امروزه با توجه به پیشرفت تکنولوژی، و همچنین ورود مدرنیته، به جهان معماری، سبب گشته بسیاری از ایده ها و سبک های مختلف، وارد زندگی عموم مردم شود، و از این راه، فضاهایی با کاربری جدید، پیدار گردد، که یکی از این سبکها، لاندری روم یا رخت شور خانه می باشد.

 

 



مفهوم و کارائی لاندری ‌روم چیست؟



 

 

لاندری روم به معنای، فضایی برای شست و  شوی لباس، یا همان رخت شور خانه گفته می شود، که این روند، در ساله های بسیار قدیم، در فضاهایی، همچون، لب رود، زیر زمین، انبار، کنار حوض و ... توسط افراد انجام می گرفته، اما امروزه این کار، توسط ماشین های لباس شویی، انجام می شود، که با ایجاد، این تکنولوژی ، مسیر خود را به فضاهای آشپزخانه باز کرده است، اما در این چند سال اخیر، طراحان با خلق ایده های جدید، این روند را در فضایی مجزا، بنام لاندری روم گماشته اند.

 

شستشو در سبک قدیمی


 

در فرهنگ معماری، لاندری‌ روم جزء فضاهای  خدماتی به حساب می آید، و تمامی مراحل شستشو، از اول تا انتها، مثل خشک کردن و اتوکشی لباس در همان فضا انجام می‌گیرد.

 

 لاندری روم چیست

 

 



 بهترین فضا برای قرار گرفتن لاندری‌روم کجاست؟



 

 

بهترین موقعیت مکانی، برای لاندری‌روم، همجواری با اتاق خواب و یا حمام است، زیرا این دو فضا، مرکز، تجمع لباس می باشد، و به راحتی قابل انتقال است.

گاهی اوقات بسیاری از افراد، به خاطر تفکرات و سلیقه خود، نزدیکی با تراس، در جهت آویز نمودن، لباس را مناسب تر می دانند، البته در بعضی ‌از خانه‌ها، لاندری‌روم نزدیک به بالکن یا تراس قرار دارد که برای آویزان کردن و خشک کردن لباس‌ها محل مناسبی است. در آپارتمان‌ها با مساحت کم می‌توان از انباری به عنوان لاندری‌روم استفاده کرد.

 

 پلان فضای لاندری روم

 

 



تشکیلات اصلی لاندری‌ روم :



 

 

* ماشین های لباسشویی و دستگاه خشک‌کن

 

*  رخت‌‌ خشک‌ کن

 

* سبد لباس‌های کثیف

 

* اتو



* سینک ظرفشویی

 

 

* قفسه‌ برای لباس و شوینده ها



* پیشخوان

 

عناصر اصلی رخت شور خانه

 

 



ویژگی‌های یک لاندری‌ روم مناسب و استاندارد



 

 

۱) ابعاد لاندری‌روم باید مناسب، قرارگیری، وسایلی همچون ماشین‌ لباسشویی، خشک‌کن و ... باشد، همچنین، می بایست، وسایلی همچون، سبدهای لباس، اتو یا میز اتو، و ... در  مکانی نزدیک، به ماشینهای شست و‌ شو، قرار دهید، تا روند کاری را برای شما، آسانتر نماید، چنانچه فضای کافی برای تجهیزات ندارید، می توان، میزهای اتو و کار، را بصورت دیواری، نصب کرد.

 

 

۲) ماشین لباسشویی به عنوان مهم‌ترین عنصر در فضای لاندری‌روم، است، و به همین خاطر محل قرارگیری، و فضاهای اطراف این عنصر، باید بر اساس اصول و قوانین اجرا شود، زیرا رفت و‌ آمدها، و بازشوی درها، باید، به آسانی انجام گیرد، و چنانچه این وسایل بر هر اساسی نیاز به تعمیر و بررسی باشد، بتوان به آسانی مشکل، را برطرف کرد.

 

 

۳) فضای لاندری‌روم، با توجه به کاربری که دارد، بیشتر در معرض رطوبت است، به همین خاطر در اول کار، برای راحتی در نظافت و‌ جلوگیری از خرابی کف فضا، باید در انتخاب کفپوش بسیار دقت کنید، و از کفپوشهای ‌ ضدآب و ضدرطوبت استفاده کنید.

 

قابل ذکر است، بسیاری از افراد، کف اینگونه فضاها را، با متریالهایی از جنس سرامیک، کاشی، سنگ و ... می پوشانند، و باید این نکته را فراموش نکنید که حتما در این مکانها، کف شور وجود داشته باشد، تا در هنگام شست شوی اتاق، آب های اضافی خارج گردد.

 

 

۴) در لاندری‌روم به د‌و گرینه بسیار توجه کنید:

 

• تهویه

 

• نور

 

این فضا به دلیل وجود شوینده ها و لباس های چرک و آلوده، نیاز به جریان هوا دارد، که این راه از طریق وجود پنجره یا تهویه مناسب، امکانپذیر است، که توصیه می شود پنجره بهترین گزینه برای این فضا است، که با ورود نور خورشید، امکان رشد باکتری را به حداقل می رساند، همچنین نور وارده از پنجره ها، می تواند، دید انسان به لباس ها و آلودگی های موجود بیشتر کند، تا در صدد رفع آن اقدام‌ نماید. 

 

  

۵) توصیه می شود به خاطر متراژ کم لاندری روم ها، با ترفندهایی نظیر، رنگهای روشن، این فضا را بزرگتر جلوه داد، همچنین با دکوریجات و تابلوهای مخصوص، این فضا را زیباتر، جلوه داد.

 

 

۶) در لاندری‌روم از دیوارها غافل نشوید، زیرا  با نصب قفسه یا آویزهای مخصوص بر روی دیوارها، می‌توانید شوینده‌ها، حوله، دستمال  و ... بر روی این فضاهای تعبیه شده قرار دهید، و از این مکان به صورت بهینه استفاده کنید.

 

۷) همانطور که ذکر شد، این فضا به سبب کاربری که دارد، همواره مکانی در معرض رطوبت و آب است، به همین خاطر، بعد از انجام کار، محیط را شستشو و خشک کنید، و همیشه اتاق را خوشبو و تمیز نگه دارید، تا در آینده دچار مشکل نشوید. 

 

اصول و ویژگی لاندری روم

 

در انتهای مطلب باید بیان داشت، همانطور که در ابتدای مطلب به معرفی لاندری روم پرداخته ایم، و از ویژگی ها و اجزای مهم این فضا، با شما صحبت کرده ایم، اما باید در هنگام طراحی این فضا، به این نکات توجه و دقت کنید، و توصیه می شود، در صورت امکان از افراد متخصص، و طراحان داخلی، که حوزه کاریشان، در همین زمینه ها می باشد، مشورت دریافت کنید، تا بتوانید، بهترین فضا، با ابعادی استاندارد، را به لاندری روم اختصاص دهید، چنانچه شما در شرف خرید ویلا نوساز، یا ساختمانهای پیش فروش هستید، توصیه می شود، به این گزینه ها دقت کنید، زیرا امروزه با وجود تورم، و گرانی، مردم سعی می کنند، در هنگام سرمایه گذاری در بازار مسکن، به سراغ خرید ویلای مدرن و یا ساختمان هایی با سبک جدید بروند تا، تمامی امکانات را در یک محیط داشته باشد، و در آینده، متحمل هزینه های اضافی نشوند، همچنین مجموعه ویلا دنیز، در راستای خرید و فروش ویلا و ساختمان، اینگونه گزینه ها را، در سایت خود داراست، پس برای اطلاعات بیشتر می توانید علاوه بر تماس، به لینکهای موجود مراجعه کنید. 

 

 


خرید ویلا نما مدرن فلت با معماری خاص


 خرید ویلا لوکس مدرن در نوشهر


 فروش ویلا باغ دوبلکس هوشمند در جاده دریا


 فروش زمین سند دار