تهاتر چیست؟

طبق تعریف ماده 295 قانون مدنی جمهوری اسلامی ایران تهاتر یعنی تعهد برای مبادله دو دین بین دو شخص که بین هر دو طرف آن مال ارزش دارد. تهاتر یک جریان حقوقی می باشد و زمانی که طرفین دین و تعهد خود را ادا کرده اند، تهاتر پایان می یابد.  به دلیل اینکه طرفین در تهاتر با عقل و خواسته ی خود حاضر به معاوضه می شوند، بنابراین بر مبنای عقل و خرد انسانی و خواسته ی قلبی اشخاص می باشد.

تهاتر که همان معاوضه و مبادله کالا با کالا یا خدمات با خدمات می باشد، که در کشور به طور معمول رایج نیست، و افراد به صورت عادی بر انجام آن تسلط ندارند، لذا  باید تحت شرایط و قانون های تعریف شده اجرا شود تا طرفین راضی و معامله به صورت امن باشند.

 

تهاتر ویلا در شمال

 

انواع تهاتر

 آشنایی با انواع تهاتر به شما کمک می کند که بر اساس نوع قراردادی که دارید به آن مراجعه کنید و در صورت بروز مشکل توسط قانون پیگیر کنید. تهاتر از نظر حقوقدانان به 3 بخش تقسیم می شود:

 

1) تهاتر قهری

تهاتر قهری کاملا تحت نظر قانون  و در واقع تصمیم گیرنده اصلی معامله قانون می باشد. برای انجام این نوع تهاتر باید شرایط خاصی وجود داشته باشد، که مامور قانون وجود آن شرایط را بررسی و تشخیص می دهد. تهاتر قهری برای زمان های انجام می شود که طرفین معامله نسبت به یکدیگر هم بدهکار و هم طلبکار باشند، و یا شیئ معاوضه شده از یک جنس باشد، در یک زمان مشخص هر دو طرف پای معامله را امضا کرده باشند، و اگر برای ملک است باید هر دو ملک در یک شهر باشند.

البته نکته ی مهم در تهاتر ویلا در شمال این را بدانید که نباید سند آن گرو بانک یا ... باشد که در این صورت تهاتر قهری صورت نمی گیرد.

 

2) تهاتر قراردادی

در این نوع تهاتر اصلا لزومی ندارد حتما تحت نظر قانون انجام شود، البته که باید یکسری اصول و استانداردها را رعایت کنید اما اگر هر دو طرف در ایجاد معاوضه و مبادله راضی باشند تهاتر صورت می گیرد. یعنی طرفین می توانند هر نوع جنس حتی متفاوت از هم در زمان های مختلف با توافق یکدیگر معاوضه کنند که البته مسئولیت تمام این مبادله به عهده طرفین موضوع می باشد.

 

3) تهاتر قضایی

در تهاتر قضایی زمانی که طرفین برروی میزان تعهدشان، ارزش جنس، زمان ارائه و... به توافق نرسند اما می خواهند حتما آنرا به صورت قانونی انجام دهند؛ با رای قضایی امکان تهاتر انجام می شود.

 البته باید یادآوری شود این نوع تهاتر برای اجناسی انجام می شد که اعتبار قانونی داشته باشد، برای مثال از طریق قانون نمی توان ویلا در شمال را با بیت کوین مبادله نمود، زیرا هنوز در بازار معامله ای کشور ایران رسمی نشده است.

 

تهاتر ویلا در شمال

 

 

نکات انجام تهاتر و معاوضه

 

*موضوع مهم در تهاتر این است که 3 چیز رایج وجود دارد که هرگز نمی توانید آنرا معاوضه کنید. 1) نفقه 2) مزد و حقوق کارگر 3) دین دولت

نفقه به دلیل اینکه یک راه مالی برای امرار معاش می باشد نه شما می توانید بجای نفقه  ویلا، ارز و.. را معاوضه کنید نه فرد مقابل از لحاظ قانونی می تواند قبول کند. طبق قانون کار مزد و حقوق کارگر قانونا باید پرداخت شود و کارفرما نمی تواند به ازای بدهکاری که به او دارد، جنس دیگری به آن دهد.

 

* اگر یک جنس را با جنس های مختلف مبادله و تهاتر می کنید باید برای هر کدام از موضوعات قراردادهای جداگانه تهیه کنید. تا در صورت بروز مشکل در هر کدام از جنس ها سایر دین ها مشکل حقوقی پیدا نکنند.

 

* اگر بعد از تهاتر و زمانی که قرار از طرفین ادای دین انجام دهند یکی از طرفین طبق قانون ورشکست شود، در هر صورت طرف دیگر باید دین خود را ادا کند و برای گرفتن حق خود باید منتظر رای دادگاه باشد. بنابراین سعی کنید در کوتاهترین زمان ممکن دین خود را پس بگیرید.

 

* تهاتر که معمولا برای رفع دین است برای ملک کمتر از این اصطلاح بکار می برند. برای مثال اگر در ازای یک ویلا، فروشنده ملک یا ماشین و.. دریافت کند به آن معاوضه می گویند. که در بازار رکود چند ماه اخیر و برای فعال شدن صنعت ساختمان سازی و.. معاوضه ی ملک بسیار رایج شده است.

* در یکسری از تهاترها ممکن است بر اساس توافق یک طرف زودتر به ادای تعهد بپردازد و طرف دیگر در زمانی نامشخص. مااند معاوضه ملک با مصالح ساختمانی. زیرا تا مصالح ساختمانی نباشد آن ملک ساخته نمی شود. بنابراین باید کارشناسی را برای تعیین ارزش قیمت آن ساختمان و  مصالح ساختمانی بیاید و ارزش آن دو رو مشخص نماید. که در این اوضاع اقتصادی و تورم شدید که هر روز قیمت با روز دیگر فرق می کند، این کار را مشکل می سازد. که باید در این راه از کارشناسان خبره و با تجربه کمک بگیرید.

 تهاتر ویلا در شمال

 

در زمانی که شرایط نقدینگی برای خرید ویلا در شمال وجود ندارد و حتی در زمان رکود بازار بعضی از افراد برای اینکه ساخت و ساز ویلا در شمال نخوابد و دیگر مسائل اقتصادی رشد کند، اقدام به تهاتر ویلا با ماشین، مسکن، طلا، ارز و... می کنند. تهاتر به عنوان یک معامله آسانی شناخته شده است که البته اصول های خاص خودش را می طلبد. اگر شما نیز در رابطه با تهاتر نظر و یا تجربه ای دارید، تیم مشاورین ویلا دنیز آماده پذیرش نظرات شما در پایین مقاله می باشد.

 

برای دیدن فایل های ویلا های آماده فروش بر روی لینک های زیر کلیک نمائید.

 

خرید ویلا در شمال

خرید زمین در شمال

خرید ویلا در چمستان

خرید ویلا استخردار در شمال

خرید ویلا ارزان در شمال

خرید ویلا همکف در شمال

خرید ویلا نیم پیلوت در شمال

خرید ویلا دوبلکس در شمال

 

تهاتر ویلا در شمال


 

مقالات پیشنهادی سایت ویلا دنیز:

آشنایی با انواع سندهای ملکی در خرید زمین و خرید ویلا در شمال

چگونگی دریافت کد رهگیری در خرید ویلا شمال

سند مشاع به چه معناست و خرید ویلا مشاع در شمال

عرصه و عیان به چه معناست؟ مراحل دریافت سند عرصه و عیان

سر قفلی به چه معناست؟ همه چیز در مورد سر قفلی

تصرف عدوانی چیست؟ نحوه پیگیری تصرف عدوانی

همه چیز، در رابطه با معامله املاک در رهن بانک

هر آنچه باید برای انتقال سند ملک بدانید

آیا ملک اوقافی در شمال بخریم؟

اصول و قوانین، حقوقی خرید و فروش ملک

صفر تا صد خرید ملک قولنامه ای

قبل از سرمایه گذاری در بازار مسکن باید بدانید که

مال وقفی و آشنایی با انواع آن

صفر تا صد هر آن چیزی که باید در رابطه با انحصار وراثت بدانید