ارزیابی املاک یا قیمت‌گذاری آن، به فرایند برآورد و ارزشیابیِ ویلا در شمال گفته می‌شود، که اکثر اوقات بر اساس قیمت بازار ارزیابی می‌شود. نحوه قیمت‌گذاری املاک، ارزیابی و ارزش‌گذاری آن با توجه به منحصربه‌فرد بودن هر ملک، پارامترهایی دارد که باید موردتوجه قرار گیرد. ازجمله ارزش روز املاک منطقه، کاربری ملک، داشتن شرایط تغییر کاربری، مساحت ملک، عرض معبر، سن بنا و امکانات ساختمان می‌باشد ارزیابی انواع پلاک‌های ثبتی مانند آپارتمان، ویلا و اراضی مسکونی و قیمت‌گذاری آن‌ها بر اساس آیین‌نامه‌های مصوب جاری صورت می‌گیرد.

 

زمانی که ملک براساس مصوب های جاری قیمت گذاری می شود، حال باید تشخیص دهید که آیا ملک موردنظر ارزش این قیمت را دارد یا خیر؟

مثلا در مواردی ممکن است شما یک ویلا همکف  چند سال ساخت را در بر خیابان اصلی و نزدیک به انواع امکانات رفاهی بیابید، که قیمت آن بیشتر یک ویلا همکف نوساز با همان متراژ در کوچه های فرعی یک روستا باشد! برای توضیحات بیشتر لطفا به مقایسه های زیر توجه فرمائید:

ویلا در شمال 

 

 

محاسبه قیمت واقعی زمین

 

همانطور که قبلا توضیح داده شد، قیمت زمین ها در منطقه های مختلف یک روستا یا حتی یک شهرک متفاوت است! برای مثال در یک شهرک ویلایی نوساز که ویلاهای دوبلکس 200 متری در آن بنا شده است، ممکن است قیمت ویلا دوبلکس 200 متری در اول شهرک بیشتر از یک ویلا دوبلکس در انتهای شهرک باشد! و حتی ممکن است ویلایی در یک شهرک بنابر موقعیت جغرافیایی خود دارای ویو ابدی جنگل یا ساحل باشد که قیمت آن از سایر ویلاهای داخل آن شهرک بیشتر خواهد بود.

 

 

محاسبه متراژ ویلا و هزینه ساخت ویلا


در مرحله بعدی باید به قیمت ساخت ویلا مربوطه توجه نمایید که این قیمت در شمال از متری 3 میلیون تومان در ضعیف‌ترین ساخت خود در سال 1399 که اکثرا شامل ویلاهای در اصطلاح بساز و بفروشی مطرح تا ویلاهای شخصی ساز و در اصطلاح خوش ساخت که از متری 3/500 تا 4 میلیون و در مورد ویلاهای لاکچری و لوکس که تا متری 6 میلیون هم می‌رسد خواهید داشت.

برای مثال شما دو ویلا نیم پیلوت را در کنار هم میابید، که متریال های بکار رفته در یکی از ویلا، از درجه یک ترین مواد و مصالح ساختمای بکار گرفته است، ولی در ویلایی کناری آن از مواد و مصاح ارزان تری استفاده شده است، اگر هر دو ویلا یک قیمت را ارائه دهند، به طبع انتخاب ما ویلای اولی می باشد.

 ویلا در شمال

 

مکان قرارگیری ویلا

 

اینکه ویلا در کدام مکان واقع شده است بر روی قیمت ویلا بی تأثیر نخواهد بود. آیا ویلای شما در منطقه‌ای واقع شده است که از نظر آب و هوایی عالی است؟ یا از نظر دسترسی به جاده و اماکن خرید و درمانی در جای مناسبی واقع شده است؟ تمامی این موارد می‌تواند در قیمت ویلا تأثیر گذار باشد.

برای مثال در شمال کشور، ارزش یک ویلا فلت در نزدیکی ساحل بیشتر از ارزش همان ویلا فلت در یک منطقه جنگلی است. حتی ارزش ویلا در شهرهای جنگلی بیشتر از ارزش ویلا در روستاهای جنگلی می باشد. حال ممکن هر دو ویلا را با یک قیمت خریداری کنید.

 

 

طراحی داخلی ویلا

 

طراحی داخلی شامل چگونگی قرار گرفتن اتاق خواب‌ها و متراژ آن است. سبک آشپزخانه و نورپردازی داخل ویلا نیز می‌تواند تاثیر زیادی بر ارزش نهایی آن داشته باشد. آیا ویلا به صورت دوبلکس درست شده یا به شکل طبقه‌ای آن را طراحی کرده‌اند؟ نحوه قرار گرفتن هرکدام از این المان‌ها می‌تواند روی زیبایی و همچنین قیمت ویلا تأثیر بگذارد. هرچه طراحی داخل سازه امروزی‌تر و استانداردتر باشد تأثیر بیشتری در ارزش آن خواهد گذاشت. تزئینات ویلا نیز در هزینه آن تأثیر دارد.

 ویلا در شمال

 

 

نوساز بودن یا قدیمی ساز بودن ویلا

 

نوساز بودن یک ویلا نقش مهمی در ارزش آن خواهد داشت. اگر ویلایی که قصد خرید کردن آن را دارید قدیمی‌ساز باشد بابت آن باید هزینه کم‌تری را پرداخت کنید؛ زیرا در آن زمان مصالح ارزان‌تر بوده و از نظر طراحی قدیمی است. درصورتی‌که اگر ویلایی نوساز باشد از نظر طراحی طبق آخرین متدهای روز بوده و از مصالح درجه‌یک در ساخت آن استفاده شده است. بنابراین قدیمی و نوساز بودن ویلا در قیمت و ارزش آن نقش بسزایی خواهد داشت.

از طرفی مثلا شما می توانید با 4 میلیارد تومان ویلایی دوبلکس نوساز شهرکی بخرید، یا می توانید با همان پول یک خانه قدیمی 100 متری دارای حیاط 300 متری بخرید، و بعدا در آن ویلایی به سبک دلخواهتان بسازید. شاید از نظر املاک ویلای دوم ارزش بیشتری داشته باشد!

 

 

امکانات رفاهی یک ویلا

 

داشتن امکانات رفاهی نیز از فاکتورهایی است که تأثیر زیادی در ارزش ویلا دارد. ویلایی که از امکاناتی همچون استخر، جکوزی، روف گاردن، تراس‌هایی بزرگ، اتاق مستر، سالن ورزشی و غیره برخوردار هستند طبیعتا از لحاظ قیمتی بالاتر نسبت به سایر ویلاهایی هستند که از چنین امکاناتی برخوردار نمی‌باشند. یا حتی محوطه‌های ویلاهایی که روی آن کار شده است و دارای سنگ‌فرش‌های زیبا، چمن‌های طبیعی یا مصنوعی، آب‌نما، باربیکیو، آلاچیق هستند نیز از نظر ارزش بالاتر خواهند بود.

 ویلا در شمال

 


 

مقالات پیشنهادی املاک دنیز:

نقاط مثبت خرید ویلا شمال با حیاط

خرید ویلا شمال به سبک جنگلی‌

تفاوت بین خرید ویلا جنگلی با خرید ویلا ساحلی در شمال

خرید ویلا شمال با توجه به دکوراسیون داخلی آن

چگونگی ساخت ویلا در مناطق ییلاقی شمال کشور ‌

چگونگی استعلام سند و کد رهگیری از خرید ویلا در شمال

برآورد هزینه‌‍‌های ساخت استخر در ویلا شمال

سرخرود کجاست و خرید ویلا در سرخرود

انواع سند معاملات ملکی در شمال

روند ساخت ویلا در منطقه ییلاقی شمال

بررسی انواع زمین در شمال و نوع کاربرد آنها

تفاوت بین بالکن، ایوان، تراس، بهار خواب، شاه نشین

بررسی قیمت ویلاهای چند سال ساخت و خرید ویلا چند سال ساخت

عدم فروش زمین با بافت غیر مجاز_ عدم فروش زمین با متریال غیر مجاز