کد رهگیری معاملات ملکی

خرید و فروش ویلا و زمین در شمال یکی از سرمایه گذاری های کم ریسک اما با هزینه ی سنگین تری می باشد. بنابراین ممکن است مانند سایر بازارها در آن کلاهبرادری های صورت بگیرد. به همین دلیل دولت اقداماتی را در جهت جلوگیری از این نوع کلاهبرداری ها و ثبت آمار بازار مسکن، انجام داد. تا قبل از سال 87 خبری از یکپارچگی سیستم ها و سامانه ثبت املاک نبود. و همه ی افراد چه برای خرید و فروش چه برای اجاره ملک به مشاور املاک مراجعه و با پر کردن برگه ی دستنویس معامله انجام می دادند. اینکار باعث کلاهبرداری از خریداران ملک با روش فروش همزمان ملک به چند نفر می شد. به همین دلیل دولت با راه اندازی سامانه ای آنلاین و هوشمند، آژانس های املاک را مجاب به به تحویل یک کد رهگیری به خریدار و فروشنده ملک، به ازای هر معامله تحویل دهد.

کد رهگیری یک ملک نشان دهنده، آدرس، نام و آدرس فروشنده و خریدار قبلی، تعداد دفعات خرید و فروش ملک، قیمت دقیق ملک و.. می باشد. ثبت کد رهگیری توسط مشاور املاک صورت می گیرد. شما با مراجعه به آژانس املاک و با دادن اطلاعات شخصی خود و ملک موردنظرتان، اطلاعاتتان را در در سامانه کد رهگیری املاک ثبت می کند و یک برگه چاپی قرارداد الکترونیکی به همراه کد رهگیری و بارکد دو بعدی را به شما تحویل می دهد. بنابراین طبق قانون نظام صنفی و ماده 28 هر معامله ملکی در دفتر املاک صورت بگیرد، اگر کد رهگیری 13 رقمی را به خریدار و فروشنده تحویل ندهد، مرتکب تخلف شده و آن واحد صنفی پلمپ می شود.

این کد رهگیری باید در صفحه ی چهارم مبایعه نامه وجود داشته باشد، تا از جعل سند و کلاهبرداری جلوگیری شود. اگر هر مشکلی بعد از معامله بوجود آید می توانید از طریق این کد رهگیری استعلام های مربوطه حتی میزان بدهی به شهرداری را نیز انجام دهید.

 

کد رهگیری املاک 

 

 

نحوه دریافت کد رهگیری املاک در شمال

 

اگر می خواهید مراحل دریافت کد رهگیری را برای ملک مورد نظرتان بدانید، در ادامه همراه ما باشید تا به مراحل مختلف آن اشاره کنیم:

 

  1. اولین قدم به عهده مشاور املاک است. او باید به سایت “ایران املاک” رفته و در بخش ثبت نام مشاوران املاک امضای دیجیتال تهیه کند. برای این کار به سخت افزار امضای دیجیتال نیاز است. بعد از تهیه این سخت افزار، باید صاحب جواز با داشتن اصل و کپی شناسنامه و کارت ملی، اصل و کپی پروانه کسب و مهر مشاور املاک، به یکی از دفاتر اسناد رسمی مراجعه نماید.
  2. حالا نوبت آن رسیده است که همه مفاد قرارداد مثل: مبلغ فروش، تاریخ قرارداد، بیعانه پرداخت شده، تاریخ تحویل و امکانات خانه در سامانه معاملات املاک کشور ثبت شده و کد رهگیری املاک معامله شده توسط مشاورین دریافت شود.
  3. بعد از تایید قرارداد در سامانه، کد رهگیری برای خریدار و فروشنده ارسال می شود. این نسخه در 3 برگه تحویل خریدار، فروشنده و مشاور املاک می شود. توجه داشته باشید تا در بالای هر 3 برگه، کد QR و برچسب هولوگرام وجود داشته باشد.

 

 کد رهگیری املا

 

نحوه استعلام کد رهگیری املاک

 

بعد از اینکه موفق به ثبت معامله خود در سامانه کد رهگیری ملک شدید، نوبت آن رسیده تا هر زمان که نیاز داشتید، برای اطلاع دقیق از مشخصات ملک، استعلام لازم را بگیرید. برای این کار، می توانید به 2 روش اقدام کنید:

 

  1. بعد از مراجعه به سایت ایران املاک، از منوی بالای صفحه، بخش خدمات می توانید گزینه استعلام کد رهگیری را انتخاب کنید. در کادر اول، کد ملی خود و در کادر بعدی، کد رهگیری قرارداد را وارد کرده و در انتها با نوشتن کد امنیتی در کادر مربوطه، دکمه جستجو را بزنید و استعلام کد رهگیری را بگیرید.
  2. در روش دوم می توانید با ارسال پیامک کد رهگیری و کد ملی خود به شماره 110203001، جزئیات قرارداد را دریافت کنید. (به اینصورت که عدد اول را کد ملی و بعد از علامت # استفاده کنید و کد رهگیری را بنویسید.)

 

 کد رهگیری املاک

 

 

مزایای داشتن کد رهگیری در معاملات املاک

 

  • کد رهگیری ویلا قابل پیگیری توسط تمامی مراجع قضایی است، پس امکان ردیابی و پیگیری این کد توسط مراجع قانونی وجود دارد. بنابراین دیگر درگیری دوندگی های طولانی و دردسرهای مختلف برای پیگیری قانونی نخواهید داشت و تنها با در دست داشتن یک کد رهگیری می توانید زیر و بم جزئیات ویلا را از صفر تا صد پیگیری کنید.

 

  • اگر ترس  از کلاهبرداری به شیوه ی فروش ویلا همزمان به دیگری داردی،  یکی از مهم ترین مزایای صدور کد رهگیری ویلا سلب امکان معامله مجدد می باشد. پس می توانید با دریافت کد رهگیری ویلا از بروز این مشکل و چالش جلوگیری کنید. در واقع با دریافت کد رهگیری ویلا خیال تان آسوده خواهد بود که شما آخرین نفری هستید که ویلا و زمین به او فروخته شده است.

 

  • در مواردی وجود دارد که فروشنده، ویلا و زمین خود را به روش اقساطی به خریدار عرضه می کند. در مبایعه نامه مواردی در قالب شرایط پرداخت هزینه خرید ویلا آورده می شود، که خریدار باید به آن ها دقیقا و در زمان موعود انجام دهد. چنانچه خریدار در زمان های تعیین شده، اقدام به پرداخت قسط یا مبالغ تعیین شده ننماید، فروشنده این امکان را دارد تا از طریق کد رهگیری اقدام به پیگیری خریدار نماید. فروشنده ویلا می تواند با مراجعه به مراجع قضایی اقدام به ستاندن حق خود کند.

 

  • چنانچه ویلای خود را اجاره داده باشید و یا ویلایی که دارای مستاجر بود خریداری نموده اید و مستاجر در موعد مقرر اقدام به تخلیه ویلای شما نکند، شما می توانید با مراجعه به مراجع قضایی با در دست داشتن کد رهگیری اقدام به دریافت حکم تخلیه نمایید. در واقع کد رهگیری ویلا به شما کمک می کند تا فرآیند تخلیه را به طور قانونی و سریع پیش ببرید.

 

  • شما می توانید با استعلام گرفتن از کد رهگیری، جزئیات خرید و صحت آن را بررسی کنید. همچنین اگر در شهرهای بزرگی مثل تهران زندگی می کنید و خانه شما در طرح ترافیک قرار دارد، برای اینکه از امتیازات ساکنین طرح ترافیک استفاده کنید، به کد رهگیری ملک نیاز دارید. به این ترتیب می توانید به راحتی با نشان دادن این کد، از این مزایا استفاده کنید.

 

 کد رهگیری املاک

 

هزینه دریافت کد رهگیری املاک در سال 1400

این کد رهگیری، یک کد 13 رقمی است که توسط مشاورین املاک صادر می شود. هر معامله ملکی، یک کد انحصاری دارد. ثبت سیستمی املاک در سامانه، با یک هزینه اندکی ( حداکثر 20 هزارتومان) توسط مشاور املاک امکان پذیر است. البته این کار، از سال 1387 به بعد، جزو وظایف اصلی مشاورین املاک است و نیازی نیست تا هزینه ای برای ثبت آن به مشاور پرداخت کرد.

 مدارک مورد نیاز برای سیستمی کردن معامله در سامانه کد رهگیری املاک عبارتند از: کارت ملی، شناسنامه و کارت پایان خدمت خریدار و فروشنده، قولنامه، وکالت نامه و یا سند مربوط به ملک، گواهی کد پستی و یک نفر شاهد به همراه هر کدام از طرفین معامله. در زمان انتقال سند ملک، این کد توسط مشاور املاک قابل دریافت است.

 


 

 سایر مقالات پیشنهادی سایت ویلا دنیز:

سند مشاع به چه معناست و خرید ویلا مشاع در شمال

عرصه و عیان به چه معناست؟ مراحل دریافت سند عرصه و عیان

سر قفلی به چه معناست؟ همه چیز در مورد سر قفلی

تصرف عدوانی چیست؟ نحوه پیگیری تصرف عدوانی

همه چیز، در رابطه با معامله املاک در رهن بانک

هر آنچه باید برای انتقال سند ملک بدانید

آیا ملک اوقافی در شمال بخریم؟