مجموعا ویلاهای شمال از نظر جغرافیایی به 5 دسته زیر تقسیم می شود:

 ویلا

بیشتر بخواند: آشنایی با ویژگی های باغ، باغچه و یا باغ ویلا

 

ویژگی ویلا جنگلی:

ویلاهای جنگلی، ویلا های با مناظر زیبا هستند که در کوهپایه ها و در زمین های جنگلی بنا می شوند، که این زمین های جنگلی در داخل بافت مسکونی قرار دارند و برای ساخت و ساز هیچ مشکلی ندارند و خریدارن می تواند به راحتی جواز ساخت و پروانه ساخت بگیرند.

از مهم ترین مزیت و ویژگی هایی که این ویلاها دارند می توان به قیمت مناسب آن اشاره کرد. در میان ویلاهای که در شمال واقع شده است، ویلاهای جنگلی به علت موقعیت و دور بودن از شهر و مراکز خرید و مراکز درمانی ارزان تر و از قیمت مناسب تری برخوردار هستند که این نوع ویلاها در میان خریداران بسیار مورد استقبال و توجه قرارگرفته است.

این ویلاها منظره ای فوق العاده زیبایی دارند که دارای چشم انداز بسیار عالی به جنگل و طبیعت سرسبز می باشند. آرامش و سکوت جنگل و آب و هوای پاکی که دارد برای بسیاری لذت بخش می باشد که می توانند به تماشایی این همه زیبای بنشیند و از آن نهایت لذت را ببرند.

ویلاهای جنگلی به علت گسترده بودن جنگل ها در شمال، متفاوت ساخته می شوند، که در هنگام خرید شما حق انتخاب بیشتری دارید از لحاظ: متراژ ساختمان، امکانات ویلا، نوع ساخت و ...که می توانید با توجه به سلیقه و مقدار هزینه ای که در دست دارید و می خواهید در این مسیر صرف کنید، می توانید اقدام به خرید ویلا در شمال کنید.

 ویلا جنگلی

بیشتر بخوانید: اقدامات لازم برای اخذ سند مالکیت ویلا

 

ویژگی ویلا ساحلی:

ویلا ساحلی در شمال در داخل شهر و در خط ساحلی بنا شده اند این نوع ویلاها فاصله نزدیکی به ساحل دارند که  چشم اندازی زیبا از دریا را به شما نمایان می کنند. پس یکی از مزیت های مهم ویلا ساحلی این است، که چون در داخل شهر قرار گرفته اند به امکانات رفاهی و خدمات شهری نزدیک هستند و لازم نیست برای تهیه نیازها و احتیاجات خود مسافت طولانی طی کنید. همچنین به دلیل نزدیک بودن به جاده اصلی است، که باعث می شود در تمام فصل های سال حتی در پاییز و زمستان نیز به راحتی به ویلای خود دسترسی داشته باشید.

اگر صاحب یک ویلا ساحلی در شمال باشید علاوه بر اینکه همیشه می توانید به ساحل دسترسی داشته باشید به علت داشتن موقعیت خوب در شهری که در آن واقع شده اند هر زمان که بخواهید می توانید به مکان های دیدنی و گردشگری آن شهر رفته و اوقات خوشی را برای خود بسازید.

داشتن ویلا ساحلی برای خیلی از مردم یک نوستالژی قدیمی محسوب می شود اینکه ویلایی در کنار ساحل داشته باشند و یک زندگی در هوایی پاک در رویایی ترین مناطق شمال را تجربه کنند جایی که طلوع و غروبش صحنه دل انگیزی را به تصویر می کشد و تماشای غروب ساحل بسیار روح بخش است.

عموما ویلاهای ساحلی به دلیل های گفته شده، قیمت بیشتری نسبت به سایر ویلاها در شمال دارد.

و البته این را باید خاطرنشان کرد، در اصطلاحات املاکی به ویلاهایی که در روستاهای نزدیک به ساحل و دریا قرار گرفته اند، ویلا ساحلی می گویند.

 ویلا ساحلی

بیشتر بخوانید: آیا خرید ویلا در شمال اقتصادی می باشد؟

 

ویژگی ویلا کوهستانی: 

ویلا های کوهستانی در شمال به طور کلی در کوهپایه ها و مناطق کوهستانی ساخته می شوند، و متقاضی مخصوص به خود را دارند. ویلا کوهستانی معمولا قیمت مناسب تری را نسبت به ویلا ساحلی دارد اما به مراتب آن، در برخی مواقع مشکلاتی را نیز به همراه دارند. همچنین ویلا های واقع شده در مناطق کوهستانی در هنگام فروش مشکلات فراوانی را برای صاحبان آن ویلا ها ایجاد می نماید، این نوع ویلا ها مشتریان خاص خود را دارد به همین دلیل مدت زمان زیادی طول می کشد تا این ویلا ها به فروش برسند.

ویلا های کوهستانی طبق اسمشان در مناطق دور از شهر و کم رفت و آمد ساخته می شوند، به همین جهت امکان دسترسی به این نوع ویلا ها سخت می باشد، یعنی به طور مثال شخص صاحب ویلا اگر بخواهد از مرکز شهر به سمت ویلای خود حرکت کند، باید فاصله زیادی را طی کند تا به ویلا برسد. این سختی مسیر را به خصوص در فصل های پاییز و زمستان می توان به عینه دید و با بارش برف و باران ممکن است کلا مسیر دسترسی به ویلای کوهستانی مسدود شود.

ویلا های کوهستانی در شمال همان طور که گفته شد در مناطق کوهستانی و کوهپایه ای ساخته می شوند و دسترسی به امکانات شهری و رفاهی در این مناطق کم می باشد، یعنی امکاناتی را که در داخل شهرها وجود دارد را نمی توان به راحتی در مناطق کوهستانی یافت. امکاناتی همچون مراکز درمانی، نانوایی ها و فروشگاه های مواد غذایی به سختی در مناطق کوهستانی یافت می شوند. پس افرادی که صاحب ویلای کوهستانی در شمال می باشند باید احتیاجات خود را از داخل شهر تهیه نمایند، زیرا به ندرت فروشگاه یا مغازه در مناطق کوهستانی پیدا می کنند. یکی از مهم ترین شاخص های انتخاب و خرید ویلا در شمال در هر منطقه ای بحث امنیت آن می باشد که متاسفانه مناطق کوهستانی امنیت بسیار پایینی دارند.

البته از مزایای ویلا های کوهستانی قیمت پایین و مناسب آن ها می باشد، همین ارزان بودن قیمت ویلا های کوهستانی باعث شده است تا افرادی که بودجه کمی دارند نیز برای صاحب ویلا شدن در شمال اقدام نمایند. همچنین ویلا های کوهستانی به دلیل اینکه در مناطق کوهستانی و کوهپایه ای ساخته می شوند همیشه دارای آب و هوای پاک و بدون آلودگی می باشند، این نوع ویلا ها به دلیل دور بودن از شهر برای افرادی که از شلوغی و ترافیک فراری هستند بسیار مناسب می باشد.

 بیشتر بخوانید: نکات و موارد مهم در خرید ویلا

 

ویلا شهرکی:

ویلاهای شهرکی می‌تواند ویلا ساحلی یا ویلا جنگلی و گاهی حتی ویلا کوهستانی باشد. در واقع به تجمعی از ویلا ها با ساختار یکسان که هم می تواند در متراژ یکسان و یا متفاوت در منطقه ای مشخص ساخته شود، را ویلاشهرکی می نامند. اکثریت شهرک ها مستلزم داشتن نگهبانی سرایداری برای کل مجموعه می باشند، یکی از علل انتخاب برخی از خریداران ویلا شهرکی که امنیت برایشان در صورت عدم حضورشلن در ویلا در اولویت قرار دارد، همین گزینه نگهبانی است.

ویلا شهرکی

بیشتر بخوانید: تفاوت‌های موجود ویلاهای لوکس و معمولی در شمال ‌

 

ویلا مستقل:

ویلا مستقل، نیز می تواند یک ویلا ساحلی، یک ویلای جنگلی یا حتی یک ویلای کوهستانی باشد، که در آن سازنده در زمین خودش ویلای منفرد می سازد. این دسته از ویلاها شامل سازه و خانه های ویلایی می باشد که بیرون از مجموعه شهرکی ساخته می شود و برای کسانی که حوصله مقررات و ضوابط شهرک را ندارند گزینه مناسبی است. احساس آرامش وراحتی در ویلاهای کاملا شخصی و مستقل که در محیط آزاد قرار دارند یکی از علل استقبال از خرید ویلا مستقل می باشد.

ویلا مستقل