فونداسیون چیست؟

فونداسیون بخش بهم پیوسته ای می باشد، که تحمل وزن ساختمان را بر عهده دارد، در واقع، تمام نیروی ساختمان، توسط فونداسیون کنترل می شود، و کار فونداسیون به صورت زیر می باشد؛

  • جلوگیری از نشست ساختمان
  • مانع از ایجاد شکست در برابر فشار های جانبی
  • جلوگیری از واژگونی ساختمان در برابر نیرو
  • و....

در ادامه این مقاله قصد داریم، به طور مفصل در مورد فونداسیون ساختمان صحبت کنیم، پس با ما همراه باشید.

 

فونداسیون چیست

 

لازم به ذکر می باشد، فونداسیون یکی از بخش های مهم یک ساختمان می باشد، و عواملی مانند؛ بافت، تعداد طبقات، وزن، نوع ساختمان، نوع خاک، نوع آب و هوا و.... در نوع و ابعاد فونداسیون نقش دارند.

 

  انواع فونداسیون

  1. فونداسیون آجری
  2. فونداسیون سنگی
  3. فونداسیون بتنی
  4. فونداسیون مشترک
  5. فونداسیون صفحه ای
  6. فونداسیون باسکولی 
  7. و....

در ادامه به معرفی هر یک از آنها می پردازیم.

 

* فونداسیون سنگی؛ این نوع فونداسیون، از سنگ طبیعی و بدون پوسیدگی و کاملا سالم، تهیه می شوند، و همچنین این نوع سنگ ها از جنس لاشه بوده است، و مناسب پی سازی ساختمان می باشند، در واقع این نوع سنگ ها به دلیل قیمت بالا و کمیاب بودن، برای فونداسیون استفاده نمی شوند.

 

* فونداسیون آجری؛ این نوع فونداسیون بسیار ساده می باشد، و اغب برای ساختمان های کوچک، از این نوع فونداسیون استفاده می شود، همچنین این نوع فونداسیون و فونداسیون سنگی، دارای ریشه ای به قطر 15 تا 20 سانتی متر از دو طرف دیوار، و پی باید 30 تا 40 عرض ساختمان می باشد.

 

* فونداسیون بتنی؛ رایج ترین و مستحکم ترین، که امنیت بالایی دارد، فونداسیون بتنی می باشد، و برای مستحکم و مقام تر شدن این نوع فونداسیون، از قالب و میله گردهای، قبل از بتن ریزی استفاده می شود، و اغلب مهندسین از این نوع فونداسیون برای ساختمان استفاده می کنند.

 

فونداسیون چیست

 

* فونداسیون مشترک؛  هرگاه از دو یا چند ستون، از یک فونداسیون ساخته می شود، فونداسیون مشترک گفته می شود، زمانی از این نوع فونداسیون در ساختمان استفاده می شود، که یکی از فونداسیون ها در کنار زمین همسایه قرار گرفته باشند، و یا فاصله ی ستون ها و پی ها از هم کم بوده باشد، بنابراین از این نوع فونداسیون استفاده می شود.

 

* فونداسیون باسکولی؛ در واقع در جهت جلوگیری از چرخش فونداسیون و تیر ستون ها در کنار دیوار همسایه، از فونداسیون باسکولی استفاده می شود.

 

فونداسیون صفحه ای؛ زمانی از فونداسیون صفحه ای استفاده می شود، که وزن و بار و انرژی ساختمان، بسیار زیاد بوده و مقاومت زمین کم باشد.

 

* انتخاب زمین

یکی از مهم ترین نکات برای ساخت فونداسیون، انتخاب زمین می باشد، زیرا زمانی که در یک زمین نامناسب اقدام به ساخت و ساز نمایید، بی شک دچار خسارات جبران ناپذیری خواهید شد، برای مثال؛ زمینی با خاک نرم و یا خشک، مناسب ساخت و ساز نمی باشد، و انجام پروژه بر روی این خاک بسیار خطرناک خواهد بود، و باید زیرسازی و مقاوم سازی های لازم و ضروری را انجام داد.

 

فونداسیون چیست

 

* محل مناسب برای پی سازی

  1. سطح بالایی پی، باید پایین تر از سطح یخبندان باشد.
  2. سطح پایینی پی، باید بالاتر از عمق ایستایی باشد.

هر یک از این موضاعاتی که در متن فوق به آن اشاره نمودیم، دارای اصول خاص می باشند، که به صورت زیر می باشد؛

 

" سطح یخبندان "

اساس یک ساختمان باید مقاوم باشد، سطح یخبندان در واقع زمانی که خاک مرطوب، شروع به یخ زدن می کند، تا 8 درصد عمق آن افزایش پیدا می کند، و ممکن است، هر چیزی که روی خاک وجود دارد، را جابجا کند، پس پی ساختمان باید پایین تر از سطح یخبندان ساخته شود، همچنین هر منطقه عمق یخبندان متفاوت می باشد، و باید بیان داشت که برای ساخت پی ساختمان و عمود شدن ساختمان، نیاز به مصالح مقاوم و مهندسی دقیق می باشد.

 

" عمق ایستایی "

در واقع مفهوم عمق ایستایی، اینگونه می باشد که به مقاومت و پایداری زیر سازی ساختمان(زیر زمین) توجه بسیار می شود، و آب های زیر زمینی نیز در ساخت پی و عمق ایستایی تاثیر بسزایی دارد، و قبل از ساخت، آب های زیر زمینی بررسی می شود.

 

* بتن اصلی

استفاده از مصالح مرغوب، باعث مقاوم شدن پی ساختمان می شود، و استفاده از ترکیبی از محصولاتی همچون؛ آب، سیمان، شن، ماسه و پولاد و... به صورت آجدار و ساده و...  برای ساخت یک سازه بتنی استفاده می شود.

 

* قالب بندی فونداسیون

همه ی فعالیت های بتن ریزی، نیازمند قالب بندی و آرماتور گذاری می باشد، در واقع برای جلوگیری از برون رفت ملات از قالب استفاده می شود، که انواع مختلفی دارد؛

 

قالب بندی فلزی؛ دارای مقاومت و استحکام بالا، و قابل استفاده در دفعات زیاد می باشد.

قالب بندی چوبی؛ برای ساخت قطعات بزرگتر از قالب بندی چوبی استفاده می شود.

قالب بندی آجری؛ دارای سرعت کار بالا و قیمت مناسب می باشد.

 

اغلب مهندسین از قالب فلزی استفاده می کنند، زیرا قالب بندی چوبی مقاومت کمتری نسبت به دیگر قالب های دارد، همچنین قالب های فلزی دارای مزایای بسیاری می باشد، که به صورت زیر می باشد؛

  • عمر زیاد
  • مقاومت بالا
  • عدم احتراق
  • ایجاد سطح صاف و تمیز ماندن محیط کار
  • کم کردن مدت عملیات اجرایی
  • و....

 

فونداسیون چیست

 

خلاصه ی مقاله؛

برای احداث فونداسیون از بتن، فولاد، سنگ، آجر برای ساختمان استفاده می شود، که مقاومت و امنیت ساختمان بالا رود، همچنین  مواد و نوع فونداسیون انتخاب‌ شده برای سازه مورد نظر، بستگی به وزن و نوع ساختمان و نوع خاک دارد، زیرا تمامی عوامل ها نقش بسزایی در مقاومت و استحکام ساختمان دارد، و باید به صورت مهندسی و اصولی تمام عملیات پروژه انجام شود. 

 



در انتهای این مقاله باید بیان داشت، در هنگام طراحی ساختمان و اتاق، خانه، ویلا و... توصیه می شود، از افراد متخصص و طراحان که در این زمینه فعالیت می کنند، مشورت کنید، تا بتوانید یک خرید اصولی انجام دهید، چنانچه قصد خرید ویلا در شمال به صورت خرید ویلا نوساز را دارید، کافیست به سراغ خرید ویلا مدرن بروید، زیرا ویلاهای مدرن، دارای امکانات، مقاومت بالا و طراحی کلاسیک و به روز می باشند، از این سوی مجموعه دنیز آماده خدمات رسانی به عزیزان، در راستای خرید و فروش ویلا و ساختمان و... به شما سروران گرامی می باشند، برای کسب اطلاعات بیشتر می توانید، به بخش تماس با ما مراجعه کنید، و با تیم دنیز ارتباط مستقیم برقرار کنید.

 

مقالات پیشنهادی؛

چک لیست‌ هایی برای خرید ویلا نوساز در شمال

 بام باغ چیست؟

مزایا و معایب ویلا استخردار در شمال چیست؟

هشت نکته برای خرید مبلمان فضای باز برای ویلا