آیا تا به حال به ساخت استخر در فضای ویلای خود در شمال کشور فکر کرده‌اید؟ یا اینکه هزینه‌های ساخت آن را در مناطق مختلف شمال ایران برآورد کرده‌اید؟ در این مقاله، شما را با چگونگی ساخت استخر در ویلا، نکات مهم در مورد ساخت استخر و انواع مصالح مورد نیاز آن آشنا خواهیم شد.

خرید ویلا شمال به صورت استخردار، یکی از آپشن‌های ویلاهای لوکس امروزی به شمار می‌رود.‌ داشتن استخر در ویلا سبب آرامش شخصی در هر فردی می‌شود. بنابراین اگر شما نیز قصد ساخت استخر در ویلای خود دارید تا انتهای این مقاله همراه ما باشید.

 

هر آنچه از ساخت استخر در شمال باید بدانید!‌

وجود استخر در داخل ویلا را می‌توان به عنوان یک تفریح آبی در ویلاهای شمال کشور در نظر گرفت. برخی ویلاها نیز در شمال کشور با اینکه به صورت مسکونی هستند و جنبه‌ی تفریح ندارند نیز دارای استخر می‌باشند. هم‌چنین می‌توانید در هنگام خرید ویلا شمال، ویلای استخردار خریداری نمایید. در گذشته اغلب خانه‌ها دارای حوض‌ کوچک آب بودند، این بدان معنا می‌باشد که آب حس آرامش‌بخشی به انسان‌ها منتقل می‌کرد. چنانچه وجود بیشتر ویلاها در شمال نشان‌دهنده تفریح و گذران تعطیلات است تا سکونت دائمی، به این ترتیب ا‌کثر افراد، شمال کشور را برای گذران اوقات فراغت و تفریح انتخاب می‌کنند.

 

خرید ویلا شمال و ساخت استخر در آن

ساخت استخر چه در فضای بیرونی و چه در بخش داخلی ویلا ساخته شود، دارای انواع مختلفی می‌باشد. شما برای ساخت استخر در ویلا باید اندازه‌ی ویلا و مکانی که قرار است استخر در آن ساخته شود را در نظر بگیرید. بسته به فضایی که قصد دارید استخر را در آن بنا کنید، می‌توانید از مصالح ساختمانی مختلفی استفاده نمایید. این مصالح عبارت‌اند از: بتن، انواع بلوک، آجر و سیمان. هر کدام از آن‌ها کاربردهای خاصی در مکان‌های گوناگون استخر دارند.

 خرید ویلا شمال با استخرخرید ویلا شمال با استخر

 

اگر از آن دسته از افرادی هستید که به دنبال هر چه زیبا و لوکس بودن ویلا هستید؛ حتما قبل از خرید ویلا شمال یا فروش ویلا شمال به این نکته توجه داشته باشید که ویلا دارای استخر باشد. چرا که وجود ویلا علاوه بر آنکه جنبه‌ی تفریح و سرگرمی دارد یکی از موارد لوکس بودن ویلا نیز می‌باشد.

اگر قصد دارید در ویلای خود استخری بسازید باید حتما این نکته را در نظر داشته باشید که استفاده از استخر برای تمام افراد خانواده است و فضای مدرنیته را در فضای خانه‌ی شما فراهم خواهد کرد. جالب است بدانید که استفاده از استخر در ویلا به شکل الان مرسوم نبوده است، اما امروزه وجود استخر در آپارتمان ضروری و یک بخش مدرن ویلاها محسوب می‌شود.

 

آشنایی با انواع استخرها‌

‌همانطور که می‌دانید برای ساخت استخر در مکان‌های مختلف از مصالح مختلف استفاده می‌شود. به این ترتیب نیز استخرها دارای مدل‌های گوناگونی هستند که به نمونه‌هایی از استخرها اشاره کردیم: ‌

  • استخرهای مرتفع‌

ساخت با هزینه‌ی مقرون به صرفه و نصب آسان از ویژگی‌های استخرهای مرتفع است. این نوع از استخرها در کیت‌های از پیش ساخته، آماده می‌شوند.

  • استخرهای شنا‌

ساخت این مدل از استخر به مدت زمان زیادی نیاز دارد، لذا باید مکان مورد نظر خاک‌برداری شود؛ بنابراین به کارگر و امور مربوطه ساختمانی نیاز دارد. عمق زیاد استخرهای شنا یکی از گزینه‌های ایده‌آل و مناسب برای غواصی می‌باشد.

انواع گوناگون از استخرهای شنا‌

  1. استخرهای فایبرگلاس: روند ساخت این نوع از استخر به صورت خاک‌برداری بوده و عمدتا بر روی یک لایه از ماسه تشکیل می‌شود. مواد ساخته شده‌ی استخرهای فایبرگلاس از جنس پلاستیک تقویت شده و یا همان فایبرگلاس است. هم‌چنین از قبل شیشه با شکل خاصی قالب‌ریزی می‌شود. از ویژگی‌های این نوع استخر می‌توان به عمر طولانی و روش نگهداری آسان آن اشاره کرد.

چگونگی ساخت استخر در ویلاچگونگی ساخت استخر در ویلا

  1. استخرهایی با روکش وینیل: اولین اقدام برای ساخت چنین ویلایی، عمل گودبرداری در محیط مد نظرتان می‌باشد. به طوری که حفره‌ای حدود سه فوت بزرگ‌تر از استخر اصلی ایجاد می‌شود. چنین کاری سبب می‌شود تا فضای کافی برای نصب تیرهای عمودی فراهم باشد؛ تا پنل‌های تکی دیوارها را به خوبی نگه دارند. روش نگهداری راحت، تنوع در ساخت رنگ‌های مختلف و به صرفه بودن از مزایای این نوع استخر می‌باشد.
  2. استخر از نوع اسپری‌: ساخت و ساز این مدل از استخر با بتن مسلح انجام می‌شود و بسیار مقاوم و با دوام است. به این ترتیب با خاک برداری و قرار دادن فولادهای مسلح در اطراف آن صورت تشکیل می‌شود. هم‌چنین شما می‌توانید استخر از نوع اسپری را به شکل‌های مختلف بسازید. در آخر نیز برای آن که استخر شما از مقاومت قابل توجهی برخوردار شود، ترکیبی از آب و سیمان را با فشار بالا اسپری می‌کنند.
  3. استخر از نوع بتنی: روش‌های گوناگونی برای ساخت چنین استخری وجود دارد، که می‌توانید از آن‌ها برخوردار شوید. این مدل از استخر دیوارهایی نگهدارنده از پیش ساخته شده‌اند که دارای شکل‌های مختلفی هستند، که می‌توانید با توجه به مدل استخر خود یکی از آن‌ها را انتخاب نمایید.

 

انواع مراحل اجرایی در ساخت استخر در ویلا‌

همانطور که خرید ویلا شمال تابع یک‌سری از قوانین است، ساخت استخر در ویلا نیز شامل قوانین مشخصی می‌باشد. چنانچه تفاوتی بین ساخت استخر رو باز با استخری که در فضای بسته وجود دارد، اما رعایت اجرای مراحل ساخت برای هر دو به شما در کیفیت و عمر استخر ویلا کمک شایانی می‌کند. خوشبختانه در ساخت مدل‌های مختلف استخر مصالح ساختمانی گوناگونی وجود دارد که شما با توجه به نوع استخر می‌توانید مصالح را تهیه نمایید. ما در زیر به ترتیب مراحل ساخت اجرایی ساخت استخر در ویلاهای شمال را برایتان شرح دادیم؛ ‌

خرید ویلا شمالخرید ویلا شمال

 

  • طراحی و آماده سازی نقشه‌ی مورد نظر برای مکان ساخت استخر در ویلا‌.
  • گرفتن انواع مجوزهای ضروری برای ساخت‌.
  • برای ساخت حتما به گود برداری و یا خاک برداری نیاز است‌.
  • عمل شیت‌بندی و صافکاری در کف فضای مد نظر برای ساخت استخر.
  • گذاشتن سیستم‌های لوله‌کشی‌.
  • پیکربندی و آرماتوربندی در بخش دیواره‌ها و کف استخر.
  • لازم است در برخی از قسمت‌های استخر که در صورت لزوم روشن شود، کابل کشی برق صورت گیرد.
  • برای کنار استخر ساخت دیوار حائز اهمیت است.
  • لازم است کف استخر با بتن‌ریزی مخصوصی انجام شود.
  • برای استحکام دیوارها باید به خوبی آب‌بندی شود.
  • فضای داخلی استخر و دیوارهای پشتی آن باید پر شوند.
  • با توجه به کاربرد استخر و مکان مورد نظر، باید ظاهر آن به خوبی طراحی شود.

هنگام خرید ویلا شمال نقشه‌ی طراحی آن می‌تواند نگاه شما را به سمت خود جلب کند. در واقع ساخت استخر در ویلا نیز به همین شکل می‌باشد. شما با در نظر گرفتن طراحی درست از نقشه‌ی ساخت استخر مهم‌ترین گام را در ساخت استخر در ویلا شمال برداشته‌اید. به این ترتیب ساخت استخر به مکانی که در اختیار دارید و طبق کاربردی که از استخر در ویلا انتظار دارید، بنا می‌شود. عموما استخر در ویلاهای شمال کشور به شکل مستطیل طراحی و ساخته می‌شوند، اما امروزه طرح‌های متفاوتی از استخر در ویلاهای مدرن به چشم می‌خورد. طرح‌های مختلفی مانند: چند ضلعی و دایره برای استخرهای سرپوشیده و استخرهای فضای باز وجود دارند. در این میان شما بسته به سلیقه‌ی خود می‌توانید به راحتی برای ساخت استخر در ویلا از انواع مدل‌های استخر استفاده کنید.

به این نکته در زمان طراحی و ساخت استخر توجه داشته باشید که لازم است قبل از ساخت استخر، جزئیاتی مانند؛ عمق استخر، رنگ استخر، ابعاد و موارد دیگر از همان ابتدا کاملا صحیح مشخص شده باشند. هم‌چنین برخی از استخرها وجود دارند که دارای طراحی پیچیده‌تری هستند و معمولا چنین استخرهایی برای ساخت به زمان و البته هزینه بالایی احتیاج دارند. در این میان نیز افرادی هستند که برای ساخت استخر در ویلا عجله دارند که به آن‌ها توصیه می‌شود از طرح‌های ساده و معمولی استفاده کنند. هم‌چنین استخرهایی به شکل مستطیل بسیار ایده‌آل برای تمرین شنا و غواصی می‌باشد.

فرایند ساخت استخر در ویلافرایند ساخت استخر در ویلا

 

چگونگی اخذ مجوز برای ساخت

لازم است تا قبل از اقدام به ساخت استخر در ویلا، با توجه به طرح و نوع استخری که مد نظر دارید برای گرفتن مجوزهای ضروری اقدام نمایید. حتما به این نکته توجه کنید که تمام مدل‌های استخر نیاز به دریافت مجوز دارند و این طور نیست که عموما استخرهای عمومی نیاز به مجوز داشته باشند. به این ترتیب به شما توصیه می‌شود تا ساخت استخر چه به صورت خانگی و چه به صورت عمومی با مجوز انجام شود.

 

انواع مختلف از امکانات استخرها

بعد از مشخص نمودن مساحت و ابعاد مورد نیاز برای ساخت استخر در ویلا، زمان آن می‌رسد تا برخی از امکانات لازم و ضروری را در استخر قرار دهید. شما برای استخر خود به برخی از امکانات و تاسیساتی نیاز دارید که بعد از ساخت استخر در ویلا باید آن‌ها را مد نظر قرار دهید که چنین امکاناتی با توجه به انواع استخرها، سرپوشیده یا سر باز، با یکدیگر متفاوت می‌باشد. اما به طور کلی برخی از امکانات و ساختارها وجود دارند که برای تمام استخرها مورد نیاز می‌باشند. این امکانات شامل مواردی چون: فیلتر استخر، پمپ استخر، پمپ گرمایش، کلر زن، مبدل گرمایش، سیلیس جهت فیلتر کردن آب، نردبان استخر هستند. چنین مواردی لازم است تا در تمام استخرهای ویلا موجود باشند. در این میان نیاز اگر قصد دارید تا اقدام به خرید ویلا شمال به صورت استخردار نمایید، این موارد را نیز می‌توانید بررسی کنید. هم‌چنین اگر صد دارید تا استخری حرفه‌ای داشته باشید به ابزاری مانند: تصفیه حرفه‌ای و تخصصی آب، دستگاه کنترل ph آب و کلر، کفشور استخر، چراغ استخر، پکیج گرمایش و سرمایش استخر، نانو دوزینگ پمپ، گریل استخر، لوازم جکوزی، اسکیمر جکوزی، نازل جکوزی، پمپ آب جکوزی، هیتر با کیفیت برای سونای خشک، رینگ استیل جکوزی، سرجت جکوزی، بلوئر جکوزی و... باید توجه کنید. لازم به ذکر است که چنین مواردی حتما برای استخر شما واجب نیستند و شما بر اساس طرح و نیازی که از استخر دارید می‌توانید به دلخواه چنین امکاناتی را در ساخت استخر استفاده کنید.

 

نتیجه‌گیری

امروزه استخرها از نمونه امکانات تفریحی برخی ویلاهای مدرن و لوکس می‌باشد. شما می‌توانید علاوه بر ساخت استخر در ویلا اقدام به خرید ویلا شمال با امکانات استخر خریداری کنید تا تفریح دل‌چسبی در اوقات فراغت داشته باشید. در برخی از مناطق شمال کشور نیز برخی شرکت‌های معتبر وجود دارند که می‌توانید با مقدار بودجه‌ای که در اختیار دارید انواع ویلاهای دوبلکس، فلت، استخردار و بدون استخر خریداری نمایید.

 

 

مقالات پیشنهادی  "ویلا دنیز" :

خانه پیش ساخته چیست؟

پروژه های ماندگار معماری ایران کدامند؟

یک قانون اصلی برای آپارتمان نشین ها؛ قانون تملک

طعمه ای به نام بورس و آینده بازار مسکن

آشنایی با ویژگی ها و طبقه بندی انواع سایبان ها