سد لفور کجاست؟

در شهرستان سوادکوه استان مازندران، روستایی سرسبز، وسیع و جنگلی به نام لفور وجود دارد که خود از چندین روستای دیگر مثل درازکلا، کالیکلاه، امیرکلا، شیردارکلا، سیدکلا و... تشکیل شده است.

وسعت دهستان و جنگل لفور در مجموع به چیزی در حدود 8 هکتار می‌رسد. از دیدنی‌های این منطقه سرسبز هیرکانی می‌توان به هفت آبشار، پلنگ‌دره، آبشار آهکی اسکلیم، آبشار گزو، دریاچه لفور و ... اشاره کرد که هر کدام به صورت پراکنده در این منطقه جنگلی قرار گرفته‌اند. به این نکته توجه کنید که بازدید از اکثر این جاذبه‌ها نیازمند آن است که چند ساعتی را در دل جنگل پیاده‌روی کنید.

یکی از جاذبه های مجموعه جنگلی لفور، سد لفور می باشد. این سد که نام رسمی آن، «سد صالحی مازندرانی» است، از جاهای دیدنی سوادکوه به شمار می‌آید و در استان مازندران و در شهرستان سوادکوه شمالی در بخش لفور قرار دارد. سد لفور در ۴۵ کیلومتری جنوب شرقی بابل واقع شده است و آن را با نام‌های «سد البرز» و «سد پاشاکلا» نیز می‌شناسند.

 سد لفور در دل جنگل‌های وسیع این منطقه قرار دارد و نقشی حیاتی برای مردم و محیط‌زیست ایفا می‌كند. ساختار طبیعی سد و استفاده از سنگ‌ریزه در ساخت آن باعث شده است که با كمترین آلودگی و مشكلات زیست‌ محیطی، بیشترین خدمت را به مردم این منطقه برساند و یكی از مهم‌ترین منابع تامین آب شرب مردم این منطقه و شهرهای اطراف آن باشد.

لفور جز سدهای خاکی به حساب می‌آید و ماهی‌های مشهوری نظیر زردپر، سرخ باله و ماهی سفید رودخانه‌ای در آن وجود دارند. سد خاکی لفور به طور کامل داخل منطقه جنگلی لفور قرار گرفته است و ترکیب آب زلال آن با پهنه جنگلی اطراف، زیبایی بسیار زیادی به آن بخشیده است.

 سد لفور

 

مسیر دسترسی به سد لفور از تهران

 اگر قصد دارید از تهران به سمت سد لفور حرکت کنید؛ سه مسیر متفاوت قابل دسترسی وجود دارد.

1) جاده چالوس 2) جاده هراز 3) جاده فیروزکوه

کوتاهترین مسیر و بهترین مسیر جاده فیروز کوه می باشد. 

باید بعد از گذشتن از شهر‌های پل سفید، زیر‌آب و شیرگاه، مسیر خود را به‌سمت جاده شیرگاه-بابل‌کنار تغییر دهید که از مناطق کلیج خیل و اسلام آباد عبور می‌کند. جاده‌ی هراز شما را به‌ترتیب به شهر‌های آمل و بابل راهنمایی می‌کند.

در شهر بابل باید به‌دنبال حرکت در مسیر جاده‌ی گنج افروز به‌طرف بابل‌کنار باشید. جاده‌ی گنج افروز به‌دلیل موقعیت جغرافیایی‌اش، در مجاورت دره‌ای بزرگ قرار دارد و از همین رو با رانندگی ایمن و رعایت سرعت مطمئنه می‌توانید بدون هیچ مشکلی از این مسیر عبور کنید. سپس با عبور از شهر بابل‌کنار، به سه راهی شیردارکلا می‌رسید که مکانی بسیار شلوغ و پررفت‌وآمد است و از هر کسی مکان سد را بپرسید، به شما کمک خواهد کرد.

 تهران تا سد لفور حدود 238 کیلومتر فاصله دارد که این سفر تقریبا سه ساعت و نیم طول می‌کشد.

برای دیدن این مسیر بر روی نقشه، کلیک کنید.

 سد لفور

 

 

سفر و اقامت در منطقه سد لفور مازندران

سد لفور ، به خاطر داشتنِ منظره‌ای زیبا و دل‌نواز در تمامی فصول سال شلوغ است و کمتر زمانی پیش می‌آید که این منطقه را بتوان خلوت دید. مسیر رفتن به سد لفور نیز به‌نوبه‌ی خود زیبا است و از دل جنگل‌ها و چشمه‌ها و آبشارهای كم‌نظیر می‌گذرد.

با این حال، بهترین زمان سفر به سد لفور، ترجیحا فصل بهار یا تابستان است. اگر مایل باشید در دل طبیعت و با شیوه‌ای متفاوت وقت خود را سپری کنید، چادر و امکانات اولیه‌ی ایجاد یک کمپ جزو ملزومات این سفر به حساب می‌آید. در شب، حشره‌ها و جانوران موذی زیاد می‌شوند و در جنگل هم همیشه باران می‌بارد؛ پس چادر شما باید در برابر رطوبت مقاوم بوده و توری برای جلوگیری از ورود حشرات داشته باشد.

منطقه‌ی لفور مملو از خانه‌های بوم‌گردی و کلبه‌های چوبی و کاه‌گلی در دل جنگل است که می‌توانید برای یک شب، زندگی روستایی تمام‌عیاری را در کنار حیوانات اهلی همچون گاو و گوسفند، مرغ و اردک و کندوی عسل تجربه و از غذاهای ارگانیک نوش جان کنید. برای یافتن این خانه‌های بوم‌گردی کافی است، به کناره جاده دقت کنید تا شماره تماس مالکان آن را بیابید.

البته چادرزدن در حاشیه‌ی سد، با رعایت نکات ایمنی نیز می‌تواند تجربه‌ی هیجان‌انگیزی برایتان رقم بزند و ماحصل این اقامت نیز بیدار شدن در زیباترین صبحگاهی است که تجربه آن شاید هیچ‌گاه تکرار نشود.

 سد لفور

 

 

دریاچه سد لفور یک جزیره دارد. جزیره‌ای که به نظر یک قبرستان قدیمی است. برای رسیدن به جزیره، باید قایق داشته باشید یا اینکه مسیر را شنا کنید. حتما توصیه‌های ایمنی را جدی بگیرید. در جزیره یک امامزاده هم هست که می‌توان شب را در آنجا گذراند..

روستای عالم کلا هم زیبایی‌های خودش را دارد. فاصله عالم کلا تا سد تنها ۱۰ کیلومتر است. چند دقیقه راه بیشتر نخواهید داشت. رودخانه بابلک و شالیزارهای اطراف روستا واقعا زیبا هستند..

در ۴۵ کیلومتری سد لفور، پارک جنگلی جوارم قرار دارد. جوارم پر از حیوانات زیبا مانند خرگوش، قرقاول و جوجه‌تیغی است. پارک جنگلی جوارم امکانات رفاهی خوبی هم دارد. نگران آنتن‌دهی موبایل هم نباشید. جوارم از این نظر هیچ مشکلی ندارد.

روستای بورخانی هم در ۷ کیلومتری سد است. دو استاد بزرگ نجاری در این روستا هستند، مشهدی جان علی درزی و استاد حسین درزی. امامزاده بوبر کیاسلطان هم معماری زیبایی دارد و دیدنش خالی از لطف نیست.

در دل جنگل های هیرکانی، آبشار آهکی اسکلیم قرار دارد. آبشاری خاص که پلکانی است و اطراف آن را سنگ‌های آهکی فرا گرفته‌اند. آب آبشار اسکلیم خاصیت درمانی دارد. به آبشار آهکی عروس آبشارهای سوادکوه هم می‌گویند.

 سد لفور

 

سفر به مناطق ییلاقی آن هم در روزهای بلند و گرم تابستان همیشه جذاب است. روزهایی که شاید در سطح دریا به سختی سپری شود اما در مناطق ییلاقی و خنک می تواند به گونه ای جادویی سپری شود. هوای خنک و مطبوعی که در حوالی دریاچه لفور وجود دارد به لطف ییلاقی بودن منطقه ی سوادکوه است. این دریاچه جان می دهد برای آب تنی های تابستانی!

لذت خوابیدن زیر سایه درختان بلند قامت افرا و راش در دریاچه لفور قابل قیاس با هیچ لذتی نیست. پس اگر شما هم عاشق مناطق ییلاقی و خنک هستید می توانید راهی این دریاچه شوید و خاطراتی رویایی را برای همیشه در ذهن و خاطر خود به ثبت برسانید.

 

مقالات پیشنهادی سایت ویلا دنیز:

خرید ویلا در گیلان یا خرید ویلا در مازندران

آمل کجاست ؟و فاصله آن تا شهر های دیگر چقدر است؟

سد الیمالات کجاست؟ خرید ویلا در نور

در خرید ویلا در چمستان باید بدانید که

نور کجاست؟ خرید ویلا در نور توسط املاک ویلا دنیز

اهمیتِ شناخت منطقه خرید ویلا یا خرید زمین در شمال

آمل کجاست و خرید ویلا در آمل

افراسیاب کلا کجاست و خرید ویلا در افراسیاب کلای نور