یک قانون اصلی برای آپارتمان نشین ها؛ قانون تملک

آیا تا به حال فکر کرده اید قانونی صرفا برای آپارتمان نشین ها وجود دارد یا خیر؟ آیا می دانید قانون تملک برای آپارتمان نشین ها می باشد؟ آیا این قوانین می تواند تاثیری بر فرهنگ آپارتمان نشینی بگذارد؟

در حال حاضر به دلیل افزایش جمعیت شهرها، آپارتمان های زیادی در سراسر شهر ساخته شده است. آپارتمان نشینی نیزی همانند موارد های دیگر باید و نبایدی دارد که عمل به این هنجار ها می تواند از بروز مشکلات احتمالی جلوگیری کند.

قوانین و عرف جامعه در تنظیم و به اجرا در آوردن این هنجار ها نقش مهمی دارد به همین خاطر "قانون تملک آپارتمان نشین ها" برای تنظیم و اجرا تصویب شده است. این قانون یکی از اصلی ترین قوانین در ایران برای آپارتمان نشین ها می باشد.

پس با این تعاریف برای هر خانواده و شخصی که می خواهد آپارتمان نشین شود، واجب و ضروری است تا با فرهنگ آپارتمان نشینی آشنا گردد تا در طی زمان از مشکلات احتمالی جلوگیری شود. در این مقاله قصد داریم به زبان ساده تر برای شما قوانین مربوط به قانون تملک ها را بیان کنیم.

قانون تملک آپارتمان نشین هاقانون تملک آپارتمان نشین ها


خرید زمین در شمال؛ یک سرمایه گذاری هوشمند


 

 

تعریف قانون تملک ها

ابتدا در سال 1343 قانون تملک ها وضع شده است. این قوانین  در سال 1372 مورد بازنگری و تصحیح گشته تا این قوانین مربوط به فرهنگ آپارتمان نشینی به شکل بهتری اجرا گردد. قانون تملک ها بند های زیادی دارد که ما در این مقاله قصد داریم مهم ترین آن را بررسی کنیم، که عبارت است از:

1- مالکیت در آپارتمان ها: قانون تملک آپارتمان ها، ساکنان، مالکیت و محل قرار گیری ساختمان را به دو بخش دسته بندی کرده است:

  • بخش اول، اختصاصی
  • بخش دوم، مشترک

بخش اختصاصی در قانون تملک متعلق به بخشی است که در سند مالکیت ذکر شده است و به آن مالک تعلق دارد و مالک این حق را دارد تا در هر بخشی که مالک آن است هر کاری انجام دهد. اما بقیه مالکین این اجاره را ندارند تا بدون موافقت دیگر مالکین در شکل، محل در، سر در، نمای خارجی مربوط به بخش اختصاصی خود که قابل مشاهده و مرئی است، تغییرات ایجاد کنند.

در بخش مشترک، به قسمت هایی می گویند که مستقیم یا غیر مستقیم بقیه ساکنین ساختمان شریک هستند و حق استفاده دارند مثلا در تاسیسات اعم از سیستم سرمایش، گرمایش، آسانشور، انشعاب برق، راهرو ها، لوله ها، سیم ها، راه پله ها، پشت بام، پنجره های بخش عمومی، نمای ساختمان و غیره از دیگر مواردی هستند که تمامی ساکنین ساختمان حق استفاده دارند که بخش مشترک نام دارد.

قانون تملک آپارتمان نشین هاقانون تملک آپارتمان نشین ها


مزایا و معایب خرید ویلا ساحلی در شمال


 

 

بر اساس قانون تملک:

فصل اول، بخش های اختصاصی:

ماده 1_  بخش هایی از بنا در قانون تملک، اختصاصی نامیده می شود که به تعریف عرف جهت استفاده انحصاری شرکای ملک مشخص یا قائم مقام او تعریف می شود.

ماده 2_  علاوه بر ثبت بخش های اراضی زیر بنا، پارک های متعلقه، محوطه باغ برای مالکیت بخش های اختصاصی نیز می بایست به صورت جدا سند مالکیت گرفته شود، اطلاعات کامل بخش اختصاصی از نظر شماره، طبقه بندی، ارزش، مساحت قسمت های وابسته و غیره در سند ذکر شود.

فصل دوم: بخش های مشترک.

ماده 3_ بخش های از ساختمان و اراضی که به طور مستقیم یا غیر مستقیم جهت استفاده کلیه شرکا است، جزو بخش های مشترک به حساب می آید و حق انحصاری بر آن ها مقدور نمی باشد.

تبصره_ نگهداری و داشتن هرگونه اشیا و حیوانات در بخش های مشترک ممنوع می باشد.

بخش های مشترک در مالکیت مشاع کلیه شریکان می باشد، گرچه در بخش های اختصاصی قرار گرفته باشد یا از آن بخش عبور کنند.

ماده 4_ بخش های مشترک ذکر شده در ماده 2 قانون تملک آپارتمان ها به این صورت است که:

  • زمین زیر بنا چه به بنا متصل شده است یا به واسطه پایه بر روی آن جای گرفته باشد.
  • تاسیسات بخش های مشترک اعم از چاه آب یا پمپ، مرکز حرارت، تهویه، منبع آب، رختشوی خانه، کنتور ها، تلفن مرکزی، انبار عمومی ساختمان، اتاق سرایدار (در هر بخشی از بنا که جای گرفته باشد)، محل قرار گیری آسانسور و سیستم آن، لوله ها ( لوله های آب، فاضلاب، تلفن، تهویه مطبوع، حرارت مرکزی، هواکش، نفت و لوله های بخاری) ، گذرگاه های مربوط به زباله، محل جمع آوری آن ها و غیره.
  • اسکلت ساختمان.

تبصره_ جدار های فاصلی که میان بخش های اختصاصی، مشترک قرار گرفته است. به شرط آن که جزو اسکلت ساختمان نباشد.

  • پنجره، در، راهرو، پاگرد و پله هایی که بیرون از بخش های اختصاصی جای گرفته اند.
  • تاسیسات متعلق به راه پله اعم از لوازم تامین کننده روشنایی، لوازم اخبار، تلفن همچنین تاسیسات متعلق به هر کدام از آن ها مخصوصا تلفن های اختصاصی، آسانسور، شیر های آتش نشانی و محل جای گیری آن ها، محل پایانی پله و ورود به بام و پله های ایمنی.
  • بام و تمامی تاسیساتی که جهت استفاده همه شرکا و یا حفظ بنا در آن احداث شده است.
  • نمای بیرونی ساختمان.
  • محوطه باغ ها، ساختمان، پارک ها که به طور معمول همه افراد از آن استفاده می کنند و در سند اختصاصی نیز ثبت می گردد.

قانون تملک آپارتمان نشین هاقانون تملک آپارتمان نشین ها

 

2- اداره امور ساختمان: بر اساس قانون تملک، هنگامی که یک آپارتمان شامل چندین مالک باشد، می بایست برای اجرای قانون از جانب همه‌ی آن افراد یک نماینده مشخص شود. اما اگر تعداد مالکین بیشتر از 3 باشد، در این حالت باید برای ساختمان یک جلسه عمومی شکل گیرد تا از بین خود مدیر یا مدیرانی جهت اداره ساختمان منتخب گردد.

برای شکل گیری مجمع عمومی می بایست مالکین تقریبا بیش از نصف مساحت بخش های اختصاصی حاضر باشند. و از وظایف مدیر یا مدیران ساختمان می توان به پرداخت و دریافت هزینه ها، بیمه‌ی آتش سوزی، حفظ و اداره ساختمان، معین کردن سهم هر واحد از آپارتمان در هزینه ها و اعلام آن، جلوگیری از عرضه‌ی خدمات مشترک به بدهکاران، گرفتن طلب از بدهکاران اعم از طرح دعوی در دادگستری و رجوع به اداره‌ی ثبت اشاره کرد.

 قانون تملک آپارتمان نشین هاقانون تملک آپارتمان نشین ها


طعمه ای به نام بورس و آینده بازار مسکن


 

 

بر اساس قانون تملک:

فصل اول: مجمع عمومی، شیوه انتخاب و وظایف و تعهدات مدیر یا مدیران.

ماده 5_ زمانی که تعداد مالکین بیش از سه نفر باشد، مجمع عمومی شکل می گیرد.

ماده 6_ در هنگام شکل گیری مجمع عمومی مالکین عادی یا فوق العاده در صورتی که توافق نامه ای میان مالکین تنظیم نشده باشد، طبق جمع آوری حداکثر آرای مالکین که نصف مساحت کلیه بخش های اختصاصی را مالک باشند و در زمان عدم بدست آوری اکثریت نوشته شده، زمان شکل گیری مجمع با تصمیم حداقل سه نفر از مالکین معین خواهد شود.

ماده 7_ در جلسه نخست مجمع عمومی، در آغاز کار رئیس تعیین می شود و سپس در همان مجمع مدیر یا مدیرانی از میان مالکین یا حتی در برخی از موارد از خارج برگزیده می شود. مجمع عمومی حداقل می بایست سالی یکبار برگزار گردد.

ماده 8_ برای رسمی تر شدن این مجمع، حاضر بودن مالکینی که بیش از نصف مساحت کلیه بخش های اختصاصی را دارند با حضور نماینده آنان ضروری می باشد.

تبصره_ در صورت عدم بدست آوری اکثریت درج شده در این ماده، این مجمع به پانزده روز بعد موکول خواهد شد، لازم است ذکر شود هر گاه جلسه ای که تشکیل یافته، در آن جلسه اکثریت لازم حاصل نشود به پانزده روز بعد موکل می شود تا تجدید تصمیمات جلسه قبل با تصویب اکثریت افراد معتبر گردد.

ماده 9_ شخصی که نماینده یکی از شریکان معرفی می شود، پیش از تشکیل مجمع عمومی می بایست وکالت نامه معتبر خود را به مدیر یا مدیران نشان دهد.

تبصره_ زمانی که مالک بخش اختصاصی، فردی حقوقی باشد، نماینده آن بر اساس قوانین به شخصیت های حقوقی نشان داده می شود.

ماده 10_ اگر مالکین بخش های اختصاصی چندین نفر باشند، بر اساس قوانین ماده 7 قانون تملک آپارتمان ها، از جانب خود می بایست یک نفر را برای شرکت در این مجمع انتخاب کنند.

ماده 11_ مجمع عمومی شریکان شامل اختیارات و وظایفی هستند:

  • معین کردن رئیس مجمع.
  • برگزیدن مدیر یا مدیران در جهت رسیدگی به اقدامات مربوطه.
  • گرفتن تصمیم در مورد اداره امور ساختمان.
  • تعیین گزارش در مورد درآمد و هزینه های سالیانه.
  • گرفتن تصمیم در مورد امورات مختلف اعم از نگهداری و حفظ تعمیر بنا.
  • واگذاری اختیارات مدیر یا مدیران به مقصود جمع بندی قرارداد های مورد نیاز برای اداره ساختمان.

ماده 12_ تمامی تصمیمات مجمع شریکان می بایست در صورت جلسه یادداشت شود و توسط مدیر یا مدیران نگهداری گردد.

تبصره_ تصمیمات اخذ شده در مجمع می بایست در کمتر از ده روز توسط مدیر یا مدیران به شریکان غایب اطلاع داده شود.

ماده 13_ تصمیماتی که در مجمع گرفته می شود بر اساس ماده 6 قانون تملک آپارتمان ها  برای تمامی شریکان ضروری می باشد.

فصل دوم: وظایف و اختیارات مدیر یا مدیران.

ماده 14_ مدیر یا مدیرانی که مسئول اداره و حفظ ساختمان می باشند و در اجرای تصمیمات مجمع هستند.

ماده 15_ بر اساس اصلاح مصوب که در تاریخ 28/10/1353 ایجاد شده تعداد مدیران می بایست فرد باشد و مدت کاری آن ها نیز دو سال است اما نکته ای که وجود دارد این است که مجمع عمومی می تواند این مدت کاری را افزایش دهد و انتخاب دوباره مدیر یا مدیران مانعی ندارد.

ماده 16_ زمانی که مدیر یا مدیران پیش از انقضای مدت کاریشان استعفا، فوت، حجر یا عزل شوند مجمع عمومی فوق العاده باید دوباره تشکیل شود تا جانشین انتخاب گردد.

تبصره_ زمانی که سه نفر یا افراد بیشتری از اعضای هیئت مدیره خارج شوند، مجمع عمومی فوق العاده می بایست تشکیل گردد تا اعضای هیئت مدیره مجددا انتخاب شود.

ماده 17_ تصمیماتی که مدیران می گیرند بر اساس اکثریت آرا معتبر است.

ماده 18_ در مجمع عمومی یک نفر از میان مدیران به عنوان خزانه دار می بایست انتخاب گردد. خزانه دار دارای دفتر ثبت درآمد و هزینه است، که اسناد و پیوست قبوض را جهت تصویب تراز نامه به مجمع عرضه کند.

ماده 19_ در واقع مدیر یا مدیران، امین شریکان هستند و نمی توانند شخص دیگری را به جای خود منتخب کنند.

ماده 20_ مدیر یا مدیران موظف اند تمام بنا را به عنوان یک واحد در برابر آتش سوزی بیمه کنند و سهم هر یک از شرکا برای حق بیمه با توجه به ماده 4 قانون تملک آپارتمان ها توسط مدیر، معین و از شریکان گرفته می شود و به بیمه پرداخت خواهد شد.

ماده 21_ مدیر یا مدیران وظیفه دارند میزان هزینه متوالی و خرج هایی که مربوط به هر یک از شریکان می باشد و شیوه پرداخت آن با پیش یا پس از پرداخت به کمک نامه سفارشی به نشانی بخش اختصاصی یا نشانی معین شده از سمت شریک به او اعلام کنند.

ماده 22_ در تمامی ساختمان های شامل قانون تملک آپارتمان ها که بیشتر از 10 آپارتمان دارند، مدیر یا مدیران موظف اند جهت نگهداری و حفظ همچنین پاکیزه نگه داشتن بخش های مشترک و انجام دیگر امور مورد استفاده بنا، دربانی استخدام کنند.

قانون تملک آپارتمان نشین هاقانون تملک آپارتمان نشین ها

 

3_ هزینه های مشترک ساختمان: این قسمت اینطور است که مدیران مجمع با رعایت مفاد قانون تملک آپارتمان ها، مقدار سهم هر یک از شرکا یا به عبارت دیگر استفاده کنندگان را معین می کند. هنگامی که مالکان با بیشترین مساحت زیر بنای بخش اختصاصی ساختمان، موافقت کنند، هزینه های مشترک طبق نرخ مشخص شده با موافقت مجمع عمومی ساختمان، زیر بنای اختصاصی هر واحد مشخص می گردد.

نکته ای که وجود دارد این است که برای پرداخت هزینه ها ممکن است تنظیم قرارداد به صورت قانونی انجام گیرد. حتی مالکین می توانند صحبت کنند و به توافق برسند که تنها برخی از ساکنین، هزینه های ساختمان را پرداخت نمایند.

قانون تملک آپارتمان نشین هاقانون تملک آپارتمان نشین ها

 

بر اساس قانون تملک:

ماده 23_  شریکان ساختمان وظیفه دارند در پرداخت های متوالی و هزینه هایی که جهت نگهداری و حفظ بخش های مشترک بنا مصرف می گردد، بر اساس مقررات و قانون تملک آپارتمان ها می بایست به شکل زیر عمل کنند:

هنگامی که مالکین روش دیگری برای پرداخت هزینه های مشترک در نظر نداشته باشند سهم هر یک از استفاده کنندگان یا مالکین از هزینه های مشترک آن بخش که با مساحت زیر بنای بخش اختصاصی مرتبط می باشد اعم از آب، آسفالت پشت بام، گازوئیل و غیره به ترتیب جایگاه در ماده 4 قانون تملک آپارتمان ها و دیگر مخارج که به میزان مساحت زیر بنا مرتبط نیست، مانند هزینه های متعلق به سرایدار، متصدی آسانسور، نگهبان، هزینه های نگهداری تاسیسات باغبان، تزیینات بخش های مشترک و غیره به صورت مساوی میان استفاده کنندگان یا مالکان تقسیم می شود. معیین کردن سهم هر یک از مالکان به مالک اصلی نیز بر می گردد.

تبصره_ اگر زمانی قرارداد خصوصی یا اجاره نامه پرداخت هزینه های مشترک مربوط به مالک باشد و شخص مالک از پرداخت آن امتناع کند، مستاجر این حق را دارد که از مکان مال الاجاره هزینه های نوشته شده را پرداخت کند. زمانی که پرداخت هزینه های جاری مشترک مربوط به استفاده کنندگان باشد و آن ها از پرداخت آن امتناع کنند، مدیر یا مدیران این اجازه را دارند تا به مالک اصلی مراجعه کنند.

ماده 24_ اگر هر یک از شریکان در سهمیه یا میزان هزینه متعلق به سهم خود اعتراض داشته باشند، می توانند به مدیر رجوع کنند و تقاضای رسیدگی در مقابل این موضوع را داشته باشند که اگر با اعتراض یا عدم رسیدگی روبرو شوند می توانند به مراجع قانونی قضایی مراجعه کنند.

ماده 25_ هزینه های مشترک اعم است از:

  • هزینه های مورد نیاز جهت استفاده در نگهداری عادی و حفظ ساختمان، تاسیسات و تجهیزات مربوط به آن.
  • هزینه های اداری و دستمزد مدیر یا مدیران.

نکته ای که بسیار پر اهمیت می باشد این است، هنگامی که شخص ساکن ساختمان ( مالک یا مستاجر) بدهی خود را پرداخت نکند، بر اساس قانون تملک آپارتمان ها، نخست از سمت هیئت مدیران یا مدیر با اظهار نامه مربوط به میزان بدهی مواجه می شوند. اگر شخص مالک در مدت ده روز از تاریخ ابلاغ اظهار نامه بدهی را پرداخت نکند، مدیر یا هیئت مدیران اجازه دارند بر اساس تشخیص خود از دادن خدمات مشترک مثل تهویه‌ی مطبوع، شوفاژ، برق، گاز، آب گرم و غیره خودداری نمایند.

هنگامی که استفاده کننده یا مالک و یا حتی مستاجر همچنان جهت پرداخت بدهی خود اقدامی نکند، اداره‌ی ثبت محل وقوع آپارتمان (به درخواست مدیر برای دستیابی بدهی مورد نظر بر اساس اظهار نامه ی ابلاغ شده، دستور اجرا صورت می گیرد که در پایان مدیر وظیفه دارد در صورت دریافت بدهی با ارائه‌ی دستور موقت دادگاه در مقابل برقراری مجدد امکانات مشترک به سرعت اقدام شود. زمانی را تصور کنید که ممکن است خدمات مشترک قطع شود، در این زمان مدیران این اجازه را دارند از نخست به صورت مستقیم به مراجع قانونی بروند و شکایت کنند. برای پیگیری فوری این موضوع، دادگاه ها وظیفه دارند از این دست شکایات را خارج از نوبت رسیدگی نمایند و بدهکار ها را از استفاده خدمات عمومی که در این مجموعه عرضه می شود محروم کنند و تا دو برابر بدهی قبلی به سود مجموعه جریمه کنند.

قانون تملک آپارتمان نشین هاقانون تملک آپارتمان نشین ها

 

4- حفظ و تعمیرات یا نگهداری بنا: یک موضوعی که در قانون تملک آپارتمان ها بسیار قائل اهمیت می باشد، تجدید بنای ساختمان می باشد یعنی هنگامی که عمر خوب یک ساختمان تمام شده و یا به هر علتی ساختمان خراب یا فرسوده شده است. در این زمان اگر مواردی که در زیر به آن اشاره می کنیم صدق کند، تجدید بنای ساختمان می تواند شکل گیرد:

  • ترس از خطر یا امکان ضرر مالی و یا حتی جانی وجود داشته باشد.
  • نظر بیشترین شریکان بخش های اختصاصی در تجدید بنا مثبت باشد.
  • دادگاه حکم تجدید بنا صادر کند.
  • مسکن استیجاری خوب برای مالکانی که نظر منفی در مورد تجدید بنا داشته اند، صورت گیرد.

در آخر بعد از پایان بازسازی، سهم هر یک از مالکین از بنا و هزینه های صرف شده برای آن، معین می شود و از اموال آن ها می توان به همان واحد استیفا کرد. همچنین کمترین اجاره خانه مالکان نیز جزو اموال آنان استیفا می شود.

 

بر اساس قانون تملک:

ماده 26_  زمانی که میان شریکان توافقی شکل گیرد که هزینه های نگهداری یک بخش از بنا یا هزینه نگهداری و عملیات یک بخش از تاسیسات فقط متعلق به برخی از شریکان باشد، و تنها شریکان مجبور به انجام آن می باشند و در تصمیمات مربوط به این هزینه ها، تکلیفشان مشخص می شود.

ماده 27_ مدیر یا مدیران بر اساس ترتیبی که مجمع عمومی تعیین کرده اند، برای تامین هزینه های مورد نیاز و ضروری، روشی که به عنوان تنخواه گردان از میان شرکا انتخاب می کنند.

قانون تملک آپارتمان نشین هاقانون تملک آپارتمان نشین ها


بررسی خرید ویلا در شمال در دوره رکود بازار


 

 

سوالات متداول:

چه قانونی برای آپارتمان نشین ها وجود دارد؟

قوانینی به شکل قانون تملک آپارتمان ها موجود است که ابتدا در سال 1343 این قانون وضع شده است. این قوانین  در سال 1372 مورد بازنگری و تصحیح گشته تا این قوانین مربوط به فرهنگ آپارتمان نشینی به شکل بهتری اجرا گردد.

آیا مالکان این حق را دارند تا تغییراتی در نمای خارجی ساختمان ایجاد کنند؟

خیر، هیچ یک از مالکین این اجازه را ندارند تا بدون موافقت یکدیگر در شکل، محل در، سر در، نمای خارجی مربوط به بخش اختصاصی خود که قابل مشاهده و مرئی است، تغییرات ایجاد کنند.

در شکل گیری مجمع عمومی برای انتخاب مدیر ساختمان، چه افرادی باید حضور داشته باشند؟

برای شکل گیری مجمع عمومی می بایست مالکین تقریبا بیش از نصف مساحت بخش های اختصاصی حاضر باشند.

 

از وظایف مدیر یا مدیران ساختمان چیست؟

از وظایف مدیر یا مدیران ساختمان می توان به پرداخت و دریافت هزینه ها، بیمه‌ی آتش سوزی، حفظ و اداره ساختمان، معین کردن سهم هر واحد از آپارتمان در هزینه ها و اعلام آن، جلوگیری از عرضه‌ی خدمات مشترک به بدهکاران، گرفتن طلب از بدهکاران اعم از طرح دعوی در دادگستری و رجوع به اداره‌ی ثبت اشاره کرد.

 

آیا قراردادی در جهت هزینه های مشترک می بایست تنظیم شود؟

برای پرداخت هزینه ها ممکن است تنظیم قرارداد به صورت قانونی انجام گیرد. حتی مالکین می توانند صحبت کنند و به توافق برسند که تنها برخی از ساکنین، هزینه های ساختمان را پرداخت نمایند.

 

اگر مالک پرداخت های ساختمان را انجام ندهد، تکلیف مستاجر چیست؟

اگر زمانی قرارداد خصوصی یا اجاره نامه پرداخت هزینه های مشترک مربوط به مالک باشد و شخص مالک از پرداخت آن امتناع کند، مستاجر این حق را دارد که از مکان مال الاجاره هزینه های نوشته شده را پرداخت کند. زمانی که پرداخت هزینه های جاری مشترک مربوط به استفاده کنندگان باشد و آن ها از پرداخت آن امتناع کنند، مدیر یا مدیران این اجازه را دارند تا به مالک اصلی مراجعه کنند.

 

اگر شخصی از مقدار سهم پرداختی خود ناراضی باشد، تکلیف چیست؟

اگر هر یک از شریکان در سهمیه یا میزان هزینه متعلق به سهم خود اعتراض داشته باشند، می توانند به مدیر رجوع کنند و تقاضای رسیدگی در مقابل این موضوع را داشته باشند که اگر با اعتراض یا عدم رسیدگی روبرو شوند می توانند به مراجع قانونی قضایی مراجعه کنند.

 

اگر مستاجر یا مالک بدهی خود را پرداخت نکند، چه اتفاقی خواهد افتاد؟

هنگامی که شخص ساکن ساختمان ( مالک یا مستاجر) بدهی خود را پرداخت نکند، بر اساس قانون تملک آپارتمان ها، نخست از سمت هیئت مدیران یا مدیر با اظهار نامه مربوط به میزان بدهی مواجه می شوند. اگر شخص مالک در مدت ده روز از تاریخ ابلاغ اظهار نامه بدهی را پرداخت نکند، مدیر یا هیئت مدیران اجازه دارند بر اساس تشخیص خود از دادن خدمات مشترک مثل تهویه‌ی مطبوع، شوفاژ، برق، گاز، آب گرم و غیره خودداری نمایند.

 

در زمان تقبل نکردن بدهی ساختمان، مدیر چه کاری می تواند انجام دهد؟

مدیر وظیفه دارد در صورت دریافت بدهی با ارائه‌ی دستور موقت دادگاه در مقابل برقراری مجدد امکانات مشترک به سرعت اقدام شود. زمانی را تصور کنید که ممکن است خدمات مشترک قطع شود، در این زمان مدیران این اجازه را دارند از نخست به صورت مستقیم به مراجع قانونی بروند و شکایت کنند. برای پیگیری فوری این موضوع، دادگاه ها وظیفه دارند از این دست شکایات را خارج از نوبت رسیدگی نمایند و بدهکار ها را از استفاده خدمات عمومی که در این مجموعه عرضه می شود محروم کنند و تا دو برابر بدهی قبلی به سود مجموعه جریمه کنند.

 

آیا هزینه های اداری و دستمزد مدیران در محدوده پرداخت های مشترک قرار می گیرد؟

بله.