پروژه های ماندگار معماری ایران کدامند؟

پروژه های ماندگار معماری ایران در حال حاضر به تعداد انگشت شماری هستند که اخیرا توسط معماران خلاق کشور طراحی و ساخته شده اند که در این مطلب به بررسی تعدادی از این بنا های بی نظیر خواهیم پرداخت. این پروژه های ماندگار معماری ایران با توجه به ویژگی هایی مانند رعایت اصول ابتدایی هنر معماری و ساخت آن به صورت اصولی مورد توجه بسیاری از افراد قرار گرفته و همین امر بسیاری از این پروژه ها را مشمول دریافت جوایز گوناگون معماری کرده است.

پروژه های ماندگار معماری ایرانپروژه فوق العاده ساختمان ترمه

 

 پروژه ساختمان ترمه یکی از پروژه های ماندگار معماری ایران بوده که در ساخت آن به نکات و جزئیات بسیاری توجه شده است. یکی از مواردی که در طراحی ظاهری این ساختمان به نظر می رسد طراحی مدرن در کنار ظاهری سنتی است. به عبارت دیگر پروژه های ساختمانی می توانند در کنار مدرن بودن از ویژگی بنا های سنتی نیز برخوردار باشند.

پروژه های ماندگار معماری ایرانپروژه های ماندگار معماری ایران

 

  • خلق اثری شگفت انگیز با آجر

محل ساختمان ترمه در شهر زیبای همدان واقع شده که این ساختمان بی نظیر در سال 1391 توسط گروه معماری فرشاد مهدی زاده به همراه احمد بطحائی طراحی و ساخته شد. همدان یکی از شهر های کهن و قدیمی ایران بوده که این فضای داخلی این شهر از خانه ها و ساختمان هایی با فرم ظاهری مستطیل شکلی برخوردار است. در طرح ظاهری یکی از پروژه های ماندگار معماری ایران یعنی ساختمان ترمه می توان طراحی زیبا و فرم مستطیل شکلی را در کنار یک فرم چین خوردگی از جنس آجر مشاهده کرد.

  • وجود فضایی غنی از هنر معماری

ساختمان ترمه همدان از دو طبقه تشکیل شده که کاربرد هر کدام از طبقات به صورت تجاری است. طبقه همکف این ساختمان فضای عمومی تری نسب به طبقات دیگر آن دارد. طبقه اول این ساختمان با وجود دفتر کار فضای خصوصی تری نسبت به طبقه همکف آن دارد. طبقه دوم ساختمان ترمه کاملا هم سطح با سایر ساختمان های اطراف در نظر گرفته شده که رعایت خط افق شهری نکته مهمی در اصول ساختمان سازی به شمار می آید. آن طور که معماران یکی از پروژه های ماندگار معماری ایران عنوان کردند هدف اصلی از ساخت این بنای مدرن یادآوری سنت و فرهنگ مردم این منطقه بوده است. طراحی ظاهری با وجود اشکال و اضلاع شکسته و گوناگون نکته ای است که می توان با توجه کمی به شکل و ظاهر آن به این موضوع پی برد. نکته مثبت دیگر آن ساخت این بنا به کمک آجر جهت برقراری ارتباط بین دفتر کار با محیط بیرون بوده که این موضوع به عنوان یک روش خلاقانه پیاده سازی شده است. طراحی یک باغ بر روی پشت ساختمان ترمه بام ایده ای بوده که این روز ها کمتر کسی به آن توجه می کند. این باغ قابلیت برگزاری میهمانی ها و مراسم گوناگون را دارد و بکارگیری آجر در طراحی و ساخت آن جلوه زیبایی را در آن ایجاد کرده است.

پروژه های ماندگار معماری ایرانپروژه های ماندگار معماری ایران

 

پروژه بی نظیر خانه کوتر

 خانه کبوتر یکی دیگر از پروژه های ماندگار معماری ایران بوده که لازم است تا در مورد آن بیشتر بدانید. این ساختمان در سال 1393 توسط گروه معماری فتوره چیانی طراحی و ساخته شد که هدف از ساخت این ساختمان استفاده به عنوان محلی برای مجمع های خیریه بوده است. شروع ساخت خانه کبوتر پس از مراجعه یک بانو نیکوکار به دفتر معماری فتوره چیانی کلید خورد که در حال حاضر از این ساختمان برای مجامع حمایت از نوجوانان و جوانان نخبه ای که از نظر مالی نیاز به کمک دارند استفاده می شود.

  • طراحی اولیه خانه کبوتر چگونه انجام گرفت؟

برادران فتوره چیانی در مورد این سوال این گونه پاسخ دادند که طراحی اولیه یکی از پروژه های ماندگار معماری ایران یعنی خانه کبوتر بر اساس روحیات و ویژگی های اخلاقی این خانم نیکوکار به نوعی کاملا ساده صورت گرفته است. این بانو از ویژگی اخلاقی کاملا بی ادعا و گشاده رو برخوردار بوده و طراحی خانه کبوتر به عنوان یکی از پروژه های ماندگار معماری ایران بر اساس این شرایط انجام شده که این خانه در عین سادگی حرف های زیادی برای گفتن دارد. همچنین این بانو به هنر موسیقی و شعر بسیار علاقمند است و همه روزه آن را با تمامی اطرافیان خود به اشتراک می گذارد و این موضوع نیز در طراحی این خانه تاثیر گذار بوده است. ویژگی هایی مانند هنر نقاشی، خط ایرانی، مجسمه و در نهایت عشق باعث پیوند خوردن تمامی این عرصه ها به یکدیگر شد و در آخر شاید این کبوتر پیام عشق را به همگان برساند.

پروژه های ماندگار معماری ایرانپروژه های ماندگار معماری ایران

 


بررسی هزینه های ساخت ویلا


 

 

  • مراحل طراحی خانه کبوتر

در طی مراحل طراحی یکی از پروژه های ماندگار معماری ایران یعنی خانه کبوتر تیم طراحی همواره با چالش تقسیم فضای خانه بین فضای عمومی و خصوصی دست و پنجه نرم می کردند. در ابتدای راه این سوال همواره وجود داشت که چگونه می توان دو فضا را با هم دیگر ارتباط داد که در عین حال هر کدام از فضا های عمومی و خصوصی حریم های مربوط به خود را داشته باشند و همچنین در کنار یکدیگر قرار بگیرند. یکی دیگر از مواردی که به عنوان یک چالش برای تیم طراحی به شمار می رفت طراحی این ساختمان در کنار حفظ یکدستی در نمای ظاهری و فرم کلی ساختمان بوده است. طراحی ظاهری باید به گونه ای انجام می گردید تا در کنار سادگی مفهوم معنوی از بی آلایشی را به افراد نظاره گر منتقل کند. به همین منظور در ساخت یکی از پروژه های ماندگار معماری ایران از لوور های چوبی به صورت کاملا یکدست استفاده به عمل آمد تا در نتیجه این کار حریم خصوصی و مسکونی بنا در زمان برگزاری جلسات حفظ شده و این دو فضا به صورت کاملا یکپارچه به همدیگر متصل شوند. همچنین طراحی درگاه ورودی خانه کبوتر بر اساس ویژگی های اخلاقی این بانو نیکوکار الهام گرفته شده که در کنار آن از یک قاب به طول 16 متر جهت زیبایی بیشتر مناظر استفاده به عمل آمده است. همچنین قسمت سالن گردهمایی یکی از پروژه های ماندگار معماری ایران یعنی خانه کبوتر شامل سرویس بهداشتی، اتاق تعویض لباس، آشپزخانه صنعتی و یک دفتر کار می باشد. طراحی طبقات دیگر این ساختمان از یک واحد بزرگ به صورت مجزا و دو واحد کوچکتر جهت استفاده فرزندان این بانو صورت گرفته است.

 

  • ایده خلاقانه و نوآوری در طی مراحل اجرا

در ابتدا می توان به سالن اجتماعات این خانه فوق العاد زیبا اشاره نمود که به عنوان قلب تپنده خانه محسوب می شود. یکی از ایده های خلاقانه در این قسمت ساخت یک درگاه شخصی به اندازه 16 متر طول با برخورداری از ویژگی جمع و باز شدن آن می باشد که برای اولین بار در ایران انجام شده است. یکی دیگر از نوآوری های این ساختمان را می توان استفاده از آثار تجسمی و هنری بسیاری از هنرمندان عنوان کرد. همچنین در طراحی و ساخت یکی از پروژه های ماندگار معماری ایران یعنی خانه کبوتر از ویژگی های دیگری مانند نورپردازی در قسمت لابی، بهره گیری از لوور های چوبی مناسب نیز استفاده به عمل آمده است.

 

 


 

مقالات پیشنهادی دنیز ویلا:

 

تمام مواردی که باید در زمان معامله‌ی املاک وراثتی و وکالتی بدانید!

خرید ویلا در شمال گزینه مناسب برای سرمایه گذاری

طعمه ای به نام بورس و آینده بازار مسکن

مزایا و معایب خرید ویلا شهرکی در شمال