هنگام تصمیم‌گیری در مورد این مسئله که، آیا سرمایه‌گذاری در املاک و مستغلات بهتر است یا سرمایه‌گذاری در بورس و سهام؟، در حقیقت، هیچ پاسخ روشنی در نظر اول وجود ندارد! هر کدام از این دو انتخاب در نظر خود دارای مزایا و معایبی هستند. شناسایی یک انتخاب بهتر، میان این دو تصمیم‌گیری، دقیقاً به شخصیت فردی شما، سبک زندگی و میزان ریسک‌پذیری، سرمایه اولیه، نگرش شما به مسئله سرمایه‌گذاری، مقدار سرمایه در نظر گرفته شده و سایر موارد بستگی دارد.

سرمایه گذاری

بیشتر بخوانید: آشنایی با ویژگی های باغ، باغچه و یا باغ ویلا

 

مقایسه بازار مسکن با بازار سهام

وقتی شما در سهام سرمایه گذاری می کنید، در واقع بخشی از یک شرکت را می خرید. اگر یک شرکت 1 میلیون سهام به فروش رسیده دارد، و شما 10 هزار سهم را در اختیار دارید، در واقع ۱% از شرکت متعلق به شماست.

زمانی که شما در بازار سرمایه سهام یک شرکت را خریداری می‌کنید، بنابراین در مالکیت و سود و زیان آن سهیم می‌شوید. با رشد ارزش سهام آن شرکت، ارزش سهام شما نیز افزایش می یابد. هیئت مدیره شرکت که توسط سهامداران برای نظارت بر مدیریت انتخاب می شوند، تصمیم می گیرند که هر ساله چه مقدار از سود مجدداً سرمایه گذاری شود و چه مقدار از آن به صورت سود سهام نقدی پرداخت شود.

اما وقتی شما در ملک و مستغلات سرمایه گذاری می کنید، در واقع یک زمین یا ملک فیزیکی را خریداری می کنید. برخی از املاک به صورت ماهانه تا زمان تملک برای شما هزینه بر خواهند بود، مانند یک زمین خالی که شما باید تا زمان فروش به یک پیمانکار، مالیات و هزینه نگهداری آن را پرداخت کنید. برخی از املاک برای شما کسب درآمد دارند؛ مانند یک آپارتمان، خانه های اجاره ای یا مراکز خرید، مستاجر به شما اجاره پرداخت می کند و در نهایت تفاوت این دو مقدار به عنوان سود برای شما باقی می ماند.

سرمایه گذاری

بیشتر  بخوانید: اقدامات لازم برای اخذ سند مالکیت ویلا

 

بازدهی سرمایه‌گذاری در بازار مسکن به چه صورت است؟ 

در میان انواع مدل‌های سرمایه‌گذاری؛ سرمایه‌گذاری در مسکن و ملک همواره متقاضیان زیادی نسبت به دیگر بازار سرمایه گذاری داشته است. آنها با این کار هم ارزش پول خود را متناسب با تورم حفظ می‌کنند و هم اینکه صاحب خانه یا ملک اداری و تجاری می‌شوند. در واقع سرمایه‌گذاری در ملک و املاک گزینه‌ای است که نسبت به بسیاری از بازارهای موازی مانند سکه و طلا یا ارز به مراتب ریسک بسیار پایین‌تری خواهد داشت. از طرفی سرمایه‌گذاران با این کار سرمایه‌ای به دست می‌آورند که می‌توانند با آن کسب درآمد کرده یا اینکه برای خود سرپناهی داشته باشند.

از مزایای آن می توان به سهولت در امر سرمایه گذاری اشاره کرد. سرمایه گذاری در املاک اغلب بسیار راحت تر از بازار های دیگر برای طبقات متوسط و پایین است؛ زیرا اطلاعات بیشتری در مورد آن دارند (در حالی که طبقات مرفه جامعه اغلب در مورد سهام، اوراق قرضه و دیگر اوراق بهادار در دوران کودکی و نوجوانی یاد می گیرند). به احتمال زیاد بیشتر بچه ها از والدین خود در مورد اهمیت “خرید خانه” شنیده اند. در نتیجه، تمایل بیشتری به خرید ملک نسبت به سایر گزینه های سرمایه گذاری دارند.

همچنین شما می تواند در این نوع سرمایه گذاری، ملک خریداری شده را اجاره دهید، که می تواند یک جریان نقدی ثابت و قابل اطمینان را به صورت ماهانه برای شما به همراه داشته باشد. در حالیکه بسیاری از سرمایه گذاری ها تنها در بلند مدت یا در هنگام فروش، نقدینگی شما را بهبود می بخشند.

یکی از مزایای بزرگ سرمایه گذاری در املاک، محدودیت در کلاهبرداری می باشد! فریب خوردن در سرمایه گذاری در املاک بسیار دشوارتر است؛ زیرا شما می توانید به صورت فیزیکی نظارت کنید، ملک خود را بازرسی کنید، بررسی از سابقه ی مستاجران را انجام دهید و اطمینان حاصل کنید که ساختمان قبل از خرید شما وجود فیزیکی دارد و خود را بروز کنید. اما در ارتباط با سهام، شما باید به مدیریت و حسابرسان اعتماد کنید.

در کل رهن گذاری (وام) در املاک بسیار مطمئن تر از استفاده از وام برای خرید سهام و سرمایه گذاری در بازار بورس است. همچنین سرمایه گذاری در املاک به طور سنتی، یک مانع فوق العاده در برابر تورم به منظور حفاظت در برابر کاهش توان خرید به دلار بوده است.

سرمایه گذاری

بیشتر بخوانید: آیا خرید ویلا در شمال اقتصادی می باشد؟

 

چرا در بازار بورس سرمایه گذاری نکنیم؟

یکی از مهم‌ترین معایب سرمایه‌گذاری در بورس، هیجانی بودن این معاملات است. منظور از این جمله، آن است که اگرچه سودآوری سهام در دراز مدت ثابت شده است، اما برخی ممکن است در چند لحظه دچار احساسات شده و یک سهام را بخرند یا بفروشند؛ چیزی که در همان لحظه، اتفاق می‌افتد. بنابراین اگر به درستی تصمیم نگیرید قطعاً ضرر می‌کنید. بازار بورس در چند لحظه، ثابت می‌شود و شما در همان لحظه باید درست‌ترین تصمیم را برای سرمایه‌گذاری اتخاذ کنید؛ در غیر این صورت، سهام شما ضرر و زیان زیادی می‌دهد.

یکی دیگر از مهم‌ترین معایبی که در سرمایه‌گذاری در بورس وجود دارد این است که بازار بورس و سهام، تغییرات کوتاه مدت زیادی را تجربه می‌کند. به طور مثال، شما یک سهم ۴۰ دلاری خریداری می‌کنید اما در یک لحظه ممکن است ارزش سهم به ۱۰ دلار سقوط کند؛ در مقابل، ممکن است همان سهم به ۸۰ دلار رشد پیدا کند؛ این در حقیقت همان چیزی است که میزان ریسک‌پذیری سرمایه‌گذاری در بورس را توضیح می‌دهد. اگر بتوانید ارزان بخرید، گرانتر بفروشید، سود کرده‌اید. در غیر این صورت نیاز به مشورت با یک فرد ماهر در این کار دارید.

خرید و فروش سهام در بورس، یک شیوه محبوب برای سرمایه‌گذاری در سال‌های اخیر است اما باید بدانید که در این نوع سرمایه‌گذاری، امکان خلاقیت یا نوآوری راه ندارد. شما در بورس، یک کار ثابت بر عهده دارید؛ خرید و فروش سهام؛ چیز دیگری در کار نیست!

در بورس، شما باید همه چیز را به مدیریت شرکتی که سهام آنرا خریداری نموده اید، واگذار کنید؛ زیرا آنها تصمیم می گیرند که شما چقدر از سود شرکت سهم ببرید و استراتژی های مدیریتی آنها باعث ضرر و زیان شما می شود. در صورتیکه شما در حوزه املاک همه چی دست خودتان است. و شما هر موقع که بخواهید می توانید آنرا بفروشید یا رهن و اجاره دهید!

سرمایه گذاری

بیشتر بخوانید: نکات و موارد مهم در خرید ویلا

سرمایه گذاری در املاک شمال

از آنجائی که در ماه های اخیر شاهد نوسانات شدید در بازار بورس بوده ایم. بسیاری از افراد روی به خرید املاک از جمله خرید ویلا در شمال، و خرید زمین در شمال آورده اند. زیرا دیگر قدرت خرید املاک در شهرهای بزرگی چون تهران برای بسیاری از افراد وجود ندارد. در نتیجه تصمیم به خرید ویلا در مناطق ارزان قیمت اما مستعد رشد با پتانسل سرمایه گذاری بالا همچون شهر چمستان، نور، آمل و روستاهای اطراف آن، گرفته اند. برای اینکه در این حوزه اطلاعات بیشتری کسب کنید، مشاورین متخصص و حرفه ای املاک ویلا دنیز با مشاوره رایگان آماده خدمت رسانی به شما متقاضیان محترم می باشد. جهت تماس با مشاورین حرفه ای ویلا دنیز، به بخش تماس با ما مراجعه نمائید.