وبلاگ

تهاتر یا معاوضه املاک چیست؟

 در این مقاله در سایت ویلا دنیز می خواهیم صفر تا صد تهاتر و یا معاوضه در املاک با دیگر کالاها مانند؛ خودرو، بیت کوین و... و مسائل حقوقی آن آشنا کنیم، ما را تا انتهای این مقاله همراهی کنید.

 

تهاتر به چه معناست؟

مبادله ی کالا به کالا از زمان های گذشته بین افراد مرسوم بوده است، مردم برای انجام معامله، کالاهای خود را مانند، گندم، برنج  جو و... را با یکدیگر مبادله می کردند، و چنین معامله ایی پایاپای یا تهاتر گفته می شود.

 

تهاتر چیست

 

تهاتر در املاک به چه معناست؟

با توجه به شرایط اقتصادی و قیمت بالای مسکن و کاهش قدرت خرید مردم، موجب شده است تا بسیاری از متقاضیان مسکن، به تهاتر در مسکن روی بیاورند، یعنی برخی از مالکان یک آپارتمان با متراژ بالا را با چند واحد مسکونی با متراژ کمتر اقدام به معاوضه یا به اصطلاح تهاتر می کنند.

امروزه اکثر افراد به دنبال خرید ویلا به صورت معاوضه و یا دارای شرایط اقساطی می باشند، در این صورت فروشندگان برای فروش ملک، ویلا و... شرایطی مانند نصف مبلغ نقد و مابقی اقساط و یا معاوضه ارائه می دهند، با توجه به شرایط کنونی اقتصاد خرید ویلا اقساطی و خرید ویلا آپارتمان اقساطی بهترین گزینه برای انتخاب می باشند.

 

 تهاتر و یا معاوضه انواع مختلفی دارند، و به صورت زیر می باشند:

  1. تهاتر ملک با ملک
  2. تهاتر ملک با خودرو
  3. تهاتر ملک با کالا
  4. تهاتر ملک با مواد غذایی
  5. تهاتر ملک با بیت کوین
  6. تهاتر ملک با مصالح ساختمانی
  7. و....

هر یک از این موارد دارای معانی خاصی می باشند، که به صورت تکمیلی به آن می پردازیم.

 

تهاتر ملک با ملک: در تهاتر املاک، به این گونه است که یک ملک، با متراژ بالا با چندین ملک با متراژ پایین معاوضه می شود.

در هنگام معامله باید تمامی عوامل مهم مانند؛ موقعیت مکانی، ارزش زمین، مصالح بکار رفته در ساخت آن خانه، امکانات و تجهیزات، اسناد و مدارک و.... باید به صورت جدی بررسی شوند، زیرا معمولا چنین ملک ها دارای ارزش افزوده بسیار سنگینی می باشند.

 

تهاتر ملک با خودرو: به دلیل اینکه خودرو در ایران، سریع تر به پول نقد تبدیل می شود، یک نوع معامله ی محبوب در این افراد محسوب می شود.

 

تهاتر ملک با کالا: در این معامله افراد ملک خود را با کالای بزرگ و قیمتی معاوضه می کنند، و این نوع معامله بین افراد بسیار رواج ندارد، زیرا؛ این تهاتر مناسب افرادی که در این بخش فعالیت گسترده می کنند، مناسب می باشد.

 

تهاتر ملک با مواد غذایی: علاوه بر خودرو که در ایران به آسانی تبدیل به پول نقد می شود، مواد غذایی به دلیل اهمیت زیاد برای عموم مردم، متقاضی زیادی دارد، در این صورت مواد غذایی به راحتی به پول نقد تبدیل می شود.

 

تهاتر ملک با بیت کوین: بیت کوین یک ارز با کارایی بالا، اخیرا در خرید و فروش مسکن بین افراد و مالکان رواج یافته است، که در برخی از آگهی های ملکی منتشر شده است.

 

تهاتر ملک با مصالح ساختمانی: این گونه معاوضه بیشتر مناسب سازندگان و انبوه سازان ساختمانی می باشد، زیرا امکان تهیه متریال اولیه برای سازندگان یک آپشن عالی محسوب می شود، از این سوی کار را برای سازندگان آسوده می کند.

 

تهاتر چیست

 

 قبل از انجام هر کاری، باید نکات حقوقی و مهم معاملات تهاتری در حوزه املاک و مستغلات آگاهی کامل داشته باشید، نکات حقوقی تهاتر در ملک به صورت زیر می باشد؛

 

  • در جهت فسخ قرارداد، رضایت طرفین ضروری می باشد.
  • تهاتر ملک و یا معاوضه ملک، به یک قرارداد رسمی و قانونی نیازمند است.
  • و...

 

از این سوی در قرارداد معاوضه ملک، امکان فسخ بدون رضایت فرد، صورت نمی گیرد، در واقع امکان فسخ یک طرفه وجود ندارد.

 

چند نکته مهم در تنظیم قرارداد تهاتر ملک

  • در معامله تهاتر و یا معاوضه ملک؛ ثبت و انتقال رسمی اسناد، باید در دفاتر رسمی اسناد صورت گیرد.
  • مدارک شناسایی، وکالت نامه طرف مقابل قرارداد، باید با دقت کنترل و مورد بررسی قرار گیرد، تا استعلام های مورد نیاز انجام شود.
  • اگر ملک مورد نظر ورثه ای بود، مدارک مورد نیاز مانند؛ انحصار وراثت، تسویه مالیاتی، حضور کلیه وارث و یا نمایندگان قانونی الزامی خواهد بود.
  • به هیچ عنوان سراغ ملکی بدون اسناد رسمی نروید.

 

خلاصه ایی از مقاله؛

همانطور که گفته شد، با توجه به شرایط اقتصادی، تورم، کمبود نقدینگی و... در بازار مسکن، خریداران و فروشندگان اغلب به دنبال معامله ایی با شرایط عالی هستند، از این سوی ترجیح می دهند، ملک خود را با کالایی که قابلیت نقد شوندگی آسوده و سریع دارد، معاوضه کنند، برای مثال، معاوضه یک آپارتمان و یا یک ویلا در شمال، و یا یک خودرو  و یا زمین مسکونی دیگر و... می توان صورت گیرد، به همین دلیل تهاتر باعث می شود که بدون در اختیار داشتن نقدینگی، معاملاتی صورت گیرد، و همین امر موجب شده است، که فعالان اقتصادی و فروشندگان و... در بخش تهاتر فعالیت گسترده ایی انجام دهند.

این امر برای افرادی که قصد سرمایه گذاری در کلان شهرها و یا در شمال کشور دارند، می تواند یک فرصت فوق العاده ایی باشد، شمال کشور به دلیل پیشرفت در عرصه ساخت و ساز ویلا، توجه سرمایه گذاران بسیاری به خود جلب نموده است، افراد می توانند با خرید ویلا در شمال و یا خرید زمین در شمال یک سرمایه گذاری هوشمندی انجام دهند، پیشنهاد مشاورین ویلا دنیز، به شما عزیزان خرید ویلا سند دار در شمال می باشد، زیرا چنین ویلاهایی دارای اسناد رسمی و قانونی می باشند، که علاوه بر ان دارای شرایطی بینظیر معاوضه و یا تهاتر می باشند، که شما می توانید با خرید ویلا اقساطی در شمال یک معاوضه با ملک دیگر یا خودرو و... با موافقت فروشنده در شمال معامله کنید.

 اگر در این راه نیاز به مشاوره دارید، نگران نباشید، زیرا مشاورین مجرب و حرفه ایی ویلا دنیز آماده خدمت رسانی به شما عزیزان می باشند، برای دسترسی و ارتباط مستقیم با مجموعه ی دنیز، کافیست فقط به بخش تماس با ما مراجعه کنید.

 

تهاتر چیست

نظر خود را بنویسید