چنانچه قصدی در حوزه بازار مسکن دارید، و هدف از این قصد، فقط تمایل به سرمایه گذاری و افزایش سود می باشد، تنها توصیه مشاوران می تواند خرید ویلا، مسکن، ملک و مستغلات آن باشد، حال ما در این مقاله قصد، توضیح در حوزه خرید و فروش را نداریم، بلکه می خواهیم با بحثی مهم تر در باب مسائل حقوقی، و اسناد معاملات در خدمت شما بزرگواران باشیم، پس مانند همیشه، با ما همراه باشید.

قابل ذکر است، در تمامی معاملات، سند زدن بعد از انتخاب گزینه مورد نظر و ثبت دفتری، یکی از مهم‌ترین مراحل خرید ملک، و همچنین فروش است، که باید به نکاتی در این حوزه رعایت شود، و‌ در صورت بی‌توجهی به مسائل حقوقی سند زدن ملک، دچار مشکلات و‌ ضرر و‌زیان خواهید شد، در ا‌دامه مطلب، به مراحل سند زدن و شرایط دقیق آن می‌پردازیم.

 سرمایه گذاری در حوزه بازار مسکن

 


مراحل تبدیل سند


 

 

مراحل تبدیل سند

 

1)  در اولین گام، خریدار می بایست، بعد از انتخاب گزینه مورد پسند،‌ و مشورت، و توافق های دو طرفین، این معامله، را در دفاتر رسمی، ثبت و تنظیم کند، همچنین، تنظیم مبایعه‌نامه ها می‌تواند، توسط خریدار و فروشنده، و یا توسط بنگاه معاملات ملکی انجام شود.

   

     

     موارد و نکات مهمی که باید در تنظیم سند رعایت گردد:

 

  • احراز هویت، و ثبت مشخصات فردی، به همراه آدرس محل سکونت دو طرفین قرارداد.

 

  • ثبت مشخصات کامل جغرافیایی، و رسم پلان ملک

 

 

  • ثبت مبلغ کامل مورد توافق( به ریال و تومان)

 

 

  • ثبت دقیق تاریخ و زمان انجام معامله، به همراه شرح، نحوه پرداخت تاریخ و نحوه پرداخت.

 

 

  • در مبایعه نامه ها، باید شرایط و ‌زمان خاصی، در باب انصراف و فسخ، معامله ها تعیین نمود، به همین خاطر، در هر شرایطی، هر کدام از طرفین قرارداد،  خواستار انجام معامله نباشند، می بایست خسارت، طرف دیگر را پرداخت نماید.

 

 

  •  چنانچه در شرف خرید خانه هستید، در قسمت وسایل و ‌ملزومات، دقت کنید، تمامی موارد ذکر شده باشد، تا در هنگام تحویل، دچار مشکل و اختلاف نشوید.

 

قابل ذکر است، در هنگام خرید ملک و خانه، به فروشنده متذکر شوید، تا اگر بدهگاری یا اقساطی در خصوص ملک و ساختمان وجود دارد، پرداخت شود، و همچنین، قبل از معامله، در جهت هزینه های املاک، و انتقال سند صحبت شود، چون همانند قوانین، و اصول، بعضی از هزینه ها، با خریدار و بالعکس است. 

 

 

2) در انجام مبایعه ‌نامه می بایست، ثبت اسناد، انتقال سند، و تمامی موارد ذکر شده، در دفاتر رسمی اسناد، یا در مشاور املاک معتبر، و به صورت اینترنتی، در سیستم نرم افزاری جامع کشوری ثبت گردد.

 

 

3) فردی که قصد فروش املاک خود را دارد، برای انتقال سند به مالک جدید، می بایست، با در اختیار داشتن سند و مدارک هویتی، به همراه خریدار، به دفتر خانه ی رسمی مراجعه کند، حال برای اطلاع کامل از مدارک، مورد نیاز، به مطالعه سطر زیر بپردازید:

 

  • اصل  سند مالکیت ملک مورد نظر 

 

  • اصل  بنچاق

 

  • مدارک هویتی دو طرف معامله

 

  • اصل و کپی  وکالت‌نامه

 

  • اصل نامه های عدم خلافی و پایان کار و ... از ارگان های مربوطه.

 

  • در صورت موروثی بودن املاک، می بایست، فرم مالیات، نامه تفکیک بنا، و رضایت تمامی افراد وراث، به دفتر خانه تحویل داده شود.

 

 

4) در این مرحله، چنانچه تمامی مدارک به مسئول دفتر خانه تحویل داده شد، حال دفتر خانه موظف است، در مورد بدهگاری ملک، به دارائی، شهرداری، بانک، و همچنین دیگر جهات استعلام گیرد، تا بتواند ملک را بدون هیچ مشکلی به نام شخص خریدار انتقال دهد، و به نوعی، این روال کاری یک انتقال سند می باشد.

 

 

۵) در این مرحله فروشنده با نامه دفترخانه به شهرداری منطقه‌ای که ملک در آن قرار دارد، مراجعه کند. چنانچه ملکی دارای تخلف و بدهگاری و یا در طرح ساخت و ساز شهری و ... باشد، و با توجه به موارد ذکر شده، اقدام به رفع تکلیف می نماید، و قابل ذکر است، فروشنده برای انتقال سند، می بایست، عوارض نوسازی، پسماند، ارزش ملک، و ... را متقبل گردد، تا شهرداذی مجوز و نامه را صادر نماید.

 

 

۶) یکی از ارگان هایی که فروشنده برای انتقال سند، حتما باید مراجعه کند، دارائی می باشد، که طبق قوانین فروشنده باید، باید ۴% قیمت ملک را، به عنوان مالیات نقل ‌و انتقال سند، پرداخت کند. همچنین باید اطلاع داشته باشید، مبلغ و ارزشی که که دارائی، برای ملک تعیین می کند، با قیمت نهایی، بسیار متفاوت است. 

 

 

۷) مرحله نهایی، ‌ انتقال سند است، فروشنده و خریدار در مبایعه نامه تاریخ سند زدن را تعیین می‌کنند. در روز موعود، دو‌طرفین معامله، با تمامی مدارک ذکر شده به دفتر خانه مراجعه می کنند،  در پایان سند، مطابق با شرایط توافقی دو طرف در دفتر اسناد رسمی تنظیم و ثبت خواهد شد.

 

نکات مهم در اجرای سند

 


مشکلات و معایب نقل و انتقالات اسناد


 

  1. طولانی و زمانبر بودن مراحل اخذ نامه های اداری، برای انتقال سند.
  2. فرآیند دریافت استعلامات و نامه ها از سازمان های مختلف، بسیار روند انتقال را کند و طولانی می کند.
  3. عدم اطلاع طرفین از مدارک و روند کار، که سبب طولانی شدن انتقال اسناد و معامله می گردد.

طبق قانونی که برای انتقال سند، مصوب کرده اند، را به دو هفته تخمین زده اند که، ما شاهد انجام این روند، در یک ماه و یا بیشتر هستیم. 

 

مشکلات انتقال سند

 

در کلام آخر، باید ذکر کرد، با توجه به افزایش تکنولوژی، اما هنوز، در مسیر نقل و انتقالات، و ... بصورت سنتی عمل می گردد، و به همین سبب حاصل این فرآیند، اتلاف وقت بین دو طرف معامله، و طولانی شدن، کار می گردد، ولی هیچ گاه، این امر را به تعویق نیندازید، زیرا با تمامی دردسرها و اتلاف وقت، در انتها برای هر مالک، امری ضروری می باشد، تا مالکیت و حق خود را حفظ نماید، در انتهای مقاله، باید از شما بزرگواران بابت همراهی تشکر کنم، و امیدوارم مطالب گردآوری شده، مورد استفاده شما قرار گرفته باشد، و برای آگاهی از قیمت و گزینه های خرید و فروش املاک در مازندران کافیست، روی لینک های ذیل کلیک کنید، تا با آسانتر، به سایت مجموعه ویلا دنیز، دسترسی داشته باشید. 

 


خرید ویلا سند دار                        ملک اوقافی در شمال


 

 خرید ویلا باغ مستقل                  ویلا کلنگی و خرید و فروش آن


  خرید ویلا کلاسیک                      اصول و قوانین، حقوقی خرید و فروش ملک


 خرید ویلا در شمال                     راهکار ایجاد ویلای سازگار با محیط