چگونگی دریافت مجوز ساخت ساختمان از صفر تا صد

 

 

مجوز ساخت

 

 

برای ساخت هر گونه ساختمان اعم از؛ ساختمان مسکونی، اداری و تجاری، طی کردن مراحل اداری و قانونی، برای اخذ مجوز ساخت و کسب پروانه ساخت، یک امر مهم و ضروری قبل از شروع به ساخت می باشد، ما در این مقاله مراحل دریافت مجوز ساخت ساختمان را از صفر تا صد را بازگو خواهیم کرد، با ما همراه باشید.

برای ساخت ساختمان های مختلف، افراد بسیاری با حوزه کاری متفاوت فعالیت می کنند، صنعت ساختمان از افراد با تجربه از کارگران، مهندسین و معماران حرفه ایی، کار فرما و پیمان کاران با تجربه و... تشکیل شده است.

 

 

مجوز ساخت

 

 

مجوز ساختمان دارای انواع مختلفی، به صورت زیر می باشد؛

 

 ۱. مجوز ساختمانی اراضی بایر 

۲. مجوز ساختمانی تعویض مهندس

۳. مجوز ساختمانی تخریب یا نوسازی 

۴. مجوز ساختمانی اضافه اشکوب

۵. مجوز ساختمانی تغییر نقشه اولیه

۶. مجوز ساختمانی توسعه بنای جدید

 

قبل از اقدام به دریافت مجوز ساخت، بهتر است از افراد با تجربه که اطلاعات کافی و حرفه ایی بر تمامی مراحل اداری ساخت یک ساختمان دارند، مشورت بگیرید، تا نتیجه ی بهتری در طی انجام مراحل مختلف کسب کنید. 

 

اطلاعاتی که در مجوز ساختمان ذکر می شود به صورت زیر می باشد؛

 

  • مساحت زیر بنا
  • تعداد طبقات
  • نوع اسکلت ساختمان
  • کروکی زمین
  • مشخصات متقاضی حقوقی
  • شماره پلاک ثبتی ملک
  • تاریخ صدور پروانه
  • تاریخ آغاز عملیات ساخت
  • تعیین مهلت پایان پروژه
  • و...

 

اگر قصد ساخت در یک قطعه از زمین و یا قصد تخریب یک خانه ی قدیمی برای نوسازی و ساخت ساختمان جدید در این ملک دارید، بهترین زمان برای شروع به ساخت و گرفتن مجوز و پروانه ساخت ساختمان در ماه اول سال به دلیل داشتن هوای گرم و مرطوب می باشد، و در فصول بهار و تابستان، سرعت کار بسیار عالی و بالا می باشد، اما در فصول سرما ساختمان سازی برای کارگران سخت و دشوار می باشد.

ساخت ساختمان بدون صدور پروانه ساختمان غیر قانونی می باشد، مجوز ساختمان نیاز به پیگیری های قانونی و پرداخت هزینه های مختلفی بعد از طی هر مرحله دارد، و ناگفته نماند برای دریافت تسهیلات بانکی، بیمه ساختمان، بیمه کارگرها و... نیاز به دریافت مجوز ساخت می باشد.

 

مجوز ساخت

 

 اگر ساخت ساختمان به صورت شخصی و مفرد باشد، شخصا باید به شهرداری منطقه مراجعه کنید، حال اگر ساخت ساختمان به پیمانکار واگذار شود، صفر تا صد این کار توسط پیمانکار باید انجام گیرد، و مراحل دریافت مجوز ساخت ساختمان به صورت زیر می باشد؛

 

مرحله اول:

 

تشکیل پرونده اولین گزینه باید در شهرداری منطقه و در دفاتر خدمات الکترونیکی باید انجام دهید.

 

مدارک مورد نیاز برای تشکیل پرونده:

 

۱. اصل سند مالکیت و فتوکپی آن

۲. اصل کارت ملی و شناسنامه و فتوکپی آن‌ ها

۳. برگه تسویه حساب عوارض نوسازی

۴. برگه تسویه حساب عوارض شهرداری

۵. درخواست صدور پروانه به صورت کتبی

 

باید در این مرحله عوارض شهرداری و نوسازی از سال جاری و گذشته را پرداخت نمایید، و سند هر یک را به همراه خود داشته باشید.

 

مرحله دوم:

 

بعد از ثبت پرونده در شهرداری، در خواست بازدید دهید، در این مرحله پس از تایید پرونده، مسئول بازدید توسط شهرداری به لوکیشن احداث بنا فرستاده خواهد شد، و مواردی مانند؛ ابعاد ملک، عرض خیابان، مجاورین ساختمان، عرض بنا مورد بررسی قرار می گیرد، و بررسی متراژ زمین یکی از مهم ترین نکات برای انجام ساخت ساختمان در این مرحله محسوب می شود.

 

مرحله سوم:

 

شاید بعد از طی دو مرحله، به طرح تفصیلی نیاز داشته باشید، در واقع طرح تفصیلی، طرحی است که بر اساس طرح کلی شهری، مساحت دقیق زمین، میزان تراکم جمعیت و ساختمانی و... بر اساس مدارک ثبتی تهیه و تنظیم می شود، ناگفته نماند، این طرح در تمامی شهرها قابل اجرا نمی باشد، بلکه بیشتر در شهرهای بزرگ مانند تهران و... صورت می گیرد.

در این مرحله شهرداری کارشناس طرح تفصیلی را به محل پروژه که نوع کاربری ملک از طرح جامع و تفصیلی مورد بررسی قرار دهد، هدف از این بازدید، بررسی عدم مغایرت بنا با طرح عمرانی شهر می باشد.

اگر مشکل و اختلالی وجود داشته باشد، از طرف شهرداری دستور تغییرات صادر می گردد.

 

مرحله چهارم:

 

بعد از طی چندین مرحله ی مهم و پس از بازدید کارشناس مربوطه، نوبت به تهیه نقشه ملک می باشد، و بعد از دستور شهرداری برای تهیه نقشه ملک، اطلاعاتی نظیر ابعاد باقی مانده ملک و مساحت زمین پس از اجرای تغییرات مد نظر شهرداری، تعداد طبقات و... مشخص شده و در نقشه تهیه شده ذکر شده است.

 

مرحله پنجم:

 

در این بخش، توسط مهندسین معماری، نقشه ایی به صورت تکمیلی که اطلاعاتی مانند، اندازه فضای داخلی و خارجی ساختمان، متراژ پارکینگ و... مشخص شده و طراحی می شود، که بعد از دریافت نقشه به شهرداری مراجعه کرده و توسط کارشناسان شهرداری مورد بررسی قرار گرفته و اگر نیاز به اصلاح دارد، نقشه را اطلاح کنید، تا اجازه برای ادامه ی مراحل اداری ساخت ساختمان را دریافت نمائید.

 

مرحله ششم:

 

در این مرحله باید مجددا عوارض نوسازی و شهرداری را بعد از تکمیل نقشه معماری و دریافت تاییدیه از شهرداری، پرداخت کنید.

 

مرحله هفتم:

 

در این مرحله باید به دفاتر خدمات شهری مراجعه کنید، تا فرم در خواست تعیین ناظر و مراحل پیش نویس را پر کنید، و بعد از مدتی توسط شهرداری، با شما تماس خواهند گرفت، تا برای عقد قرار داد، به شهرداری مراجعه کنید.

 

مرحله هشتم:

 

در این مرحله، بعد از تایید در خواست شما، توسط رئیس بخش صدور پروانه ساخت، معاون شهرسازی، شخص شهردار، پروانه ساخت شما صادر شده و چاپ خواهد شد.

 

باید بدانید که برای ساخت و ساز، تمامی بنا ها نیاز به دریافت مجوز ساخت نمی باشید، اگر قصد بازسازی و تغییرات جزئی دارید، نیاز به دریافت مجوز ساخت نمی باشد، اما اگر تغییرات به صورت کامل و تکمیلی باشد، نیاز به دریافت مجوز ساخت و طی مراحل اداری خواهد بود.

ناگفته نماند، اگر تا فرا رسیدن مهلت تحویلی پروژه نتوانید، پروژه را به اتمام برسانید، اخطاریه دریافت می کنید، و باید عوارض تعویق را پرداخت نمایید، و اگر بعد از مهلت دوباره نتوانید، پروژه را به پایان برسانید، دیگر تمدید دوباره پروانه ی ساخت امکان پذیر نخواهد بود.

 

مجوز ساخت

 

 

اگر به دنبال خرید ویلا در شمال و یا خرید زمین در شمال هستید، مشاوران املاک ویلا دنیز با سال ها تجربه آماده خدمت رسانی به شما مشتریان  عزیز می باشند، برای کسب اطلاعات بیشتر درباره ما را کلیک کنید.

 

 مقالات پیشنهادی املاک ویلا دنیز:

مشکلات احتمالی خرید از یک مشاور املاک نا معتبر

خصوصیات یک ویلای خوب از دید یک خریدار و کارشناس