با پیشرفت بشریت در زمینه صنعت و تولید بیش از نیاز مصرف، انسان‌ها به مبادله، کالا به کالا با یکدیگر پرداختند، و همچنین با آغاز این مبادلات، و داد و ستد و گسترش آن، انسان‌ ها نیازمند فضایی جهت ارائه این مبادلات گشتند که با گذشت زمان به صورت بازارها نمود پیدا کرد، و در ادامه باید بیان داشت این بازارها مشاغلی مختلف بصورت متصل و خطی در کنار یکدیگر  ایجاد شده اند، که در آن خریدار می‌تواند اجناس مورد نیاز خود را با کیفیت مختلف و با قیمت های مناسب تهیه کند، همچنین یکی از مشخصه‌ های بارز بازار، علاوه بر نوع، سبک طراحی و معماری اش، به وجود تنوع عملکردی با وجود افراد مختلف مردم مشهور است و به نوعی قلب شهر محسوب می‌ شود، چنانچه بخواهیم از قدمت بازار در شهرها صحبت کنیم باید متذکر شد شهر اصفهان دارای قدیمی‌ ترین بازارها در کشور بوده است که اکثر بازارها به سبب طول زمان و با توجه به عوامل مختلف دچار ویرانی گشته و گاها دوباره مورد بازسازی قرار گرفته است.

 

داد و ستد

 

همچنین ساختار بازارها به نحوی بوده است که در اکثر شهرها بازار از دروازه اصلی شهر شروع و تا مرکز شهر ادامه داشته است، قابل ذکر است بازارها، همانند سایر اماکن عمومی مثل مسجد جامع، در میدان اصلی شهر واقع شده بوده و به همین سبب از موقعیت مکانی مناسبی برخوردار بوده است.

چنانچه به تاریخچه و کتاب ها در خصوص بازارها و نوع ساختارش مراجعه کنید متوجه می شوید بازار از جایگاه بخصوصی در جوامع شهری برخوردار بوده است، تا جایی که بسیاری از بناهای دیگر همانند سراها، تیمچه ها، مدارس، مساجد، آب انبار، حمام و ... در مجاور یا فضاهای فرعی ساخته می‌ شدند.

در زمان گذشته و در ابتدای پیدایش بازار، مغازه ها در دو طرف راسته اصلی، فضایی برای خرده فروشی اجناس بوده و سراها و تیمچه ها که اکثراً دور تا دور و رو به یکدیگر قرار گرفته بودند محلی برای فروش اجناس به صورت عمده و در مقیاس کلان بوده است، اما با تخصصی شدن مشاغل، بازار به چند گروه اصلی تقسیم بندی شد و هر بخش برای یک صنف مشخص گردید حال سایت ویلا دنیز قصد دارد در این مقاله به بررسی بازار محلی در مناطق شمالی کشور بپردازد، برای اطلاع بیشتر با ما همراه باشید.

همانطور که سفر به مازندران و سایر شهرهای شمالی بسیار پر رونق است، زیرا این شهرها دارای جذابیت گردشگری و تفریحی بسیاری می باشند اما یکی از جذابیت های دیگری که این مناطق داراست وجود بازارهای محلی است که با ورود به این مناطق می توان شور و شوق زندگی و همچنین همت و سخت کوشی افراد بومی را مشاهده کرد.

طبق بیان کارشناسان چنانچه قصد خرید از بازارهای محلی را ندارید، توصیه می شود از این فضاها بازدید کنید، زیرا گویش و تنوع محصولات و گاها نوع چیدمان وسایل در بازارهای شمالی، ناخودآگاه افراد را مشتاق به خرید می نماید، همچنین با ورود به این بازارهای هفتگی، یا روزانه و ...  جریان زندگی را به طور ملموس حس می کنید همچنین بازدید از بازارهای محلی شمال به گونه ای بازدید از یک نوع جاذبه های دیدنی آن است، زیرا در این بازارها انواع سبزیجات، میوه و ... تا صنایع دستی شمالی وجود دارد.

قابل ذکر است هر چند گردشگران و مسافران از این مناطق خرید می کنند اما خریداران اصلی این بازارها، معمولا افراد بومی همان مناطق می باشند، زیرا این بازارها در واقع فضایی برای خرید های روزمره و اصلی افراد بومی منطقه است، و یکی از مزایایی که اینگونه بازارها دارند، وجود قیمت مناسب اجناس به سبب عدم وجود واسطه است.

 

باید خدمت شما کاربران متذکر شد، در بسیاری از شهرهای شمالی کشور، بسیاری از اشخاص در بازارهای محلی خود با لباس های بومی مناطق خود حاضر شده اند و اقدام به فروش محصولات خود می نمایند، زیرا این کار به نوعی می تواند نوع پوشش سنتی مردم این منطقه را به گردشگران و ... بشناساند، و در واقع  لباس های بومی مردم مازندران نشان از فرهنگ و پیشینه ی تاریخی این منطقه است.

طبق آمارهای گزارش شده هر هفته تعداد زیادی بازار های محلی در سراسر استان مازندران برپاست، بازار های محلی استان مازندران جزء جاذبه های گردشگری این استان به حساب می آید، بنابراین هر زمان که به شمال ایران سفر کنید می توانید به بازدید از  این بازار های محلی بپردارید، همانطور که بیان شد، این بازارها پیشینه ی ۷۰ ساله یا بیشتر دارند که امروزه  انواع محصولات بومی و صنایع دستی مردمان روستا و شهر همانند ترشیجات، انواع مربا، سبزیجات، میوه های فصل، انواع ماهی، لبنیات، پوشاک، وسایل خانگی و ... به فروش می رسد، همچنین در برخی بازارهای بزرگ شاهد این هستیم که افرادی مشغول فروش دام هایی نذیر: گاو، گوسفند و ... هستند در ادامه به معرفی انواع بازار های محلی استان مازندران می پردازیم.

 

بازار محلی شمال کشور

 

.. مطالعه بیشتر ..

دو منطقه برند امیرآباد و سعادت آباد کجاست؟

جاذبه های دیدنی شهر نور و خرید ویلا در نور

آشنایی با جنگل های ایرکا و خرید ویلا در آن

مزایای خرید ویلا در شمال و نزدیک ترین شهرهای مازندران به تهران کدامند؟

بررسی انواع زمین در شمال و نوع کاربرد آن

 

 

 

 



•• بازارهای محلی استان مازندران ••



 

سه شنبه بازار آمل

همانطور که اطلاع دارید شهر آمل یک منطقه صنعتی به حساب می آید و معمولا فروشگاه و مغازه های بسیاری با عملکردهای متفاوت وجود دارد، از این رو وجود بازارهای محلی و دائمی، بصورت ثابت در این شهر دایر می باشد، با توجه به مبحث امروز باید بیان داشت سه شنبه بازار آمل یکی از بازار های محلی استان مازندران می باشد، که هر هفته در روز سه شنبه پابرجا است، قابل ذکر است در این بازار محصولاتی همانند: میوه، سبزیجات، انواع ماهی، پرندگان اهلی مانند مرغ، غاز، خروس و ... به فروش می رسد.

 

بازار محلی آمل

 

 بازار ترکمن ها

 یکی دیگر از بازارهایی که در شمال کشور معروف است بازار ترکمن ها در شهرستان ساری می باشد که جزء مشهورترین بازار های محلی مازندارن به حساب می اید، باید اشاره داشت در این بازار اکثرا لباس های زنانه و صنایع دستی محلی که برای ترکمن ها می باشد عرضه می گردد، همچنین کالاهایی دگر همچون: وسایل آشپزخانه، بدلیجات و ... وجود دارد.

 

بازار ترکمن

 

بازار نرگسیه

از جمله معروف ‌ترین و قدیمی ‌ترین بازارهایی که در مرکز استان وجود دارد میتوان به نرگسیه اشاره کرد که، موقعیت مکانی این بازار در همجواری کاخ قدیمی آقا محمدخان قاجار واقع گشته است، همانند بسیاری از شهرهای مهم ایران که مسجد جامع در نزدیکی بازار، برای دسترسی بهتر مردمان ساخته می شده است، در این فضا هم قسمتی از مسجد جامع ساری نیز در بازار قرار گرفته است، همچنین در این بازار معمولا پوشاک، پارچه، طلا و جواهرات و … به فروش می‌رسد، همچنین باید به اطلاع شما کاربران برسانم که بازار نرگسیه، بزرگ ‌ترین مرکز کاموا فروشی در ساری به حساب می‌آید، قابل ذکر است در قسمتی از این بازار، میوه و سبزیجات به فروش می‌رسد، چنانچه قصد بازدید از این بازار را دارید، این بازار قدیمی در ساری، در کوچه مسجد جامع، خیابان انقلاب، کوچه نواب نادر و کوچه پشت استانداری ورودی دارد.

بازار نرگسیه

 

 بازار جدید و قدیم بابلسر

بازار قدیمی و جدید بابلسر از بازار های روز استان مازندران به حساب می آید، این دو بازار همواره مورد استقبال بسیاری از افراد بومی استان مازندران بوده است، علاوه بر افراد بومی، سالانه گردشگران و مسافران بسیاری جهت خرید و تفریح به این بازار رجوع می کنند، امروزه بازار جدید بابلسر به بازار ماهی فروش‌ ها معروف است، ساختار بازار جدید شامل دو راسته می باشد که در راسته اول محصولاتی غذایی همانند: زیتون، رب انار، عسل طبیعی و ... به فروش می رسد، اما در راسته دوم هم محصولاتی مانند ماهی، برنج، لبنیات و غیره وجود دارد.

قابل ذکر است نام دیگر بازار قدیمی بابلسر، به بازار ترکمن ها معروف است، این بازار قدیمی مانند بازار قبلی دارای ساختاری است که در آن سه راسته تعبیه گشته است، حال در راسته اول به فروش محصولاتی مانند صنایع دستی، محصولات نساجی و انواع ترشیجات اختصاص داده شده است، اما در راسته دوم به فروش میوه ها و سبزیجات اختصاص داده شده است، و راسته سوم مربوط به صنایع دستی ترکمن ها می باشد، همچنین باید به این نکته اشاره کرد اکثر فروشندگان این بازار، زنان ترکمن می باشند.

 

 

 

در انتها باید اشاره داشت هنگامی که به استان مازندران سفر می کنید باید به نکته ای مهم همچون اقامت توجه کنید، وجود شهرک های ساحلی استان مازندران دارای مناسب ترین ویلا ها در جهت اجاره،  خرید و فروش می باشند، همواره کارشناسان توصیه می کنند ویلای کنار دریا می توان گزینه مناسبی برای اقامت هر شخص باشد، اما باید به این نکته توجه کرد که هر شخصی سلیقه ای متفاوت دارد و می تواند گزینه های انتخابی متفاوت باشد، طبق عنوان مقاله باید بیان داشت ویلا در بابلسر می تواند یکی از انتخابات بسیار مناسب باشد، زیرا در همجوار این اقامتگاه ها، شهرک ساحلی، ویلا جنگلی و ... بازار های محلی فراوانی وجود دارد که جهت تفریح و خرید می توانید از این بازار ها دیدن کنید.

 

 لینک پیشنهادی املاک ویلا دنیز

 خرید ویلا ساحلی 

خرید ویلا مبله

خرید ویلا در منطقه برند

خرید ویلا استخردار نزدیک دریاچه

خرید ویلا نقلی