آیا با واژه طراحی پلان باز آشنا هستید؟

امروزه پلان ساختمان ها، تغییر کرده، و همانند سالیان قبل، فضای داخلی ساختمان، با دیوارهای مختلف احاطه نشده، و طراحان، با ایده پردازی های جدید، فضای سالن و نشیمن را با هم ادغام کرده، و همچنین پیوندی بین سالن پذیرایی و با فضای آشپزخانه ایجاد کرده، و دسترسی ها را آسانتر نموده است، در کل، وظیفه این نوع طراحی، نابودی و از بین بردن دیوارهای اضافی، بنای، داخلی ساختمان است.

 

 پلان باز چیست

 



  مفهوم پلان باز در فرهنگ معماری چیست؟



 

پلان باز، طراحی است که، از فرهنگ و معماری اروپا، وارد زندگی ما شده است، و قابل ذکر است، ایده و نقشه این پلان توسط، یک معمار سوئیسی، به دنیای معماری راه پیدا کرده است، و هدف اصلی این پلان، بهره برادی و استفاده بهینه از فضاهای موجود در ساختمان بوده، به همین دلیل، در طراحی پلان باز، چندین فضای مشترک، به هم پیوسته‌اند و فضای بزرگ‌تری را تشکیل داده‌اند، و در واقع فضای داخلی ساختمان به یک اتاق بزرگ تبدیل شده، که دارای فضاهای مجزا، با کاربری و عملکرد متفاوت، تبدیل شده اند، که هر کدام از بخش ها، دارای محدوده تعیین شده ای هستند.

 پلان ازاد

 

 

 



  گروه بندی، ساختمانهایی، با طراحی پلان باز



 

*  ایجاد پلان باز، در فضاهای آشپزخانه و سالن نشیمن.



* ادغام، فضاهای آشپزخانه و‌ غذاخوری

 

 

* اجرای پلان باز، برای فضاهایی همچون، اتاق غذاخوری و‌ نشیمن

 

 مطالعه بیشتر:


 سبک محبوب دکوراسیون آشپزخانه ویلا

تفاوت بازسازی و نوسازی ویلا در شمال


 

   



 ویژگی، و مزایای، پلانهای آزاد



 

 

 

 1) { طراحی داخلی متنوع‌تر}

 

چنانچه این طراحی در هر ساختمانی اجرا شود، طراحان و اجرا کنندگان، قدرت مانور دهی بیشتری، بر روی نقشه، را دارند، و‌ با توجه به سلایق متقاضیان، پلان و دکور داخلی با سبک های متفاوت اجرا کنند و همچنین قابل ذکر است، ویژگی مثبتی که در این پلانها وجود دارد، تغییر دادن ابعاد، مختلف فضاها است.

 

 

2) { فضای قابل استفاده بیشتر }

 

در اینگونه پلانها، کمتر فضای، بدون استفاده ای باقی می ماند، و از تمامی فضاها، به نحو احسن استفاده می شود.

 

 

3) { بزرگتر نشان دادن فضا}

 

چنانچه دیوارهای بدون استفاده از پلانها حذف گردد، فضاهای مختلفی با ایجاد کاربری بهتر، بوجود می آید، و همچنین، متراژ خانه بزرگ تر و دلباز تر جلوه می کند.

 

4)  { روشن‌ تر نشان دادن فضا }

 

با حذف نمودن اتاق و دیوارهای اضافی، در پلان های آزاد، می توان فضای کلی ساختمان را از حس خفگی بیرون آورد، و به همین سبب، نور بیشتری در فضاها پخش می گردد، و علاوه بر روشن تر شدن فضا، در مصرف انرژی هم صرفه جویی می گردد. 

 

 

5) { افزایش تعاملات اجتماعی }

 

یکی از مهمترین ویژگی طراحی پلان باز، ایجاد تعامل بیشتر در بین اعضای خانواده می باشد، و چنانچه هر کدام از افراد خانواده، به انجام کاری در فضاهای مختلف خانه، مشغول باشند، می توانند به راحتی با یکدیگر گفت و گو کنند.

 

 

6) { رفت‌و‌آمد راحت‌تر }

 

در خانه‌های با نقشه باز، رفت‌و‌آمد بین فضاها مثلا آشپزخانه و نشیمن بسیار راحت‌تر است، زیرا بین فضاها، دربی برای باز و بسته کردن وجود ندارد.

 

 

7) { ارزش مالی بیشتر }

 

در این سالهای اخیر، ساختمانهایی با این طراحی، به دلایل ذکر شده، و همچنین به سبب مانوردهی بر روی پلان، و اجرای طراحی داخلی، ارزشمند بوده، و می توانند با قیمت مناسبی به خرید و فروش برسانند، و‌ به همین دلیل بیشتر مردم، برای سرمایه گذاری، به سراغ چنین گزینه هایی می آیند. 

 

ویژگی پلان باز

 

 



 مشکلات فضاهای پلان باز



 

 

• شلوغی و انتقال سر و صدا.   

 

 • حفظ نبودن حریم خصوصی

 

• اجبار در تمیز و مرتب بودن همیشگی، فضا

 

 • مصرف انرژی بیشتر، به دلیل متراژ بیشتر

 

 • هزینه بالای ساخت و ساز، و یا بازسازی ساختمان 

 مشکلات در پلانهای باز

 

 



نکات مهم در طراحی پلان باز در ساختمان



 

 

+ ایجاد مرزبندی بیم فضاها، از نکات بسیار حائز اهمیت در این نوع پلانها می باشد.

برای مثال: پارتیشن، کتابخانه، آکواریوم، گلخانه، دیوارهای پیش ساخته یا شیشه ای، و ... می تواند گزینه های پیشنهادی مناسبی برای محدوده سازی باشد. 

 

 

+ رنگبندی در فضاهای داخلی ساختمان، علاوه بر زیبایی، القای حس زندگی، شادی و همچنین  می تواند باعث تغییر روحیه افراد خانواده شود، قابل ذکر است، می توانید از رنگهای ترکیبی برای ساختمان استفاده کنید، و با دکور و چیدمان مناسب، به نوعی مرزبندی ایجاد کنید.

 

  

+ در پلانهای آزاد، استفاده از  گوناگونی متریالها، باعث می شود، فضاها از نظر بصری و زیبایی، شیک تر به نظر برسند، و خانه از حالت ساده و بی روح بودن، خارج شود، مشاوران و طراحان مجموعه ویلا دنیز، یک راه کار برای بهتر شدن فضا، به شما ارائه می دهد که، می توان از متریال چوب، در رنگها و طرح های مختلف، در آشپزخانه، و در نشیمن و سالن، از اجسام و اشیاعی با جنس فلزی و ... استفاده کرد.

 

 

+ یکی از روشهای جدیدی که باعث تفکیک فضا می شود، نورپردازی، بصورت ساده و یا با طیف های گوناگون می باشد، که از این طریق می توان کاربری محیط را مشخص نمود.

 

 

+ چنانچه، ساختمان را، بصورت پلان باز طراحی می کنید، در واقع محیط را برای، اجرای دکور در سبکهای گوناگون، و همچنین فضا را، برای ایده پردازی و خلاقیت بهتر، فراهم کرده اید، و همچنین می توان، از محیط بهره کامل را برد. 

 

 

+ در اینگونه نقشه‌ها، به سبب وسیع بودن فضا، می توان برای اوقات فراغت و یا برای گفت و گو، مطالعه و ... محیطی دنج را طراحی و اجرا نمود، و محفلی عاری از رسمی بودن و به گونه ای صمیمی و سنتی تشکیل داد.

 

 

+ طراحی و اجرای کوراسیون در تمامی فضاها، مخصوصا ساختمانهای مسکونی، می بایست با سلیقه و روحیات مالک، سازگار باشد، و چنانچه قصد انجام اینکار را دارید، بهتر است، از انواع سبکها و معماری داخلی، اطلاعات بدست آورید، تا بتوانید یک انتخاب مناسب، و در آینده سودمند را داشته باشید.

 

 

نکات مهم در اجرای پلان ازاد

 

  لینک های پیشنهادی: 


  فروش ویلا آپارتمانی لوکس


فروش ویلا شیک


 فروش ویلا در منطقه برند


 خرید ویلا دوبلکس نما رومی در لوکیشن محموداباد