خرید ویلا در شمال معمولا دردسر کمتری دارد و ارزان‌ تر تمام می‌شود! اما ساخت ویلا در شمال نیز مزایایی دارد، که بسیاری از افراد را متقاعد به پذیرش هزینه‌های بیشتر آن می‌کند. ساخت آپارتمان و ویلا در شمال ماجرایی پردردسری است. برای ساخت ویلا در شمال در مرحله‌ی اول باید با کمک یک معمار و متناسب با سلیقه و نیازهای خود و شرایط جغرافیایی ملک اقدام به طراحی خانه رویایی خود کنید. به همین خاطر دستتان در تمامی مراحل طراحی و ساخت باز است و می‌توانید دقیقا چیزی که می‌خواهید را بسازید. با این‌ حال ساخت ویلا در شمال نسبت به خرید ویلا در شمال زمان بیشتری می‌برد و دردسر بیشتری نیز دارد، همچنین معمولا گران‌تر و پرهزینه‌ تر تمام می‌ شود. حتی ساخت خانه در روستا در شمال معمولا هزینه ساخت مشابه و یکسانی با ساخت خانه در شهرهای شمالی کشور دارد.

ساخت ویلا در شمال 

 

 

چالش های  ساخت ویلا در شمال

همانطور که گفته شد، در ساخت ویلا در شمال با چالش ها و مسائل های گوناگونی در هر مرحله مواجه هستید. به طور کلی مراحل ساخت ویلا عبارتنداز:

  • خرید زمین
  • اخذ جواز ساخت
  • مراحل ساخت ویلا
  • هزینه ساخت و ساز
  • هزینه جانبی ساخت ویلا

در ادامه به توضیح هریک از این موارد می پردازیم...

 

خرید زمین

اولین فاکتور چالش و هزینه ساخت ویلا در شمال زمین و نوع کاربری آن است. اراضی شمال کشور، بر اساس شهر، موقعیت جغرافیایی، دسترسی ها و وضعیت راههای ارتباطی، نزدیکی یا دوری به مراکز خدماتی، رفاهی، متراژ و ... دارای ارزش های متفاوتی هستند. لذا اگر به دنبال خرید ویلا در شمال با مبالغ کمتری هستید، توصیه می شود سری به مناطق کمتر شناخته شده، ولی رو به رشد مانند چمستان بزنید. در چنین مناطقی می توان اراضی با کیفیت بالا و قیمت ارزان را پیدا کنیم.

در کل زمین در مناطق شمال به درجه‌ های مختلفی تقسیم می‌شود: زمینه درجه یک، درجه دو، درجه سه. که بنا به ویژگی‌ها و امکاناتی که دارند، قیمت‌ هایشان متفاوت می‌شود. مثلا در سال 1399 به طور میانگین قیمت زمین با کاربری مسکونی در شمال از حدود متری 1.5 میلیون تومان تا ۱۲ میلیون تومان قیمت گذاری می‌شود. عوامل زیادی در قیمت زمین تاثیرگذار است، برای مثال؛ یکی از عواملی که در قیمت گذاری مؤثر است، این است که هر چقدر متراژ زمین کوچکتر و به ساحل نزدیک‌ تر باشند، قیمت بالاتری خواهد داشت.

برای اینکه زمینی را در شمال با کاربری مسکونی و قیمت خوب بخرید حتما به عواملی چون: ابعاد مناسب زمین، موقعیت جغرافیایی، سند مالکیت تک برگ شش دانگ، امنیت منطقه ملک، بومی یا غیربومی، نصب  انشعابات آب گاز برق و غیره، دسترسی به جاده آسفالت و... که اگر هر کدام از این عنوان ها را نداشته باشد یا درجه پایینی داشته باشد، برای مراحل بعدی ساخت و ارتقاء کیفیت ویلایتان باید هزینه جداگانه پرداخت کنید.

 ساخت ویلا در شمال

 

 

 اخذ جواز ساخت

برای ساخت هر ویلا باید مراحلی قانونی پشت سر گذاشته شود. اولین قدم در این راه دریافت پروانه ساختمان یا مجوز ساخت است. سندی که به وسیله ی آن اثبات می شود که زمین مورد نظر مشکلی ندارد و ساخت ویلا در آن بلامانع است.

برای اخذ جواز باید مراحل زیر طی شود:

  1. در مرحله ی اول شما با در دست داشتن اصل و کپی سند مالکیت زمین، اصل و کپی شناسنامه مالک زمین و فیش پرداخت عوارض نوسازی به شهرداری یا دهیاری مراجعه می کنید. در خواست خود را به صورت کتبی در آنجا ثبت می کنید.
  2.  برای بررسی زمین و ثبت گزارش نماینده و کارشناس فنی از جانب شهرداری برای بازدید ملک فرستاده می شود. اگر کارشناس خلافی و مشکلی را گزارش دهد نوع خلافی و شرایط خلافی در کمیسیون ماده 100 مطرح می‌گردد.
  3.  بر اساس گزارش ارائه شده کارشناس به شهرداری، شهرداری شرایط محل احداث، بافت، نوع خاک، میزان تراکم و…را می سنجد و براورد می کند، که آیا امکان احداث چنین ملکی در ملک موردنظر وجود دارد یا خیر؟
  4. شرایط پس از بررسی به مالک این امکان داده می‌شود که نقشه ملک را تهیه و ارائه کند.
  5.  پس از اینکه مالک نقشه ی ملک را مشخص کرد و آن را به امضای مهندس معمار رساند، باید مجدداً به شهرداری مراجعه کند. اگر این نقشه بدون مشکل و نقص باشد، توسط شهرداری تأیید می‌گردد و شهرداری یک فیش پرداخت عوارض را در اختیار مالک می‌گذارد. مالک باید همه عوارض‌های ساخت و ساز را پرداخت کند.
  6. همه ی  مدارک از برگه‌های مهندسی تا فیش پرداخت عوارض و… بار دیگر به دقت بررسی می‌شوند. با ارائه ی چنین مدارکی به شهرداری، پیش نویسی از پرونده ساختمان آماده می‌شود و سپس معاون شهرسازی و شهرداری منطقه به همراه رئیس صدور پروانه ساختمانی، پآن را را تأیید می‌کنند و در نهایت پروانه ساختمان یا همان مجوز ساخت صادر می‌گردد.

هر کدام از این مراحل نیاز به صرف هزینه مالی و زمانی می باشد. اگر در هنگام خرید ملک، زمینی را بخرید که مجوز ساخت را داشته باشد، باعث صرفه جویی در زمان و پول می شود. البته لازم به ذکر است که هزینه اخذ پروانه ساختمان برحسب مساحت زمین، تراکم ساختمانی ملک مربوطه و همچنین قیمت منطقه‌ای دارایی و حوزه درآمدی آن مشخص می‌گردد.

ساخت ویلا در شمال 

 

 

 مراحل ساخت ویلا

بطور کلی مراحل ساخت ویلا شامل 16 مرحله است:

  1. نقشه‌برداری زمین
  2. طراحی نقشه
  3. محاسبات نقشه طراحی شده
  4. رنگ‌ریزی و اجرای نقشه
  5. پی‌کنی ویلا
  6. اجرای فنداسیون یا کرسی‌چینی
  7. اجرای ستون و سقف
  8. دیوارچینی
  9. سربندی ویلا
  10. نصب چهارچوب و فرم‌ها، لوله‌کشی و سیم‌کشی
  11. عایق‌کاری کف و دیوارها
  12. تعمیر سفید یا سفید‌کاری دیوارها
  13. کف‌سازی سالن، خواب، تراس
  14. نصب درب‌ها و پنجره‌ها
  15. نقاشی ویلا

 

 هزینه ساخت ویلا

هزینه همه این مراحل گزینه سوم؛ اول و آخر بستگی به خودتان دارد! زیرا می توانید هر مرحله را با متریال مرغوب و درجه یک یا درجه 3 استفاده کنید. همچنین می توان گفت هزینه ساخت ویلا فلت با ویلا دوبلکس یا ویلا نیم پیلوت کاملا فرق دارد. یا یک سری امکانات مانند استخر، روف گاردن، کاغذ دیواری و.. را شاید بخواهید در عالی ترین روش اجرا کنید یا شاید هم نخواهید استفاده کنید. پس همه چیز به سلیقه و بودجه مالی خودتان بر می گردد.

مثلا اگر بخواهید یک ویلا فلت درجه دو 100 متری بدون استخر و... بسازید، باید حداقل 500 میلیون تومان درنظر داشته باشید. یا برای ساخت یک ویلا دوبلکس استخردار باید بودجه حداقلی 1.5 میلیارد تومان در نظر بگیرید. حتما این نکته را توجه داشته باشید که با توجه به تورم های اقتصادی کشورمان قیمت ها مصالح ساختمانی لحظه ای بالا می رود.

ساخت ویلا در شمال 

 

 

 هزینه جانبی ویلا شامل چیست؟

  1. انتخاب سازنده یا پیمانکار
  2. دیوار کشی زمین
  3. انتخاب نقشه ویلا
  4.  بیمه اجباری ساختمان و کارگران
  5. طرح‌های محوطه‌سازی حیاط مانند آلاچیق، فضای سبز
  6.  احداث استخر و...

 موارد بالا مربوط به هزینه‌ هایی تا زمان اتمام ساخت ویلا می‌ باشد. اگر بخواهید در جهت فروش ویلای ساخته شده اقدام کنید، هزینه‌های جانبی زیر به موارد بالا اضافه می‌ شود:

  •  هزینه بنگاه
  •  هزینه دفترخانه یا محضر
  •  دارایی و مالیات
  •  اداره ثبت اسناد و املاک
  • اگر ویلا شهرکی باشد، تسویه حساب کامل از شهرک

 


مقالات پیشنهادی املاک دنیز:

نقاط مثبت خرید ویلا شمال با حیاط

خرید ویلا شمال به سبک جنگلی‌

تفاوت بین خرید ویلا جنگلی با خرید ویلا ساحلی در شمال

خرید ویلا شمال با توجه به دکوراسیون داخلی آن

چگونگی ساخت ویلا در مناطق ییلاقی شمال کشور ‌

چگونگی استعلام سند و کد رهگیری از خرید ویلا در شمال

برآورد هزینه‌‍‌های ساخت استخر در ویلا شمال

سرخرود کجاست و خرید ویلا در سرخرود

انواع سند معاملات ملکی در شمال

روند ساخت ویلا در منطقه ییلاقی شمال

بررسی انواع زمین در شمال و نوع کاربرد آنها

تفاوت بین بالکن، ایوان، تراس، بهار خواب، شاه نشین

بررسی قیمت ویلاهای چند سال ساخت و خرید ویلا چند سال ساخت

عدم فروش زمین با بافت غیر مجاز_ عدم فروش زمین با متریال غیر مجاز