امروزه با، پیشرفت در ساخت و ساز، اهمیت و‌ تلاش برای زیباسازی بنا، در اولویت های مهم، یک پروژه قرار گرفته است، که یکی از این گزینه ها، طراحی و‌ فضا سازی محیط بنا، می باشد، همچنین، با توجه به شرایط زندگی، انسانهای امروزی، طراحان و کارشناسان محیط زیست، برای دور کردن انسان، از زندگی های ماشینی، و پیوند دوباره آنها با طبیعت و محیط زیست، راه حل ها و سازه های مختلفی را برای ایجاد این محیط دنج ارائه داده اند، که یکی از این عناصر، که می تواند، علاوه بر زیباسازی، فضا، و مکانی برای اوقات فراغت، محفل دوستانه و خانوادگی، استراحت و ... باشد، آلاچیق، و یا، پرگولا باشد، برای اطلاع بیشتر، از این سازه ها، و آشنایی با مزایا و معایب این عناصر، با ما همراه باشید. 

 

 



 مفهوم پرگولا و آلاچیق چیست؟



 

 

آلاچیق ها و پرگولاها، دو بنایی هستند که، جزء یک گروه سازه ای می باشند، که برای آراستگی بیشتر محیط، و‌ زیباسازی فضاهای بیرونی بکار می روند، و امروزه این سازه ها، رشد چشم گیری پیدا کرده اند، و همواره در فضاهای مختلفی، مورد استفاده قرار می گیرند.

قابل ذکر است، اجزای تشکیل دهنده پرگولا ها، ستون‌ و سقف های مشبک می باشند، که در این سازه این امکان وجود دارد که، سقف ها بصورت محصور، یا باز اجرا گردد، همچنین، طراحی سقفهای این فضاها به نحوی است که، محیط داخلی این فضا، در برابر گرما ( تابش آفتاب) و سرما (بارندگی و برف) ایمن نیست، به همین خاطر، برای جلوگیری از عوامل طبیعی، راهکاری همچون، سقف های چادری، برای این سازه ها، تعبیه شده است، اما آلاچیق‌ها، بصورت فضاهایی سرپوشیده، می باشند که، در طرح های گوناگونی مانند، گنبدی یا شیروانی و‌... اجرا می شوند، که این سازه ها، همانند پرگولا، برای، تفریح یا دورهمی ها، مناسب می باشند، همانطور که می دانید، آلاچیق‌ها در فضاهای، عمومی و تفریحی، مانند، پارک، جنگل بسیار، کاربردی است.

 پرگولا چیست

 



 تفاوت پرگولا و آلاچیق در چیست؟



 

 

همانطور که پرگولا و آلاچیق در ظاهر با هم متفاوت هستند، این تفاوت، ساختار و سازه های این دو گزینه، را هم، بی تأثیر نگذاشته است،  معمولا در ساخت آلاچیق ها،  از متریالهایی همچون چوب، فلز، سنگ، بتن و ... استفاده می‌شود، که به سبب ساختار، و مقاومت این مصالح، از پایداری بالاتری برخوردار هستند، که این ویژگی در پرگولا، کمتر است،  و این بناها به خاطر نوع ساخت و پوشش سقف مقاومت بیشتری نسبت به پرگولا دارند، اما پرگولاها بناهای نوینی هستند که، نسبت به آلاچیق ها، دارای طول، عرض و ارتفاع بالاتری هستند.

همچنین باید بیان داشت، ایده و‌سبک معماری پرگولاهای سنتی، بر گرفته از سبک های دوره رنسانس ایتالیا، می باشد، که بعضی از پرگولاها، با توجه به ساختمان سازی های آن دوره، دارای  ستون‌های تراشیده، شده هستند، که امروزه، اکثر یت پرگولاها، از متریال چوب ترموود، ساخته شده اند، که می‌تواند در فضاهای بیرونی ساختمان، بصورت مجزا، یا پیوسته به ساختمان اجرا گردد.

 

تفات پرگولا و الاچیق

 

 



 انواع مدل های، پرگولا:



 

• شیروانی

• خورشیدی

• بادبانی

• سقف باز

 

انواع پرگولا

 

 



 پرگولا و آلاچیق در چه فضاهایی کاربرد دارند؟



 

 

همانطور که از سازه و طراحی این فضاها پیداست، در فضاهای بیرونی ساختمان، یا ویلاها، در روف گاردن، باغ ها، محوطه کناری استخر، پارکها و ... با توجه به کاربردشان، در مدلهای متفاوت، طراحی و اجرا می گردند.

 

پرگولا، چون از ساختار زیبایی بر خوردار است، از نظر بصری، بسیار چشم نواز است، و همانطور که در سطرهای بالا بیان شد، این سازه دارای تنوع رنگی و طرح، می باشد، که با توجه به سلایق کارفرما، و ایده پردازی های طراح، به بهترین شکل ایجاد می شود، بیشتر کارفرماها این، سازه ها را، با هدف خاصی، همچون، گردهم آوری، خانواده و دوستان می داند، تا در فضائی زیبا، از اوقات فراغت خود، به نحوه احسن، استفاده کنند.

 

امروزه ساخت و ساز، خرید و فروش ویلا، و ساختمان، رو به افزایش است، و همین روند، توانسته طراحان و اجرا کنندگان را به خاطر ساخت و سازی موفق، و سودآورتر، به سمت و‌ سوی، اجرایی متفاوت تر با دیگر ساختمانها، و همچنین، محوطه سازی شیک، و اصولی تر، روی آورند، همچنین، در طراحی و اجرا باید به این مسئله توجه داشته باشید که، تمامی متریالها، قابل استفاده در یک منطقه، نمی باشند، و با توجه به آب و هوا، این مصالح، متفاوت است، در هر جنس این سازه‌ها بسته به شرایط آب و هوایی که مورد استفاده قرار می‌گیرند متفاوت خواهد بود، برای مثال، پرگولای چوبی، با توجه به زیبایی ظاهری، و تنوع رنگ و طرح، یکی از نخستین انتخابهای هر طراح است، ولی این متریالها، در مناطق شمالی، مناسب نمی باشد، پس در هنگام اجرا به نکات مهم توجه کنید. 

 

 فضاهای کاربردی پرگولا

 



 مزایا  و معایب پرگولا و آلاچیق چیست؟



 

 

• ایجاد فضا و چشم اندازی، دل انگیز

 

• فضایی برای دورهمی ها، و گذراندن اوقات فراغت

 

• ایجاد فضایی، برای رویش و‌ هدایت گل و گیاه 

 

• ایجاد فضای، سایه بان

 

 

• پرگولاها به سبب، نوع طراحی و اجرا، بدون سقف می باشند، که جذابیت کار نهایی، را چند برابر می کند، اما همین، نبود سقف، این بنا را در برابر، عوامل طبیعی، بدون استفاده می نماید، که بسیاری از افراد، برای جلوگیری از این مشکلات، سقف هایی را برای این سازه ایجاد می کنند. 

 

• آلاچیق ها، بنایی مقاوم تر و مسقف هستند، که در حیاطها و مکانهای تفریحی، کاربرد بالایی دارند.

بسیاری از تفریحی بسیار مورد استفاده قرار می‌گیرد و شما می‌توانید در حیاط ویلا نیز از این سازه استفاده کنید. این فضا مستقل است و همواره آماده استفاده می‌باشد. این در حالی است که ممکن است به خاطر محدودیت‌های پرگولا برای استفاده از آن لازم باشد برخی از وسایل را به آن انتقال دهید

 

مزایا و معایب پرگولا و الاچیق

 

در کلام آخر باید بیان داشت، پرگولا، از سازه های مدرنی است، که امروزه پیشرفت چشم گیری، در زیباسازی محوطه های بیرونی ساختمان داشته است، و از این رو، ما در این سالیان اخیر، در ویلاهای شمالی، شاهد چنین سازه هایی هستیم، به همین خاطر، چنانچه قصد سرمایه گذاری در شمال را دارید، پیشنهاد می کنم، قبل از تصمیم گیری نهایی، از چنین ویلاهایی با این ویژگی، دیدن فرمائید، همچنین، برای مشاوره رایگان، می توانید، با مجموعه ویلا دنیز تماس برقرار نمائید.

 

* خرید ویلا دوبلکس لاکچری در نوشهر

* خرید ویلا ساحلی سند دار در محمودآباد

* فروش ویلا لوکس جنگلی در شمال