ مفهوم‌ این کلمه‌ در لغت به معنی بخشیدن است، و در واقع ملک اوقافی، زمین، ساختمان، و در کل املاکی است، که از طرف مالک اصلی، در اختیار مراکز خیریه قرار می گیرد، و همچنین اداره اوقاف، این ملک یا ساختمان های اوقافی را بصورت اقساط ۹۹ ساله، در اختیار، متقاضیان، قرار می دهد، قابل ذکر است، افرادی که چنین ملک هایی را، خریداری کرده اند، می بایست سالانه، مبالغی، تعیین شده را، به اداره اوقاف پرداخت نماید، و این قسط های دریافتی، صرف امور کارهای خیر قرار می گیرد.

باید در خصوص چنین املاکی بیان داشت، بسیاری از افراد در هنگام ، ملک و یا ساختمان،‌ چنانچه با این مسئله روبرو می شوند، ناخودآگاه گارد گرفته و برای انجام، چنین معاملاتی در هراس هستند، اما باید به این مسئله واقف باشید که، امروزه به دلیل تورم، قدرت خرید در بازار مسکن، برای بسیاری از افراد، یک آرزو شده، به همین خاطر، توصیه می کنم، قبل از پرس و جو، و نداشتن اطلاعات کافی، تصمیم نگیرید، زیرا این یک فرصت مناسب برای خانه دار شدن می باشد، و شما می توانید قبل از هر گونه معالمه، با یک وکیل یا فرد متخصص، در این امور، مشورت کنید، همچنین باید این مسئله را ذکر کنم که، املاک اوقافی، مانند دیگر معاملات دارای سند است، ولی همانند ملک های شخصی، اختیار کاملی، در مورد ملک خود ندارید.

 ملک اوقافی

 


 [ ملک اوقافی به چند دسته تقسیم می شوند؟ ]


  

1) وقف آستان مقدس

 

۲) وقف شخصی

 

۳) وقف سازمان اوقاف

 

۴) وقف آستان و بقعه متبرکه

 

در ادامه ی انواع ملک اوقافی، باید به این مسئله واقف باشید که، این ۴ گزینه ذکر شده، تفاوتی برای شخص وقف کننده ندارد، و هر اداره و ارگان، از نظر مسائل حقوقی، قانونی و‌ ملکی تفاوت ندارند، و‌ نیازی نیست، در هنگام وقف کردن، نگران محل قرارگیری ملک، در این ارگان های ذکر شده باشید، بلکه این تقسیم بندی ها، به خاطر این است که بدانید، برای بررسی امور مربوطه به ملک، به چه ارگان و‌ سازمانی سرو کار دارید. 

 

انواع املاک اوقافی 

 


[ آیا فرقی بین سند های اوقافی و‌ ملکی، وجود دارد؟ ]


 

* در معاملات با سند، اوقافی، مالک هیچ گونه، اراده و اختیاری نسبت به اموال خود ندارد، و چنانچه، بخواهد، تصمیمی در زمینه هایی، نظیر، خرید و فروش، معاوضه، و یا حتی اجاره، انجام دهد، می بایست، با اداره اوقاف مشورت کند، و زیر نظر ارگان مربوطه عمل کند، همچنین در خصوص، اجاره بهای سالانه، باید اطلاع داشته باشید که، اگر مالک ملک خود را به دیگران واگذار نکرده باشد، و چنانچه بعد از ۹۹ سال، اجاره بها پرداخت شده باشد، باز اداره اوقاف بعد از اتمام ۹۹ سال، بار دیگر، برای اجاره ملک، اقدام می کند، و در نهایت، این قانون بیان میدارید که، شخص مالک، بعد از ۹۹ سال هم، حق مالکیت، بر ملک خود ندارد.

 

*  سند های اعیان و اجاره نامه عرصه، در املاک اوقافی، مشهود هستند، در این اسناد، صاحب خانه، در حقیقت، مالک اعیان ملک، یعنی همان ساختمان می باشد، در حالی که هیچ اختیار و حقی، نسبت به عرصه، که همان زمین و ملک باشد، را ندارد، به همین خاطر، همیشه این سخن در میان مردم رواج دارد که، هر فردی، اگر املاک اوقافی را خریداری کند، با این اوصاف، در حقیقت، مالک اعیان ملک هستید، و به نوعی مستأجر عرصه، به حساب می آئید.

در مورد سند اینگونه زمین ها باید، بیان داشت که، اسناد ملکی، به اسم شش دانگ، می باشند، و به صورت تک برگ، یا سهامی صادر می گردند.

 

 

* قابل ذکر است، اگر می خواهید بدانید، ارزش کدام یک از سندهای ملکی و ا‌وقافی بیشتر است، باید بیان داشت، ارزش و محبوبیت اسناد ملکی، ۲۰ درصد از، اسناد اوقافی بیشتر است، و سندهای اوقافی، طبق قانون، در هنگام معامله، در حوزه خرید و فروش ویلا، زمین، یا ساختمان و‌ ... می بایست، عوارض و مالیات، قسمت اعیان را، به شهرداری پرداخت کنن.

 

 

* در سندهای ملکی، تمام جزئیات و همچنین زوایا، قسمت های ۴جهت، و... ذکر شده، در حالی که ما شاهد، چنین جزئیاتی در سند، اوقافی نیستیم، و اگر هم ثبت شده باشد، بصورت جزئی می باشد.

 

 

* همه از این مسئله اطلاع دارید که، تمامی معاملات مهم، در دفاتر رسمی، و معتبر، انجام می گیرد، در حالی که برای معامله املاک اوقافی، می بایست این روند، در اداره اوقاف تنظیم گردد، و گاها بصورت دست نویس، در اختیار مالک قرار میگیرد.

 

 

* در هنگام معامله باید به این نکته توجه کنید که، استعلام گیری ملک، علاوه بر اداره اسناد رسمی، می بایست از اداره اوقاف هم، استعلام گیری شود.

 

 

* ارزش و اعتبار این دو ملک ها، با هم مغایرت دارند، و ارزش و محبوبیت، اسناد ملکی، بسیار بیشتر از اسناد اوقافی است.

 

تفاوت سند ملکی و اوقافی

 


 [ معاملات در حوزه املاک اوقافی ]


 

خرید و فروش این معاملات، همانند املاک شخصی، به یک صورت است، ولی همانطور که در سطرهای بالا توضیح داده شد، می بایست زیر نظر، اداره اوقاف باشد، همچنین باید مطلع باشید، در هنگام معامله املاک اوقافی، طبق قانون، خریدار موظف است، فقط بابت عرصه سالانه، هزینه پرداخت نماید، زیرا عرصه متعلق به متولی است، در این قسمت از معامله، در ابتدا باید بدانید، هدف از خرید، اینگونه املاک چیست؟ و باید عرض کنم، چنانچه بخواهید، بر اساس هر شرایطی، این ملک را واگذار کنید، به زمان زیادی برای فروش احتیاج دارید، زیرا اکثریت مردم، ذهنیت خوبی، نسبت به اینگونه املاک ندارند.

 معاملات در حوزه ملک اوقافی

   


[ نکات و گزینه های کاربردی، برای استفاده در هنگام معامله]


   

• در سند یا مبایعه نامه، ذکر شود که خریدار، از اوقافی بودن ملک اطلاع دارد.

 

• چنانچه قصد دارید، املاک اوقافی را خریداری کنید، باید مسئله، بدهگاری ها و عوارض پرداخت نشده، یک ملک را در نظر بگیرید، و با استعلام از اوقاف منطقه مورد نظر، می توانید، از این موضوع اطلاع کامل بدست آورید.

 

• امروزه باید قبل از هر گونه معامله، نسبت به شرایط گزینه مد نظر، اطلاعات کافی بدست آورید، زیرا کلاهبرداران و سوء استفاده کنندگان، با ارائه سندهای اوقافی به جای سند های ملکی، باعث ایجاد مشکلات و از بین رفتن دارائی مردم می شوند، و به همین خاطر، برای جلوگیری از این گونه مشکلات، می توانید با مشاوران مجرب مجموعه، ویلا دنیز، تماس برقرار نمائید.

 

• در هنگام ثبت سند، حتما متوجه باشید که، عبارت سند شش دانگ اعیان ذکر شده باشد.

 

• در تمام معاملات، تنظیم اسناد، زمانبر است، و در ملک های اوقافی، بهتر است، اجاره نامه، به خریدار داده شود، تا خیال خریدار، نسبت به این معامله راحت باشد، و از مشکلات احتمالی، جلوگیری گردد.   

  نکات مهم درخرید املاک اوقافی

  


[ املاک اوقافی، میانبری آسان، برای خرید املاک و خانه ]


 

 ملک اوقافی، برای بسیاری از مردم، یکی از معاملات ممنوعه و پر دردسر محسوب می گردد، زیرا از همان ابتدا، قیمت و مشکلات اولیه فرق هایی بین این دو ملک به وجود آورده، ولی طبق توضیحاتی که در مقاله داده است، مهمترین تفاوت، به هویت این ملکها، بر می گردد، و اگر بخواهیم با چشمی باز، با این مسئله نگاه کنیم، باید بیان داریم که، در این تورم و گرانی، بسیاری از افراد، با داشتن بودجه کم، صاحب خانه می شوند، در حالی که با خریداری زمین های اوقافی، می توانند، از وام، نیز بهره مند شوند.

اما باز هم توصیه می کنم، قبل از هر گونه معامله، با یک فرد متخصص، مشورت کنید.

باید در کلام آخر، بیان کنیم که، بسیاری از افراد، به خاطر اطلاعات کافی که، نسبت به این گونه اسناد ندارند، و سوالاتی، در این حوزه  برای تمامی افراد پیش می آید، به همین خاطر، مجموعه ویلا دنیز، برای از بین بردن این سوالات ذهنی، چند نمونه سوالات مهم را برای شما، قرار  داده، تا بتواند، در یک انتخاب مناسب به شما کمک کرده باشد. 

 


« نمونه سوالات متداوم »


 

۱) در مورد سند اوقافی باید بیان داشت، هیچ گاه نمی توان، این سند را به، سندهای شش دانگ تبدیل کنید.

 

۲) یکی از سوالاتی که مداوم پرسیده می شود، در مورد وام گرفتن است، که باید بیان داشت، وام با هر سندی پرداخت می شود، اما باید سند یا اجاره نامه، به نام مالک و گیرنده وام باشد.

 

3) دلایل ارزان بودن ویلا، زمین، یا ساختمان اوقافی، به خاطر، نداشتن حق مالکیت کامل و عدم اختیار، نسبت به خرید و فروش است.

 

4) اوقافی بودن ملک را می توان از اداره اوقاف، اهالی منطفه، مشاوران املاک، و همچنین در سندهای اوقافی، شش دانگ از اعیان ثبت شده، که گواه اوقافی بودن است.

 


 لینک های پیشنهادی مجموعه ویلا دنیز برای دسترسی آسانتر شما هموطنان:

 

 خرید ویلا سند دار

خرید ویلا مستقل

فروش ویلا اقساطی

 فروش ویلا در مازندران