در این چند سال اخیر شاهد تورم و افزایش قیمت ها در تمامی بخش ها بوده ایم و به طبع این روند در بازار مسکن هم بی تاثیر نبوده است، قابل ذکر است با افزایش قیمت مصالح ساختمانی، هزینه حمل و نقل، حق الزحمه کارگران و ... در انتها بر نرخ یک مسکن می افزاید، و به همین دلیل شاهد قیمت صعودی در بازار مسکن هستیم، البته باید اشاره داشت نقش بازارهای موازی مسکن همانند بازار ارز، بورس و ... در نوسان قیمت‌ ها بی‌ علت نیست.

در ادامه باید اشاره داشت با این اوصاف بازار خرید و فروش ویلا، مسکن و ... در شمال کشور راکد گشته است، زیرا میزان نقدینگی اکثر مردم کاهش یافته است و با این تورم دیگر پسنداز مالی برای خرید ویلا ندارند.

در خصوص ادامه بحث باید به این موضوع اشاره داشت که، روزانه جمعیت کشور رو به افزایش است، بنابراین این افراد نیازمند فضا و مکان برای زندگی هستند، و گاها فضای شهری، دیگر گنجایشی برای اسکان تمام خانوار بصورت ویلایی و مجزا نمی باشد، از این رو امروزه شاهد تبدیل خانه‌ های ویلایی، به آپارتمان‌ها و گاها برج‌های چند طبقه می باشیم، امروزه یافتن خانه‌ های بزرگ با متراژ بالا، و ویلای حیاط در وسعت وسیع دشوار گشته است و چنانچه اینگونه خانه ها یافت شود، می بایست بودجه بسیار بالایی را برای خریدش صرف کنید، بنابراین با وجود شرایط حاکم، اکثر خانواده‌ها در بناهای کوچک و بزرگ آپارتمانی ساکن گشته اند، در ادامه باید متذکر شد، با توجه به شرایط و اوضاع بوجود آمده، بسیاری از افراد متقاضی زندگی در ویلا هستند بنابراین گزینه ای جز اجاره ویلا ندارند. 

 

 تورم در بازار مسکن

 

 

««  در بازار اجاره مسکن چه خبر است؟ »»  

 

در چند سال اخیر در شهرهای شمالی کشور به دلیل افزایش حجم تقاضا، بازار اجاره مسکن ۴۰ درصد رشد داشته است.
طبق دلایلی که بیان شد افراد جامعه ای که قدرت مالی خرید مسکن، ویلا و‌ ... را نداشته باشند، ناچارا می بایست به اجاره مسکن روی آورند، چنانچه این روند ادامه دار شود، و تدبیری اندیشیده نشود، این اوضاع ادامه دار خواهد بود.

حال باید به این موضوع اشاره کرد برخی از مناطق برند، همواره متقاضیان برای خرید و فروش خود را نسبت به دیگر مکان ها، دارا هستند، زیرا آمار معاملات انجام شده در سال‌ های رکود بازار مسکن نشان دهنده این روند می باشد.

 تورم در اجاره مسکن

 

 

«« آینده نگری قیمت ویلا در شمال کشور»»

 

همواره پیش‌بینی های انجام شده در حوزه مسکن و ... طبق عوامل مختلفی انجام میگیرد که یکی از آن‌ها بررسی روند تغییرات قیمت در زمان های گذشته است، یکی از مواردی که همیشه طرفداران خاص خود را داراست ویلا لوکس و ویلا لاکچری در شمال می باشند که همواره از زیبایی بی نظیری همراه با امکانات بالایی برخوردار است.

در خصوص ادامه موضوع باید اشاره داشت قیمت ویلاهای شمال به تمام عواملی که بر روی قیمت ویلا تأثیر می‌گذارند بستگی دارد، و چنانچه هر کدام از این عوامل دچار تغییرات شود، به طور زنجیره وار بر آینده قیمت مسکن تاثیرگذار است.

 

 اینده بازار مسکن

 

 

«« هزینه خرید ویلا در این چند سال اخیر »»

 

در این چند سال اخیر خرید ویلا به یک گزینه  عالی و مناسب برای سرمایه‌گذاری تبدیل شده است و به همین دلیل بر افزایش قیمت آن تاثیر گذاشته است، طبق آمار و گزارشات در سال های 80 خرید ویلا مدرن در شمال کشور رشد زیادی یافت، زیرا اوضاع مالی و نقدینگی متقاضیان و افراد جامعه بیشتر بوده و از طرفی دیگر مسافرت‌ و گردشگران شمالی بستر خرید ویلا در مازندران و سایر بخش های شمالی را فراهم کرده بود، در ادامه باید اشاره داشت، این سرمایه گذاری ها همواره به سبب کسب و‌ افزایش سرمایه، یافتن اقامتگاه ثابت، دیدگاه اقتصادی و  ... صورت می پذیرفت، اما این روند تا سال 96 به یکباره دچار رکود در بخش ملک گشته است و‌ این رکود ملک حتی خرید و فروش ویلا در شمال را هم تحت تاثیر قرار داد، همچنین در اواخر سال گذشته خرید ویلا ارزان در شمال به طور ناگهان به دو برابر رسید و این گزینه برای کسانی که قصد معامله داشتند نگران کننده بود، و مجبور به خرید با قیمت بالا شدند و عده‌ ای هم برای جلوگیری از  افزایش مجدد قیمت‌ ها، به سرعت به انجام معامله پرداخته اند، اما همین عوامل نیز به افزایش‌ قیمت ها و جلوگیری از کاهش قیمت دامن زد، اما امروزه با توجه به اینکه تورم هنوز هم در قیمت ها وجود دارد، ولی قیمت ملک، ویلا، و ... به یک ثبات نسبی رسیده است، طبق گزارشات پیش‌بینی هزینه خرید ویلا به افرادی که قصد خرید دارند کمک شایانی می‌کند. برخی افراد ترجیح می‌دهند به جای خرید ویلا در حال حاضر، آن را به بعداً موکول کنند شاید قیمت‌ها پایین آید و برخی نیز با پیش بینی افزایش قیمت توصیه می‌کنند که سریع‌ تر برای خرید ویلا اقدام کنید؛ اما خریداران ویلا باید به چه گروهی بپیوندند؛ ویلا بخرند یا منتظر کاهش قیمت‌ها بمانند؟

 

برای بسیاری از خانوارها، جانشین خرید خانه به شمار می آید. به این ترتیب که با توجه به قیمت مسکن، ناگزیر می شوند یا ترجیح می دهند تقاضای خود را برای تملک مسکن به تعلیق درآورده، در مقابل به بازار اجاره مسکن روی آورند.

قابل ذکر است این تورم و رشد قیمت در حوزه بازار مسکن، قدرت خرید مسکن را برای خانواری که توان مالی بالایی ندارند، بسیار کم کرده است، و این افراد امید دارند در اینده قیمت ها کاهش یابد تا بتوانند صاحب خانه شوند.

در بسیاری از کشورهای توسعه یافته، بخش قابل توجهی از مسکن مورد نیاز خانوار، در بازار اجاره تامین می شود. ولی در کشورمان با وجود افزایش سهم مسکن اجاره‌ای طی دهه های اخیر، همچنان سهم تصرف اجاره‌ای به مراتب کمتر از تصرف ملکی است و عمده خانوارها تمایل دارند مسکن خود را به صورت ملکی تامین کنند.

مهم ترین نکته ای که در این دوره باید به آن توجه داشت، ساختار تقاضای مصرفی مسکن در بین عموم مردم کشور است، حال با توجه به افزایش جمعیت کشور، و میزان تقاضای خرید مسکن، این روند در سال های آتی با رشد بالایی همراه خواهد بود، ولی این رشد قیمت ها برای محدوده سنی ۲۰ سال به بالا بسیار سخت خواهد شد، زیرا این رده از سنی با توجه به مشکلات حاکم بر کشور دارای پسنداز قبلی نخواهند بود، به غیر از اینکه بخشی از این کمکها از طریق ثروت نسل های پیشین، دریافت تسهیلات بانکی و غیربانکی و‌ یا ... تأمین گردد، و در غیر این صورت مابقی افراد باید به مسکن اجاره‌ای بسنده کنند.

 هزینه مسکن

 

«« مسائل مهم در جهت  اجاره مسکن »»

 

سهم اجاره بهای یک مسکن، رابطه معکوسی با درآمد خانوار دارد، معمولا افراد کم درامد جامعه، درصد بیش تری از هزینه خود را صرف اجاره مسکن می کنند.

• در این سال ها درصد میزان اجاره نشینی در کشور رو‌ به افزایش است، و‌ این روند ادامه دارد.

• ناکافی و ناکارآمد بودن مسکن اجتماعی و حمایتی، باعث رشد بازار مسکن اجاره‌ای شده است.

• عدم ساختار مناسب اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی کشور، موجب گشته ذهنیت نامناسبی  در باب مسکن اجاره‌ای بوجود آید.

• بالا بودن طول دوره انتظار مسکن و به سبب رشد میزان تقاضا، این روند را بوجود آورده تا تقاضا برای مسکن اجاره‌ ای افزایش یابد.

• بسیاری از افرادی که مهاجرت دارند و به عناوین مختلف به شهرهای بزرگ مراجعه می کنند، این عملکردشان عمدتا میزان تقاضای اجاره ‌بها را افزایش می دهند، و این عوامل باعث می شود اجاره بها با کاهش روبرو نگردد.

• در واقع درصد خانواده های مستاجران، در مقابل جمعیت خانوار مالکان کم تر است.

• طبق گزارشات انجام شده، بیشتر مستاجران از افراد جوان جامعه هستند، و میزان سنی مالکین بیشتر است)

• رابطه مستقیمی بین هزینه های اجاره، با جمعیت شهری وجود دارد.

• همانطور که بیان شد اجاره نشینی، رابطه مستقیمی با درصد مهاجران دارد.

• مشکل اجاره نشینی کشور، به نسبت قیمت مسکن بالاست و این مسئله رابطه مستقیمی با درامد خانواده دارد، و این می تواند یک مسئله برون بخشی باشد.

• هرچند جانشینی بالایی میان مسکن ملکی و اجاره‌ای وجود دارد اما این دو مسئله، کاملا جانشین یکدیگر نخواهند بود، بلکه می توان آن را مکمل یکدیگر دانست، از این رو مبنای مسئله اجاره را نمی توان فقط با بازار مسکن ملکی، حل و فصل نمود.

• می بایست نهاد و ارگان ها بصورت تخصصی بر مسئله اجاره داری و اجاره نشینی توجه کنند.

• در برنامه ریزی، در خصوص مسکن اجتماعی، ضروری است سهمی از آن به صورت اجاره‌ ای تامین گردد، در این خصوص علاوه بر دولت نقش، شهرداری، بهزیستی، کمیته امداد و ... می بایست مورد توجه قرار گیرد.

• اتخاذ و اجرای هر سیاست مردم پسندی که، فقط به منافع مستاجران و یا بدون توجه به منافع  مالک اصلی انجام گیرد، در نهایت موجب بازی باخت دو طرف می گردد.

• عدم حضور وزارت راه و شهرسازی در حوزه سیاست گذاری پول و اعتبار مشهود است.

 

کمک به خرید مسکن

 

 در انتهای کلام می توان به شما کاربران گرامی اطلاع رسانی داشت که، سایت املاک ویلا دنیز، در جهت معامله آسان و سودمند مشاوران مجرب را استخدام کرده تا بتواند در این روند به شما کمک رسانی کند، همچنین می توانید با مراجعه به فایل و آگهی های مربوطه بهترین گزینه را نسبت به تفکرات و نیازمندی های خود انتخاب نمائید. 

با آرزوی موفقیت و سربلندی شما کاربران گرامی.