سایبان

سایبان ها یکی از انواع محبوب در طراحی فضای سبز، حیاط و یا محوطه ویلا ها می باشند. سایبان، وسیله ای می باشد برای محافظت و در امان ماندن از تابش نور خورشید در روزهای بلند تابستان و یا پوششی مناسب برای جلوگیری از بارش و یا برف در روزهای زمستان. اگر در یک روز تابستانی، قصد نمایید که در حیاط و یا محوطه ویلایتان با دوستان تان چای عصرانه ای دلپذیر را میل نمایید، ممکن است نور خورشید، عصرانه تان را خراب کند، از این رو پوششی به عنوان سایبان، بهترین انتخاب برای یک عصرانه زیبا در زیر پرتو امواج نور خورشید می باشد. تغییرات شدید آب و هوایی و یا گرمای بیش از حد، سبب می شود که صاحب ویلا ، برای خرید و داشتن یکی از انواع سایبان ها ترغیب شود. بنابراین نه تنها در گرمای بلند تابستان، بلکه در فصل زمستان نیز ایجاب می نماید که یک سایبان در محوطه باز نصب گردد. مخصوصاً برخی افراد تمایل دارند که خودروی خود را در زیر سایبان پارک کنند تا از گزند گرما و یا برف و باران در امان بماند.

تجهیزات سایبان ها نه تنها برای خانه های ویلایی و یا حیاط دار مناسب می باشد بلکه از سایبان ها می توان در قسمت های مختلفی همچون تراس و یا بالکن آپارتمان ها و یا حتی در بالای پنجره ها نیز نصب و استفاده گردد. البته سایبان ها، مزایا و استفاده های متنوع و گوناگونی دارند. شما می توانید از سایبان جهت نصب روی پاسیو، بالای درب ورودی منزل تان و یا حتی جلوی درب مغازه و یا فروشگاه تان نیز استفاده کنید.

انواع سایبان های زیبا

انواع سایبان های زیبا

 

سایبان ها یا به صورت ثابت و یا به صورت متحرک ( جمع شونده) مورد استفاده قرار می گیرند. انواع سایبان ها از نوع جمع کننده و یا متحرک، می تواند یک تعادل را ما بین نور آفتاب و سایه ایجاد نماید. یعنی شما می توانید در صورت لزوم سایبان تان را بسته و از تابش نور خورشید، کمال استفاده و لذت را ببرید و یا می توانید آن را باز نموده و در زیر سایه آن به یک خواب لذت بخش فرو روید.

 

طبقه بندی انواع سایبان

درباره انواع سایبان ها باید گفت که به طور متداول سایبان ها از نظر شکل، طرح و ابعاد و اندازه شان و همچنین نحوه باز و بسته بودن شان به دسته های مختلفی طبقه بندی می شوند.

درباره طبقه بندی انواع سایبان ها، باید ابتدا آن ها را به لحاظ شکل ظاهری شان تقسیم بندی می کنند. از نظر ظاهری، دو نوع سایبان داریم. سایبان سطح صاف و مسطح و یا سایبان گنبدی شکل وجود دارد.

 

سایبان بازویی و یا جمع شونده

سایبان صاف و یا مسطح به سایبانی گفته می شود که به دلیلی آزادی و انعطاف فوق العاده خود بسیار مورد توجه و استقبال قرار گرفته اند. سایبان جمع شونده و یا تاشو، معمولاً در ورودی مغازه ها و یا ساختمان ها و بالکن یا تراس مورد استفاده قرار می گیرند. این نوع سایبان معمولاً به صورت تاشو و یا جمع شونده عمل می کند. همچنین جمع کردن و یا باز شدن آن ها، نیاز به یک موتور الکتریکی دارد که این موتور، عمل تا شدن را انجام می دهد. همچنین سایبان جمع شونده و یا کالسکه ای را می توان در پارکینگ خودرو، ورودی ویلا، پنجره های رو به آفتاب، پاسیو، بالکن و یا تراس نصب نمود. مثلاً جهت استفاده از سایبان جمع شونده برای محافظت خودرو از نور آفتاب و برف و باران بسیار مورد استقبال مردم می باشد.

 سایبان ها در طرح و رنگ های متنوع در بازار موجود می باشند. یکی از ویژگی های سایبان کالسکه ای در جلوی درب ورودی مغازه ها، علاوه بر نورگیر بودن مناسب آن ها می توان به عنوان تبلیغات مغازه نیز نهایت استفاده را برد.

طرح سایبان ورودیطرح سایبان ورودی

 

پارچه هایی که برای سایبان ها مورد استفاده قرار می گیرند، معمولاً از جنس مقاوم و با کیفیت انتخاب می شوند که بتوانند در برابر باد و باران و برف و حتی نور خورشید در امان باشند.  همچنین طول و اندازه سایبان ها، متفاوت می باشد. طول و عرض سایبان ها با توجه به ابعاد و اندازه طول مغازه و یا پارکینگ، تعبیه و طراحی می گردند.

سایبان های جمع شونده و یا کالسکه ای به صورت رول و یا حلقوی بسته و باز می شوند. این سایبان ها از طریق موتور الکتریکی و یا یک ریموت برقی قابل کنترل می باشند. فرق آنها با سایبان مدل بازویی در همین نحوه باز و بسته شدن شان می باشد.

 

سایبان چتری

سایبان چتری از پرطرفدارترین انواع سایبان ها می باشد. این نوع سایبان برای محوطه سازی و زیبا سازی ویلا ها، گزینه بسیار مناسبی می باشد. در محیط های بازی همچون حیاط، باغ و یا پارک ها نیز کاربرد فراوانی دارند. سایبان چتری بر روی یک پایه قرار گرفته و مانند چتری، فضاهای پیرامون خود را پوشش می دهد. بسته به نوع سایز و ابعاد سایبان، فضایی را که پوشش می دهد، متنوع می باشد. سایبان چتری در دو نوع ثابت و یا متحرک، تولید و مورد استفاده قرار می گیرد. سایبان های چتری متحرک، قابلیت جا به جایی با دست را داشته و در هر گوشه ای از محوطه ویلا و یا حیاط تان می توانید آن را بر پا سازید. پایه آن ها بر روی یک صفحه فولادی مستحکم قرار می گیرد که امکان جا به جایی دارد. اما در نوع ثابت، سایبان چتری، پایه ها در داخل زمین کار گذاشته می شوند و یک منطقه را برای همیشه و دائم تحت پوشش و سیطره خود قرار می دهند.

جنس پارچه سایبان های چتری، متنوع می باشد. یا از برزنت، فلکسی و یا پارچه ترانزیتی بسیار مقاوم و مستحکم تهیه و ساخته می شود.

سایبان ها و ویژگی های آن هاسایبان ها و ویژگی های آن ها

 

سایبان آکاردئونی

سایبان آکاردئونی نیز نوع دیگری از انواع سایبان ها می باشد که مانند ساز آکاردئونی، باز و بسته می شوند. این سایبان ها بیشتر به عنوان یک سایبان تجاری و یا صنعتی مورد استفاده قرار می گیرند. از این رو در راه اندازی نمایشگاه های موقت و یا پارکینگ های عمومی در هتل ها و یا تالارها، بیشتر مورد استفاده قرار می گیرند. از این رو کمتر در محوطه ویلا از سایبان های آکاردئونی استفاده می شود. طراحی ساخت سایبان های آکاردئونی به گونه ای می باشد که به صاحب آن این اجازه را می دهد که با توجه به شرایط آب و هوایی اطراف ( حال بارانی، برفی و یا آفتابی باشد) سایبان را آنگونه که میل دارد تنظیم سازد. سایبان های آکاردئونی همان سایبان جمع شونده هستند که به منظور حفاظت از مکان در برابر باد و باران و برف و اشعه نور خورشید استفاده می شوند. سایبان های آکاردئونی به دو صورت ثابت و متحرک تقسیم می شود. پرطرفدارترین نوع این سایبان ها، سایبان برقی آکاردئونی می باشد.

 

سایبان استخری

نوع دیگری از انواع سایبان ها، سایبان استخری می باشد. سایبان های استخری جهت جلوگیری از تابش مستقیم نور خورشید در هنگام شنا کردن که سبب آفتاب سوختگی می گردد، مورد استفاده قرار می گیرد. همچنین استفاده از سایبان در استخرهای روی باز، برای روزهای برفی و بارانی بسیار انتخابی به جا و مناسبی می باشد. اکثر استخرها، سر پوشیده و یا دارای سقف متحرک می باشنداما استفاده از استخر های رو باز، استفاده از سایبان ها را الزامی می دارد. سایبان های استخر ثابت با پایه های ثابت در انواع مختلفی با جنس پایه های آلومینیومی و یا سایر فلزات مورد استفاده قرار می گیرند. همچنین جنس پوشش سایبان، پارچه و پانل های شیشه ای یا پلاستیکی انتخاب می شود. سایبان های استخر متحرک نیز به دو نوع دستی و برقی تقسیم می شوند. سایبان استخری در انواع سایبان های پاویلیون، بادبانی یا قایقی، پارکینگی، کشویی، چتری و سایبان گلخانه ای مورد استفاده قرار می گیرد.

سایبان استخریسایبان استخری

 

مهمترین اجزای تشکیل دهنده انواع سایبان چیست؟

باید بیان داشت که انواع سایبان ها از 4 قسمت اصلی تشکیل شده اند:

  • پوشش یا همان پارچه مقاوم سایبان
  • چهارچوب و یا فریم سایبان
  • بازوهای متحرک و یا ثابت سایبان
  • موتور الکتریکی سایبان

 

  1. پوشش سایبان

پوشش و یا به اصطلاح کاور سایبان، از جنس پارچه ای بوده اما بسته به جنس و کیفیت آن متفاوت می باشد. مسلماً هر کسی به دنبال پوششی از سایبان می باشد که علاوه بر کیفیت، رنگ خاص و مقاومت و استحکام خوبی هم برخوردار باشد. در حقیقت یک پوشش خوب و مناسب برای انواع سایبان ها، استحکام و ماندگاری بالای آن، مقاوم بودن در برابر گرد و خاک، مقاومت در برابر اشعه نور خورشید، ثابت بودن رنگ آن، قابلیت شستشوی مناسب، عدم نفوذ پذیری برف باران، عدم پاره شدن و یا ترک خوردگی و همچنین سوراخ شدگی می باشد.

  1. چهارچوب سایبان

قاب و یا چهارچوب سایبان در حقیقت به منزله اسکلت سایبان می باشد. اکثر سایبان ها جهت کم کردن وزن نهایی محصول از جنس آلومینیوم و یا ورق گالوانیزه ساخته می شوند. از آنجائیکه آلومینیوم، سبک بوده و دچار زنگ زدگی و یا خوردگی نمی شود، بسیار گزینه مناسبی می باشد. البته ورق گالوانیزه نیز از کیفیت و ماندگاری خوبی برخوردار بوده و نسبت به نوع آلومینیوم، از استحکام و مقاومت بالاتری برخوردار می باشد.

قاب و یا فریم سایبان می تواند لوله ای شکل، مربع و یا مستطیلی باشد. سایبان های تاشو، اکثراً قاب لوله ای شکل دارند.

سایبان ماشینسایبان ماشین

 

  1. بازو های متحرک و یا ثابت

بازو های متحرک و یا ثابت، یک قسمت محافظ در ساخت انواع سایبان ها می باشد. تمامی اجزای برقی و موتور الکتریکی سایبان را محافظت می کند. این قسمت از سایبان را به دیوار محکم می بندند و یا به حالت سر بسته، نیمه بسته و یا کاملاً سر باز می باشد که در تمامی سایبان ها مورد استفاده قرار می گیرد.

  1. موتور الکتریکی سایبان

باید بیان نمود که وزن بازوهای سایبان ، سنگین می باشد. از این رو جهت حرکت دادن کاور و یا پوشش سایبان، نیازمند موتور الکتریکی می باشیم که از قدرت و توان خیلی خوبی برخوردار باشد و بتواند به راحتی و آسانی کاور ها را جا به جا سازد.

از ویژگی موتور سایبان، دوام و ماندگاری بالای آن می باشد که بدون سر و صدا کار کند. همچنین در صورت نیاز به تعمیر و یا نگهداری، هزینه زیادی را در بر نگیرد.

 

مصالح مورد استفاده در انواع سایبان

در ساخت انواع سایبان، مصالح مختلف و متنوعی استفاده می شود. جنس پارچه سایبان از یک پارچه تثبیت شده مقاوم انتخاب می شود که با توجه به جنس کاربری آن متفاوت می باشد. با توجه به طراحی سایبان برای محیط های داخلی و یا فضای باز، می توان جنس پارچه سایبان را متفاوت انتخاب نمود. جنس پارچه سایبان می تواند از جنس پلی ونیل کلراید با  روکش پلی استر، جنس پلی تترا فلور اتیلن با روکش فیبر شیشه ای و ... می باشد. پوشش و یا کاور سایبان باید در برابر نور خورشید و یا نفوذ رطوبت و برف و باران، استقامت بالایی داشته باشد. همچنین باید گفت که پوشش و یا کاور انواع سایبان در رنگ آمیزی های متنوعی در بازار موجود می باشد. در رنگ آمیزی کاور سایبان از رنگ دانه های آکریلیک استفاده می شود که باید گفت که رنگ های آکریلیک بسیار با کیفیت بوده و دارای ثبات رنگی طولانی می باشند. یکی دیگر از مصالح پر کاربرد در ساخت انواع سایبان، فلز آلومینیوم برای پروفیل ها و ورق های گالوانیزه می باشد که جهت بازوهای سایبان، مورد استفاده قرار می گیرد.

سایبان پارک هاسایبان پارک ها

 

نکات مهم در حین خرید انواع سایبان ها

قبل از خرید یک سایبان خوب و با کیفیت می بایست به چند نکته مهم و اساسی توجه نمود. اولین نکته در خرید انواع سایبان، قیمت سایبان می باشد. از آنجا که سایبان ها در طرح ها، رنگ ها و جنس های متنوع موجود می باشند. بنابراین تنوع قیمت زیادی دارند. شما می توانید یک سایبان لوکس و با کیفیت را تهیه کنید که البته هزینه آن نیز به مراتب گران تر می باشد.

امروزه با ورود خرید های اینترنتی به بازار، خرید و فروش بسیار راحت و آسان تر شده است. شما می توانید برای تهیه و خرید سایبان یا به صورت اینترنتی و یا با حضور در بازار آن را تهیه نمایید.

آنچه که در قیمت انواع سایبان ها، دخیل می باشد، ابعاد و سایز کاور سایبان می باشد. هر چه سایز پارچه بزرگتر باشد به مراتب قیمت آن نیز تحت تاثیر قرار می گیرد. همچنین نوع پارچه و کیفیت و مرغوب بودن آن نیز در تعیین قیمت تمام شده سایبان، تاثیر گذار می باشد. استفاده از پروفیل های فولادی و یا آلومینیومی به عنوان پایه های سایبان و همچنین میزان توان موتور الکتریکی از فاکتورهای مهم و تاثیرگذار در قیمت نهایی سایبان ها می باشد.

گذشته از مسائل خرید سایبان، باید بیان نمود که شما نمی توانید سایبان را به تنهایی نصب سازید. نصب سایبان اصول و قوانین خاص خود را دارد. اگر سایبان را از نمایندگی و یا مستقیماً از تولید کننده آن تهیه نموده اید، مسلماً از خدمات و راه اندازی نصب سایبان نیز برخوردار می باشند.

سایبان ها، طراحی ها و شکل های خلاقانه و بسیار زیبایی دارند. مثلاً اگر از سایبان‌هایی استفاده می کنید که مجهز به ریموت باز و بسته شدن دارند. بنابراین چهارچوب آن‌ها نیز می بایست از جنس چوب مرغوب و با کیفیتی تهیه شوند. از این رو داشتن چنین سایبانی در محوطه ویلا می تواند دکوراسیون و یا چیدمان حیاط محوطه را تحت تاثیر قرار دهد. جهت زیبا تر نمودن منظره محوطه ویلا، می توانید آن را با آلاچیق چوبی و یا مبلمان هایی از جنس حصیری، بسیار جذاب نمایید.

از جمله نکات بسیار مهمی که در هنگام خرید سایبان ها، باید مورد توجه قرار گیرد، شرایط آب و هوایی می باشد. مثلاً اگر می‌خواهید، سایبانی برای خودروی شخصی خود مهیا کنید، می بایست توجه نمایید که مکان نصب، کجا باید باشد. سایبان‌ها برای خودرو در محل کار با سایبان‌های مخصوص حیاط ویلا و یا خانه متفاوت می باشند. بنابراین بسیار بهتر و مفید خواهد بود که قبل از خرید سایبان یک مشاوره دقیق با نمایندگی فروش سایبان ها بگیرید. بنابراین بهتر می توانید سایبانی مناسب با شرایط خود انتخاب کنید.

سایبان جلوی درب ورودیسایبان جلوی درب ورودی


تفاوت‌های موجود ویلاهای لوکس و معمولی در شمال ‌


 

 

سوالات متداول در خصوص انواع سایبان ها

  1. سایبان‌ها در چه مکان‌هایی نصب می‌شوند؟

سایبان ها معمولاً در بالکن و تراس، پاسیو، پارکینگ خودرو، استخر، محوطه باغ، پارک ‌ها استفاده و به کار می روند. البته در محیط هایی همچون کافی شاپ و یا رستوران ها در فضای باز، ویلا ها، هتل ها مورد استفاده قرار می گیرند.

  1. اجزای اصلی ساخت یک سایبان برقی چیست؟

اجزای اصلی یک سایبان از کاور یا پارچه اصلی، فریم‌ها یا همان چهارچوب، پوشش قطعات، موتور الکتریکی و بازوهای مکانیکی تشکیل شده اند.

  1. بهترین و زیباترین سایبان برای محوطه ویلا کدام است؟

سایبان‌های چتری و سایبان آکاردئونی،  بهترین نوع سایبان ها برای محوطه ویلا می باشند.

  1. نکات مهم در هنگام خرید سایبان چیست؟

در هنگام خرید یک سایبان خوب می بایست به قیمت سایبان، مدل و طراحی سایبان، ابعاد و اندازه آن، نوع پارچه در ساخت کاور، جنس فریم‌ها و طراحی اختصاصی یا عمومی سایبان ها توجه نمود.

 

مقالات پیشنهادی " ویلا دنیز " :

 

خرید ویلا در شمال در زمان رکود بازار

آیا خرید ویلا در شمال اقتصادی می باشد؟

نکات و موارد مهم در خرید ویلا

ویژگی‌های بهترین خرید ویلا در شمال