مفهوم سند رهنی چیست؟



 

بسیاری از افراد، خواستار، خرید در حوزه بازار مسکن می باشند، و بسیاری از اشخاص دیگر، در رویای خانه دار شدن هستند، برای مثال: در این راستا، بانکها به عنوان تسهیلات دهندگان مالی، یکی از مهمترین مرکز و اهرم، برای افراد جامعه می باشند، و همچنین وجود مراکز، بانک ها و موسسه ها و ... میانبری است، که، در تحقق این رویا، به اشخاص کمک می کند.

قابل ذکر است، بانک‌، موسسه ها و‌ دیگر مراکزی که تسهیلات را در خدمت مردم قرار می دهند، تضمینی در قبال، پرداخت، از مشتریان دریافت می کنند، که ما در این مبحث می خواهیم، یک نمونه از تضمینها، با نام سند رهنی، صحبت کنیم، برای کسب اطلاعات بیشتر به مطالعه ادامه مطالب بپردازید.  

 

در مفهوم سند رهنی باید اینگونه ذکر کرد که، در واقع، اسنادی هستند که، توسط، ارگان های مربوطه ای که تسهیلات ارائه می دهند، در جهت، تضمین پرداخت وام ها، در دفاتر اسناد رسمی، تنظیم می‎ گردد، و جزء یک سند رسمی به حساب می آید.

 

سند رهنی چیست

 



کلمات و اصطلاحات مطرح در رهن:



 

* در زمینه دریافت تسهیلات در باب، خرید و فروش ویلا و‌ ملک، فردی که، این اموال مذکور را، به عنوان وثیقه، در گرو‌ بانک و ارگانی قرار می دهد، را راهن می نامند.

 

* همچنین مرتهن، همان سازمان(بانک، موسسه‎ی مالی و ... ) است.

 

* می دانید عین مرهونه چیست؟ به املاکی که، به عنوان ضمانت، گرو گذاشته شود را، در اصطلاح عین مرهونه گویند.

 

* همچنین قراردادی که برای انجام این معامله، ثبت شود را رهن، گویند.

 

اصطلاحات بازارمسکن

 



 فروش ملک های خریداری شده، در رهن بانک: 



 

معامله املاکی که، به عنوان ضمانت، در گرو، بانک و موسسه ای قرار دارد، با توجه به اصولی که ثبت شده، غیر قانونی است، زیرا مالک اختیار  ملک خود را ندارد، و تا زمان پرداخت وام، به صورت ضمانتی، در اختیار موسسه و ارگان مربوطه، دولت، و... می باشد، و در صورت عدم رضایت و اطلاع بانک، به عنوان کلاهبرداری، به حساب می آید.

اما راه حلی در این راستا، وجود دارد، و‌ تدابیری اندیشیده شده که فقط با این دو روش معاوله، امکان پذیر می باشد.

 

 ۱) فک رهن

 

سند ملک، ساختمان و‌ هر نوع املاکی که در نزد بانک، به عنوان تضمین وام قرار گرفته شده است،  در صورتی قابل فروش می باشد که، از رهن بانک خارج شود، خانه‌ای که به عنوان وثیقه تحت رهن بانک است، برای معامله باید از رهن بانک خارج شود، که در مسائل حقوقی، به فک رهن معروف است، و همچنین به روش های مختلفی قابل اجرا است:

 

* { پرداخت کامل وام، یا تسهیلات دریافتی}

 

در این روش می‌توان باقیمانده اقساط دریافتی،  را به طور کامل و یکجا، به بانک، موسسه و ... پرداخت کرد، و سند را آزاد کرده و از بانک دریافت نمود.

 

* { سپرده‌گذاری }

در این روش می‌توان برای تسویه وام، بعد از محاسبات و برآورد بدهگاری ها، با توجه به قوانین بانکی، مبلغی را در بانک سپرده‌گذاری کرد، و در این صورت، خانه از رهن بانک خارج می گردد، همچنین باید بیان داشت، این روش ها، را تمامی بانکها اجرا نمی کنند، و برای انجام این کار، می بایست، پرس و جو نمائید.

 

* { تعویض وثیقه }


گاهی اوقات با توجه به شرایط و اقدامات خاصی، می‌توان ضمانتی که در گرو‌ بانک می باشد را، تعویض نموده، و سند را آزاد نمود.

 در تعویض وثیقه، مالک می تواند، یک سند دیگری که به نام اوست را، جایگزین وثیقه قبلی نماید، یا می‌تواند سندی با نام شخصی دیگر را به طور امانت قرار دهد، و تا طی یک سال، سندی با نام خود، به بانک، موسسه، یا ... تحویل دهد.

 

 

۲) انتقال تسهیلات دریافت شده، به فرد خریدار دیگر

 

همانطور که بیان شد، املاک در گرو‌ بانک، به طور رسمی، قابل انتقال، به فرد دیگری نمی باشد، بلکه می توان‌ در مشاور املاکها، قراردادی مبنی بر، انتقال رسمی سند، بعد از پرداخت کامل تسهیلات ثبت نمود، همچنین راه حل دومی هم وجود دارد که، خریدار فعلی، تمامی پرداخت اقساط را بر عهده گیرد، دیگر این است که طبق مقررات رسمی، خریدار به جای مالک فعلی پرداخت اقساط را بر عهده بگیرد، زیرا این گزینه، روشی امن تر است، و سند به نام خریدار ثبت می گردد.

 

فروش املاک رهنی

 



سه مرحله خرید و فروش، و انتقال املاک، تحت رهن:



 

1 » چنانچه قصد خرید ملک رهنی را دارید، می بایست گزینه مورد نظر خود را، از دفاتر اسناد رسمی و بانکها، استعلام کنید، در صورت اعلام موافقت ارگان های مربوطه، دفترخانه موظف است، انتقال ملک را انجام دهد، و حتما باید، موافقت کتبی بانک را ضمیمه پرونده کند، همچنین قابل ذکر است، امروزه سازمان ثبت اسناد کشور، برای سهولت و جلوگیری از اشتباه،  سامانه‌ای اینترنتی، را راه‌اندازی و اجرا نموده، که می‌توان آخرین وضعیت ملک را استعلام نمود.

 

 

2 » در مرحله دوم، متقاضی ملک، بعد انتخاب در حضور شاهد و بنگاهی، بخشی از مبلغ را پرداخت می کند، و مابقی مبلغ، طی زمان معین شده، در دفتر خانه رسمی، بعد از انتقال سند، پرداخت می گردد.

 

 

3 » در مرحله آخر، با توافق طرفین، و حضور شاهد، ملک با تسهیلات بانکی، به خریدار انتقال پیدا می کند، همچنین، دو طرف قرارداد، باید، قبل از جابه جایی سند، به بانک مراجعه کنند، و مدارک و اسناد را امضا بزنند، تا به صورت قانوب کار اجرا گردد.

 

نقل و انتقال املاک

 



عدم پرداخت اقساط، چه نتیجه و آینده، ای را به همراه دارد؟



 

طبق توضیحات اوایل مقاله، در خصوص وثیقه، باید ذکر نمود، چنانچه، اقساط بانک پرداخت نگردد، بانک بعد از اخطار، طبق قانون درج شده در لیست، امضا شدخ، می‎تواند از نظر قانونی ملک را توقیف کند.

در صورت ارزش پایین ملک، نسبت به مبلغ تسهیلات، مقدار باقی‎‌مانده باید توسط مالک پرداخت شود، اما در صورت بیشتر بودن ارزش ملک، ملک به مزایده گذاشته می‎شود و پس از کسر خسارت بانک، باقی مبلغ به مالک برگردانده می شود.

 پرداخت اقاط در زمان معین شده

 

در کلام آخر، اگر برای خرید اینگونه املاک، مردد هستید، باید بدانید، برای خرید و فروش ملکی که در رهن بانک است، راه‌های زیادی وجود دارد اما:

مطمئن‌ و امن ترین، گزینه از دیدگاه مشاوران،  کارشناسان حقوقی بانکی، انتقال تسهیلات به خریدار، و در پی آن، انتقال قانونی سند است، و همچنین، قانونی‌ترین راه برای نقل و انتقال ملک در رهن بانک، مراجعه به بانک، و درخواست تغییر نام تسهیلات، و بعد از آن، انتقال سند است.

با تشکر و آرزوی بهترینها برای شما همراهان همیشگی سایت ویلا دنیز.

 

برای مطالعه بیشتر، و مشاهده آگهی، به گزینه های زیر مراجعه کنید. 

 

 


خرید ویلا سند دار در شمال                                               فروش ویلا شیک

 ویلا اکازیون چیست؟                                               ده شهر برتر جهان 


 

فروش ویلا نقلی                                                        ویلا دوبلکس نما مدرن

ایا ملک اوقافی بخریم؟                                            مزایا و معایب آشپزخانه جزیره