صفر تا صد هر آن چیزی که باید در رابطه با انحصار وراثت بدانید

 

انحصار وراثت به چه معناست؟

انحصار وارثت یعنی مشخص شدن سهم هر یک از  وارثین شخص فوت شده.

ابتدا بعد از فوت شخص، باید مرحله کفن و دفن انجام شود، و سپس بدهی های شخص از محل دارایی های که پرداخت نشده، پرداخت شود، زیرا اگر این مرحله طی نشود، نمی توان برای اموال آن شخص اقدامی کرد، و بعد از طی این مراحل، وارثان شخص فوت شده از طریق راه های قانونی می توانند اقدام به انحصار وارثت کنند، همسر، فرزند، پدر و مادر، وارثین درجه یک محسوب می شوند، و بعد از مشخص شدن وارثین، طبق قانون تقسیم اموال، میزان سهم هر یک از وارثین مشخص می شود.

حال اگر شخص فوت شده، طلبکار داشته باشد، طلبکار می تواند، به شورای حل اختلاف محل سکونت متوفی مراجعه کرده و درخواست تصدیق انحصار وارثت خانه داشته باشد.

 

چه کسانی وارثان متوفی محسوب می شوند؟

بر اساس قانون انحصار وارثت افرادی که جزو وارثین محسوب می شوند، به 3 دسته تقسیم می شوند:

  1. وارث درجه یک؛ پدر، مادر، زن، شوهر، اولاد
  2. وارث درجه دو؛ اجداد، برادر، خواهر و اولاد آنها
  3. وارث درجه سه؛ عمو، عمه، دایی، خاله و اولاد آنها 

لازم به ذکر است، حتی یک نفر از ورثه در قید حیات باشد، هیچ ارثی به دیگر دسته ها تعلق نمی گیرد.

 

انحصار وارثت

 

انحصار وارثت ملک

انحصار وارثت ملک و خانه مراحل و هزینه هایی دارد، که از طریق صدور گواهی از سمت شورای حل اختلاف، سهم وارثان مشخص خواهد شد، که به این عمل، انحصار وراثت ملک گفته می شود، و مدارکی که برای گواهی انحصار وراثت ملک لازم می باشد، به صورت زیر می باشد؛

  1.  اصل گواهی فوت و کپی برابر اصل، برای دریافت کپی برابر اصل به دفاتر اسناد رسمی و یا دفاتر شورای حل اختلاف باید مراجعه کرد.
  2. اسامی تمامی وارثین باید در فرم استشهادیه که توسط شورای حل اختلاف در اختیار متقاضیان قرار می گیرد، ثبت شود.
  3. وارثین باید بعد از فوت شخص، لیست کلیه اموال و دارایی های شخص، اعم از؛ وجه نقد، کالا، ملک، آپارتمان و.... را به اداره دارایی محل سکونت متوفی گزاراش دهند، و رسید آن را دریافت کنند.
  4. متقاضیان انحصار وراثت ملک، باید علاوه بر شناسنامه خود، باید کپی برابر اصل شناسنامه ی سایر وارثین، را به شورای حل اختلاف ارائه دهند، ناگفته نماند، ارائه اصل شناسنامه ها جهت ملاحضه الزامی می باشد.
  5. اگر شخص فوت شده، همسر دائمی داشته باشد، عقد نامه و کپی آن الزامی خواهد بود.

بعد از مشخص شدن اموال فرد متوفی، وارثان فرد فوت شده باید، لیستی از اموال منقول و غیر منقول فرد فوت شده را به اداره ی امور دارایی گزارش دهند، و اقدامات لازم به م

الیات بر ارث را انجام دهند.

 

انحصار وراثت

 

انحصار وراثت خانه

 

دیگر اموالی که از شخص فوت شده به وارثین تعلق می گیرد، خانه ی فرد فوت شده می باشد، از این سوی اگر فرد فوت شده دارای خانه ای باشد، خانه نیز هم به وارثین تعلق می گیرد، به این صورت که سهم همسر یک هشتم، فرزند پسر دو برابر سهم دختر می باشد، باید بدانید که وارثان نمی توانند، خانه ی به ارث رسیده را میان خود تقسیم کنند، یعنی باید ابتدا خانه به فروش برسد، سپس می توان اقدامی برای تصرف و... نمود.

در این زمان اگر فردی قصد خرید خانه ایی که در آن هنوز مراحل انحصار وراثت انجام نشده را دارد، باید به دفاتر اسناد مراجعه کند، و سهم هر یک از وارثین مشخص شده است، در این صورت  بعد از فروش ملک و در هنگام انتقال مالکیت، باید تمامی وارثین حضور پیدا کرده، و اسناد مربوطه را امضا کنند، تا انتقال سند انجام گیرد، اگر حتی یک نفر از وارث حضور پیدا نکند، انتقال سند خانه، امکان پذیر نخواهد بود.

 

مراجعه به شورای حل اختلاف

 

فرم انحصار وراثت ملک، که امضای همه وارثان و شاهدان در آن وجود دارد، در دفتر اسناد رسمی به ثبت رسیده، مدارکی همچون؛ کپی برابر اصل شناسنامه وارث، گواهی فوت متوفی، کپی برابر اصل عقد نامه همسر متوفی، دادخواست گواهی انحصار وارثت، گواهی مالیات بر ارث و.. باید به شورای حل اختلاف تحویل داده شود، برای انجام این کار حضور یک وارث کافی می باشد، بعد از اتمام این مراحل، مرجع قضایی پس از بررسی اسناد و مدارک برای صدور گواهی انحصار وراثت املاک اقدام می کند، که در این زمان وارثین با داشتن گواهی انحصار وراثت می توانند، به صورت قاونی اموال را تقسیم و دریافت کنند، و هم چنین اگر شخص فوت شده در بانک حساب پس اندازی داشته است، با داشتن گواهی انحصار وارثت می توانند حساب را برداشت کنند.

همچنین اگر در هنگام تقسیم اموال همه ی وارثین نتوانستن حضور پیدا کنند، می توانند به یک نفر وکالت رسمی برای دریافت اموال را بدهند.

 باید بدانید که اگر فرزند قبل از پدر و یا مادر فوت کند، هیچ ارثی به فرزند فوت شده و فرزندان آن شخص متوفی تعلق نمی گیرد.

همه ی افراد برای انجام هر کار قانونی و یا خرید زمین در شمال و یا خرید ویلا سند دار در شمال و.... به یک مشاور حرفه ایی و مجرب نیازمندند، زیرا داشتن مشاور املاک خوب و معتبر می تواند با اطلاعات کامل در هر زمینه ایی  مثلا در  سرمایه گذاری با خرید ویلا در شمال و... کمک خوبی به شما کنند، مشاوران مجرب املاک

 ویلا دنیز با سال ها تجربه آماده خدمت رسانی به شما مشتریان از طریق مشاوره رایگان می باشند.

برای کسب اطلاعات بیشتر و ارتباط مستقیم با مجموعه دنیز کافیست به بخش تماس با ما مراجعه کنید.

 

انحصار وراثت

 


 

 مقالات پیشنهادی املاک ویلا دنیز:

مشکلات احتمالی خرید از یک مشاور املاک نا معتبر

خصوصیات یک ویلای خوب از دید یک خریدار و کارشناس

خرید ویلا لاکچری در شمال و هزینه های نگهداری آن