مهم ترین موضوع  در هنگام ویلا و زمین در شمال، نوع سند ملکی آن است. اگر سند ملکی دچار هر گونه مشکلی باشد شما دچار دردسر خواهید شد و ممکن است ملکتان را از دست بدهید. پس برای داشتن معامله ای بی دردسر و کاملا امن لازم است انواع سندهای ملکی که در شمال کشور وجود دارد را بشناسید.

سندهای ملکی بر دو نوع اند:

1) رسمی: که توسط ماموران رسمی اداره ثبت اسناد تنظیم می شود و سندی کاملا قانونی و بدون دردسر می باشد.

2) عادی: بدون دخالت مامور رسمی دولت و بین افراد عادی یا صاحب تجربه مانند دهیار، شورا و.. بین خریدار و فروشنده تنظیم می شود. این نوع سند غیررسمی و در بعضی از اوقات دارای مشکل خواهد بود.

 

 سند ملکی در شمال

 

 

انواع سند ملکی رایج در شمال کشور

 

1) سند تک برگ یا سند شش دانگ:

 این نوع سند رسمی، معتبرترین نوع سند می باشد که واژه شش دانگ آن به مالکیت تمام و کمال صاحب آن اشاره دارد. یعنی تمام جهت های یک ملک از شمال تا جنوب از شرق تا غرب سهم یک فرد که صاحب آن است، می باشد. سندهای شش دانگ جدید به صورت تک برگ و سندهای شش دانگ قدیمی به صورت منگوله دار وجود دارند. که سندهای منگوله دار که به شکل دفترچه ای هستند به هنگام انتقال به خریدار جدید به صورت تک برگ در می آیند.

 

2) سند شورایی:

 ویلا ها و زمین هایی که ارزان قیمت تر ستند، زمانی که مشتری با فروشنده تماس می گیرد متوجه می شود سند آن از نوع شورایی است. سند شورایی سندی غیر رسمی می باشد. و بیشتر از هر سند دیگری در هنگام خرید و فروش ملک در شمال به گوشتان می خورد. این نوع سند برای ملک هایی هستند که توسط شورا و دهیار آن منطقه، صادر می شوند. سند شورایی تا حدودی خیال افراد را از بابت داخل بافت بودن و.. راحت می کند زیرا مهر دهیاری و امضای اعضای شورا در پای برگه سند موجود است. و اعضای دهیاری 1درصد از کل ثمن معامله را از فروشنده و خریدار دریافت می کند. اما از آنجایی که این سند رسمی نیست ممکن است کلاهبرداری صورت بگیرد.

 

 سند ملکی در شمال

 

 

3) سند مشاع:

 این نوع سند شاید در مواقع خرید زمین های شهرکی و.. مواجه شوید. این روزها که زمین های باغی در متراژ بالا مانند 2000 متر به زمین های 500 متری تفکیک و به فروش می رسد.  سند آن نیز به صورت مشاع در اختیار خریدار قرار می گیرد. یعنی سند تک برگ مشاع به صورت 500 قدرالشهم از 200 متر به نام خریدار می شود. از مشکلات این سند این است که مشخصات جغرافیایی در آن دقیقا ذکر نشده که می تواند در هنگام قولنامه ملک در مشاور املاک این جهت ها را ذکر کرد.

 

4) سند بنچاق:

 در گذشته که قانونی برای ثبت اسناد وجود نداشت، برای خرید فروش خانه ها و زمین ها، کاتبین و اشخاص با سواد سندهای به نام بنچاق می نوشتند و معتمدین آنرا امضا می نمودند. این اسناد امروزه به تعداد کمی در شمال کشور وجود دارد. و حاوی اطلاعات و جزئیات بسیار زیادی است که از سندهای رسمی امروزه حذف شده است. این سندها در هنگام نقل و انتقال جدید قابل تبدیل شدن به سند تک برگ است.

 

 سند ملکی در شمال

 

 

5) سند قولنامه ای:

 این نوع سند که در شماور املاک و توسط مشاور بین خریدار و فروشنده تنظیم می گردد. این نوع سند غیررسمی می باشد زیرا توسط یک مرجع معتبر دولتی به ثبت نمی رسد اما حتما باید مشاور املاک معتبر و دارای کد ثبت باشد که از نظر قانونی بدون مشکل و محکمه پسند باشد.

کلاهبرداری در این نوع سندها بسیار گزارش می شود، زیرا ممکن است فروشنده ای با در دست داشتن این نوع سند آنرا به چند نفر بفروشد! پس حتما قبل از خرید این نوع ویلا و زمین به تحقیق محلی بپردازید.  و از بدهی های آن، عوارض شهرداری، و... اطلاعات کامل بدست آورید.

 

6) سند وقفی:

 برخی از ملک های شمال کشور توسط صاحبان قبلی آن به اداره اوقاف واگذار شده است. اداره اوقاف نیز آنها را به صورت اجاره 99 ساله در اختیار دیگران  قرار می دهند تا از آن بهره برداری کنند. خرید این نوع ملک هیچ دردسری ندارد فقط باید از اداره اوقاف آن منطقه استعلام گرفته و فروشنده میزان بدهی و اجاره را تا زمان فروش پرداخت کند.

به طور کلی سند اوقافی سندی است که به شما اختیار تام نمی‌دهد و شما باید با اجازه سازمان اوقاف، نقل و انتقال انجام دهید و سالانه باید مبلغی را هم به اداره اوقاف پرداخت کنید. اسناد اوقافی نسبت به اسناد شش‌دانگ دارای ارزش کمتری هستند.

 

 سند ملکی در شمال

 

 

تیم ویلا دنیز در این مقاله سعی داشته، با در اختیار گذاشتن تجربه خود در زمینه انواع سندهای ملکی؛ شما را در انتخابی آگاهانه و مطمئن کمک کند. و بار نگرانی را از دوش شما بردارد. حال می‌توانید با تکیه بر این اطلاعات و به پشتوانه‌ی تخصص و تجربه‌ی تیم مشاورین املاک ویلا دنیز، اقدام به معامله‌ای هوشمندانه تر کرده و با گام‌هایی مطمئن به سوی تحقق رویای خرید ویلا در شمال گام بردارید. برای کسب اطلاعات بیشتر و دریافت مشاوره  در مورد خرید انواع ویلا و زمین در شمال اعم از ویلا سنددار، ویلا اقساطی، زمین سنددار و... می‌توانید به بخش تماس با ما مراجعه نمایید.

ایام به کام، مشاورین املاک  ویلا دنیز


 
 
مقالات پیشنهادی سایت ویلا دنیز:

چگونگی دریافت کد رهگیری در خرید ویلا شمال

سند مشاع به چه معناست و خرید ویلا مشاع در شمال

عرصه و عیان به چه معناست؟ مراحل دریافت سند عرصه و عیان

سر قفلی به چه معناست؟ همه چیز در مورد سر قفلی

تصرف عدوانی چیست؟ نحوه پیگیری تصرف عدوانی

همه چیز، در رابطه با معامله املاک در رهن بانک

هر آنچه باید برای انتقال سند ملک بدانید

آیا ملک اوقافی در شمال بخریم؟

اصول و قوانین، حقوقی خرید و فروش ملک

صفر تا صد خرید ملک قولنامه ای

قبل از سرمایه گذاری در بازار مسکن باید بدانید که

مال وقفی و آشنایی با انواع آن

صفر تا صد هر آن چیزی که باید در رابطه با انحصار وراثت بدانید

تهاتر یا معاوضه املاک چیست

قبل از معامله و خرید ویلا در شمال بایست بدانید که