سادگی و آرامش، شاخص ترین، ویژگی، یک زندگی روستایی است، ولی نمی توان، منکر، عدم  ،گزینه های مثبت در زندگی، شهری شد، اما باید این مسئله را پذیرفت که، روستا، از هیاهو و مشکلات شهری، بدور است، از این رو، در این مقالات، سعی داریم، به روستاهای، اطراف، و نزدیک به شهر، بپردازیم، تا موقعیت آشنایی بیشتر، با چنین فضاها، و امکانات موجود، در محیط پرداخته شود، چنانچه قصد سرمایه گذاری، حفظ، و افزایش بودجه مالی، در اینگونه فضاها دارید، توصیه می کنم، تا انتهای مطالب، با ما همراه باشید.

 

 

 



شومیا کجاست؟



 

  

قابل ذکر است روستای شومیا، جزء، یکی از روستاهای، قسمت جنوبی، شهرستان محمود آباد، در استان مازندران است، که در ۱۰ کیلومتری، شهرستان محمود آباد، و در ورودی منطقه، کلوده قرار گرفته است، که به سبب موقعیت جغرافیایی، از سه مسیر، ۱) ازجاده روستاى اهلم درمسيرشهرنور ۲) از روستاى كلوده در مسير آمل و  ٣) ازجاده روستاى آزادمون، در دو كيلومترى محمودآباد، می توان به این روستا، ورود پیدا کرد، همچنین، این روستا، با توجه به، آخرین آمارهای سرشماری، که در سال 1385، انجام گردیده، این روستای مذکور، دارای 1086 نفر جمعیت است، که در مجموع 266 خانواده ثابت، در روستا، سکونت دارند، چنانچه بخواهیم، بطور کلی، از شغل و کاسبی، اکثر افراد این روستا، نام ببریم، باید ذکر کنیم که، شغل و حرفه ی اصلی، بیشتر خانوار، کشاورزی است، اما گاها، بعضی از افراد، دارای شغل های دیگری می باشند، زیرا این روستا، به سبب، وجود دو آب بندان، بستر مهمی، برای کشاورزی، پرورش ماهی، گیاهان، و ... را پدیدار گردیده است، همچنین، به سبب، پتانسیل حاکم بر محیط روستایی، این اجازه را به اهالی روستا داده می شود، تا شغلهایی دیگری، در کنار حرفه، اصلی خود، نظیر: درخت مرکبات،  کاشت و فروش، نهال و درختان تزئینی، میوه جات، و ... در این محیط، می باشد، همچنین، به پرورش و فروش، حیواناتی نظیر مرغ و خروس، اردک، دامداری و ... مشغول هستند، که در کل، منبع درآمدی، برای خود، باشند.

 

یکی از موضوع های مهمی که، در خصوص این روستا، وجود دارد، اسم، و رسم روستا است، که، باید ذکر نمود، با توجه به صحبتهای، افراد، قدیمی و مسن، این روستا، قابل ذکر است، در ابتدا، نام اصلی این روستا، به شیونگده، معروف بوده است، که در خصوص، مفهوم این عبارت، باید اشاره کرد که، جهت فریادهایی که اهالی این روستا، در سالهای بسیار گذشته، برای ترساندن، و دور کردن، حیوانات وحشی، از منطقه، و محیط زندگی روستایی، انجام می دادند، نام گذاری شده بود.

 

روستا شومیا

 

 

 



اماکن دیدنی، روستای شومیا



 

 

در خصوص این مکان ها باید بیان داشت که، یکی از مشخصه های بعضی از ، روستاهای شمال، وجود مکان های تاریخی، مذهبی، و یا ... می باشد، قابل ذکر است، این روستا هم، همانند گفته های نخست، دارای اماکن دیدنی، همانند: دو آب بندان، در قسمت های، جنوبی روستا می باشد، و باید به اطلاع شما کاربران برسانیم که، این دهستان، در همجواری، جنگل واقع شده، و بطور نسبی، حدود ۲ کیلومتر، با روستا، فاصله دارد، و بطور کلی، این روستا را، می توان جزء، فضاهای جنگلی دانست، که این مزیت، موجب گشته، این روستا، از چشم انداز، بی نظیری برخوردار باشد، همچنین در روستای شومیا، دو امامزاده، به نام: امامزاده ۷۰ تن و امامزاده عباس وجود دارد که، موقعیت قرارگیری، امام زاده عباس در اوایل روستا، و امام زاده هفتاد تن، حدودا، در اواسط روستا، قرار دارد، قابل ذکر است، از دیگر مکان‌ های دیدنی روستا می توان، به: آینه بانو، درویش طاهر،  اندلک دار، اشاره کرد، در حال حاضر، این روستا، دارای سه مسجد، و یک حسینیه می‌ باشد، همچنین، از دیگر، اماکن تاریخی روستا، می توان به حمام قدیمی، این منطقه، اشاره کرد، که با توجه به بررسی ها، قدمت این بنا، را به بیش از 500 سال، تخمین، زده اند.

 این حمام خزینه دار قدیمی، يكى از جاذبه های،  روستا شومیل است، که به سبب قدمتش، ثبت ميراث فرهنگى شده، و با توجه به صحبتهای، اهالی بومی منطقه، در دست مرمت، و بازسازي است، ودرحال حاضر، قسمت بيرونى بنا، مرمت گشته، و فضای درونى اش، دردست تعمير، است،  و قابل ذکر است، یکی از مزیت های فضاهای قدیمی، آشنایی با سبک، و نوع معماری گذشتگان و گاها، یادآور خاطرات گذشته، و نوستالژی، می باشد.

 مام قدیمی روستا

 

 مطالعه بیشتر:

جنگل عالی کیا سلطان کجاست؟

چندر محله کجاست؟

  

 



موقعیت و پوشش گیاهی، حاکم بر اطراف روستا 



 

 

روستای مذکور، و شهرهای اطراف، این منطقه، جزء یکی از، مناطقی هستند که، به خاطر موقعیت جغرافیایی، و آب و هوایی، دارای پوشش نباتی، هماهنگ با، آب و هوای مطبوع می باشد، همچنین این روستا، به سبب نزدیکی با شهر محمودآباد، علاوه بر استفاده از منابع طبیعی، همچون جنگل، ساحل و دریا، می تواند، بستر مناسبی، برای ایجاد شغل در شهر و روستا، باشد، و امروزه بسیاری از سرمایه گذاران و انبوه سازان، با کشف و ایده سازی، در این روستا، و دیگر روستاهای اطراف، به احداث ویلاهایی، با سبک و متریال های گوناگون پرداخته اند، و موجب درآمد زایی، و گاها رونق روستا گشته اند، زیرا از طریق خرید و فروش ویلا، به جمعیت روستا افزوده می گردد، و اهالی روستا، می توانند، محصولات بومی، و محلی خود را به این مسافران، گردشگران و ... ارائه کنند.

 

  پوشش گیاهی اطراف روستا

 

 



طرح های اجرایی شده، در روستای شومیا  



 

 

در روستای شومیا، با همت دهیاری و شهرداری منطقه، طرح هادی، و بازسازی محله، اجرا گردید،  در جهت، پیشرفت بهتر، ‌و‌ نوسازی روستا، اهالی محل، با همت و یاری تمامی خانوار، مبلغی، حدود 2 میلیارد تومان، به اجرای طرح هادی، و انجام پروژه، کمک کرده اند. 

در همین راستا، فرماندار شهر محمودآباد، در صدد، تشکر و قدردانی، در خصوص، کمک رسانی، و هزینه مالی و ...  برآمده است، در ادامه مسئولین مربوطه، اینگونه اتفاق را، زحمات و زمینه ای، برای، توسعه  و آبادانی روستا می دانند. 

 

اجرای طرح هادی