بر اساس مرورگری هایی که در تمامی جوامع در دوران مختلف جهانی انجام گشته جنگ و صلح بخش وسیع و مهمی از تاریخ زندگی بشر را به خود اختصاص داده است که طبق تصاویر، داستان‌ و روایتگری های مربوط به جنگ‌، تجاوزات و فتوحات، قراردادهای مکتوب و‌... مورد تأیید می باشد و همواره باید به این نکته اشاره داشت که معمولا جنگ و صلح اغلب به سبب وضعیت نامساعد یا فرصت طلبی، قدرت طلبی و کسب منافع بیشتر و ... صورت می پذیرد در حالی که هر جنگی دارای ابعاد گسترده‌ای می باشد که هر کدام قابل بحث و‌ بررسی می باشد.

چنانچه مقاله مذکور به این موضوع اشاره نمود به طبع می توان در باب تحولات و پیشامدهای اخیر در خاورمیانه همانند تجاوز و جنگ رژیم صهیونیستی به کشورهای مختلف اشاره نمود که این تجاوزات و اشغاگری ها می تواند یک جامعه را از جهات مختلف تحت فشار و آسیب قرار دهد همانطور که سایت ویلا دنیز بصورت تخصصی در باب سرمایه گذاری در زمینه خرید و فروش ویلا و زمین مورد فعالیت می باشد از این رو تاثیرگذاری جنگ بر این موضوعات را مورد بررسی قرار می دهیم.

در ادامه با توجه به جو ایجاد شده، می توان در مبحث سرمایه گذاری‌ دیدگاه خود را از بعد اقتصادی به ریسک‌های سیاسی تغییر جهت داد، همچنین باید به این موضوع هم اشاره داشت که ریسک پذیری در جهت گسترش دامنه جنگ می تواند یکی از بزرگ‌ترین دغدغه های ذهنی یک سرمایه گذار در بازار سرمایه باشد زیرا اولویت و مهم ترین گزینه های رشد و شکوفایی بازارهای سرمایه، آرامش و امنیت می باشد و هرگونه تنش و آسیب های مختلف می‌تواند این بازار را از مسیر اصلی خود منحرف سازد.

 

 منافع جنگ

 

 



 " اثرات جنگ بر اقتصاد کشور "



 

 

در ادامه مباحث در خصوص پیامدها و مشکلات جنگ باید به این نکات اشاره نمود که اولین تاثیرات چشمگیر در اغلب جنگ‌ها خرابی های به بار آمده می‌ باشد که همواره یکی از نکات منفی بر اقتصاد کشور است، زیرا به واسطه جنگ‌ شهرها مستقیما تحت حملات قرار میگیرند و معمولا درصد تخریب خانه‌ها و آپارتمان‌های مسکونی به شدت بالاست و چنانچه با صلح و اتمام جنگها، بازسازی مجدد این خرابی‌ها نیازمند سال‌ها تلاش است و اثرات اقتصادی، روحی و روانی این مشکلات سالها با جوامع جنگ زده همراه می باشد و به طبع این پیش آمدها منجر  به افزایش قیمت مسکن می گردد و همچنین باید به این نکته اشاره داشت که تاثیر جنگ بر قیمت مسکن می‌تواند متفاوت باشد و گاها آن را با افت قیمت‌ نیز مواجه می سازد زیرا این افت قیمت می‌تواند با کاهش تقاضا در شرایط ناپایدار جنگ و گاها مهاجرت افراد صورت پذیرد.

 

 

* جنگ می تواند علاوه بر تاثیرگذاری بر یک مسئله ای همچون خرید زمین و مسکن، بر روی مقوله قیمت نفت هم اثرگذار باشد چنانچه یک منطقه نفت خیز درگیر جنگ گردد معمولا تولید این منابع کم یا بطور کلی قطع می گردد، و چنانچه آگاهید که توقف پالایشگاه‌ها بصورت زنجیره وار، تأمین جهانی را تحت شعاع قرار می‌دهد و در نتیجه تأمین نفت به بازار جهانی کاهش می یابد و قیمت نفت افزایش می یابد، و معمولا باید اشاره داشت که تأثیرات جنگ بر قیمت نفت، وابسته به موقعیت و‌ شرایط هر جنگ، موقعیت جغرافیایی مناطق تولیدی نفت، واکنش‌ بازارهای مالی و سیاست‌های بین‌المللی می باشد و در هر صورت ما با افزایش قیمت‌ روبرو خواهیم بود.

 

 

* جنگ ها معمولا از نظر وسعت درگیری ها به دو دسته جنگ های منطقه ای و جهانی تقسیم بندی می شوند، و طبق تاریخ تا به امروز دو جنگ جهانی اتفاق افتاده است که در واقع زمینه ساز شروع و سقوط بسیاری از کشور های قدرتمند بوده است و طبق روند این سال ها ما نیز شاهد یک جنگ جهانی دیگر خواهیم بود و چنانچه جنگ های منطقه ای در مناطق حساس جهان همانند خاورمیانه رخ دهد می تواند بر قیمت های جهانی تاثیر مستقیم داشته باشد.

 

 * از دیگر مشکلاتی که در طی جنگ ها صورت می پذیرد این است که روند عرضه و تقاضا دچار اختلال می گردد که زمینه ساز افزایش قیمت کالاهای مصرفی روزانه به سبب عرضه پایین است.

 

 

* چنانچه احتمال و یا اعلام شروع جنگ در جوامعی رخ دهد، مردم آن منطقه به سراغ دارایی هایی با نقد شوندگی بالا، همانند طلا می روند، و بازار هایی با نقدشوندگی پایین، همانند مسکن با رکود روبرو می شود.

 

 اثرات  اقتصادی جنگ

 

 

چنانچه بخواهیم به روند آماری قیمت مسکن و زمین در ماه های گذشته سرزمین خودمان سری بزنیم باید بیان بداریم که با کاهش و رکود بازار مسکن مواجه شده ایم در حالی است که این روند در سالهای گذشته با رشد چند برابری روبرو بوده است، طبق آمار موجود در پاییز سال 1401 بیشترین میزان افزایش قیمت مسکن طی فصول گذشته را به خود اختصاص داده بود و کارشناسان این انتظار را داشتند که افزایش قیمت در سال 1402 نیز ادامه داشته باشد، اما این پیش بینی ها با تحولی دیگر روبرو بوده است.

در این چند هفته‌ ی اخیر، با ادامه دار شدن حملات علیه غزه ما در ایران شاهد افزایش  قیمت دلار بعد از ماه‌ها ثبات، بوده ایم اما بعد از آنکه، تحلیل‌های سیاسی در باب این جنگ منتشر گشت، و بازارها نسبت به احتمال سرایت تنش نظامی به ایران واقع‌ بینی شد، بازارها شاهد برگشت قیمت‌ها گشت و با این حال در روزهای اخیر نوسان دلار بار دیگر مشاهده شد، و واقعیت در بازار ملک آن است که این نوع ریسک یا تنش، باعث شکننده شدن سطح قیمت ملک به خصوص قیمت مسکن می‌شود.

طبق اخبار و روزنامه های ثبت شده چنانچه روند جنگ ادامه دار باشد می تواند رابطه دلار و مسکن را بر هم زند و این رابطه از سال ۹۷ تا کنون، به صورت مستقیم از سمت دلار بر مسکن، برقرار بوده است و در واقع بصورت شفاف تر باید بیان داشت، افزایش ماهانه نرخ دلار، باعث شارژ انتظار تورمی و اثر آن بر بازار مسکن به شکل تحریک پذیری قیمت در مسیر صعود می‌ بوده است، و طی این سال‌های اخیر هر زمان نرخ دلار دچار کاهشگشت، قیمت مسکن نیز در ماه بعد از آن با افت ماهانه روبه‌رو شد ولی هر نوع تنش نظامی چنانچه به افزایش نرخ دلار منجر شود، این افزایش همانند قبل باعث افزایش قیمت مسکن نخواهد شد چون در آن صورت بازار مسکن از تنش، اثرپذیری بیشتری خواهد گرفت تا از تغییرات دلار. 

طبق بررسی‌هایی که انجام شد قیمت دلار از ابتدای عصر جهش تا کنون، حدودا نزدیک به ۱۳ برابر شده است در حالی که قیمت مسکن بیش از این مقدار افزایش پیدا کرده است.

 

جنگ و اوضاع مالی

 

سخن نهایی

چنانچه جنگی صورت گیرد در ابتدا مردمان یک سرزمین از بین می روند و در مرحله بعدی بازماندگان با مشکلات اقتصادی روبرو می شوند و همچنین در این دوره دو مناطق نزدیک به جنگ و منطقه درگیر جنگ با مشکلاتی مثل رکود روبرو می شود ولی یکی از بهترین شرایط برای خرید مسکن و خرید ویلا و‌ ... در مناطق نزدیک و یا بدون درگیری جنگ است.

 

در کلمات پایانی باید مستحضر شد خرید مسکن معمولا به منظور رفع نیاز یا سرمایه‌گذاری صورت می‌ پذیرد و بازار مسکن در طی چند سال اخیر با توجه به بیانات بالا با تغییرات زیادی مواجه گشت که عمده این تغییرات باعث افزایش قیمت مسکن در سراسر کشور گردیده است، و معمولا پیش بینی قیمت مسکن در سال ۱۴۰۲ یکی از مهم‌ترین بحث‌ها در بین سرمایه‌داران و سرمایه گذاران بوده است.

 

اخیراً شرایط بازار خرید و فروش مسکن پیچیده‌ تر از زمان‌های گذشته شده است و همواره سرمایه‌گذاری در حوزه مسکن یکی از بهترین گزینه ها محسوب می‌ گردد و‌ همواره مشاوران ما در ویلا دنیز تلاش می‌کنند در مسیر خرید و فروش املاک در کنار شما باشند تا بتوانند مشاوره های مناسب با بودجه و نوع سرمایه گذاری را به شما ارائه دهند، چنانچه قصد سرمایه در حوزه مسکن و ... را دارید به لینک های مربوطه مراجعه کنید تا با گزینه های مختلفی آشنا شوید، همچنین مشاوران آنلاین این مجموعه پاسخگوی سوالات شما کاربران گرامی می باشند.

 

چنانچه قصد مطالعه بیشتر در زمینه های متفاوت دیگر را خواستار می باشید سایت ویلا دنیز مقالات زیر را پیشنهاد می دهد.

خرید ارزهای دیجیتال بهتر است یا خرید زمین در شمال

 چرا بازار خرید ویلا در شمال بسیار نوسان دارد؟ 

 تاثیر رکود بازار بر خرید ویلا اقساطی و شرایط عالی برای سرمایه گذاری

 نقش مشاورین املاک در تعیین قیمت ویلای شمال

آشنایی با انواع سندهای ملکی در خرید زمین و خرید ویلا در شمال