خانه پیش ساخته چیست؟

خانه پیش ساخته به خانه هایی گفته می شود که در ساخت آن ها از مواد آماده جهت تسریع عمل ساخت و ساز استفاده می شود. آن گونه که صنعت ساخت و ساز خانه در حال پیشرفت است در آینده نه چندان دور دیگر خانه ها به صورتی که در حال حاضر ساخته می شوند نخواهند بود. همچنین ما شاهد خانه هایی با استحکام بالا همراه با سرعت آماده سازی بسیار بالا خواهیم بود. در آینده نه چندان دور خانه سازی سرعت بسیار بالایی خواهد گرفت و شاید شما پس از بازگشت از مسافرت شاهد احداث یک شهرک مسکونی در نزدیکی خانه خود باشید. در حال برای ساخت خانه نیاز به صرف هزینه و وقت بسیار زیادی خواهد بود به همین منظور انسان ها به دنبال روشی برای ساخت یک خانه با هزینه و زمان بسیار کم هستند که این روش می تواند بسیاری از افراد را در مدت زمان کم صاحب خانه کند. بسیاری از معماران با تلاش و تحقیق توانستند به نتایج خوبی برای ساخت خانه با هزینه و زمان کم برسند که به همین جهت آن ها خانه پیش ساخته را برای این منظور عرضه کرده اند. این خانه ها می توانند در مدت زمان بسیار کم همراه با صرف هزینه ناچیزی آماده سازی شوند. با مطرح شدن موضوع خانه پیش ساخته شاید در ذهن بسیاری از افراد سوالات مختلفی در مورد این خانه ها ایجاد شود که مگر می شود طراحی و ساخت یک خانه را در عرض چند روز انجام داد و از این قبیل سوالات که در این مطلب به بررسی نکات و شرایط خانه پیش ساخته خواهیم پرداخت.

خانه پیش ساختهخانه پیش ساخته

 


تمام مواردی که باید در زمان معامله‌ی املاک وراثتی و وکالتی بدانید!


 

 

خانه های پیش ساخته چند نوع هستند؟

به طور معمول معماران خانه پیش ساخته را در دو نوع مختلف به صورت قابل حمل و غیر قابل حمل طراحی کرده و می سازند. موادی که قرار است تا در ساخت این خانه ها به کار برده شود از قبل درون آزمایشگاه و کارگاه ها طراحی و ساخته می شوند و هنگام برپایی خانه این مواد به محل مورد نظر جهت استفاده انتقال داده می شوند. برای نمونه ساده می توان به کانکس ها اشاره نمود که مواد و دیواره های آن از قبل آماده بوده و تنها جهت برپایی به محل مورد نظر انتقال داده می شوند.

 

مزایای خانه پیش ساخته

معماران با استفاده از علم و تکنولوژی توانستند گام های زیادی را در جهت ساخت این گونه خانه ها به صورت مدرن بردارند که همین موضوع سبب استقبال بسیاری از افراد از این خانه ها شده است.در حال حاضر مزایای خانه پیش ساخته در بسیار زیاد بوده که برخی از آن ها عبارتند از :

  • برخورداری از سرعت بالا در زمان طراحی و ساخت نسبت به خانه های سنتی و کنونی
  • برخورداری از قابلیت نصب آسان و راحت
  • صرفه جویی در هزینه های لازم برای ساخت نسبت به خانه های سنتی
  • برخورداری از وزن کم نسبت به سایر خانه ها
  • ایمن و مقاوم در برابر زلزله
  • برخورداری از عایق های حرارتی و صوتی
  • دوام و طول عمر بسیار بالا
  • مقاومت خوب در برابر آتش سوزی
  • برخورداری از قابلیت حمل و نقل آسان

خانه پیش ساختهخانه پیش ساخته

 


یک قانون اصلی برای آپارتمان نشین ها؛ قانون تملک


 

 

جنس مصالح خانه پیش ساخته

خانه پیش ساخته امروزه از جنس و رنگ های گوناگونی ساخته می شوند که به طور کلی می توان در انتخاب آن ها کاملا سلیقه ای عمل نمود. برخی از مواد و مصالحی که در ساخت خانه پیش ساخته استفاده می شوند شامل موارد زیر می باشند.

  • بتنی

مصالح بتنی یکی از مواردی بوده که در ساخت این خانه ها از آن استفاده می شود. معمولا در ساخت این خانه ها از بتن بسیار سبک و مقاوم برای قسمت دیوار ها استفاده شده و همچنین اسکلت این خانه ها از جنس فلز های سبک و مقاوم ساخته می شود. یکی از مزایای خانه پیش ساخته به وسیله مصالح بتنی امکان استفاده از انواع پوشش برای فضای داخلی و خارجی مانند گچ، پی وی سی، سنگ و... می باشد.

  • چوبی

مصالح چوبی نوع دیگری از مواد کاربردی برای استفاده در خانه پیش ساخته بوده که معمولا این چوب ها از وزن کم همراه با مقاومت بسیار بالا در برابر آتش سوزی برخوردار می باشند. به طور کلی دیواره های این خانه ها در کارگاه ها به کمک وسایل مخصوص طراحی و ساخته می شوند و برای نصب به محل خانه مورد نظر انتقال داده می شوند.

  • lsf یا فولادی

یکی دیگر از مصالحی که در ساخت خانه پیش ساخته به کار برده می شود lsf ها مصالحی از جنس فولاد سبک هستند که این مواد در قسمت اسکلت خانه ها به کار گرفته می شوند. همچنین قسمت دیواره های خانه ها را از جنس ورق هایی با ضخامت کم و پوشش گالوانیزه انتخاب می کنند که خانه های ساخته شده با این مواد کاملا در مقابل زلزله ایمن هستند.

  • PVC

PVC نوع دیگری از مواد کاربردی برای ساخت این خانه ها بوده که از تمامی ویژگی های لازم برای ساخت یک خانه ایمن و خوب برخوردار خواهد می باشد.

خانه پیش ساختهخانه پیش ساخته

 


خرید زمین در شمال؛ یک سرمایه گذاری هوشمند


 

 

موارد استفاده از خانه پیش ساخته

از این خانه ها می توان علاوه بر استفاده مسکونی برای بخش هایی مانند شهرک های ویلایی، خوابگاه، فرهنگی، سرایداری و... استفاده به عمل آورد.

 

کم هزینه اما مقاوم

امروزه استفاده از خانه پیش ساخته در میان برخی از افراد بسیار مرسوم شده که این خانه ها علاوه بر صرف هزینه کم برای ساخت آن ها از مقاومت بالایی نیز برخوردار هستند. استفاده از این خانه ها می تواند کمک زیادی به کاهش هزینه های ساخت کنند که برخی از موارد قابل تاثیر در هزینه عبارتند از :

  • کاهش مصرف انرژی در هنگام ساخت
  • حذف شدن مصالحی مانند سیمان در هنگام ساخت
  • سرعت بسیار بالا در طراحی و ساخت
  • دوام و پایداری بیشتر نسبت به خانه های سنتی
  • حذف شدن کامل ضایعات مواد اولیه
  • عدم نیاز به صرف هزینه زیاد برای تعمیر

 

نکته قابل توجه

اگر تمایل دارید تا نسبت به طراحی و ساخت یکی از این خانه ها اقدام کنید بهتر است تا قبل از انجام هر کاری با یک مشاور یا نیروی حرفه ای در این زمینه مشورت نمایید.