شنا و تفریحات آبی، یکی از پرطرفدارترین، و محبوب ترین ورزش‌ ها، و تفریحات برای تمامی سنین به شمار می‌رود، اما امروزه مشغله های کاری، وجود بیماری های پوستی، ازدحام جمعیت، و همچنین محدود بودن ساعت های کاری استخرها، از جمله معضل هایی است که، باعث شده، بسیاری از افراد، از این تفریح، و ورزش، دور باشند، همچنین باید بیان داشت، یکی از راهکارهای مهم که، این مشکلات را برطرف می کند، ساخت استخر خانگی می باشد.

 تفریحات آبی

 

اگر بخواهیم به طور واضح و شفاف در خصوص ساخت استخر، مطالبی بیان کنیم، باید در ابتدا از انواع استخر خانگی سخن بگوییم، و به طور کلی استخر‌ها از نظر موقعیت قرارگیری، در محیط های ساختمان، به دو دسته کلی، استخر‌های روباز و سرپوشیده تقسیم بندی می‌شوند.

 

 

استخرهای سرپوشیده:

 

در خصوص استخر‌های سرپوشیده باید بیان داشت، موقعیت قرارگیری این استخرها، در محیط های داخلی خانه‌ها، و یا استقرار، در محیط های اختصاصی نظیر، باغ و حیاط های سر پوشیده و ... می باشد، که هر کدام بر حسب جنس، استقرار، و ... دارای ویژگی های متفاوتی می باشند.

 

 

استخر رو باز:

 

از دیگر استخر‌های موجود، استخرهای روبازی هستند که، غالباً در محیط وسیع، و دلگشای باغ‌ها، و یا حیاط خانه‌های ویلایی، تراس‌های ساختمانی، یا حتی پشت بام خانه‌ها، طراحی و اجرا می‌شوند،‌ که این امکانات می تواند، با توجه به محیط و متراژ مورد نظر، بر پا شود، در راستای ساخت استخر باید ذکر نمود که، بسیاری از افراد استخر را، جنبه زیبایی فضا می دانند، در حالی که، وجود این مزیت در ساختمان و یا ویلاها، می تواند کمک کننده، بسیاری از اشخاص، در التیام بخشیدن دردهای مفاصلی، پوستی، و قلب و عروق و ... باشد.

 

 



 انواع استخرهای موجود در سطح شهری



 

 

استخر عمومی :

 

بسیاری از افراد، با توجه به عدم فضای کافی و امکانات موجود، از داشتن استخرهای خانگی محروم هستند، و در همین راستا، هدف از احداث، استخر های عمومی، بهره مندی عموم مردم، و اقشار مختلف جامعه می باشد، و همچنین می تواند، شغلی مناسب، برای کسب درآمد باشد.

 

 

استخر آبگرم :

 

این گونه از استخرها، در دل کوه ها وجود دارند، و به نوعی خاصیت درمانی، برای برخی از بیماری های پوستی و مفاصلی را داراست، یکی از ویژگی های بارز اینگونه استخرها، کم عمق بودن ،و امکاناتی نظیر سیستم ایجاد حباب، و تغییر آب سرد و گرم می باشد.

 

 

استخر ویژه معلولان :

 

بسیاری از افرادی که دارای معلولیت می باشند، به دلیل شرایط خاص جسمانی، نمی توانند در استخرهای عمومی، و بدون استاندارها، و ایمنی های خاص، حضور پیدا کنند، در همین راستا طراحان، استخرهایی، با ویژگی ها و مزیت هایی خاص، اجرا نموده اند، که در هنگام شنا این کوچکترین آسیبی به افراد معلول وارد نشود، تا به راحتی بتوانند از امکانات عمومی بهره‌ مند شوند.

 

 

استخر خانگی یا شخصی :

 

بسیاری از افراد، نسبت به حساسیت هایی که دارند، ترجیح می دهند، در فضایی خصوصی به ورزش و تفریح آبی بپردازند، به همین دلیل با اجرای ایتخر شخصی، در ویلاها و ساختمان های خود، از این امکانات بهره می برند.

 

 

استخر فایبرگلاس :

 

امروزه با توجه به پیشرفت تکنولوژی، و متریال های موجود در بازار، باعث پیدایش استخرهایی با جنس فایبر گلاس گشته است، که یکی از متریال های موجود در بازار می باشد، و اخیراً ا طرفداراران خاص خود را پیدا کرده است، و همچنین، این استخر در بازار، به عنوان استخر  آماده معروف است، که به صورت آماده از شرکت خریداری شده، و در محل نصب و راه اندازی، می گردد، از مزایای این استخرها، می توان به سرعت ، حمل و نصب راحت و آسان آن، اشاره نمود، و همچنین متقاضیان می توانند، مدل دلخواه در  رنگ و اندازه مد نظر خود را، انتخاب کنند، که با توجه به جنس و مقاومت آن، دارای عمری طولانی می باشد.

 

انواع استخر در سطح شهری

 

 



 متریال استخر ها، و همچنین مراحل ساخت آن



 

 

طراحی استخرها و جایگزینی مناسب در محیط، از جمله مواردی است که، می بایست قبل از اقدام به احداث آن، مدنظر قرار گیرد، زیرا فرم، ابعاد و اندازه دقیق آن، از اهمیت بالایی برخوردار است، معمولا احداث برخی از استخرها، نیاز به گودبرداری دارند که، اغلب به ماشین‌آلات و ابزارهایی بزرگ نیازمند است.

 

همچنین قابل ذکر است، محدوده گودبرداری، باید مسطح و هموار باشد، و به صورتی باشد که، دارای پستی و بلندی چشمگیری نباشد، و در بیشتر اوقات، از ترکیبات بتن و میلگرد در ساخت سازه آنها استفاده می شود، و همچنین در باب، مورد سایز وسایل مورد استفاده، می بایست بیان داشت که، از افراد متخصص بهره مند شوید، تا به درستی و با دقت بالا انجام گیرد

 

 

در خصوص استخرها باید بیان داشت که، آب بندی و زه کشی استخر با روش‌ های مختلفی انجام می‌ پذیرد، که امروزه طراحان توصیه می کنند، از روش‌ های سنتی مانند، ایزوگام و قیر استفاده نشود، بلکه با توجه به گوناگونی متریال و کیفیت بالاتر، رزین، را یکی از این روش های مناسب برای آب بندی پیشنهاد می دهند، و با توجه به رضایت مشتری، از محبوبیت بالایی برخوردار است.

 

از دیگر روش های موجود، بکارگیری پلیمر های مایع می باشد که، به آسانی انجام می پذیرد، همچنین چسب بتن، که بسیار رایج است و با ترکیب بتن و سیمان، برای آب بندی استخرها به کار می رود، همچنین برای استحکام بیشتر، از چسب کاشی نیز، در راستای آب بندی استفاده می گردد، ولی به تنهایی ، این محصول قابلیت آب بندی، را ندارد.

همچنین باید به این مسئله اشاره کرد که، برای انتخاب کاشی استخرها، می ‌توان از محصولاتی با عدم جذب آب، و همچنین مقاومت بالا در مقابل یخ زدگی، استفاده کرد، تا عمر و زیبایی استخر را دو چندان نماید.

 

 ساخت استخر

 

 



نکات و موارد مهم جهت نصب متریال، استخرها



 

 

 * برای ساخت استخرها، در ابتدا، زیرسازی و‌ نظارت دقیق، بر مصالح  بکارگیری، در اولویت است، زیرا اجرای آب بندی، و نصب کاشی های‌ استخر، در صورتی که، نا هماهنگ و‌ تراز نباشد، با مشکلات فراوانی در آینده، مواجه خواهند شد، و در صورت وجود اینگونه مشکلات، می بایست، حتما فضا را، با کروم بندی و سیمانکاری مناسب، عایق بندی نمود.

 

 

* یکی دیگر از مسائلی که باید در اجرای استخرها، حتما توجه گردد، بررسی شیب استخرها، در باب شستشو و هدایت آب ها، به سمت لوله های فاضلاب موجود، در کف استخرها.

 

 

* استخرها، در طول سالیان متوالی، و همچنین، به دلیل فرسودگی، آسیب دیدگی، انبساط و انقباض، و ... دچار خرابی و فرسودگی می گردند، و باید، در جهت بر طرف نمودن این مشکلات و‌ زیباسازی اینگونه فضاها کوشا باشید.

 

 نصب استخر

 

 



 مناسب ترین موقعیت مکانی، برای اجرای استخرها 



 

 

افرادی که قصد اجرا و طراحی استخرها را در سر می پرورانند، در ابتدا توصیه می شود، بهترین مکان را، برای ساخت استخرها انتخاب نمایند، زیرا گزینه هایی نظیر:

 

 

• استخر باید، در موقعیتی قرار بگیرد که، از نور خورشید بهره مند گردد، زیرا تابش آفتاب، شنا کردن را لذت بخش تر می کند، و همچنین تابش نور خورشید، می تواند در هزینه ها، به سبب گرم نگه داشتن آب های موجود در استخر، صرفه جویی نماید.  

 

 

• در هنگام ساخت استخرها، حتما دقت داشته باشید، این مکان را، از محیطهای باغ، و درخت های بلند و کهن سال، دورتر بنا کنید، زیرا عواملی نظیر ایجاد سایه، و ریشه های درختان، می تواند در فضای کلی، و کف سازی آسیب وارد نماید.

 

 مناسب ترین مکان برای اجرای استخر

 

 



نکات و ویژگی های مهم در خرید، و اجرای ویلای، استخردار 



 

 

همان طور که بیان شد، اکثریت افراد، علاقه زیادی به شنا کردن و تفریحات آبی، در مکان های پر جمعیت ندارند، و همچنین، باید بیان داشت، با ازدحام جمعیت، رعایت بهداشت و سطح کیفیت تفریحات، پایین تر آمده، و همچنین، اینگونه موارد، باعث شده، بسیاری از افراد، خرید ویلای استخر دار ، یا خرید ویلا شهرکی ساحلی، را ترجیح دهند، تا از این طریق بتوانند از وقت خود، به نحو احسن استفاده نمایند، بنابراین برای این امر، بهتر است نکاتی رعایت گردد. 

 

 

+ استخرهای مد نظر، می بایست بنحوی ساخته شود، که کمترین دید را نسبت به محیط اطراف، و خانه های همسایگان داشته باشد.

 

 

+ تمامی خانواده ها، راحتی و امنیت فرزندانشان ، در اولویت است، همچنین در این امر، بیشتر خانواده ها، از طراحان خود، می خواهند، با توجه به فضاها و امکانات موجود، محیطی مناسب، و بدون ایجاد نا هماهنگی، و با رعایت اصول و قوانین، اجرا گردد.

 

 

+ همواره در هنگام خرید ویلا استخردار، به ظاهر و زیبایی کار بسنده نکنید، و در هنگام انتخاب ویلاها، از افراد متخصص در این اموز، کمک دریافت نمائید.

 

 

+ در خصوص ارزش و قیمت مالی اینگونه ویلاها باید بیان داشت، ویلاهایی که دارای استخر و یا به قولی ویلا فول امکانات باشد، از ویلاهای معمولی و عدم وجود استخر، بیشتر است.

 

+ برای امنیت بیشتر استخرها، می توانید در اطراف استخر، حفاظ هایی تعبیه گردد.

 نکات مهم در مورد اجرا و خرید استخر

 

 لینک پیشنهادی سایت ویلا دنیز:

 فروش ویلا باغ استخردار لاکچری در نوشهر

خرید ویلا در مازندران

فروش ویلا ساحلی سند دار در شمال

خرید ویلا دوبلکس فول فرنیش